2020-06-17, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Man skall vara skyldig till brott som ger fängelse i straffpåföljd, om jag inte har fel. Och de kommer säkerligen begäras en RPU eftersom P7an visade på allvarlig psykisk störning både vid gärningstillfället och vid undersökningstillfället.
Tack för svar! Då blir vi kanske inte klokare på mord-delen idag.
Citera
2020-06-17, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Jag ser på det såhär - Och jag hoppas du kan se i min text att jag inte "dömer ut dig" eller förkastar det du säger, utan försöker vara objektiv i detta! "Alternativ gärningsman" kommer jag dock inte diskutera, eftersom jag ser det som bevisat, eftersom det inte finns ett enda spår efter någon annan person i lägenheten. Förutom två avtryck som inte kan identifieras.

Att Tishko kan ha lidit av en så allvarlig psykisk störning, så att han haft en helt skild verklighetsuppfattning och alltså inte haft uppsåt för sina gärningar SKALL ABSOLUT undersökas och prövas i detta målet. Framförallt om det blir ett beslut om RPU här om några timmar. Det är inget snack om den saken! Men man får inte glömma att det oerhört ovanligt och krävs otroligt mycket för att en person skall anses ha varit såpass allvarligt psykisk störd och haft en såpass psykotisk förvrängd verklighetsuppfattning, så att man inte haft insikt och därmed inget uppsåt, vilket isåfall skall leda till en friande dom.

Jag vill också tillägga att det finns moment i detta som talar för att han inte varit såpass allvarligt psykiskt störd, vid tiden före/under/efter gärningen, som du vill göra gällande:
-Tishko har 13/11, dvs dagen innan det misstänkta mordet, jobbat.
-Tishko har under dagen 14/11 arbetat. Han går visserligen hem från jobbet tidigare, men detta säger inte så mycket eftersom det ändå skulle ha varit ett mycket kort arbetspass.
-Efter det misstänkta mordet har Tishko utan problem kunnat ta sig till affären där han handlar. Han har därefter kunnat boka en tågbiljett och satt sig på tåget mot Göteborg/till Ljungskile.
-Jag är fullt medveten om att han beter sig oerhört märkligt och irrationellt när han går längs E6 i Ljungskile. Men poliserna som hämtar upp honom nämner i sitt PM överhuvudtaget ingenting om att han skulle uppfattats som psykotisk eller liknande.
-Dagarna efter det misstänkta mordet har Tishko både jobbat, beställt mat från COOP, hälsat på sin pappa och varit på McDonalds med sina kompisar.
Det är alltså väldigt mycket han gjort och klarat av dessa dagar. Det är dessutom många människor han träffat (arbetskamrater, brukare, polis, grannar, familjemedlemmar, kompisar m fl.) där några visserligen säger att han varit lite frånvarande eller drogpåverkad - Men absolut inte mer än så.

Jag tror absolut det finns "psykiska rubbningar" och psykosliknande perioder i detta. Men jag anser att detta förekommit EFTER gärningen, vilket är anledningen till att han "glömt" eller "struntat" i huvudet. Jag tror heller inte dessa psykoser är på en sådan nivå att han inte haft någon som helst insikt över vad han gjort/gör och att han därför juridiskt inte skulle ha någon skuld i gärningen.

Psykos köper jag inte alls det här jag sett hur det ser ut och det är inte så här.
Antisocial personlighetsstörning ( psykopati ) mytomani med tvångssyndrom- en allvarlig grad där han verkligen tror på sig själv! (Finns annan Mytomani "lindrigare" kan man väl säga där personen är medveten om att dem ljuger men gör det ändå men detta är i mina ögon ett av dom fallen där han verkligen tror på sig själv och det han säger , spelar ingen roll vad människor säger han har sin egen verklighetsuppfattning)
Narcissistisk personlighetsstörning med/eller grandios personlighetsstörning där han verkligen tror och tycker han är över andra och kan mer, finns ju människor som är charmiga så att man kan gå på det men hans andra störningar "krockar ' skulle jag säga så att hans yttre kan bara lura människor om dem inte känner han till exempel arbetskollegor kan tro han är duktig och omtänksam men han stannar inte länge nog för dem att se och gör han det så förstår han inte pga sin Mytomani och grandios tänk om sig själv att man går inte på vad han säger.
Han har ju en störning det är ju sagt redan och det finns inte så många personlighetsstörningar att välja på som passar han.

Psykos har har han inte haft iallafall under dem dagarna sedan vet jag inte när det gäller att han trott att W var satan osv. Kan självklart vara droger som gjort det då psyket inte är starkt på honom och det finns en risk. Men man kan INTE droga sig till en störning!
Schizofreni är ingen störning men även om hade haft det så har han fortfarande dem andra störningarna.

Men detta är mina TEORIER. Jag tycker det är väldigt uppenbart.
Uppväxten kan ha gjort sitt men vissa saker är bara medfött , hjärnan är komplex.
Det gör han inte mindre farlig faktiskt mer för han har ingen ånger och han lever i sin egna verklighet! Hans verklighetsuppfattning är en fara för samhället ALLTID.
MEN detta är mina teorier jag kan ha fel men hade varit kul och höra om någon annan tänkt såhär eller om ni har andra teorier?
Citera
2020-06-17, 14:00
Medlem
Då var klockan 14.00.. Spänningen är olidlig. Men har en känsla av att han kommer få stanna kvar i häktet.
Citera
2020-06-17, 14:00
Medlem
Gonorres avatar
https://www.domstol.se/uddevalla-tingsratt/nyheter/2020/06/23-aring-skyldig-till-mord-och-brott-mot-griftefrid/
Citera
2020-06-17, 14:01
Medlem
JAAAA!! puh där kom glädjetrårar kan jag lova!!
Citera
Medlem
MeMajks avatar
23-åring skyldig till mord och brott mot griftefrid
Mål: B 3280-19

Åklagaren har väckt åtal mot en 23-årig man för bl.a. mord och brott mot griftefrid. Enligt åtalet har mannen i Uddevalla i november 2019 berövat sin flickvän livet och därefter hanterat kroppen. Huvudförhandlingen inleddes den 26 maj 2020 och avslutades den 16 juni 2020.

Tingsrätten har i beslut idag konstaterat att det finns övertygande bevisning för att 23-åringen gjort sig skyldig till mord och brott mot griftefrid. Tingsrätten har beslutat att 23-åringen skall genomgå en rättspsykiatrisk undersökning. Denna förväntas ta fyra veckor i anspråk. Tingsrätten kommer därefter att hålla fortsatt huvudförhandling i målet. I avvaktan på detta skall 23-åringen stanna kvar i häkte.
Citera
Medlem
23-åring skyldig till mord och brott mot griftefrid.

https://www.domstol.se/uddevalla-tingsratt/nyheter/2020/06/23-aring-skyldig-till-mord-och-brott-mot-griftefrid/
Citera
Medlem
YESSSSSSSSSSSSSSS han åker!!!!!!!
Citera
Medlem
Citera
Medlem
Gonorres avatar
Glad midsommar Tishko
Citera
2020-06-17, 14:02
Medlem
Kom igen nu så och tryck fram pressmeddelandet
Citera
2020-06-17, 14:02
Medlem

Bästa som hänt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in