2020-06-20, 03:11
Medlem
Knuxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweKingCalle
Nu letade ju inte den duktiga hunden i lgh i 10 dagar utan det berodde på andra faktorer att det drog ut på tiden, sen om den Danske polisen är bättre eller säämre det kan man ju diskutera ?
Spelar ingen roll vilka andra faktorer som fanns. Ingen, absolut ingen kan tycka att 10 dagar är rimligt för att hitta kroppsdelen.
Nu blev ju pojkvännen misstänkt och anhållen långt innan det men ändå. Att man inte har hittat kroppen är och förblir ett misslyckande från polisens sida. Och det kan komma att bita dom i arslet i hovrätten. Så ser det ut.
Citera
2020-06-20, 07:31
Medlem
Någon som vet hur många som satt i rätten?? Nämndemän + Ordförande 3/5 st vet man om dom var överens om domen ?
Citera
2020-06-20, 07:47
Medlem
Bambambis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knux
Danskarna hade inga problem att hitta Resterna av Kim Wall. Fast Madsen hade inte samma möjlighet att få undan kroppen ordentligt.

Här tror jag man har varit lite mer idérika. Väska + vikter + kropp gör det nästan omöjligt att hitta den. Varför tror du killen är så säker på att ingen kommer hitta kroppen? Den ligger i havet såklart.

Det här med att kroppen Malts ner i någon köttkvarn är såklart science fiction. Det har inte hänt.

Soptunneteorin är teoretiskt möjligt men inte heller sannolikt.
De hade troligtvis ungefärlig plats genom att kolla hur ubåten rört sig på pottern, här finns inget att gå på överhuvudtaget.
Finns otaligt många småvägar och skog däremot men även där är det ju svårt
Vart man ska leta.
Citera
2020-06-20, 07:50
Medlem
Bambambis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tavelramskrok
Behövs knappast nån båt för att ev kasta eller sänka henne i vattnet, bohuskusten är lång.
Till detta så finns det ju en del insjöar.
Den jag citerade skrev om öppet hav längre ut..
De har sökt runt ua med hund
Citera
2020-06-20, 08:00
Medlem
Bambambis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knux
Det var några tyska polishundar som flögs in vet jag. Men dom verkar inte varit så bra eftersom det tog 10 dagar innan man hittade huvudet i lägenheten. 10 dagar för att hitta en kroppsdel på 50 kvm, ja då kan vi ju tänka oss hur lång tid det skulle ta för samma personer/djur att hitta något i havet.

Något säger mig att den danska polisen är liite skickligare på det här med mordutredningar.
De kom ju till lägenheten efter att huvudet hittats så det tog inte dem 10 dagar att markera på lik.
Citera
2020-06-20, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Parasolltroll
Seliminaja heter väl staden?
Ja du har rätt! Eftersom mördaren reste till Iran/Senandaj för att träffa sina släktingar, då, trodde jag att han är född där.
Citera
2020-06-20, 08:12
Medlem
tomyhockeys avatar
https://www.expressen.se/gt/krim/tishko-ahmeds-dubbelspel-efter-mordet-pa-wilma-17/
Citera
2020-06-20, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paffet
Någon som vet hur många som satt i rätten?? Nämndemän + Ordförande 3/5 st vet man om dom var överens om domen ?
Det brukar vara en domare och 3 nämndeman på tingsrättens förhandlingar. En Användare skrev att de var eniga i bedömningen.
Citera
2020-06-20, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snoken19
En spekulation byggt på flera spekulationer..

Lite bakgrund.

Hedersmord, eller skammord, är ett ofta planerat mord på en familjemedlem eller släkting för att återupprätta familjens, klanens eller gruppens heder, som offret på något sätt anses ha vanärat.

Den upplevda vanäran förorsakas vanligtvis av följande värderingar och åtföljande handlingar:

Förövarna anser det är fel att umgås med personer av motsatt kön, och/eller med personer ur andra grupper.
Förövarna anser att vissa kläder bryter mot gruppens klädkod för offrets könstillhörighet.
Förövarna försöker tvinga offret till att genomgå ett arrangerat äktenskap, eller försöker stoppa en skilsmässa eller förhindra offret ifrån att gifta sig enligt eget val.
Förövarna tolererar ej för- eller utomäktenskapliga sexuella handlingar eller homosexuellt umgänge.

Hedersmord är en del av begreppet ”hederskultur”. I en situation då kvinnan anses ha dragit skam över familjen åligger det de manliga familjemedlemmarna att återupprätta hedern. Mordet ses som en rättvis och berättigad handling. Mord på kvinnor i nära relationer avspeglar attityder som är gemensamma för alla samhällen och länder, och som handlar om kvinnans värde, hennes "riktiga" roll i samhället och mäns äganderätt över och kontroll av kvinnor. En man som begår ett hedersmord försvarar inte bara sin egen heder utan även moralen i samhället.

I starkt patriarkala samhällen betraktas kvinnors föräktenskapliga eller gifta kvinnors utomäktenskapliga sexuella förbindelser som det allvarligaste hotet mot männens och familjens heder. Begreppet hedersmord är kopplat till kvinnans (otillåtna) bruk av sin sexualitet och/eller ett omoraliskt, oacceptabelt uppförande. Kvinnan anses, genom sitt påstådda eller verkliga beteende, ha dragit skam över sin familj genom att bryta mot de accepterade samhällsnormerna för hur en kvinna förväntas uppföra sig. Men även andra opassande beteenden hos de kvinnliga familjemedlemmarna kan dra skam och vanära över familjen, och i förlängningen över hela samhället. Kvinnor mördas för att de gift sig med män de själva valt, för att de vägrat ingå tvångsgifte, för att de skilt sig från män som misshandlat dem, för att de flirtat, visat brist på lydnad eller för att de "tillåtit sig själva" att bli våldtagna.

Nu till den 3 april 2018

Inledningsvis sticker det inte ut med tanke på allt som florerar på FB.
Det publiceras ett enskilt hot imot W på forumet Facebook.
Som är skam relaterat,som avser att relationen W och T inte är ärbar. Som ska bestraffas.

Sedan händer inget på många månader.
Verkar det som.
Men T börjar fokusera mer och mer på hur W ska klä sig,uppföra sig bla. Fokus på att W är nära honom.. T börjar att uppfattas som paranoid och kontrollerande.

Det händer saker runt honom..

Nu börjar det bli lite mera intressant.

W är inte med T. Ute och rör sig.
2019-09-28 skickar W ett sms.
Albas o vikons vän Ali är med han är kurd och lugn..

Men vad man inte vet just då.
Nu senare samma kväll, postas samma hot mot W igen. Från,som det ser ut som är postat av Ali.

Verkar som om W får lite obehag känslor för A.

W smsar igen.

Jag har gjort så du kan se vart jag är, du behöver inte ha din karta på men känns bra om du vet vart ja är om något skulle hända..

Lite kortfattat om kommande sms och frågeställning.

Varför blev Tisko så nervös över vad w hade för kläder på sig när hon blev sedd av "släktingen"?

W svarade hon hade ju bara det..

T säger att hon måste tänka sig för..

W ber om mera råd om kläder..
Bara vissa endast om han är med henne.
(Då som skydd)

T.. nu har du förstört allt..
T kan inte längre skydda henne eller..

Nu har även det spridits sig i kretsar att T har gjort W gravid vid mer än ett tillfälle och W har gjort abort.. Det pratas tillochmed i Moskén i Uddevalla om det.
Ps

Veckan innan mordet.

Nu dyker samma gamla hot upp tre gånger på samma dag. Illavarslande.

Närmare helgen kommer även Kurdo på besök.
Även andra vänner håller sig nära honom.

Verkar som T måste fatta ett snabbt beslut.
Tiden börjar rinna ut för T.

T har nu ett val.
Alt 1 Upprätta heder med att w dödas av honom.
Alt 2 Att själv hamna i onåd och själv bli dödad.

T är ung har egentligen ingen aning om hur han ska gå tillväga. Han googlar på hur polisen jobbar och hur man kan komma undan.. ect..

Men brist på kunskap och erfarenhet och under enorm tidspress kör han sin plan.

Medhjälpare finns som gör det T inte är kapabel till. Sedan lämnar T åt sitt öde..

Som vi vet havererade..
Stress och slarv,trasslar in sig i lögner..

Nu sitter han där han sitter och kan inte göra något.. Han är dömd på båda sidor vad han än gör..

DETTA är bara en alternativ SPEKULATION.

Den enda som vet vad som har hänt är T.

Vi andra kan bara tro och gissa..

För mig är du helt ute och cyklar. Wilma var svensk och omfattas inte av några hederskrav. De bodde ihop utan att vara gifta, bara en sån sak skulle vara otänkbar för en tjej från en familj med hederstänk.

Det där med kläderna var ju för att han var svartsjuk och inte ville att andra killar skulle se för mycket hud när hon var ute.
Citera
2020-06-20, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tomyhockey
https://www.expressen.se/gt/krim/tishko-ahmeds-dubbelspel-efter-mordet-pa-wilma-17/
lite citat från expressen:
Citat:
Han gick till jobbet som vanligt, handlade cigaretter på Netto och åt på McDonald's med vännerna.

Tishko Ahmed tycktes leva ett vanligt liv – när han i själva verket, enligt övertygande bevisning, mördat flickvännen Wilma Andersson, 17.

– Vi tror inte på det du säger, du berättar på ett konstigt sätt, ska en av hans vänner ha sagt till honom, dagen innan han greps.
Citat:
Wilmas mamma har i polisförhör i stället berättat om hur de besökte honom flera gånger efter försvinnandet, och hur han verkade avvisande och nervös:

– När vi träffade Tishko efter att Wilma var borta så uppfattade jag att han var orolig för att vi skulle misstänka honom för något
Citat:
Åklagaren menar att Wilma Andersson mördades den 14 november. Den dagen, vid 14.30-tiden, köper Tishko Ahmed cigaretter på Netto med Wilmas kontokort. Kortet har aldrig återfunnits. När den misstänkte utfrågas om det i polisförhör svarar han:

– Ingen kommentar, jag kommer inte ihåg heller. Jag bytte bank så om det är mitt eller hennes vet jag inte.

Det var Wilmas bankkort. Brukar du använda hennes kort?

– Ingen kommentar.
Senast redigerad av matematiker 2020-06-20 kl. 08:54.
Citera
2020-06-20, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
Med samma självklara resonemang skulle jag kunna påstå att du ärvt din begränsade tankevärld av dina föräldrar. Dina barn kommer att vara lika inskränkta som du, och det kommer att fortgå i tusentals år.
Folkslaget kurder består av individer, precis som alla andra folkslag. Du har inte en aning om hur Ts far tänker, eller om det överhuvudtaget existerar en "klan" i hans liv.
Vore det så viktigt att följa ett klanmönster verkar det konstigt att T överhuvudtaget fick umgås med en utböling som W, och ändå konstigare att de till och med fick bo tillsammans hos Ts föräldrar tills han fick lägenheten.

Mycket bra skrivet!
Citera
2020-06-20, 09:49
Medlem
Hoppas han får livstid då lär han sitta längre än om han får vård. Sen för Wilma anhörig hoppas jag att han kryper till kors och erkänner var han gjort av resten av henne. Så att dom kan få någon form avslut på detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in