2020-06-18, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Men det har ju vem som helst, inte bara äldrevårdspersonal.

Att viruset kommer till ett äldreboe de med 20 brukare, 15 anställda och (innan besöksförbud) kanske 40 besökare är ju mycket konstigare än att det kommer in på arbetsplatser med mer folk som jobbar nära varandra.

Jag betvivlar att de som arbetar på t.ex
ett kontor står så nära och matar någon, eller hjälper någon vid toalettbesök, t.e.x. Men kanske man gör det på ditt kontor, vet inte hur det funkar där. Men jag talar generellt.
Citera
2020-06-18, 17:13
Medlem
Gahans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Fast nu gällde det vilka som dör. Och har du rökt i 50 år är din kropp helkass och då är det större risk att du dör.
Inte helt säkert att du löper högre risk att dö i c19 men visst generellt är ju rökning inte bra. Det som föranledde att tex Frankrike planerar/har startat undersökning om nikotonets påverkan på c19 var att man såg i statistik från kina och italien att rökare löpte lägre risk att bli svårt sjuka i corona.

Sedan kan det ju vara så enkelt att båda dessa länder har stundtals bedrivit hård triagering och för att undvika att bli bortvald kanske många rökare just ljög om att de inte rökte för att överhuvud taget få vård.
Citera
2020-06-18, 17:13
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Det finns sannolikt ingen länk, i alla fall inte från den skribenten, är mitt tips.

Här är ett sammandrag av de viktigaste punkterna från region Norrbottens presskonferens idag om det allvarliga covid-läget:

- Sedan slutet av förra veckan behöver fler i Norrbotten intensivvård för covid-19. Läget är allvarligt och bekymmersamt. Varje patient som hamnar på IVA är en patient för mycket.

- För att kunna vårda 7-8 patienter krävs nästan 80 medarbetare. Varje ytterligare fall är en stor belastning på vården.

- All personal har jobbat hårt under den första delen av pandemin och behöver nu semester.

Jag har inte kunnat hitta någon av den informationen som den andre skribenten talade om.

Här kan du läsa hela sammandraget från presskonferensen från Norrbotten:

https://www.norrbotten.se/sv/Halsa-och-sjukvard/Smittskydd-i-Norrbotten/Information-om-nya-coronaviruset/Nyhetsarkiv-Nya-coronaviruset/Information-fran-presstraff-18-juni/

Nej, han ljuger som vanligt. Jag la precis ut länken också.🙋🏼‍♀️
Citera
2020-06-18, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proofred
Veckan därefter konstaterar SCB ett trendbrott:

"Överdödligheten har minskat tydligt sedan mitten av april. Men nu syns ett litet trendbrott i statistiken. Tydligast är det för Stockholms län, som under vecka 23 hade en något högre överdödlighet än under vecka 22."

Klart att folk dör av covid-19. Inte ens Tegnell påstår det du påstår. Det är som att säga att ett terrordåd som dödar 200 en vecka inte var ett terrordåd om det inte registreras överdödlighet samtidigt. Om 200 råkar ha överlevt denna vecka pga mild influensa jämfört med tidigare år raderar det inte de döda i terrordådet.

Nä... folk dör MED Covid-19.
Personerna hade alltså i mångt och mycket dött i alla fall.
Eftersom överdödligheten är borta och Sverige nu har en normal dödlighet igen.

Vi har ju också ett system som inbjuder till att folk som har en annan egentlig dödsorsak hamnar i statistiken eftersom man kör de döda med Covid-19 registret. Finns du där inom 30 dagar så hamnar du i statistiken oavsett egentlig dödsorsak.

Med nuvarande läge i pandemin så betyder det att vi sannolikt överrapporterar antal döda för tillfället. Vilket även togs upp i dagens presskonferens ifrån region Norrbotten på SVT.

Men eftersom vi underrapporterat när utbrottet var som kraftigast ( som alla andra länder) så går det sannolikt jämt ut i slutändan.
Citera
2020-06-18, 17:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
Jag önskar alla er hysteriker och domedagsprofeter som fastnat i vinkelvolten en riktigt trevlig midsommar
Lyssna nu på folköl och dunka dunka med Svenne Rubins, så att ni kan bli ännu mer i midsommarstämning.
Det var eländigt även förr, men nu har det vänt.

Domedagsprofeter och hysteriker finns bara i ditt gravt sjuka huvud. Det enda som finns är makthavare som dödar sitt eget folk med berått mod. Sen finns det en massa handikappade idioter som efter så lång tid ännu inte förstått vad som pågår. Sen finns det egoistiska medhjälpare till mord som ljuger hela tiden för att behålla nuvarande status där folk dör men staten rör inte ett finger för att hjälpa dem, så länge ni mördare kan fortsätta leva livet. Det finns inga domedagsprofeter, det finns bara folk som är fångar i detta skitland där mördare som du fortsätter stödja den enorma orättvisan. Men ni kommer få betala väldigt dyrt på ett sätt eller annat. Kanske en bit glas sätter sig i halsen på dej.
Citera
2020-06-18, 17:16
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pejpen
Den frågan är ställd många gånger, och även besvarad.
Svaret är att många äldre, och/eller bräckliga, patienter helt inte enkelt klarar av intensivvård utan får istället annan typ av vård. Många påstår att detta är ett systematiskt "mord" på dessa patienter i och med en för hård triagering. Jag är dock inte en av dom. Jag litar på våra läkare.

Det finns ju fler bevis på att patienter blivit bättre bara av dropp. Litar du fortfarande på dessa läkare?
Citera
2020-06-18, 17:17
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
1,6 miljoner människor i Sverige är över 70 år. Så på ca ett år kommer vi att ha 800-900 tusen människor döda i Corona. Detta samtidigt som viruset klingar av. För att lyckas med det så kommer vi att bli tvungna att tvångssmitta den här gruppen.

För att vara forskare är du ju snurrigare än professor Kalkyl.
Det är enligt SCB 1,525,319 personer som är 70 år eller äldre.

Ingen blir gladare än jag om Sverige tar sig i kragen och slutar upp med att administrera morfin och ge palliativ vård till dem över 70 år som blir infekterade.

Jag har hur gärna som helst fel.
Citera
2020-06-18, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Covid19 ÄR en samhällsfarlig sjukdom på många sätt. Det enda rimliga är att skydda så många som möjligt från att bli smittade. Finns en god anledning till att de flesta andra länder stängt förskolor och skolor när smitta brutit ut. Tyvärr satt statsministern i TV och sa att det var rätt beslut att inte stänga ned. Så har vi också mest smittspridning och flest döda också i relation till capita.
Obegripligt att en sjukdom som så få kan dö av alls kan betraktas som samhällsfarlig. Det är inte som pesten direkt då en tredjedel av befolkningen dog.
Citera
2020-06-18, 17:18
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Så det har dött lika många i Danmark som vanliga år trots Corona? Låter inte som ett farligt virus.
Det beror ju på deras strategi.🤦🏼‍♀️
Citera
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefan
Jag arbetar enbart med tunga bevis som underlag.

Sådana där decenniumsiffror kan man ju påstå om vilken snuva som helst då det är omöjligt att jämföra samme avlidne med samme levande ett decennium senare.

Sanningen är den att risken för danskar att smittas av en coronaskåning är lägre än att dom skulle smittas av en norsk lax.
Rimligen går de inte heller direkt ut med en allmän vaccination den här gången både med tanke på tillgång och det eventuella vaccinets okända egenskaper.
Senast redigerad av Pre 1914 2020-06-18 kl. 17:26.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Jag betvivlar att de som arbetar på t.ex
ett kontor står så nära och matar någon, eller hjälper någon vid toalettbesök, t.e.x. Men kanske man gör det på ditt kontor, vet inte hur det funkar där. Men jag talar generellt.

Jag jobbar inte på kontor, men jag möter betydligt fler varje dag än vad någon inom vården gör. Och de flesta gör ju så, på jobbet eller annat
Citera
2020-06-18, 17:19
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Han har helt rätt.

Målet har varit en flack kurva så att sjukvården skulle hinna med och det har han lyckats med.

Men du gumman. 90% av alla som dött har aldrig varit på ett sjukhus för sin COVID-19.

Sjukvården i våra grannländer har varit mycket mindre belastad.

En flack kurva är inte bra om den är för lång, speciellt inte när de flesta som dör aldrig ser ett sjukhus.

Om vi kunde byta statistik med Norge - skulle du vilja att vi kunde göra det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in