Ok. Detta blev ett långt inlägg, det är inte alls riktat mot dig jag citerar annat än tanken att smittsamheten blir beroende på hur vi befolkningen agerar, det var den tanken som fick mig börja skriva, sen rasslade det bara på med text... kan lika gärna posta det.
Ohejdad verkar smittspridningen av det här vara ca en fördubbling av antal smittade var 3-4 dag ungefär man får anta i storstäder, det är vad jag hörde i februari och senast hörde nån intervju med chefsepidemiologen i Tjeckien tror jag det var han nämnde också de siffrorna men jag hittar inte videon nu.
Hastigheten fördubbling var 3e dag hade vi i Sverige i kurvan för avlidna c19.se fram till början på april (röd linje), jag räknar bakåt med NÅT sjukdomsförlopp jag tar 25 dagar, och landar då på att vi hade ett förlopp med helt fri smittspridning fram till 7/3, datumet sammanfaller konstigt nog med Mello festivalen.
Vi får väl aldrig veta om/hur Mello finalen bidrog till smittspridningen, om man antar att den gjorde det och att de som var där (yngre) kan blivit smittade utan att avlida men sen smittade andra (äldre) så bör vi ha en hög siffra för antal avlidna ca en vecka efter 1/4 och det har vi 8/4. Vi bör också ha en synbar ökning på IVA 21/3 - 30/3 nånting och det finns två "spikar" 23/3 (de som var där?) och den 30/3 (de de som var där smittade?). Min slutsats är att Mello finalen med publik bidrog till epidemin och var (ytterligare) ett onödigt misstag. Men jag tycker inte vi har hört mycket i media om sjuka från Mello festivalen? Tegnell har sagt att han inte sett några samband.
Sen kan jag inte komma på något annat än att folk började bli mer försiktiga (blå linje) efter Mello finalen, FHM började med sina pressträffar vecka 11 och vecka 12 kom Sveriges sociala distansiering. Effekterna av det bör synas i kurvan för antal avlidna ganska precis till påsk (lila linje) och jag tyckte mig se ett trendbrott vid påsk tidigare inlägg:
(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)
Jag såg också en inbromsning 24/4 i kurvan för antal avlidna, jag har inte hittat någon åtgärd 1/4 men däremot sittande servering på krogen 25/3, så om man resonerar likadant där att de som är på krogen (yngre) inte i huvudsak är de som avlider i Covid-19, men att de som de sen smittar (äldre) är de som avlider, så stämmer inbromsningen 24/4 med restriktionerna på krogen, det gav lägre smittspridning och därmed färre avlidna.
inlägg här:
(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)
Som tur var hade jag fel 30/4, det blev inte längre än ca en månad fördubbling var 30e dag sen bromsade det in ytterligare så det blev inte 10.000 avlidna vid midsommar, men väl 5.000. Jag tror att den största bromsande åtgärden varit munskydd för äldrevårdspersonal FHMs "extra åtgärd" kom 7/5 och Atttendo införde 13/5:
https://www.attendo.se/nyheter/2020/attendo-infor-munskydd-som-komplement-till-ovriga-skyddsatgarder/
"Vi skapar vårt eget helvete" finns inget som stämmer bättre vare sig för den här pandemin eller för all del vad gäller globala uppvärmningen. Inte lätt att inse/erkänna sitt eget bidrag. Just kollektivt ansvarstagande verkar vi inte vara så bra på. Vilket ju egentligen är rätt konstigt.
Jag har utgått från ett typiskt sjukdomsförlopp från smittad till avliden:
5 dagar inkubationstid
9 dagar sjuk hemma
två veckor på sjukhus
De exponentiella förloppen kurvan antal avlidna c19.se
-1/4 fördubbling var 3e dag (röd linje)
1/4-10/4 fördubbling var 5e dag (blå linje)
10/4-24/4 fördubbling var 9e dag (lila linje)
24/4- fördubbling var 30e dag (jag slutade kolla på det)
bild:
https://postimg.cc/jL75z3yC
Min poäng är att smittsamheten har att göra med hur vi agerar.
Hela tiden.
Det är vårt beteende som är pandemin.
Viruset hoppar till nästa människa om det får chansen.
Om vi inte ger viruset den chansen så dör det.
EDIT: så långt inlägg såklart fullt med fel. Jag fick pilla lite i det.