2020-06-18, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter
Den här pandemin har knappt nått halvlek.

Vi har en hel sommar + höst och säkert vinter och eventuellt vår med likadan (och kanske värre) smittspridning. Det kommer en tid då det är dags att ge sig in i börsen men jag tvivlar starkt på att denna tid är nu. Inte sålänge börsen inte speglar verkligheten.

Jag kör defensivt med backup i form av guld/bitcoin och följer utvecklingen på både börsen och bostadsmarknaden noggrant.

Har ni en speciell lista med aktier ni kommer köpa när krash nr 2 är ett faktum?

USA kommer inte stänga ner igen vid en andra våg. Vaccin beräknas vara klart runt årskiftet. Antal smittade och döda har minskat. Centralbanker och länder gör allt för att hålla ekonomin vid liv. Vi har fått erfarenhet av att hantera detta virus. Jag vet inte om jag håller med dig om en kommande krasch 2. Det är dyrt att stå på sidlinjen..
Citera
2020-06-18, 23:32
Medlem
Glossuss avatar
Biden 1,8 Trump 2,15 på Bet 365 fn.
Både tror å hoppas på Trump. Gubbskrällen båda 2 f ö.

Lite kul att Lund dizzade mina tips, Zalando, Carlsberg och Walt Disney.
Citera
2020-06-19, 00:11
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myketowers
USA kommer inte stänga ner igen vid en andra våg. Vaccin beräknas vara klart runt årskiftet. Antal smittade och döda har minskat. Centralbanker och länder gör allt för att hålla ekonomin vid liv. Vi har fått erfarenhet av att hantera detta virus. Jag vet inte om jag håller med dig om en kommande krasch 2. Det är dyrt att stå på sidlinjen..

Det blir ingen krasch No 2. Det var en lugn korrektion förra veckan. Folk är ute ur burarna och spenderar de inte pengar på krogen och bio som blir det hemleverans och hyrstreaming. Konsumtionen fortsätter. De arbetslösa är få och inom låglönejobb. Det kan ändras fort.
Citera
2020-06-19, 00:11
Medlem
Glossuss avatar
Kollade omsättningen på mina aktieaffärer i år. Sjukt mycket courtage har jag i a f pröjsat... Borde få låna gratis med tanke på hur mycket banken plockar mig på...

ONT. Skanska, Avanza, Elkem ASA och LUNE blir mina tips från måndag och 2 v framåt.
Citera
2020-06-19, 00:26
Medlem
Glossuss avatar
När når vi (OMXS30) ny ATH igen?

Ägnar mycket tankeverksamhet till att försöka besvara min fråga..
Blir det redan i år?

Diablo 118 a k a "miffot" kanske har funderat över detta?
Senast redigerad av Glossus 2020-06-19 kl. 01:04.
Citera
2020-06-19, 03:41
Medlem
Trump är bra för ekonomin? Kanske det! Men hur är det med frostiga Kina relationer och egna landet demonstrationer? Han vill alltså köpa Grönland och blev sur för att det inte gick. Så han avbokade då besöket med den Kungliga Danska familjen? Eller har jag inte fattat det hela? Jag är inte mot Trump men är alla runt honom ja sägare? Kina har sedan länge producerat USA produkter. De beror nog av varandra? För övrigt går jag mer in i bygg och läkemedel men har även en del Pandox i portföljen. Glad Midsommar ska ni ha i alla fall!
Senast redigerad av Trxhobit 2020-06-19 kl. 04:12.
Citera
2020-06-19, 06:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBollocks
Ska vi köpa fler? 😃

Ja vete fan alltså

Trenden sedan 2 år är inte kul
Men fundamentalt så är det ju alla rätt
Men har det mixtrats med siffrorna stämmer ju inte det
PE på 23 nu så inget konstigt
Man får nog va duktigt långsiktig i nuläget
Känns ju bättre att lägga pengarna på preffar istället
Eller vadsom som ligger över ma 200
Blir nog nåt amerikanskt istället
Sälja dom är ingen ide iallafall

—-
Grabben köpte VISA
Den känns faktiskt bra
Senast redigerad av Bollkalle70 2020-06-19 kl. 06:37.
Citera
2020-06-19, 11:37
Medlem
Fiskat på djupt vatten
-65 igår
-40 idag
Kan nog sjunka mer
Några wirecard till fick de bli 🥵🥵
Citera
2020-06-19, 11:50
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bollkalle70
Fiskat på djupt vatten
-65 igår
-40 idag
Kan nog sjunka mer

Bottenfiske kräver en del från användaren och det är inte direkt sällsynt att det blir ett par röda dagar när man sysslar med sådant direkt. :)

Om du har köpt av en solid anledning bör det ta sig även om detta 'ta sig' kan ta ett tag.
Senast redigerad av sinewave 2020-06-19 kl. 12:22.
Citera
2020-06-19, 12:08
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Det var obehagligt att läsa ekonomidelen i dagens Svenska Dagbladet. För den som låter blicken lämna börskurserna så är hela världen i totalt kaos. Ingenting fungerar. Alla lever på bidrag. Tiderna är sämre än under depressionen 1930 fast vi låtsas som något annat. Företag som Telia och Norwegian, länder som Italien och Spanien är dömda. Trump är chanslös i valet i höst och USA kommer att ta många steg tillbaka ekonomiskt under Biden och corona. Jag kan faktiskt inte se något slut på detta ens 2021. En el-lastbilsfirma i USA har högre värdering än Volvo men har inte sålt en bil. NK får lägga ner i höst.

Jag tror på ett stort ras för OMXS30 på måndag, och hela veckan kommer att vara kritisk. Om jag, som vanligt, är för tidigt ute med min analys och kurserna håller sig stilla på måndag för att dippa senare kommer jag på då att sälja 50% av mina sista aktier, och ha kvar fördelningen 10% aktier, 90% cash. För när de som handlar på börsen får min starka magkänsla att en katastrof-period väntar under hösten så kommer dipp-2 att bli djupare än dipp-1.

I övrigt äter jag jordgubbar idag.
Citera
2020-06-19, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bollkalle70
Fiskat på djupt vatten
-65 igår
-40 idag
Kan nog sjunka mer

Jag plockade också på mig några fler 😅 Måtte Gud välsigna oss 😄