2020-06-16, 15:23
Medlem
siisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cactaceae
Man kan undra vad det var för hundar som inte markerade ens blod, eller? Trots att blod fanns på väggar, överkast, dörrpost bla. blod som inte torkats bort!

Jag har för mig att det söktes bara på vinden och/eller trapphuset med svenska hundarna
Citera
2020-06-16, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Markerade de inget alls? Inget blod? Inget? Herregud, det har flutit så mycket vatten under broarna att jag glömt det mesta vid det här laget.
Kollade FUP nu, dessa hundar sökte i trappupg samt vind.. hittar ingen info om att de vart i lägenheten..
Citera
2020-06-16, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skovdebosse
Nu kanske hunden hade en dålig dag och var pilsk. Jag skrev att varför han INTE markerade där först.
ok en pilsk hund..vart det därför han markerade sängen då?
Citera
2020-06-16, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Combival
Man undrar varför hon letar efter ett normalt, rationellt beteende hos någon som Tishko? Jag tycker att det är idiotiskt att försöka bortförklara märkliga, sjuka beteenden hos någon som bevisligen mördat och styckat en människa. Då tänker jag på andra som blivit dömda. Varför ska dom vara så förståndiga ibland?

Försvaret har ju inget o komma me så dom nyper i allt dom kan i ett försök o få han o se oskyldig ut, tror nog dom förstår själva att de inte ser bra ut! Hoppas han blir fortsatt häktad imorgon! Blir han släppt så är chansen att han blir friad 😑 !
Citera
2020-06-16, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xavian
Tjänsthundar tränas hårt att inte bry sig om andra hundar. Om dom inte lär sig det så sätts dom inte i tjänst.

Jo jag vet hur det funkar. Lägg ut en godis i sängen där hon förmodligen legat och lägg en i garderoben där huvudet hittades. Vilken tar hunden först? Likdoft i sängen och i garderoben såväl.
Citera
2020-06-16, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sohefall
ok en pilsk hund..vart det därför han markerade sängen då?

Det var ju likdoft i sängen iaf.
Citera
2020-06-16, 15:30
Medlem
Citat:
Han nekar till att överhuvudtaget ha med Wilmas kropp eller något annat att göra. Jag tycker hon gjorde bort sig - men jag är ingen försvarsadvokat.

Jaha, du fiskar efter att hon har gått emot sin klients inställning. På sätt och vis gör hon ju det, men ändå inte. Detta är ganska vanligt i rättegångar och jag skulle säga att det är "modern försvarar-taktik".

Först och främst säger hon att han KAN ha hanterat paketet, hon säger inte att han HAR hanterat paketet. Som jag nämnde förut är ju detta en del i "kampen mot livstids fängelse". Dvs att advokaten mellan raderna säger att om ni finner det styrkt att min klient hanterat paketet/huvudet pga att hans fingeravtryck hittats på paketet, så kan det vara för att han hanterat paketet. Men att det inte måste betyda att han dödat och styckat kroppen.

Dom bästa exemplet på detta skulle jag säga är:
1. Akilov-målet. Akilov erkänner redan dag 1 Terroristbrott och vidhåller detta under rättegången och berättar att han gjort detta för att straffa Sverige för att man deltagit i koalitionen mot IS. Han tillade också att han under terrorattacken ville dö som jihadistisk martyr. MEN under försvarets slutplädering pläderade Johan Eriksson för att det objektiva rekvistet för terroristbrott inte var uppfyllt, dvs att dådet inte hade varit ett terroristbrott, vilket Akilov alltså hävdat sedan första dagen...

2. När advokaten Björn Hurtig överklagade Lisa Holm-mördaren N.B dom till Högsta Domstolen hade inställningen under hela förundersökningen, Tingsrätten samt Hovrätten varit att N.B aldrig träffat Lisa Holm och att DNA-träffarna, från N.B, på Lisa Holm måste ha varit från någon som försökte sätta dit honom. Han tillade också att hans fru eller bror inte hade någonting med händelsen att göra och att han aldrig skulle kunna tänka sig att någon av dom kunnat vara inblandade.
I Björn Hurtigs överklagande stod det: Att N.B DNA säkrats på Lisa Holms kläder kan förklaras med att N.B hjälpt någon att forsla bort kroppen. Att N.B frus DNA hittades i Lisa Holms trosor kan indikera på att även hon kan ha hjälpt till att flytta kroppen. Samt att broderns "data-alibi" för händelsen inte stämmer, då det var N.B själv som satt vid datorn. Samt att broderns DNA hittats på en tejpbit i ladan, vilket pekar på att brodern kan vara alternativ gärningsman.

3. Det finns också ett fall ang. Försök till mord på ett torg i västsverige. Där hävdade den misstänkte att han var oskyldig och aldrig befunnit sig på torget. Under slutpläderingen pläderade hans advokat i termerna: "Han har aldrig varit på plats...Och har han varit på plats har han inte skjutit...Och har han skjutit har det varit i nödvärn".
Senast redigerad av Haaaaag 2020-06-16 kl. 15:33.
Citera
2020-06-16, 15:30
Medlem
precixs avatar
Inte omöjligt att han frias om huvudet legat i lägenheten i flera dagar innan det upptäcktes. Att hans fingeravtryck finns på folien runt huvudet är dock problematiskt.
Citera
2020-06-16, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Jaha, du fiskar efter att hon har gått emot sin klients inställning. På sätt och vis gör hon ju det, men ändå inte. Detta är ganska vanligt i rättegångar och jag skulle säga att det är "modern försvarar-taktik".

3. Det finns också ett fall ang. Försök till mord på ett torg i västsverige. Där hävdade den misstänkte att han var oskyldig och aldrig befunnit sig på torget. Under slutpläderingen pläderade hans advokat i termerna: "Han har aldrig varit på plats...Och har han varit på plats har han inte skjutit...Och har han skjutit har det varit i nödvärn".
Det jag fetat: garvade högt. Tack för den :-). Något sådant kändes det som. Nej, jag fiskar inte något alls. Jag bara skrev hur jag upplevde det hela, med brask-lapp att jag verkligen inte är någon försvarsadvokat. Hon är ju tvungen att ta vad hon har att arbeta med. Inte lätt när man har ett helt slakthus framför ögonen och skall förklara bort allt.
Citera
2020-06-16, 15:34
Medlem
Wilmas pappa hade varit där innan men inte blivit insläppta tror det var på lördagen
Citera
2020-06-16, 15:36
Medlem
Citat:
Jo, men ingen tränad likhund. Likhundar markerar ENBART likdoft. De hundar som varit inne tidigare var inte tränade till likdoft alls. Vi har inte längre såna i Sverige om jag förstått rätt.

Jo det finns men dom reagerar på blod också och eftersom det var så mycket blod utspritt i lägenheten behövde man en hund som inte var tränad för detta. Det finns inte i Sverige.
Citera
2020-06-16, 15:38
Medlem
Lalle46s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3mmaa
Försvaret har ju inget o komma me så dom nyper i allt dom kan i ett försök o få han o se oskyldig ut, tror nog dom förstår själva att de inte ser bra ut! Hoppas han blir fortsatt häktad imorgon! Blir han släppt så är chansen att han blir friad 😑 !
Så sant! Vi får svar imorgon, inte något vi kan göra åt. Jag själv har inte mycket till övers för rättsväsendet. Har blivit besviken förr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in