2009-10-05, 20:28
Medlem
Hej alla. Jag är ganska ny på detta forum men har märkt att man kan prata om allt mellan himmel och jord här och ÄNNU fler saker utöver det. Tänkte se ifall det finns några trafiklärare där ute som har någon åsikt om yrket. Här är mina iaf efter endast lite mer än 1 år i branschen.

Själva yrket i sig är jätteroligt, oerhört socialt, mycket glädje och sorg. Många människor ger en energi men även tvärtom. Jag skulle vilja summera själva yrkesutövandet i sig som väldigt positivt.

Men sen över till de negativa bitarna, nämligen hur själva branschen "fungerar". Inget företag vet ju vad facket är, helt obegripligt för dom. Vill man jobba så får man jobba efter chefens villkor, vill man inte så finns det andra efter dig, "next".

Lön? Det finns ju bara XXX kronor att få ut av en elev, vad innebär för lönestegen? Den tar slut, men var? Generellt är lönen för en trafiklärare väldigt dålig har jag fått bilden av. Jag äger inte min bil själv, någon som gör som har mer erfarenhet?

De som är på mitt jobb är antingen glada i sitsen, vissa har jobbat 16 år och det kan kanske bli 16 år till, skoj skoj. Vissa vill starta eget för att tjäna de riktiga pengarna och vissa gillar inte arbetstiderna alls, där inkluderat mig.

Arbetsschemat:
Mån - tors: 8 - 18.10
Fredagar: 8 - 14.20

Att komma hem halv 7 på icke-fredagar är hemskt, sen har man inte lön som kompenserar det. OB? Skoja nu inte.

Vart går man vidare som trafiklärare? Som sagt, jag gillar yrkesutövandet men inte branschen.

Vägverket?
Förarprövare?
Eco-driving?
Moped-kurser?
A-klass? C/D/E ?

Sen kanske det inte finns en enda inom branschen här, men vafan. Tyck till om ni vill ändå

Tack för mig
/Daniel
Citera
2009-10-05, 20:35
Medlem
tjåppes avatar
Min pappa arbetade som trafikskollärare under min uppväxt. Han jobbade i ca 10-12 år med lade av för att han tröttnade på att lära ut samma sak dag ut och dag in. Han klagade bara över allas okunnighet i bilkörandet (Jag menar, hur svårt är det att förstå hur en växellåda och koppling fungerar). Jag tror helt enkelt han tyckte folk var för klena i sin hjärnkapacitet och tröttnade pga detta.
Citera
2009-10-05, 22:03
Medlem
Hegamons avatar
Mja, trafikskollärare har väl ingen given karriärväg. Eventuellt att du kunde söka en tjänst inom vägverket. Men utbildningen till trafiklärare är väl i klenaste laget.
Citera
2009-10-06, 05:21
Medlem
pilt77s avatar
Starta eget och sälj utbildningar till arbetsförmedlingen/kommunen och företag om du har kunskapen. Där finns nog dom stora pengarna. Speciellt i dessa tider när det krävs en jävla massa utbildningstimmar för tex C och Dbehörigheten. ADR, Truck osv är ju också såna utbildningar som företag måste köpa.
Citera
2009-10-06, 20:18
Medlem
tjåppe: jag gillar själva yrket i sig, folk får vara tröga, det är lugnt en mattelärare eller engelsklärare lär ju också ut samma saker till nya elever hela tiden, alla olika stökiga/tröga/roliga/smarta.

Utbildning till trafiklärare är sanslöst klen! Det är ungefär bara det man kan bli ja. Men jag vet också om trafiklärare som blivit förarprövare på vägverket, sen har ju även trafiklärare blivit lärare för trafiklärar-utbildningen också. Ifall någon hade velat berätta om sin karriärsstege.

Starta eget är jag nog för feg för... för tillfället :P
Citera
2010-04-15, 11:39
Medlem
Opilus5500s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mercc
Hej alla. Jag är ganska ny på detta forum men har märkt att man kan prata om allt mellan himmel och jord här och ÄNNU fler saker utöver det. Tänkte se ifall det finns några trafiklärare där ute som har någon åsikt om yrket. Här är mina iaf efter endast lite mer än 1 år i branschen.

Själva yrket i sig är jätteroligt, oerhört socialt, mycket glädje och sorg. Många människor ger en energi men även tvärtom. Jag skulle vilja summera själva yrkesutövandet i sig som väldigt positivt.

Men sen över till de negativa bitarna, nämligen hur själva branschen "fungerar". Inget företag vet ju vad facket är, helt obegripligt för dom. Vill man jobba så får man jobba efter chefens villkor, vill man inte så finns det andra efter dig, "next".

Lön? Det finns ju bara XXX kronor att få ut av en elev, vad innebär för lönestegen? Den tar slut, men var? Generellt är lönen för en trafiklärare väldigt dålig har jag fått bilden av. Jag äger inte min bil själv, någon som gör som har mer erfarenhet?

De som är på mitt jobb är antingen glada i sitsen, vissa har jobbat 16 år och det kan kanske bli 16 år till, skoj skoj. Vissa vill starta eget för att tjäna de riktiga pengarna och vissa gillar inte arbetstiderna alls, där inkluderat mig.

Arbetsschemat:
Mån - tors: 8 - 18.10
Fredagar: 8 - 14.20

Att komma hem halv 7 på icke-fredagar är hemskt, sen har man inte lön som kompenserar det. OB? Skoja nu inte.

Vart går man vidare som trafiklärare? Som sagt, jag gillar yrkesutövandet men inte branschen.

Vägverket?
Förarprövare?
Eco-driving?
Moped-kurser?
A-klass? C/D/E ?

Sen kanske det inte finns en enda inom branschen här, men vafan. Tyck till om ni vill ändå

Tack för mig
/Daniel

Jag själv trafiklärare och de roligt / krävande! lärare yrket är inte bästa betalningen, men brinner man för pedagogik så ska man absolute satsa på det!! Vill man tjäna massa pengar så ska man satsa på ett annat jobb, för de ingen bra lön inom Trafikskolor..
Citera
2013-07-06, 01:27
Medlem
Soda_Popinskis avatar
Så vad har ni i lön? Berätta för oss kollegor.
Citera
2015-03-18, 10:29
Medlem
bump
Citera
2016-03-10, 01:46
Medlem
bump
Citera
2020-06-19, 04:08
Medlem
bump