Citat:
Ursprungligen postat av
Picasso2
Han nekar till att överhuvudtaget ha med Wilmas kropp eller något annat att göra. Jag tycker hon gjorde bort sig - men jag är ingen försvarsadvokat.
Jaha, du fiskar efter att hon har gått emot sin klients inställning. På sätt och vis gör hon ju det, men ändå inte. Detta är ganska vanligt i rättegångar och jag skulle säga att det är "modern försvarar-taktik".
Först och främst säger hon att han KAN ha hanterat paketet, hon säger inte att han HAR hanterat paketet. Som jag nämnde förut är ju detta en del i "kampen mot livstids fängelse". Dvs att advokaten mellan raderna säger att om ni finner det styrkt att min klient hanterat paketet/huvudet pga att hans fingeravtryck hittats på paketet, så kan det vara för att han hanterat paketet. Men att det inte måste betyda att han dödat och styckat kroppen.
Dom bästa exemplet på detta skulle jag säga är:
1. Akilov-målet. Akilov erkänner redan dag 1 Terroristbrott och vidhåller detta under rättegången och berättar att han gjort detta för att straffa Sverige för att man deltagit i koalitionen mot IS. Han tillade också att han under terrorattacken ville dö som jihadistisk martyr. MEN under försvarets slutplädering pläderade Johan Eriksson för att det objektiva rekvistet för terroristbrott inte var uppfyllt, dvs att dådet inte hade varit ett terroristbrott, vilket Akilov alltså hävdat sedan första dagen...
2. När advokaten Björn Hurtig överklagade Lisa Holm-mördaren N.B dom till Högsta Domstolen hade inställningen under hela förundersökningen, Tingsrätten samt Hovrätten varit att N.B aldrig träffat Lisa Holm och att DNA-träffarna, från N.B, på Lisa Holm måste ha varit från någon som försökte sätta dit honom. Han tillade också att hans fru eller bror inte hade någonting med händelsen att göra och att han aldrig skulle kunna tänka sig att någon av dom kunnat vara inblandade.
I Björn Hurtigs överklagande stod det: Att N.B DNA säkrats på Lisa Holms kläder kan förklaras med att N.B hjälpt någon att forsla bort kroppen. Att N.B frus DNA hittades i Lisa Holms trosor kan indikera på att även hon kan ha hjälpt till att flytta kroppen. Samt att broderns "data-alibi" för händelsen inte stämmer, då det var N.B själv som satt vid datorn. Samt att broderns DNA hittats på en tejpbit i ladan, vilket pekar på att brodern kan vara alternativ gärningsman.
3. Det finns också ett fall ang. Försök till mord på ett torg i västsverige. Där hävdade den misstänkte att han var oskyldig och aldrig befunnit sig på torget. Under slutpläderingen pläderade hans advokat i termerna: "Han har aldrig varit på plats...Och har han varit på plats har han inte skjutit...Och har han skjutit har det varit i nödvärn".