Citat:
Ursprungligen postat av
MAKHASHANAH
Fast man kan ju ha två tankar i huvudet samtidigt.
Om Sverige skulle få 10 miljoner nya fall imorgon så betyder inte det att enstaka fall i Kina och NZ inte är oroväckande.
Om du helt släpper Sverige för en minut, kan du förstå problemet med nya fall i länder som anses ha utrotat smittan?
I en annan post har jag kritiserat hur Anders Tegnell använde NZs två nya fall för att "bevisa" att "smittan går inte att slå ned". Det är en oerhört ful argumentationsteknik han använder. Han utelämnade nämligen
den viktigaste informationen, nämligen att det rörde sig om ett par enstaka importfall. Han fick det att låta som om "nu är det ju smitta där igen, så nu är det kört."
Hade vi istället pratat om 6.000 nya fall inom en vecka, som de inte hade lyckats spåra, och att samhällssmittan hade brett ut sig i flera städer hos dem, under kort tid..DÅ hade hans argument varit mer med verkligheten överensstämmande. Men
två fall? Really? Kom igen!!
Hammaren och dansen-strategin UTGÅR ju från, att du kommer att få enstaka, små, lokala utbrott, och att du får arbeta med att slå med dessa genom testning, smittspårning, och isolering, av de personerna.
Så NEJ, jag kan inte se det som särskilt oroande att de, precis enligt Hammaren och Dansen-strategin, får några få små lokala utbrott. Det är väntat.
Om man inte alls ser ohederligheten i att argumentera för att deras strategi misslyckats pga 2 importfall, då har man grava problem att tänka klart och objektivt, då skulle jag säga att man är regimkramare på en helt annan nivå. Typ Goebbels i bunkern.....
🙄