2020-06-20, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Du menar att om man inte använt munskydd så hade smittan spridits mindre? Utan att kunna leda det i empiriskt bevis så känns din förklaringsmodell minst sagt långsökt och ologisk.

Man hävdar att med tanke på verkligheten då tycks munskyddsanvändadet inte ha något betydelse. Peking stängde ner ändå.
Citera
2020-06-20, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Ok. Detta blev ett långt inlägg, det är inte alls riktat mot dig jag citerar annat än tanken att smittsamheten blir beroende på hur vi befolkningen agerar, det var den tanken som fick mig börja skriva, sen rasslade det bara på med text... kan lika gärna posta det.

Ohejdad verkar smittspridningen av det här vara ca en fördubbling av antal smittade var 3-4 dag ungefär man får anta i storstäder, det är vad jag hörde i februari och senast hörde nån intervju med chefsepidemiologen i Tjeckien tror jag det var han nämnde också de siffrorna men jag hittar inte videon nu.

Hastigheten fördubbling var 3e dag hade vi i Sverige i kurvan för avlidna c19.se fram till början på april (röd linje), jag räknar bakåt med NÅT sjukdomsförlopp jag tar 25 dagar, och landar då på att vi hade ett förlopp med helt fri smittspridning fram till 7/3, datumet sammanfaller konstigt nog med Mello festivalen.

Vi får väl aldrig veta om/hur Mello finalen bidrog till smittspridningen, om man antar att den gjorde det och att de som var där (yngre) kan blivit smittade utan att avlida men sen smittade andra (äldre) så bör vi ha en hög siffra för antal avlidna ca en vecka efter 1/4 och det har vi 8/4. Vi bör också ha en synbar ökning på IVA 21/3 - 30/3 nånting och det finns två "spikar" 23/3 (de som var där?) och den 30/3 (de de som var där smittade?). Min slutsats är att Mello finalen med publik bidrog till epidemin och var (ytterligare) ett onödigt misstag. Men jag tycker inte vi har hört mycket i media om sjuka från Mello festivalen? Tegnell har sagt att han inte sett några samband.

Sen kan jag inte komma på något annat än att folk började bli mer försiktiga (blå linje) efter Mello finalen, FHM började med sina pressträffar vecka 11 och vecka 12 kom Sveriges sociala distansiering. Effekterna av det bör synas i kurvan för antal avlidna ganska precis till påsk (lila linje) och jag tyckte mig se ett trendbrott vid påsk tidigare inlägg: (FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)

Jag såg också en inbromsning 24/4 i kurvan för antal avlidna, jag har inte hittat någon åtgärd 1/4 men däremot sittande servering på krogen 25/3, så om man resonerar likadant där att de som är på krogen (yngre) inte i huvudsak är de som avlider i Covid-19, men att de som de sen smittar (äldre) är de som avlider, så stämmer inbromsningen 24/4 med restriktionerna på krogen, det gav lägre smittspridning och därmed färre avlidna.
inlägg här: (FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)

Som tur var hade jag fel 30/4, det blev inte längre än ca en månad fördubbling var 30e dag sen bromsade det in ytterligare så det blev inte 10.000 avlidna vid midsommar, men väl 5.000. Jag tror att den största bromsande åtgärden varit munskydd för äldrevårdspersonal FHMs "extra åtgärd" kom 7/5 och Atttendo införde 13/5: https://www.attendo.se/nyheter/2020/attendo-infor-munskydd-som-komplement-till-ovriga-skyddsatgarder/

"Vi skapar vårt eget helvete" finns inget som stämmer bättre vare sig för den här pandemin eller för all del vad gäller globala uppvärmningen. Inte lätt att inse/erkänna sitt eget bidrag. Just kollektivt ansvarstagande verkar vi inte vara så bra på. Vilket ju egentligen är rätt konstigt.

Jag har utgått från ett typiskt sjukdomsförlopp från smittad till avliden:
5 dagar inkubationstid
9 dagar sjuk hemma
två veckor på sjukhus

De exponentiella förloppen kurvan antal avlidna c19.se
-1/4 fördubbling var 3e dag (röd linje)
1/4-10/4 fördubbling var 5e dag (blå linje)
10/4-24/4 fördubbling var 9e dag (lila linje)
24/4- fördubbling var 30e dag (jag slutade kolla på det)
bild: https://postimg.cc/jL75z3yC

Min poäng är att smittsamheten har att göra med hur vi agerar.

Hela tiden.

Det är vårt beteende som är pandemin.

Viruset hoppar till nästa människa om det får chansen.

Om vi inte ger viruset den chansen så dör det.

EDIT: så långt inlägg såklart fullt med fel. Jag fick pilla lite i det.

Ser rätt ut.

Gör gärna en sammanställning över skolavslutningen och dess fester vidare fram över midsommar om Ni orkar, skulle vara intressant att se.

Kommer bli färre döda procentuellt om inte en dödligare mutation framträder dock då många av de svagaste redan avlidid och resten är räddare och försiktigare samtidigt som äldrevården skyddar de gamla betydligt bättre nu så det är väl snarast antalet smittade man får titta på och de är ju beroende på testandet som nu kommit igång så det blir ju svårt att jämföra bakåt då förhållandena har förändrats så radikalt.
Citera
2020-06-20, 11:36
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
hahaha, så att killen hade rätt är nu,

han har förut skrivit en bok med annorlunda slutsatser så han är ohederlig och en kappvändare.

eller så prickade han helt rätt och är en hjälte till skillnad från vår odugliga regering och hovnarren tegnell.

Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Ja så är det uppenbarligen.
Nibiru0000, du klipper i andras texter på ett ohederligt sätt. Du har gjort det flera gånger då du citerat mig.

Du klippte t ex endast ut - han är ohederlig och en kappvändare - ur Africanized post för att sedan kommentera den så att det ser ut som om han håller med dig.

Att Björn Olsen skrivit en bok för länge sedan men att hans slutsatser om covid-19 i dagsläget har varit ” spot on” från första början gör honom inte till en kappvändare.

Du är ohederlig och anmärkningsvärt svagbegåvad.
Citera
2020-06-20, 11:38
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Man hävdar att med tanke på verkligheten då tycks munskyddsanvändadet inte ha något betydelse. Peking stängde ner ändå.
Men det blir svårt att leda endera teorin i bevis annat än att man infogar en vetenskaplig parameter i ekvationen, och då den säger att munskydd minskar smittspridningen så känns det minst sagt förvånande att någon skulle få för sig att användandet av munskydd skulle ha påskyndat smittspridningen i Peking snarare än tvärtom.
Citera
2020-06-20, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Kina har lämnat virusdata till WHO. Ska finnas på Nextstrain men har inte hittat. Skulle vara äldre en det virus som nu cirkulerar i Europa. Hmmm. Då kan kommer man nog närmare en källa i Kina och kanske har viruset inte ens varit ute på jorden runt turné utan varit kvar i Kina.

Från Kina.

The information published on the website of state-backed National Microbiology Data Center on Friday shows the data is from two confirmed patients and one local environmental sample.

Scientists collect samples at the Xinfadi wholesale market. /The Beijing News

Zhang Yong, assistant director of the Institute of Viral Diseases at the Chinese CDC, said preliminary research results suggest that the virus has European origin, but is not completely the same as the European strain.

"The large amounts of samples found in the wholesale market indicate that the virus has been around for some time. If it had only just recently arrived in the city, there may not have been so many positive samples found; however, we need more data before making an informed decision about its origin," Zhang added.

When asked about how the virus came to Beijing, Zhang explained it may have come with imported frozen food or it has been lurking in the dark, humid environment where has not been properly disinfected and sterilized before being exposed to local residents.

Food has been stored in freezing temperatures during the transportation, which prevent the virus from mutating. That's why we see that the virus found in Beijing is much closer to the original virus found in Europe, he noted.

Laboratory tests and genome sequence analysis can help us figure out the transmission routes, Zhang added.

https://news.cgtn.com/news/2020-06-19/China-releases-gene-sequence-data-of-Beijing-COVID-19-strain-RrtBcoqa7S/index.html

Och nu ska all personal i Pekings budfirmor testas. Kunderna ska kunna följa desinfektionen av sina paket och budens temp i en app.

Customers will be able to view details on disinfection of the delivery package and their courier’s body temperature online, Meituan said on its Wechat acccount.

https://uk.reuters.com/article/uk-health-coronavirus-china/beijing-tests-food-parcel-couriers-for-coronavirus-as-city-checks-widen-idUKKBN23R06N
Citera
2020-06-20, 11:44
Medlem
Citat:
Jo, men utöver munskydd ska man också bära visir eller skyddsglasögon.
Helt inplastad är det enda som hjälper men även då kan man sprida smitta.
Citera
2020-06-20, 11:45
Medlem
Citat:
Det skulle vara lättare att tro på din teori OM det var så att överallt där folk använde munskydd då skulle smittspridningen vara mycket låg.

Nu säger ju kineserna att smittspridningen ÄR jätte jätte jätte låg i hela landet. Men eftersom de ändå reagerar som tokar, då kan vem som helst inse att de ljuger.

Därför är det ologiskt att i ett land där folk går med munskydd på sig jämt (eftersom de inte vågar något annat pga ansiktsigenkänningskameror etc.) så sprids smittan ändå. Då har ju munskydd ingen funktion för man måste stänga ner miljonstäder ändå!

Klart den sprider sig ändå då munskydd MINSKAR spridningen, inte får den att upphöra, skulle alla bara distansera sig MED munskydd och hålla hög hygien i Kina skulle de sannolikt inte ha några fall alls.
Här skulle det sannolikt fungera över förväntan då vi redan håller distanseringen i den mån det går, iaf tills nyligen, nu verkar det vara över.

137/70 000 eller något sådant jämfört med vårt 20/200 av konstaterat smittade över tester.

Räcker så, om så Kina friserar sina siffror till en tiondel av träffarna så är det fortfarande lååååångt kvar till våra siffror.

Tycker förvisso det är intressant att det är så mycket annan smitta som röjer runt med likvärdiga symptom så endast en tiondel faktiskt har c19 här, spridningen är stor men inte omfattande ännu.

Är patetiskt hur hårt Ni kämpar för detta, rätt svagt av mig att inte bara ignorera med men det är ju ett diskussionsforum så...
Citera
2020-06-20, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Nibiru0000, du klipper i andras texter på ett ohederligt sätt. Du har gjort det flera gånger då du citerat mig.

Du klippte t ex endast ut - han är ohederlig och en kappvändare - ur Africanized post för att sedan kommentera den så att det ser ut som om han håller med dig.

Att Björn Olsen skrivit en bok för länge sedan men att hans slutsatser om covid-19 i dagsläget har varit ” spot on” från första början gör honom inte till en kappvändare.

Du är ohederlig och anmärkningsvärt svagbegåvad.

Allt har väl ett syfte
Citera
2020-06-20, 11:52
Medlem
Mindbusinesss avatar
Citat:
Medelåldern för de som har dött i C19 är 84år. Då har man väl ändå inte dött i förtid?

Du är ute och cyklar. 40% av dlödsfallen är personer yngre än 80 år!
https://platz.se/coronavirus/#jump-to-age-distribution
Citera
2020-06-20, 11:53
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Du är nog en av de mest förvirrade i den här tråden jag gav dig en länk om att det betalades ut mer pengar till sjukhus om någon dör eller behandlas för covid-19 än om de behandlas för t.e.x. lunginflammation som ofta är det man får av C19. Du sa att du inte kände till detta alls trots att du påstår dig jobba med Corona. Dåligt minne kanske är förklaringen?
Du påstod att det var många länder som gjorde så men du länkade bara till information från ett land. Du är en lögnare.
Citera
2020-06-20, 11:54
Medlem
Mindbusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Tveksamt. Har läst om ett par drive-in-teststationer och där hade så många som var femte haft det.
Så det lär vara många fler.

Låter som du har solid vetenskaplig grund för ditt antagande :-)
Citera
2020-06-20, 12:08
Avslutad
Citat:
Jo till stor del. Sen så har han ju inte varit spot on från första början. Det är något du bara inbillar dig bland mycket annat du inbillar dig.

Björn har varit spot on, och är spot on.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in