2020-06-18, 12:29
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Testkaoset fortsätter – koder har läckt ut på internet

I appen Alltid öppet har stockholmare kunnat boka coronatester sedan i måndags.

Men i dag stängde den ner.

Anledningen? Mängder av personliga bokningskoder har läckt ut på internet, skriver Stockholm Direkt.

Ojdå, detta var ju mindre bra...

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/1nK1qJ/testkaoset-fortsatter--koder-har-lackt-ut-pa-internet
”Enligt henne har appen inte blivit hackad.
– Nej, men koderna för boka tider har man kunnat få på annat sätt. De ligger öppet på en del webbplatser, det har inte varit jättesvårt att hitta dem.”

Vad talar hon om för webbplatser?
Citera
2020-06-18, 12:29
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Vad är fel med teorin om flockimmunitet? Förr eller senare når vi dit även om det går långsammare än vad man tänkte sig.

Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Teorin om flockimmunitet passar bäst i ett samhälle på medletiden, eller innan modern teknik ang. mediciner och vaccin....

Hur kunde nån tänkande människa gå på det dravlet som Giesecke förde fram, och AT också lyssnade på trots han nu förnekar det.

Förekom i gamla svartvita Westernfilmer som lösningen på när horden fick en smitta ...
Citera
2020-06-18, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Journalisten ställer frågorna, som svenska journalister vägrar att ställa. De har även blod på sina händer. Jag antar att Linde trivs vid köttgrytorna..

Bra att det kommer ut, trist att så få kommer att se det..

Herregud,
"The pråblem is that The karehomes are prajvate"
Märkbart trängd iaf, synd att inte sv journalister är lika vassa.
Citera
2020-06-18, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
En god representant för Sveriges kompetenta regering...
Som alla vet, hoppas jag, är Sveriges relativt höga dödssiffror helt och hållet beroende på äldreomsorgens klantarslen. Som du vet, eller kanske inte, har staten inte så mycket insyn där.

Det var länge sen staten hade något ansvar för äldreboenden. Detta är helt enlig plan, låt alla regioner sköta sig själva och sälja ut välfärden till vem som helst.

Var är det värst? Stockholm så klart där borgarna springer över varann för att sälja allt så billigt som möjligt till sina kompisar.

Coronaepidemin, så som den hittills utspelat sig, dvs med centrum i Stockholms med omnejd äldreboenden. är helt och hållet Regionens fel. Du vet vem som har makten där va? Att man inte följer rekommendationerna från centralt håll pga snålhet, arrogans, inkompetens kan man inte lasta Löfven för.
Senast redigerad av Alpoxen 2020-06-18 kl. 12:34.
Citera
2020-06-18, 12:35
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind
Så hjärnskador är den nya upptäckten. Precis som jag alltid sagt, speciellt i denna tråden. Vi vet för lite om detta virus och bara låta det smitta runt hur fan det vill som om det vore bra och som att få en förkylning är det sjukaste de senaste 20 åren!

Kineserna stängde igen sitt samhälle för de antagligen visste vad detta sjuka virus är för något.

Hoppas alla som tar lätt på detta virus och smittar folk lättvindigt får bestående men för livet. Karma kallar jag det!

Ja. Eller så stängde de för att de inte visste vad det var -och vilka effekter sjukdomen ger,

men jag tror som du, de såg en hel del de inte gillade och tänkte

"Vill vi alla kineser ska få denna sjukan innan vi vet vad det är? Nope!"
Citera
2020-06-18, 12:36
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Argh. Extrem skämskudde. Orkade inte kolla klart. Tafflig engelska och ännu taffligare argument.

"We have never have any problems with getting sick people into the healthcare."

Utrikesminister Ann Linde använder sig av Adolf Hitlers taktik Den stora lögnen.

Citat:
Den stora lögnen
Den stora lögnen är ett begrepp inom propaganda som myntades av Adolf Hitler i Mein Kampf och som syftar på en lögn som är så kolossal att allmänheten utgår ifrån att ingen skulle ha mage att ljuga så stort.
Citera
2020-06-18, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Som alla vet, hoppas jag, är Sveriges relativt höga dödssiffror helt och hållet beroende på äldreomsorgens klantarslen. Som du vet, eller kanske inte, har staten inte så mycket insyn där.

Det var länge sen staten hade något ansvar för äldreboenden. Detta är helt enlig plan, låt alla regioner sköta sig själva och sälja ut välfärden till vem som helst.

Var är det värst? Stockholm så klart där borgarna springer över varann för att sälja allt så billigt som möjligt till sina kompisar.

Coronaepidemin, så som den hittills utspelat sig, dvs med centrum i Stockholms med omnejd äldreboenden. är helt och hållet Regionens fel. Du vet vem som har makten där va? Att man inte följer rekommendationerna från centralt håll pga snålhet, arrogans, inkompetens kan man inte lasta Löfven för.

Regeringen har det högsta ansvaret, s har haft makten 80 utav dom senaste 100 åren. S har försvarat och skapat landstingen/regionerna. Sluta lägg ut dimridåer.
Citera
2020-06-18, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Rusning efter resor när restriktionerna släpptes
– Vi såg en markant ökning av bokningar, säger Annica Smith, marknadschef på Apollo.

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/LA28p9/rusning-efter-resor-nar-restriktionerna-slapptes

Vad säger man?? Tokigt värre

Såg att vi rena skåningar får åka till Danmark igen.
Personligen skulle det aldrig falla mig in. Trots att min familj hållit stenhårt på allt vad distansering avser, så skulle jag aldrig riskera att föra in den svenska lepran på dansk mark.
Det får vänta tills smittspårningen kommit igång ordentligt även i Skåne.
Tyvärr tror jag inte att gemene svenne banan har samma inställning..
Citera
2020-06-18, 12:39
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Håller med i allt du skriver, i synnerhet beskrivningen av det extra trappsteget som av någon anledning inte fanns i Italien, UK samt inledningsvis i Spanien. Jag var inne på generationsboende och kindpussar som en möjlig orsak till den BOOM som Italien fick, men det kan inte vara hela sanningen eftersom vi i UK inte har några av de företeelserna - eller åtminstone väldigt lite.

Jag undrar om inte (norra) Italien, Spanien, UK (och i någon mån Benelux och Frankrike) alla råkade ut för det att det fanns en omfattande icke-upptäckt smittspridning ganska tidigt. Det skulle litet förklara varför det verkade så enormt segt att få smittan under kontroll.
Fylogenetiska studier kommer kanske att ge oss svaret.

Det riktigt tråkiga i den teorin är att det nu litet verkar som om Sverige (och vissa delar av USA, och möjligen Ryssland - ett så enormt land gör det väldigt besvärligt för icke-rysktalande att alls få en uppfattning om vad som föregår) med berått mod försatt sig i den situationen som Italien var i början av februari, och UK nångång i mars.

Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Jag tror också på din teori om att man kan bryta smittspridningen genom förhållandevis enkla åtgärder. Förbättrad handhygien och distansering har uppenbarligen en mycket bra effekt. Munskydd inomhus verkar också dra ned smittspridningen någon ytterligare procent eller två.

Hur disciplinerade var man i Finland när det gäller distansering? Det jag vet om Finland är att man är oerhört disciplinerade och kollektivt målmedvetna på ett sätt som jag inte sett någon annanstans än i Asien så det låter inte troligt att folk skulle rycka på axlarna och strunta i en uppmaning att distansera sig gentemot andra människor.

Mycket disciplinerad när det gäller "onödig" men organiserad social samvaro. Finlands Scouter avblåste t.ex. all verksamhet som innebar fysisk närvaro redan veckan innan undantagstillståndet infördes. Många kommuner förberedde också för skolstängningar på eget bevåg redan innan det fattats nationella beslut.

Däremot vet jag inte om vi är sådär överdrivet disciplinerade sådär privat - visst var det folktomt på gatorna (rent spöklikt i metron i mitten av april), men jag tror att många fortsatte att umgås privat utan större problem. Man bara minskade på den krets man umgicks med, och handsprit blev något allom närvarande.
Men visst har samtalsämnet "hur tacka nej på ett vänligt sätt när folk inte verkar förstå idén med distansering" varit något som alla i någon mån konfronterats med.
Och uppmaningen att hålla sig hemma och inte åka till stugan i annan region har nog folk brutit mot ganska friskt - men oftast faktiskt med en smittskyddsmotivering: där träffar jag ingen, och bybutiken ställer ut varorna på trappan så jag kan hämta utan att komma i kontakt med andra människor.

I motsats till vad folk som tror att "lockdown" är världens undergång skriker om så var en påtaglig aspekt att ALLA, och nu menar jag ALLA, som hade någon form av verksamhet gjorde små justeringar i den. Och gjorde dessa tidigt. Många specialaffärer fortsatte t.ex. att hålla öppet, men erbjöd kunderna att beställa på förhand och avhämta. Dito kaféer och restauranger långt innan de formellt var tvungna att stänga. Och handsprit fanns plötsligt överallt. Handspriten började faktiskt dyka upp redan i slutet av februari-början av mars litet här och var (och mitt favoritmärke var slutsålt överallt, grr).
Plexiglas vid kassor och i bussar etc kom ju på plats ganska så snabbt. Min närbutik gick in för 24h öppet (fram till sista juni) - det bor många 60+ i mina kvarter.

Jag tror att mycket av framgången beror på mängder av små, lokala, initiativ. När jag tog blodprov i mitten av mars så fanns det en låda med munskydd (kirurgmodell, dvs inte öronlänkar utan knytband) och jag anmodades ta på mig ett, handskrivna lappar/tejpning för att hålla distans i väntrummet, såna saker. En månad senare, på ett annat provtagningsställe, så fanns det inga munskydd, men däremot en "välkomstkommitté" som noga förhörde sig om allas hälsotillstånd och resehistoria innan de släpptes in.
Flera apotek började också tillverka och sälja handsprit väldigt snabbt, redan när vi var i "hamstringsfasen". Inget tjafs med alkoholskatter hit och dit.
Finns också exempel på ställen där typ kommunsekreterare och biblioteskbiträden sattes i arbete att ringa runt deltagare i en fest där det påträffats smitta.

Nere på golvet så väntade man inte på direktiv, man gjorde vad man kunde, och gjorde det genast.
Citera
2020-06-18, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Såg att vi rena skåningar får åka till Danmark igen.
Personligen skulle det aldrig falla mig in. Trots att min familj hållit stenhårt på allt vad distansering avser, så skulle jag aldrig riskera att föra in den svenska lepran på dansk mark.
Det får vänta tills smittspårningen kommit igång ordentligt även i Skåne.
Tyvärr tror jag inte att gemene svenne banan har samma inställning..

Maybe not, but the fact that you do is honorable and commendable.
Citera
2020-06-18, 12:41
Medlem
Phantom042s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Fast det du säger är inte sant.
Spanien hade en hög ökningstakt i dödsfall som bröts väldigt tydligt nästan exakt 3 veckor efter att man införde restriktionerna. Precis vad man ville åstadkomma.
Säger du alltså att trenden hade brutits på samma sätt utan åtgärder? Vad grundar du det på i så fall?

Sverige hade också en hög ökningstakt fram till 24:e April och sen har det gått ner ganska kraftigt. Inte lika fort som i Spanien men vi hade inte samma höga topp heller. Sen har vi inte haft samma överdödlighet generellt utöver Corona heller eftersom vi varit bättre på att lokalisera och fånga upp dödsfallen i Corona.

Jämför man kurvan för 7 dagars rullande på Worldometers är Sverige och Spanien ganska lika fast Sveriges kurva är lite flackare och Spanien har inte rapporterat ett enda dödsfall dit sen 26:e Maj. Ändå har de högre dödlighet per Capita än Sverige och då har Sverige rapporterat in dödsfall under nästan en hel månad längre tid.
Citera
2020-06-18, 12:43
Medlem
Overminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Ja. Eller så stängde de för att de inte visste vad det var -och vilka effekter sjukdomen ger,

men jag tror som du, de såg en hel del de inte gillade och tänkte

"Vill vi alla kineser ska få denna sjukan innan vi vet vad det är? Nope!"

Helt klart... Men HUMANITÄRA STORMAKTEN SVERIGE låter det köra rätt igenom befolkningen och folk rycker på axlarna. Helt sjukt. Jag är alldeles paff.

Varför gör Regeringen med mera såhär? Är det om vi stänger ner hela samhället så kollapsar samhället? Vi har inte tillräckligt med pengar i statskassan att klara av några veckors lockdown?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in