2020-06-17, 13:22
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det är vetenskapligt bevisat att uv-ljus dödar virus, man ska dock vara medveten om att för starkt uv-ljus kan orsaka skador på mänsklig hud och ögon.

https://en.wikipedia.org/wiki/Ultraviolet_germicidal_irradiation

Så det går bra att desinficera masken med det, sen är väl frågan hur lång tid det tar?

Edit:
Har Tegnell sagt att solen dödar viruset?

UV-ljus är mer energirikt än synligt ljus. Vad som händer är att energin slår sönder DNA-kedjor (eller i virusets fall RNA-kedjan).
Som tur är DNA:n dubbellagrat så om bara ena kedjan går sönder klarar cellen skapa en ny fullständig kopia. Går båda kedjorna av är dock cellen rökt.

Kallas även för hudcancer (DNA-kedjan har gått paj och cellen flippar ut)...

Att sola är inte nyttigt. Ta D-vitamin som tillskott istället.

Allt med DNA/RNA kolar vippen om det utsätts för stark UV-strålning. Skulle tro att UV-lampor som en vanlig konsument kan köpa över disk behöver 30-minuter för att ta kål på virus/mikroorganismer.
Senast redigerad av Bunsofsteel 2020-06-17 kl. 13:26.
Citera
2020-06-17, 13:24
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Vem har gett dig det tipset?

Om man är sjuk ska man inte gå till jobbet. Det gäller alltså alltid.
Hen menar antagligen feberfri men med symptom. Efter sju dagars sjukdom och två dagar feberfri kan man numera gå och jobba.
Citera
2020-06-17, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
KLUSTERSMITTA!!!
Kan dyka upp var som helst när som helst.
Det är jävulskt spännande

"Akut krisläge i Gällivare:
JUST NU: VÄDJAR TILL LÄNSTRAFIKEN ATT STOPPA ALL TRAFIK 🔸 LKAB HÅRT DRABBAT 🔸 SJUKFRÅNVARO NÄRA 70%

Gällivare kommun gick tidigare idag ut men en akut varning till invånarna om att man drabbats av okontrollerad och samhällsfarlig spridning av Covid-19 i kommunen.

Nu går kommunen ut och vädjar till länstrafiken att stoppa all trafik till och från Gällivare.

Kommunen gör nu allt man kan för att hejda smittspridningen. Sporthallar, badhus, utomhusbassäng, bibliotek och andra kommunala allmänna anläggningar stängs omgående igen.

SVT uppger att smittspridningen på vissa enheter inom Gällivares omsorg lett till att sjukfrånvaron rusat upp emot 70 %. Även arbetsplatser som LKAB är hårt drabbade."

Bra att det finns kommuner som agerar! Jag befarar en ökad smittspridning i hela Sverige efter att vi nu få resa fritt
Citera
2020-06-17, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Det könns som något i elfte timmen? Det har inte stått någonting om detta tidigare, varför så plötsligt?

Kan det kopplas till fiaskot i Agenda härom dagen?🤷🏼‍♀️😜

Jag vet! Jättekonstigt, har inte sett något om det alls, i Main stream media, innan.. 🤔 Jag råkade bara snubbla över det av en slump, när jag dammsög lite på sociala medier och nån hade länkat till just han Tallinger som var kritisk till Minnesstunden...

Nu blir jag iofs väldigt konspiratorisk här men ibland får man känslan av att de styrande gör saker i tysthet bara för att senare kunna hänvisa till att "vi har faktiskt gjort X och Y". De ville kanske inte gå ut och trumpeta ut detta i media "just nu", då de fattar att det kan bli kontroversiellt.. Men bra att ha genomfört själva ceremonin, ifall ngn senare tycker att "de borde ha gjort nåt för att hedra". Ingen aning. Jag såg Minnesstunden iaf...
Citera
2020-06-17, 13:28
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Vi har inte råd att låta folk vara hemma tills dom är helt friska,det är det jag utläser av detta, många har ju blivit dödssjuka efter 9-10 dagar, vad fan håller dom på med.
Exakt. Många har upplevt en väsentlig förbättring efter ca en vecka för att bara några dagar senare bli dödssjuka.
Citera
2020-06-17, 13:29
Medlem
Fel att man får åka kors och tvärs i Sverige nu, experterna måste våga stå på sig.
Citera
2020-06-17, 13:30
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
KLUSTERSMITTA!!!
Kan dyka upp var som helst när som helst.

Det är jävulskt spännande

"Akut krisläge i Gällivare:
JUST NU: VÄDJAR TILL LÄNSTRAFIKEN ATT STOPPA ALL TRAFIK 🔸 LKAB HÅRT DRABBAT 🔸 SJUKFRÅNVARO NÄRA 70%

Gällivare kommun gick tidigare idag ut men en akut varning till invånarna om att man drabbats av okontrollerad och samhällsfarlig spridning av Covid-19 i kommunen.

Nu går kommunen ut och vädjar till länstrafiken att stoppa all trafik till och från Gällivare.

Kommunen gör nu allt man kan för att hejda smittspridningen. Sporthallar, badhus, utomhusbassäng, bibliotek och andra kommunala allmänna anläggningar stängs omgående igen.

SVT uppger att smittspridningen på vissa enheter inom Gällivares omsorg lett till att sjukfrånvaron rusat upp emot 70 %. Även arbetsplatser som LKAB är hårt drabbade."

Ja, det här är något som jag verkligen ställer mig frågande till...hur i hela världen kan den dyka upp i kluster??? Märkligare sjukdom får man ju leta efter...
Citera
2020-06-17, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refund
Beror väl på vad man jämför med. Om vi mäter oss mot våra nordiska grannländer som åtminstone historiskt varit lika oss så spelar vi i en helt annan liga.

Våra nordiska vänner stängde ned sina samhällen för att försiktig öppna upp och isolera/smittspåra alla fall, på så sätt har tex Norge helt utrotat viruset.

Detta skulle inte gå sa våra experter, de sa att Norge skulle få en enorm peak när man öppnade upp igen, vilket visade sig vara helt fel av våra experter. Kanske borde de byta jobb?

Jag tror att det är lite att ta i när du säger att norge helt utrotat viruset..
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Det könns som något i elfte timmen? Det har inte stått någonting om detta tidigare, varför så plötsligt?

Kan det kopplas till fiaskot i Agenda härom dagen?🤷🏼‍♀️😜

Man hoppas att det "flockades" där en smula. Skulle nog göra gott för en del..
Citera
Medlem
Citat:
Vänligen ge exempel på det du påstår.
KoIlla tidigare i den här tråden och skäms sen
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Jag har läst tidigare under pandemin ngt om att gruvor verkar inte va nå bra, i relation till covid. Är väl väldigt trångt och instängt, dålig luft, kanske de som jobbar där har lite sämre lungor också? Bara spekulationer, men jag påminns lite om vad man läst från andra länder förut. Minns ej några källor om det just nu är bara flyktiga minnen.

Sedan tror jag iofs inte att just gruvan är det som gjort att det kommit in i samhället osv. Det kommer väl utifrån och in, (jippie Stockholmshatet lär öka, trist för mig) 😜 men kanske att det blir lite extra kämpigt just om det sprids nere i gruvan...
Nåt skiftlaget togs ur arbete för 10 dar sen på grund av smitta, så övriga skiftlag tvingades jobba 12-timmarsskift. Nu har de 60 misstänkta fall. LKAB har över 4000 anställda, vet inte hur många i just Gällivare, så 60 misstänkta fall är kanske inte världens undergång.

Tvingar man arbetare jobba 12-timmarsskift veckan innan midsommar är det kansje inte underligt om de plötsligt blir misstänkt sjuka.

Men trenden just nu är att man måste ta det på största möjliga allvar för annars blir man väl som AT mordhotad. Bättre då uppmana regionalbussarna att vägra köra till Gällivare så folk blir fångar i sin egen stad över midsommar om de inte har egen bil. För om det inte svider så hjälper det inte! Medicin ska vara besk, det är det enda som räknas.

Rättelse: Det var vid pelletsverket i Malmberget i Gällivare kommun.

LKAB i Malmberget drabbat av corona – skiftlag satt i karantän
LKAB i Malmberget går upp i krisläge efter att en person i ett skiftlag vid pelletsverket i Malmberget har uppvisat symptom på coronasmitta. – Det är ett skift som har uppvisat symptom på corona under sin lediga vecka, säger Johanna Fogman, kommunikatör på LKAB.
Skiftlaget på tretton personer skulle ha börjat jobba igen från och med i morgon måndag, men får nu stanna isolerade på hemmaplan fram tills dess att de inte uppvisar några symptom på Corona.

– Vi följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer, säger Johanna Fogman.

I samband med att hela skiftlaget sätts i karantän så får de andra skiften på pelletsverket i Malmberget utökad arbetstid och kommer att jobba 12-timmarsskift, enligt Norrländska socialdemokraten, som var först med att rapportera nyheten.

Publicerad: 2020-06-07 kl 20:04

https://amp.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/lkab-i-malmberget-drabbat-av-corona-skiftlag-satt-i-karantan

Vet inte om det är där de 60 misstänkt smittade finns.
Senast redigerad av outoftheblue 2020-06-17 kl. 13:44.
Citera
2020-06-17, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Fel att man får åka kors och tvärs i Sverige nu, experterna måste våga stå på sig.

Fast dom enda ”experterna” som sossarna lyssnar på är ju galningar..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in