2020-06-17, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Precis så är det.

Dödligheten ligger kring 0,6% vilket FHM redovisade en studie om idag och som andra studier i ansedda The Lancet också kommit fram till redan i slutet av Mars.

https://www.expressen.se/nyheter/studie-coronaviruset-inte-lika-dodligt-som-vi-trott/

En dödlighet som lär minska. Vilket det alltid gör med nya virus av vad jag förstår.

En så pass låg dödlighet får man ju också ställa i relation till hur mycket det faktiskt kan eller får kosta ett samhälle och omvärld.
Åtgärderna riskerar ju annars att ta livet av långt fler än själva viruset och det är ju ett orimligt scenario.

Ponera att en andravåg kommer. Med vad vi vet nu så kommer omvärlden aldrig att stänga ner på det sätt man gjorde nu. Inte en chans. Det är bara att lyssna på paniken i Sydeuropa just nu där man inte ens kan vänta tills 1 Juli med att öppna gränserna (Spanien).

I Sverige har vi nu ingen överdödlighet längre. Vilket påtalades i Söndagens Agenda. Det dör alltså normalt med människor i Sverige just nu.
I stora drag betyder det alltså att personer inte dör AV Covid-19 utan MED Covid-19. Vilket också är intressant och ska tas med i kacklet som är här inne.

Nåt liv hit eller dit vad är det jämfört med plånboken? Det är primärt en utrensning av de svagaste, hur många procent av dessa vet jag inte men uppenbarligen anser en stor andel av folket att det är viktigare att kunna shoppa än rädda liv. Jag har aldrig förr sett så många supersport bilar rulla runt i kvarteret som denna sommaren, senast en Mclaren, skulle bli förvånad om inte medelklassen klarar ett helt år utan inkomst utan några som helst problem ekonomiskt, de som inte skulle klara det kunde få hjälp men det är svårt för mig att förstå att pengar skulle vara gemene mans största problem. Det är bara att inse att vi numera är ett mini usa dock utan rätten för varje individ att försvara sig. Röstade nej till EU osv men det gick inte rädda Sverige. Eliten köpte medelklassen och krossade en av de sista utposterna för ett vettigt land för länge sedan och det blir lite extra tydligt i och med Covid-19. USA för mig är primärt ett av världens rikaste länder men som ändå inte skyddar de svaga, vilket som sagt påminner mig om landet jag bor i idag. Om jag skulle komma till makten hade jag försökt stoppa vanliga influensan också åtminstone så länge det finns pengar till aventadorer, r8or och liknande.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Belgien är ju en knutpunkt på ett helt annat sätt. Likaså var de saktfärdiga i likhet med Sverige. I den mån Sverige ens gjort något reellt alls. Tyskland har ju dessutom betydligt bättre sjukvård. Hur man än vrider och vänder på det sticker Sverige ut. Dödsfall, smittspridning och inte minst vad gäller val av strategi. Att det skulle vara en slump är ju bortom all logik. Naturligtvis är det ett samband. Smittan sprids från människa till människa. Hade vi ingen spridning skulle smittan dö ut efter någon vecka.

Hur man än vrider och vänder på det så kommer du ALDRIG ifrån slumpfaktorn och tur/otursfaktorn.

Hur mycket smitta hade man när detta startade. Där har du själva grunden i hur stort utbrottet faktiskt blev. Sen kan man frisera detta till viss del absolut men vi hade med 100% sannolikhet stuckit ut ifrån Norden ganska rejält även om vi gjort som våra grannländer.

Belgien var inte alls senare med åtgärder än exempelvis Tyskland.

Du hittar dessa skillnader överallt på jorden mellan grannländer. Även om de gjort exakt samma sak.

Som sagt kolla på Belgien Vs. Tyskland.
Portugal Vs. Spanien
Danmark Vs. Norge
Nordmakedonien Vs. Kroatien
Rumänien Vs. Bulgarien
Eller varför inte mellan delstaterna i USA. Enorma skillnader.

Det räcker ju med att jämföra regioner INOM Sverige för att förstå att strategin man haft är långt ifrån hela sanningen. Det skulle i så fall betyda att Skåne, Blekinge och ett par ställen till gjort precis ALLT rätt medans Jämtland, Norrbotten och Dalarna gjort ALLT fel.

Malmö har gjort allt rätt medans Stockholm och Göteborg gjort allt fel?

För det skiljer sig ju faktiskt ENORMT mycket mellan regioner i Sverige. som om vi skulle ha helt olika strategier. Vilket vi inte haft.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av haralltidundrat
Fyra gånger fler döda i Skåne än i Köpenhamn.

https://www.sydsvenskan.se/2020-06-17/dodsfallen-i-covid-19-ar-nu-fyra-ganger-hogre-i-skane-an-i
472 döda i Köpenhamn och Själland, 228 döda i Skåne.
Citera
2020-06-17, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Var ligger det?
Limhamns kyrkogård.
Citera
2020-06-17, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -AIR-
Du går på en inre intuition. Jag går på fakta. Hejdå förnekaren.

Och du kommer knappast närmare fakta om du läser The Lancet och andra ansedda medicinska tidskrifter.
Flashback är ju ändå inte riktigt på den nivån ändå...
Citera
2020-06-17, 19:06
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Förra veckan testades i genomsnitt 9000 per dag. Finner det inte osannolikt att man nu testat 12000 på en dag.
Korrekt, det KAN man ha gjort. Fast den sista rapporteringen som Sverige gjorde var från den 14/06 då man rapporterade att man analyserat 8,668 tester. Baserat på ökningen av antalet tester håller jag det för mer eller mindre fö otroligt att man ökat antalet tester till 12,000.

Jag kan markera ditt inlägg och återkomma när jag vet exakt hur många tester som Sverige påstod sig ha gjort den aktuella dagen.
Citera
2020-06-17, 19:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
472 döda i Köpenhamn och Själland, 228 döda i Skåne.

Läste du ens artiklen ?

Ansträngningarna försvåras av att andelen döda i covid-19 under den senaste månaden varit fyra gånger högre i Skåne än i Köpenhamn och på Själland.
Senast redigerad av wint3riscoming 2020-06-17 kl. 19:10.
Citera
2020-06-17, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Det syns ju jättetydligt i den grafen att 7-dagars rullande medelvärde återigen ökar sedan två dagar tillbaka.

Ja men herregud... du kollar väl ändå inte på enskilda dagar?

Kom igen nu. Enskilda dagar kommer alltid gå upp och ner. Det gör de hela tiden. Det är trenden som är det viktiga. Den långsiktiga trenden.

Och där ser du att antalet döda nu är nere på 1/3-del av vad de var under toppnivåerna. Om ett par veckor är vi nere på 20 döda/dag.
Citera
2020-06-17, 19:08
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Så här sa man (video):

Vården larmar: Ökad smittspridning bland unga efter studentfirande
Motala var först ut i landet med att fira studenten. Nu två veckor senare ser Region Östergötland att coronasmittan har ökat bland unga i västra Östergötland.
– Vi ser fler positiva provsvar från åldersgruppen 15–19 år och som kommer från området runt Motala. De senaste veckorna har vi haft flera inlagda patienter under 18 år, vilket vi inte har sett på samma sätt tidigare. Vi tror att skolavslutningen kan ha lett till att smittan har spridit sig, säger Rickard Lundin, regional sjukvårdsledare.

Han tror också att lättade reserestriktioner och det fina vädret har gjort sitt.

– Vi ser tendenser till klusterspridning i samhället, och vi vill gärna fortsätta uppmana om försiktighet och hålla distansen till varandra, säger Rickard Lundin.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/okad-smittspridning-bland-unga-efter-studentfirande

Tack! Det var inlagda, inte nödvändigtvis iva som jag skrev.

EDIT: på rapport sa man att de lagts in på iva!
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-06-17 kl. 19:43.
Citera
2020-06-17, 19:10
Medlem
Jag tryckte fel och mitt inlägg försvann. Ja alltså jag får ingen riktig ordning på siffrorna här. Den höga dödligheten nu plötsligt borde väl ändå bero på att man gräver bland eftersläpningarna. Ja jag förutspådde förra fredagen att vi skulle överskrida 5000 avlidna denna dag, den 17:e men igår tvekade jag och är lite chockad över kraften i rörelsen. Jag har dock siffror från platz.se och c19.se som visar att antalet på IVA sjunker långsamt. Kan det vara så kanske att det dör folk fortfarande på äldreboendena som man bara låter ligga och dö med palliativ vård? Förfärligt, alla skall ju ha en chans även om man är gammal och sjuk.
c:19.se stod för en timme sedan i 5063 avlidna så vi skall inte förvänta oss låga siffrorn i morgon. Minst 30 döda i morgon. Därefter väntar midsommar och 0 döda.
Citera
2020-06-17, 19:11
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Vem kom fram till att förbjuda all sport?
Folk på läktaren?

Avstånd och reglementen på barer och restauranger.

Avrådan ifrån att resa kollektivt.

Avrådan ifrån att resa inrikes.

Jobba hemifrån i största möjliga mån.

Minimera nya bekantskaper.

Nya riktlinjer på arbetsplatser.

Ej besöka 70+ eller äldrevård.

Och en massa mer...

Vem kom på detta då?

Svaret är Slakt-Anders och hans medbrottslingar på FHM.

Du glömde ta med att Anders Tegnell och FHMs strategi har slaktat 5000 svenskar.
Citera
2020-06-17, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drullknull
Asiaten beräknas haft en dödlighet om 0,6% enligt WHO, vilket är den samma som den uppmätta för Stockholm: FHM-studie: Dödligheten i corona 0,6 procent
Är det inte värre än så här? I så fall blir det en dyr hemläxa.

0.6% är ändå mer än 10 gånger högre än vad FHM räknat med från början.

Landade på ungefär samma siffra när jag gjorde en uppskattning häromdan:

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in