2020-06-17, 21:20
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proofred
Hur många hade dött om 60 procent blev smittade i Sverige?

En fundering är hur många som hade dött under våren om 60 procent hade blivit smittade. Något som hade hänt är ju att alla som får hemtjänst eller är på äldreboende hade direkt fått palliativ vård. Idag är det 400000 som har hemtjänt eller är på äldreboende. 60 procent av 400000 är 240000? Hur många av dessa hade dött om de direkt hade fått palliativ vård?

– Vi skulle skydda liv och hälsa. Det har vi gjort.
Statsminister Stefan Löfven
Citera
2020-06-17, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Nej, du länkade inte till någonting helt enkelt beroende på att du inte har en aning om vad du pratar om. Du gör en godtycklig uppskattning och när någon calls bullshit så börjar du att ljuga.

Obegripligt hur någon kan vara så patetisk.

Ha de bra.

Återigen kan jag länka till det du efterlyser:

https://platz.se/coronavirus/

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/antal-individer-som-har-testats-for-covid-19/

https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa

Där har du precis ALLT du behöver för att se att de senaste 5 veckorna så ligger vi relativt konstant vad gäller smittspridning i Sverige i förhållande till antalet tester.

Nu har jag länkat det tre gånger och ändå sitter trollen och hävdar att jag inte länkat

Otroligt...
Citera
2020-06-17, 21:24
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Kommat gör inget till, blir snarare halvt-om-halvt en effektfull konstpaus. Du räknar upp konsekvenserna av en lockdown och inleder den med just ”uppskjuten vård”.

Nej, det gör jag inte. Jag talar om uppskjuten vård, samt om effekterna av lockdown. Fast du får förstås läsa som du vill, och fortsätta diskutera semantik och gå i polemik om detta om du tycker det är viktigt, och om du vill. Fast då med någon annan.
Citera
2020-06-17, 21:25
Medlem
DikTs avatar
I Aktuellt så frågar de vår utrikesminister varför man inte tar hänsyn till smittspridningen när man avgör om svenskar ska få resa till andra länder i Europa...
Vilket skämt.
Vi är väl det land som har mest aktiv smitta i Europa, så det är såklart bättre för en svensk att befinna sig i valfritt annat Europeiskt land med avseende på smitta.
Värre för landet som får besöka av oss...
Citera
2020-06-17, 21:26
Medlem
jack.danielss avatar
Tror inte jag sett nån eller några målat in sig så hårt i ett hörn som Tegnell och company gjort; vad gör de om dödsfallen och smittade ökar i sverige medans resten av europa börjar öppna upp och dessutom lyckas hålla låga nivåer på nytillkomna?

En lockdown i sverige i sommar?
Citera
2020-06-17, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proofred
Hur många hade dött om 60 procent blev smittade i Sverige?

En fundering är hur många som hade dött under våren om 60 procent hade blivit smittade. Något som hade hänt är ju att alla som får hemtjänst eller är på äldreboende hade direkt fått palliativ vård. Idag är det 400000 som har hemtjänt eller är på äldreboende. 60 procent av 400000 är 240000? Hur många av dessa hade dött om de direkt hade fått palliativ vård?

Dödligheten ligger kring 0,6% enligt redovisades studier som presenterades idag ifrån FHM.

Samma dödlighet har presenterats i The Lancet som är den mest ansedda medicinska tidskriften av dem alla. Så det ligger ju nära sanningen förmodligen.

Jag får det till ca 36 000st
Citera
2020-06-17, 21:28
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utred
Det känns väldigt obehagligt det här för 102 nya är alldeles för många. Lockdown? Börskrasch? Sommaren och hösten blir en katastrof...

Nee, men till vintern. I mitten av februari är Sverige nedsläckt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Vi är fortfarande på plats 7 och inte på plats 1 som skribenten ansåg att vi var på.

Ja vi lär ju avancera förbi spanien som helt slutat redovisa siffror. Det är det bästa sättet att få bra siffror. Man slutar helt enkelt eller bara kör lite randomsiffror som Vitryssland gjort. De har mellan 4-6 döda varje dag oavsett väder
Så om ingen hade redovisat någonting hade det det inte varit någon pandemi mao, bara ett år med, möjligen, högre överdödlighet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stato
Ja, det var flera hundra reparatörer samtidigt i gruvan. De brukar komma från olika länder...

Då är hela Gällivare smittat inom någon månad sedan ligger Luleå på tur. Mongot Tegnell är som vanligt försent ute. Inga reserestriktioner in till Sverige för gästarbetare.
Citera
2020-06-17, 21:29
Medlem
catforwardpowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jack.daniels
Tror inte jag sett nån eller några målat in sig så hårt i ett hörn som Tegnell och company gjort; vad gör de om dödsfallen och smittade ökar i sverige medans resten av europa börjar öppna upp och dessutom lyckas hålla låga nivåer på nytillkomna?

En lockdown i sverige i sommar?

Tar regeringen sitt förnuft till fånga så måste de införa en total lockdown snarast och gör som Tyskland, folksamlingar på max två personer och lämna inte huset i onödan. Regeringen måste inte göra som FHM säger. Den här farsen som Sverige håller på med liknar ingenting.
Citera
2020-06-17, 21:29
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Tycker inte oppositionen varit tyst, de har allt riktat skarp kritik mot regeringen.
Men ingen tjänar på att det mitt i pandemin blir en regeringskris. Det är nog det sista alla partier vill ha just nu, det kommer en morgondag framöver.....
Det är inte frågan om att skapa regeringskris - det handlar om att de ska piska på regeringen.
Det är deras jobb!
Regeringen har faktiskt schabblat till det här rejält.

Bortsett från våra traditioner av samförstånd så handlar det om ren och skär feghet: För tänk om strategin skulle visa sig fungera, eller rättare sagt; smittan hade oavsett strategi drabbat oss, och om man tvingat fram en ändring i strategin så hade det tunga artilleriet (regering, FHM, Giesecke etc) kunna anklaga oppositionen för att ha ställt till det och dragit vilka valser som helst om flockimmunitet, folkvett, ekonomi, vårdkollaps och gu’vetvad.
Citera
2020-06-17, 21:30
Medlem
Jag leker med tanken att vi skulle gjort följande:

Medvetet smitta ca 50% av befolkningen. Låt säga alla friska under 50 år utan riskgrupp.

De har ju i princip noll dödlighet. Trafiken är ju farligare för den här gruppen människor.
Låt de smittas och vi hade uppnått flockimmunitet på 2 veckor. Och byggt upp en mur kring våra äldre och dödat viruset genom ett vaccin på naturlig väg.

Såklart moraliskt förkastligt då några liv kommer gå till spillo men ändå en intressant tanke.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in