2020-06-18, 11:15
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av senapslamm
Du är väldigt naiv (och svensk) om du tror det finns några lediga tider för testning. Vänner laddade ned appen innan det kraschade. Det fanns INGA LEDIGA TIDER de närmaste tre veckorna.
Vänd dig till werlab.se om du har råd och är seriös med din testning, kostar inte mer än 750 kr.
Återkom i tråden när du blivit av med "naiviteten".
Men det innebär att Region Stockholm ska genomföra 100 000 tester på tre veckor vilket bra. Om vi antar att 20 000 tester per vecka för aktiv smitta (resten antikroppar) så innebär det en dubblering av vad Stockholm mäktat med per vecka hittills.
Citera
2020-06-18, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Kristersson har nu i princip fattat. Från hans debatt-artikel i AB i morse:

En sådan kritisk lärdom gäller just testning. Sedan i början av mars har Moderaterna drivit på för att vi ska få igång storskalig testning. Inte minst för att vi som land ska kunna återstarta ekonomin och så småningom återgå till ett normalt liv. Men tiden har också visat att storskalig testning är helt nödvändig för att vi ska kunna smittspåra för att stoppa smittspridningen.

Därför måste den nationella strategin (som aldrig genomfördes) nu styras om mot en systematiskt genomförd testning, smittspårning och brytning av smittkedjor.

Regeringen och myndigheterna måste stå för det budskapet i ord och i handling. Detta har på senare tid även lyfts av Centerpartiets Anders W Jonsson, som själv är läkare. Ska samhället öppnas upp igen, ekonomin komma igång och äldre slippa långvarig ensamhet, är det naturligtvis de smittade som ska upptäckas och isoleras i karantän, inte alla andra.

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/QoG1Q8/skyll-inte-dodstalen-pa-alla-andra-lofven, idag

Jag skriver i "princip" eftersom Kristersson väljer att trycka på att ge kängor åt Sossarna snarare än att trycka på att vi måste styra om för att pressa ned smittan. Men bra Kristersson! Ett stort steg i rätt riktning!

Tycker han framstår som ärlig, då han säger att moderaterna tryckt på för mer testning av andra orsaker tidigare. Men att de nu också förstår att det är enda vägen ut ur detta..
Citera
2020-06-18, 11:18
Medlem
Citat:
Du är väldigt naiv (och svensk) om du tror det finns några lediga tider för testning. Vänner laddade ned appen innan det kraschade. Det fanns INGA LEDIGA TIDER de närmaste tre veckorna.
Vänd dig till werlab.se om du har råd och är seriös med din testning, kostar inte mer än 750 kr.

Jag kom in i appen i måndags, lyckades få tid samma dag. Tyvärr inga mätbara antikroppar. Men processen var smidig, 5min vänta i kö, blodprovet tog 2min. Fick svar på kvällen dagen efter.
Det var fullt med folk där, Huddinge sjukhus, då alla fall.
Citera
2020-06-18, 11:18
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Det anser jag med, men vad anser du om deras ekonomi?
Den börjar återhämta sig nu när de öppnar upp. Det gäller inte för Sveriges del.
Citera
2020-06-18, 11:20
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Har de drabbats av hjärnskador?
Det är mycket sannolikt tyvärr:

(FB) Professor: Risk för hjärnskador hos coronapatienter
Citera
2020-06-18, 11:21
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Studentfirare har rapporterats legat/ligga på sjukhus i Motala (OBS! Ej specifikt IVA).
Rapport 19.30 igår sa IVA om dessa.
Citera
Medlem
Citat:

Öh, var har jag sagt att det finns lediga tider? Naiv? Vilket märkligt påhopp...

Jag har redan tidigare postat kring att denna corona-appen kraschade första dagen, pga att så många ville boka sig. Och även tidigare fattat att det högst sannolikt inte kommer finnas tider till alla som vill. Dock kan jag ju ändå tycka att det är bra att 100.000 kommer att testa sig. Förhoppningsvis kommer ju de som testar positivt ändra sitt beteende och isolera sig eller åtminstone vara mer noggranna med att hålla distansen. Dvs. de som är normalfungerande medborgare med normal empati. Självklart kan man bli glad över att det kan leda till att smittan avtar rejält i Sthlm.

Jag har aldrig sagt att jag skall/behöver testa mig... Inte tänker jag betala 750 kr ur egen ficka heller. Ett sånt rån går jag inte med på, när jag redan betalat nästan varje korvöre man tjänat i skatt. Antikroppstest kommer inte ens säga mig hur länge jag är immun, så waste of money.
Citera
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det är mycket sannolikt tyvärr:

(FB) Professor: Risk för hjärnskador hos coronapatienter

Vad i helvete! Varför har detta inte kommit upp i media? Det är ju värre än zikaviruset!
Citera
2020-06-18, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Öh, var har jag sagt att det finns lediga tider? Naiv? Vilket märkligt påhopp...

Jag har redan tidigare postat kring att denna corona-appen kraschade första dagen, pga att så många ville boka sig. Och även tidigare fattat att det högst sannolikt inte kommer finnas tider till alla som vill. Dock kan jag ju ändå tycka att det är bra att 100.000 kommer att testa sig. Förhoppningsvis kommer ju de som testar positivt ändra sitt beteende och isolera sig eller åtminstone vara mer noggranna med att hålla distansen. Dvs. de som är normalfungerande medborgare med normal empati. Självklart kan man bli glad över att det kan leda till att smittan avtar rejält i Sthlm.

Jag har aldrig sagt att jag skall/behöver testa mig... Inte tänker jag betala 750 kr ur egen ficka heller. Ett sånt rån går jag inte med på, när jag redan betalat nästan varje korvöre man tjänat i skatt. Antikroppstest kommer inte ens säga mig hur länge jag är immun, så waste of money.

Saken är väl den att anledningen till att den kraschade, var att alla snåla sossar vill ha gratis antikroppstest. Endast 5000 av de som bokade var väl pcr.
Kul för dom som vill veta om de haft skiten, men kommer inte göra särkilt stor skillnad för smittspridningen.
Synd att kraschen också kommer drabba de som borde fått tid för pcr, och kanske hållet sig undan vid positivt svar..
Citera
2020-06-18, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Alltså titta på detta alla. På egen risk!

Bra på engelska också....
Citera
2020-06-18, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Fetade.
Är det då inte även ett misslyckande att vi har extremt många fler döda även utanför äldreboenden än våra grannländer?
Eller hur tänker du egentligen?
Du borde även säga: "att vi fick in skiten i befolkningen är ett misslyckande". Eller?

Nu vet du nog inte va du pratar om, majoriteten av dom dom som avlidit har fått det av personal dom va beroende av. Sen har du massor av 70+ som sitter i självkarsntän och e friska som nötkärnor
Sen har det framkommit att många anhöriga har struntat i besöksförbud och besökt sina anhöriga trots förbjud, om det i sej lett till smitta vet man inte
Citera
2020-06-18, 11:28
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Kommunerna, som bedriver äldrevården, fick alltså inte köpa skyddsutrustning.

Och de äldre har inte släppts in på sjukhus (som regionerna driver).

Satan vad lite de äldre värderas.

Det här är oerhört skadligt för Sverigebilden, det sken man vill ge av att vi är en humanitär stormakt är förstörd för all framtid. Omvärlden ser på oss med förskräckelse, speciellt de forna öststaterna. Kan även tänka mig att mellanösternfolket ser likadant på oss, då de värnar sina äldre. Vår hantering av det här är rena clusterfucket!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in