2020-06-19, 10:48
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det är nog sant att hon hade fler kontakter än de flesta i motsvarande situation. Samtidigt säger hon ju själv att hon har sin ryggsäck och att relationen de har är sjuk. Hon upplever sig själv så sjuk att hon borde läggas in.

Det är inte ovanligt att den bundenhet offret får av den som kontrollerar är så stark att det är mycket svårt att lämna relationen. Så svårt att flera kvinnor dödas varje år.

Ett tydligt exempel på det är fallet med Tova. Trots att hon endast var 19 år, hade bra föräldrar och kompisar och hon skrev i sin dagbok att hon visste hur det skulle sluta (mord), så gick hon till Billy mordkvällen. Vänner varnade henne och de blev jättesarga på henne. En vän skrev till henne att hon blivit helt hjärntvättad av Billy. Så insiktsfullt av en ung kompis!

Då visste inte vännerna i vilken utsträckning Tova levde i hot, misshandel, förnedring på lååååånga vägar. Men två av dom gick ändå till polisen.

När mamman upptäckte att Tova hade stora blåtiror i ansiktet en dag (trots att Tova försökte dölja det) anmälde Tova (motvilligt) till polisen. Föräldrarna ordnar ett helt batteri av åtgärder. De skjutsar henne till och från, sover med henne, fixar skolkurator och kontakt med kvinnofridsjour.

I dagboken skriver Tova flera gånger att hon knappt vet själv, men att hon älskar Billy. Detta trots flera gånger av misshandel med strypning där hon tror att hon ska dö, hans försök att isolera henne från vänner, flera dödshot och att han kallar henne nedsättande saker.

I mina ögon är Billy en looser. Han missbrukar, han har ingen utbildning,han har bränt sitt enda skepp, ett taxijobb för att han missbrukar. Han har ingenting i mina ögon. Han är elak och kränkande. Kontrollerande.

Tova kunde ha fått vem hon ville.

Varför går hon inte?
Varför tar hon inte emot hjälpen från vänner, föräldrar och låter bli att åka till Billy? Trots att hon inte ens tror att hon ska överleva sommaren. Endast 19 år gammal.

Den ständiga frågan!
Så svårt att förstå.

Det enda svaret är att bundenheten, hjärntvätten. Stockholmssyndromet kallar en del det.
Tror att man kan likna det vid bundenheten till sekter.

Synd att den kvinnojour som Lena hade kontakt med skrev ut henne eftersom hon inte kunde bryta med SD.

Där borde det finnas något stöd eftersom detta mönster är så vanligt.

Nu var Lena ändå på bättringsvägen, eller vad man ska kalla det. Jag kan tänka mig att om hon fått lite tid, då hade hon kommit ifrån förhållandet. Kanske kunde hon hittat någon som hon kunde bygga upp något hållbart och konstruktivt.

Enda problemet med det är att det var LW som
var kontrollerande. Som gav SD och HD order
om vad de skulle göra för att hon inte skulle gå
vidare med polisanmälan om dödshot och inte
skulle berätta för alla gemensamma vänner om
otroheten. Hon var en stalker som vägrade bli
dumpad. Läs konversationerna med LW och
SD från maj -17 och framåt.
Fortfarande två år efter sin död så förstör hon
livet för dem.
Citera
2020-06-19, 10:52
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Skönt att du är här och är säker på din sak.
Man kan ju hoppas att polisen har koll på
tråden men frågan är hur motiverade de är
att gräva i det du hittat. Det borde vara dags
för ett omtag med nya ögon.
Tänk om den verkliga GM hela tiden har
seglat under radarn och låtit SD och HD utstå
detta drev.
Kanske LWs vän med segelbåt? Han verkar ha
ett häftigt humör.
Runt det "tekniska" kring 23.34-händdelsen finns det i praktiken inget utrymme för osäkerhet. Om IT-forensikern hade gjort ett bra jobb skulle han konstaterat att det är en webbsida som laddas (öppnas eller refreshas) men i stället spekulerade han i att det verkar ju finnas en massa automatiska (dvs utan mänsklig inblandning) saker som görs så då var nog även 23.34 en sådan.

Naturligtvis finns det alternativa GM även om åklagarna menar att de på något magiskt sätt kunnat utesluta sådana.
Citera
2020-06-19, 10:57
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Och varför denna autorefresh endast 23.34?

MrBarnaby!
Har du någon teori om de återkommande Encrypted Files som bl a kan ses den 14 maj vid kl 21.44.59, kl 23.33.24, kl 23.36.04 och på eftermiddagen den 15 maj emellan förhören?

Vad tänker du om att SD har synk till alla sina enheter och kan använda vilken digital enhet som helst för att nå sin Google Drive och sina Windows skrivbord?

Jag kan inte se några som helst bevis för att SD skulle ha suttit hemma vid datorn under den sekunden det reggas web pages rebuilt.
Han har vid kl 20.29 varit inne på något dokument i sin Google drive och han lämnar kontoret kl 20.33.
När SD lämnar kontoret har han troligtvis slagit igen skärmen med flikar och dokument öppna.
Windows Event Log gör nya försök att starta upp windows med automatik om det av någon anledning har misslyckats. Det betyder inte att någon person behöver vara i närheten.

--------

Länk till inlägg med sammanfattning och länkar till FUP m m
www.flashback.org/sp71691040
Senast redigerad av Honan6 2020-06-19 kl. 11:01.
Citera
2020-06-19, 11:17
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Jag säger inget om att hon var hemsk nu. Men tyvärr blir ju indiciekedjan svagare av hur hon levde på så sätt att möjligheten att alternativa GM finns är större. Det räcker inte med en solid indiciekedja av den art du beskriver om inte alla alterbativa GM är uteslutna. Har åklagarna kartläggt och avskrivit alla människor som Lena kränkt och sårat genom åren? Tror inte det.

TR har ju varit inne på det här att alternativa GM inte kan uteslutas. Du tror väl inte att HR kommer strunta i den punkten? Om nu inte åklagaren kollar alibi på alla alternativa GM förstås, det kanske är det de håller på med just nu.

Jag håller inte med dig riktigt.
Om indiciekedjan är tillräckligt stark, så behöver man inte utesluta "alla" andra.

Nu är dock inte indiciekedjan superstark, och man har en slask på nästan lika många sidor som FUP. Man har ju bett försvaret gå igenom slasken noga. är finns nog både de ena och andra genomgången, detta för att jag misstänker att SD redan har pekat ut en del.

I princip kan ju vem som helst vara gm när man bor i ett tättbebyggt villaområde. Förutom grannar, kan det vara någon från kyrkan, jobbet, geocachingen och "andra" bekanta. Det skulle även kunna vara en random. Det blir helt omöjligt att avskriva exakt varenda en.

Därför krävs det att indiciekedjan är tillräckligt stark för att kunna visa att det är mgm som är den skyldige och att de personer som man kunnat identifiera som möjliga utreds och avfärdas.

Nu tror jag inte att Lena har kränkt och sårat så många människor genom åren så att de skulle kunna tänkas mörda Lena som du vill påskina.

Vem har inte sårat människor? Det gör vi alla, ibland utan att mena det. Ibland vet vi om det och kan be om förlåtelse. Eller förklara oss.

Lena hade väldigt många vänner. Om hon hade varit så hemsk som du menar, då hade väl inte alla dessa ställt upp och lyssnat på henne? Jag tror tvärtom, att Lena trots sina svårigheter hade många fina sidor också.

Jag vet en som kände Lena sedan länge som sa att det finns inget ont i Lena. Att hon förändrades på slutet, det ser jag som att hon utsattes för en söndring av själen, något som hon själv skämdes för.

Jag har svårt att förstå att det finns människor som att trots att hon utsatts för det här, och till slut fått det värsta av alla tänkbara straff, måste straffas ytterligare.

Kränkningar och hat. Förnedring.

Det tar aldrig slut.
Det skvalpar över på barnen. Och deras framtid...
och deras barn...
Citera
2020-06-19, 11:30
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
MrBarnaby!
Har du någon teori om de återkommande Encrypted Files som bl a kan ses den 14 maj vid kl 21.44.59, kl 23.33.24, kl 23.36.04 och på eftermiddagen den 15 maj emellan förhören?

Vad tänker du om att SD har synk till alla sina enheter och kan använda vilken digital enhet som helst för att nå sin Google Drive och sina Windows skrivbord?

Jag kan inte se några som helst bevis för att SD skulle ha suttit hemma vid datorn under den sekunden det reggas web pages rebuilt.
Han har vid kl 20.29 varit inne på något dokument i sin Google drive och han lämnar kontoret kl 20.33.
När SD lämnar kontoret har han troligtvis slagit igen skärmen med flikar och dokument öppna.
Windows Event Log gör nya försök att starta upp windows med automatik om det av någon anledning har misslyckats. Det betyder inte att någon person behöver vara i närheten.

--------

Länk till inlägg med sammanfattning och länkar till FUP m m
www.flashback.org/sp71691040
Om man kommer åt skrivbordet via en annan enhet så skulle det säkert kunna påverkar webbläsarens cacheminne på fjärrenheten (jobbdatorn i det här fallet) men är det troligt att han gör det cirka en minut efter att han slagit ihjäl LW och varför i så fall? Ett märkligt sätt att skaffa sig ett alibi som han inte ens tar upp själv.

Man kan spekulera i olika mer eller mindre fantasifulla och möjliga förklaringar till 23.34-händelsen men det finns ingen som rimlighetsmässigt är i närheten av SD:s egen förklaring som i korthet är följande:
Jobbmejl inkommer 23.32
Öppnar jobbdatorn 23.34 för att komma åt ett dokument på datorn (en öppen webbsida refreshas och ger spår i cachehistoriken)
Citera
2020-06-19, 11:33
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det är inte alls säkert att det behöver handla om djävulen som ni troende menar. Det händer ofta att människor blir dödade utan att det för den skull handlar om någon direkt ondska. Människor blir osams om saker, och bråk kan spåra ur riktigt ordentligt ibland. Kanske särskilt om det finns t.ex. känslostyrda människor och alkohol med i bilden.

När jag pratar om Djävulen här, är det bildligt talat.

Det jag menar är ondskan.

Jag tänker att vi alla vill veta vem man ska akta sig för, vem som kan göra hemska saker mot dig utan att blinka. Utan att ångra sig. Att man kan se det och identifiera det.

Man vill inte att din bästa vän, någon som du älskar och är lojal mot, någon som ställer upp på dig (upplever du det som) och som du ställer upp på inte alls är den du tror. Som ljuger dig rakt i ansiktet.

Man vill inte att den vännen visar sig vara ondskan själv, som sviker dig, som mördar sin älskarinna och som är beredd att kasta dig under bussen.

Det är ju sådant som jag anser att JG råkat ut för.

Han såg inte, förstod inte.
Citera
2020-06-19, 11:40
Medlem
7.2PaRichterskalans avatar
Citat:
Det är nog sant att hon hade fler kontakter än de flesta i motsvarande situation. Samtidigt säger hon ju själv att hon har sin ryggsäck och att relationen de har är sjuk. Hon upplever sig själv så sjuk att hon borde läggas in.

Det är inte ovanligt att den bundenhet offret får av den som kontrollerar är så stark att det är mycket svårt att lämna relationen. Så svårt att flera kvinnor dödas varje år.

Ett tydligt exempel på det är fallet med Tova. Trots att hon endast var 19 år, hade bra föräldrar och kompisar och hon skrev i sin dagbok att hon visste hur det skulle sluta (mord), så gick hon till Billy mordkvällen. Vänner varnade henne och de blev jättesarga på henne. En vän skrev till henne att hon blivit helt hjärntvättad av Billy. Så insiktsfullt av en ung kompis!

Då visste inte vännerna i vilken utsträckning Tova levde i hot, misshandel, förnedring på lååååånga vägar. Men två av dom gick ändå till polisen.

När mamman upptäckte att Tova hade stora blåtiror i ansiktet en dag (trots att Tova försökte dölja det) anmälde Tova (motvilligt) till polisen. Föräldrarna ordnar ett helt batteri av åtgärder. De skjutsar henne till och från, sover med henne, fixar skolkurator och kontakt med kvinnofridsjour.

I dagboken skriver Tova flera gånger att hon knappt vet själv, men att hon älskar Billy. Detta trots flera gånger av misshandel med strypning där hon tror att hon ska dö, hans försök att isolera henne från vänner, flera dödshot och att han kallar henne nedsättande saker.

I mina ögon är Billy en looser. Han missbrukar, han har ingen utbildning,han har bränt sitt enda skepp, ett taxijobb för att han missbrukar. Han har ingenting i mina ögon. Han är elak och kränkande. Kontrollerande.

Tova kunde ha fått vem hon ville.

Varför går hon inte?
Varför tar hon inte emot hjälpen från vänner, föräldrar och låter bli att åka till Billy? Trots att hon inte ens tror att hon ska överleva sommaren. Endast 19 år gammal.

Den ständiga frågan!
Så svårt att förstå.

Det enda svaret är att bundenheten, hjärntvätten. Stockholmssyndromet kallar en del det.
Tror att man kan likna det vid bundenheten till sekter.

Synd att den kvinnojour som Lena hade kontakt med skrev ut henne eftersom hon inte kunde bryta med SD.

Där borde det finnas något stöd eftersom detta mönster är så vanligt.

Nu var Lena ändå på bättringsvägen, eller vad man ska kalla det. Jag kan tänka mig att om hon fått lite tid, då hade hon kommit ifrån förhållandet. Kanske kunde hon hittat någon som hon kunde bygga upp något hållbart och konstruktivt.
Det fetade:Ja hennes fillingar visade att hon var en bra bit iväg ifrån förhållandet.
Tova var snäll mot alla och höll sig till sin kille så det fanns liksom inga andra som hadde motiv.
LW bedrog allt och alla.Märker du skillnaden?
Citera
2020-06-19, 11:57
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
När jag pratar om Djävulen här, är det bildligt talat.

Det jag menar är ondskan.

Jag tänker att vi alla vill veta vem man ska akta sig för, vem som kan göra hemska saker mot dig utan att blinka. Utan att ångra sig. Att man kan se det och identifiera det.

Man vill inte att din bästa vän, någon som du älskar och är lojal mot, någon som ställer upp på dig (upplever du det som) och som du ställer upp på inte alls är den du tror. Som ljuger dig rakt i ansiktet.

Man vill inte att den vännen visar sig vara ondskan själv, som sviker dig, som mördar sin älskarinna och som är beredd att kasta dig under bussen.

Det är ju sådant som jag anser att JG råkat ut för.

Han såg inte, förstod inte.

Citat:
Jag tänker att vi alla vill veta vem man ska akta sig för, vem som kan göra hemska saker mot dig utan att blinka. Utan att ångra sig. Att man kan se det och identifiera det

Så varför gjorde inte LW det?

Citat:

Precis som LW gjorde mot sina sex (?)
parallella pojkvänner.
Citera
2020-06-19, 12:06
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 7.2PaRichterskalan
Det fetade:Ja hennes fillingar visade att hon var en bra bit iväg ifrån förhållandet.
Tova var snäll mot alla och höll sig till sin kille så det fanns liksom inga andra som hadde motiv.
LW bedrog allt och alla.Märker du skillnaden?

Märker du likheterna?

Billy var sjukt misstänksam mot Tova och litade inte alls på henne. Hon skulle inte gå på festen. Hon skulle inte få åka till Grekland. Hon skulle inte umgås med den och den och den... för de gillade inte Billy och ville att Tova skulle lämna honom.

Det handlar om gärningsmannnen!

Det handlar om hans skeva bild av hur deras partner ska vara.
De ska LYDA (100%) sa Billy och SD. Båda vill ha insyn i mobilen. Kontroll, kontroll, kontroll...

Det finns inget sunt i att ha sådana krav på sin partner.
Att leva i ett sådant kontrollerat förhållande är som att ha sin egen slav!

Att SD anser sig ha rätt till Lena på sina egna villkor (allt hårdare RT), samtidigt som han utåt vill leva familjeliv med sin drömkvinna, det verkar vissa i tråden vara ok.

Hon ska lyda, acceptera att leva utan krav, inte få visa upp sig som delaktig i touren utan hålla sig borta och vara osynlig, medan det perfekta paret ska få ta åt sig hela äran.

Visst, Tova var lydig.

ÄNDÅ fick hon pynta med sitt liv!
Fast hon lydde.

Kanske hon inte skulle ha drömt om en Greklandsresa, inte velat gå på en fest. Aldrig lämna Billy.

Slaveriet är upphävt!!!
Ingen ska behöva dö för att de vill leva i frihet.

Lena hade inga obligationer att LYDA SD.
Citera
2020-06-19, 12:06
Medlem
Citat:
Om indiciekedjan är tillräckligt stark, så behöver man inte utesluta "alla" andra.

Nu är dock inte indiciekedjan superstark, och man har en slask på nästan lika många sidor som FUP. Man har ju bett försvaret gå igenom slasken noga. är finns nog både de ena och andra genomgången, detta för att jag misstänker att SD redan har pekat ut en del.

I princip kan ju vem som helst vara gm när man bor i ett tättbebyggt villaområde. Förutom grannar, kan det vara någon från kyrkan, jobbet, geocachingen och "andra" bekanta. Det skulle även kunna vara en random. Det blir helt omöjligt att avskriva exakt varenda en.

Därför krävs det att indiciekedjan är tillräckligt stark för att kunna visa att det är mgm som är den skyldige och att de personer som man kunnat identifiera som möjliga utreds och avfärdas.

Nu tror jag inte att Lena har kränkt och sårat så många människor genom åren så att de skulle kunna tänkas mörda Lena som du vill påskina.

Vem har inte sårat människor? Det gör vi alla, ibland utan att mena det. Ibland vet vi om det och kan be om förlåtelse. Eller förklara oss.

Lena hade väldigt många vänner. Om hon hade varit så hemsk som du menar, då hade väl inte alla dessa ställt upp och lyssnat på henne? Jag tror tvärtom, att Lena trots sina svårigheter hade många fina sidor också.

Jag vet en som kände Lena sedan länge som sa att det finns inget ont i Lena. Att hon förändrades på slutet, det ser jag som att hon utsattes för en söndring av själen, något som hon själv skämdes för.

Jag har svårt att förstå att det finns människor som att trots att hon utsatts för det här, och till slut fått det värsta av alla tänkbara straff, måste straffas ytterligare.

Det tar aldrig slut.
och deras barn...
(ur min fetning i din text)
...och om man i denna tråd vill föra upp en punkt till diskussion och att det anförda skulle kunna tänkas "smutsa" brottsoffret, så får man kallt räkna med att bli kallad "LW-hatare" och att du notknapparen väljer att inte svara eller kommentera. En debattmässig ynkedom -om du frågar mig.

Att LW fick folk till att "ställa upp och lyssna" som du ungefär uttrycker dig, behöver ju inte på minsta vis betyda att dessa personer i nån större utsträckning var särskilt trakterade av "uppdraget" att bli containers för LW:s frustrationer och aggressioner.
De kanske var tillräckligt kloka för att inse värdet att vara lyssnande för att därigenom slippa bli föremål för kritik från LW?

Det berättades redan tidigt i tråden om att LW inte tog ett Nej, utan tjatade sig till att få sin vilja igenom.
De som kände till denna sida hos LW gjorde nog klokt i att offra några timmar på att lyssna. Så hade nog även jag gjort i motsvarande situation.

Låt oss inte glömma att LW inte var satt under förvaltarskap. Allt LW gjorde var hon alltså ansvarig för!

Med det sagt har jag förstås kränkt LW?
Sådan är ju denna tråds "logik"..
Citera
2020-06-19, 12:10
Medlem
Smhfs avatar
Citat:

Det tar aldrig slut.
och deras barn...

Vilka barn syftar du på, du menar väl även SD och HD:s barn antar jag, hatet, mobbningen/kränkningen som både SD och HD fått utstå ( i tråden ), drabbar säkert deras barn också, eller är deras barn inte inräknade i ditt bedömningssätt?
Citera
2020-06-19, 12:15
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Märker du likheterna?

Billy var sjukt misstänksam mot Tova och litade inte alls på henne. Hon skulle inte gå på festen. Hon skulle inte få åka till Grekland. Hon skulle inte umgås med den och den och den... för de gillade inte Billy och ville att Tova skulle lämna honom.

Det handlar om gärningsmannnen!

Det handlar om hans skeva bild av hur deras partner ska vara.
De ska LYDA (100%) sa Billy och SD. Båda vill ha insyn i mobilen. Kontroll, kontroll, kontroll...

Det finns inget sunt i att ha sådana krav på sin partner.
Att leva i ett sådant kontrollerat förhållande är som att ha sin egen slav!

Att SD anser sig ha rätt till Lena på sina egna villkor (allt hårdare RT), samtidigt som han utåt vill leva familjeliv med sin drömkvinna, det verkar vissa i tråden vara ok.

Hon ska lyda, acceptera att leva utan krav, inte få visa upp sig som delaktig i touren utan hålla sig borta och vara osynlig, medan det perfekta paret ska få ta åt sig hela äran.

Visst, Tova var lydig.

ÄNDÅ fick hon pynta med sitt liv!
Fast hon lydde.

Kanske hon inte skulle ha drömt om en Greklandsresa, inte velat gå på en fest. Aldrig lämna Billy.

Slaveriet är upphävt!!!
Ingen ska behöva dö för att de vill leva i frihet.

Lena hade inga obligationer att LYDA SD.

Rt var SDs villkor för fortsatt kontakt. Om det
inte passade LW så kunde hon bara ha låtit
honom vara ifred.
Det var ju LW som krävde att SD skulle lyda
henne. Att han skulle vara hennes sexslav.
Annars hotade hon honom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in