2020-06-17, 21:52
Medlem
Vi har inte sett slutet på detta ännu.
Pappan är inblandad i styckningen och kommer att ge sig till känna om domen kvarstår i högre instanser.
Citera
2020-06-17, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gobigorgohome
Det blir inte Rättspsyket i Vänersborg då?
Brinkåsen?
Det borde bli stor RPU undersökning på rättspsyk i Göteborg, det ligger närmare Uddevalla än Helix i Flemingsberg.
Citera
2020-06-17, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stroganof
Varför beaktar inte domstolarna sånt som är osannolikt, typ att någon knackade på hans dörr och gav honom huvudet på sitt ex. Självfallet fattar man ju att han dödade henne, då det är hans ex, hon ville göra slut och att han hade hennes huvudet.

En egen gissning är att domstolarna måste göra en gränsdragnong och utesluta dom osannolika förloppen, för annars skulle ingen dömas, så det finns ett samhällseintresse att ha det så.

Det sjukaste är att hennes familj var på besök två.ggr, medna han hade hennes huvud i garderoben.

Varför ska domstolen beakta ngt som är osannolikt, låter ju heldumt.
Citera
2020-06-17, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SweKingCalle
Tack
Totalförbud det trodde jag faktiskt inte, kanske verkar dumt men men

På rättspsykiatriska kliniker har många internet/datorer smartphones på deras rum

Mvh
Citera
2020-06-17, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Totalförbud med internet på häkten och fängelser. Och det tror jag även gäller rättspsykiatrin (som ju faktiskt är ett fängelse även om man får vård där).

Inom rättspsyk kan tillgång till internet tillåtas, tror de normalt har tillgång till det.

Men inte (förhoppningsvis) under tiden som man genomgår en RPU/stor sökning.
Citera
2020-06-17, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Horrorgram
Fan det mest vettiga från advokaten jag hört:
""Att familjen målar XX med svarta färger är inte förvånande. Men det rimliga hade väl varit att försöka få slut på det här hemska hon levde i, hämta henne, ringa socialen, men ingenting har gjorts från någon av dem i det här avseendet."

Det har hon helt rätt i. Skamligt av familjen.

Helt enig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Unk-Ard
Ett erkännande är bara en parameter som media tar hänsyn till.
Det finns så många andra parametrar så dom kan i princip alltid motivera vilket beslut dom än tar angående bildpublicering på ett eller annat sätt.

https://www.expressen.se/om-expressen/pressetik/

Precis. Erkännande är en del iaf. Sen finns det flera parametrar som dem väger upp mot. Skulle kunna tänka mig att fler tidningar hakar på med namn efter HR då är det oftast slutgiltiga svar och då tar man beslut.

Vi förmodar nu...förmodar att tishko verkligen inte mörda henne och det visade sig att det var enbart hans pappa men att tishko var oskyldig dock visste om det då är det hemskt att sprida rykten på nätet att en person är en mördare. Därför aftonbladet är lite defensiv. Expressen skrev att om det visar sig att den opixlade personen är oskyldig då pixlar man o tar bort. Men man har redan åstadkommit skada.

Har man väntat i 8 månader tills TR är över så kan man vänta i 2 månader till tills HR har fattat beslut och då kan man sprida info om det stämmer.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trejzeps
På rättspsykiatriska kliniker har många internet/datorer smartphones på deras rum

Mvh

Så länge man har restriktioner så har man inte det och inte när du genomgår RPU och ska dömas.
Senast redigerad av Lariko 2020-06-17 kl. 22:03.
Citera
2020-06-17, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luton
Varför ska domstolen beakta ngt som är osannolikt, låter ju heldumt.

Håller med att det är dumt. Men ändå intressant att veta att man kan bli oskyldigt dömd om man råkar ut för ett osannolikt scenario. Tex. Skulle man kunna mörda tjejen i ett par när de precis gjort slut, och sen lägga huvudet i föredetta pojkvännens hem.

Ska killen då ringa polisen och säga "hej, jag hittade mitt ex huvudet i lägenheten, men de va inte ja som döda henne"??
Citera
2020-06-17, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stroganof
Varför beaktar inte domstolarna sånt som är osannolikt, typ att någon knackade på hans dörr och gav honom huvudet på sitt ex. Självfallet fattar man ju att han dödade henne, då det är hans ex, hon ville göra slut och att han hade hennes huvudet.

En egen gissning är att domstolarna måste göra en gränsdragnong och utesluta dom osannolika förloppen, för annars skulle ingen dömas, så det finns ett samhällseintresse att ha det så.

Det sjukaste är att hennes familj var på besök två.ggr, medna han hade hennes huvud i garderoben.

Nä, så är det inte. I alla mord-mål måste man kunna utesluta "medgärningsman", "okänd/utomstående gärningsman" och "den ensamma galningen" för att kunna döma den tilltalade.

Ditt exempel går att utesluta. Dels på sin orimlighet, dels då Tishko själv aldrig påstått att detta skulle ha hänt eller att någon överhuvudtaget varit på besök, dels för att inga grannar/förbipasserande sett någon okänd person i/runt bostaden. Men främst för att inte några fingeravtryck/DNA från annan person finns på Wilmas huvud, plus att en jävla massa blod från Wilma finns i lägenhet, inklusive fragment/vävnadsrester av Wilma finns på väggar och inredning.
Citera
2020-06-17, 22:05
Medlem
Novotars avatar
Kroppen. ”Ni kommer aldrig lösa mordet” släkten, pappan ”ler” mot T i rättegångssalen, dom ser på varandra och ler.
Dom verkar säkra på att kroppen aldrig kommer att hittas vilket utifrån det - ej kommer kunna döma honom f mord. OK. Kan kroppen gått in i en bilpress i en skrotningsbil? Vilket innebär att pappan el bilbekant fixat d sista?
Kroppen hittas inte. Så mkt sök
och kommentaren ”Ni kommer aldrig lösa fallet”. Borta!
Citera
2020-06-17, 22:07
Medlem
LeBronThurmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Undrar hur Tishkoboy har det i häktescellen ikväll. Nu när av teatern är över. Akt 2 väntar. Men däremellan finns oändligt mycket tid till att stirra verkligheten i vitögat.

Dom håller förhoppningsvis koll på honom, i o m hans historik, och ingen herrparfym+hudlotiopn-blandning att ta till för att få omvärldens sympati.

Hoppas han har mardrömmar varenda natt. Var finns resten av Wilma, Tishko????
Även jag hoppas givetvis på mardrömmar, men det är väl enbart om man vore en fluga på väggen i cellen som man kunde utröna sanningen om han t.o.m. inför sig själv förnekar all form av skuld.

Domen ger inte Wilma tillbaka 😢 men jag höjer ändå mitt glas 🥂 för att Akt 1 kunde avslutas med en rättmätig fällande dom!👍
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in