2020-06-16, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Som sagt, jag gillar inte hennes argumentation heller. Men för att förtydliga: Hon har aldrig hävdat att rättegången skall tas om. Hon trycker bara på att vittnen kan ha blivit påverkade och att rätten skall ha detta i beaktning när dom gör sin trovärdighet- och tillförlitlighetsbedömning.
Det har jag inte påstått, läs om och läs rätt.
Men med hennes resonemang måste ju alla större rättegångar tas om eftersom medier rapporterar om dessa!
Citera
2020-06-16, 13:36
Medlem
Advokat Beatrice Rämsell säger att ingen av de som hörts sett några skador på Wilma Andersson, liksom att den kurator som Wilma gått till under flera års tid inte hört något om att hon skulle ha varit utsatt för våld.

Denne kurator sa väl även att hon trodde att W visste om att om de kommer henne till kännedom om handlingar som är olagliga så måste hon anmäla detta?
W hade även ställt in besök, ingen kan med säkerhet säga att detta inte vart inställt just för "märken"

kasst av Bea..lika kasst som pepparrot och Yoghurt!
Citera
2020-06-16, 13:36
Medlem
Horrorgrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CS128
Jo - men det försvarar inte en annan människa att systematiskt misshandla både psykiskt och fysiskt den personen som förvägras bo hemma? Eller som det nu har blivit - döda personen och därtill idka brott mot griftefriden.

Som försvarsadvokaten nu framställer det läggs ju skulden på W's familj/anhöriga och vänner.

Det är ju hennes jobb, hon har ju inget annat att komma med men hon har ju rätt i sak. Så mycket mer kunde gjorts för W.
Citera
2020-06-16, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Mina fem cents här: Det kanske hon har, men är hon seriös får hon väl diskutera det på någon annan arena, typ Advokatssamfundets årsmöte, och efterfråga lagändring. Eller något åt det hållet.

Tingsrättens uppgift är väl knappast att väga in det hon säger när de ska döma/fria Tishko, eftersom de jobbar efter rådande Muntlighetsprincip.

Antar jag.

Jo, alltså rätten måste ALLTID i alla mål (framförallt så här uppmärksammade mål) väga in att vittnen kan ha blivit/påverkade. Det kan vara av familjemedlemmar, allmänheten, media. Detta handlar ju om trovärdighet och tillförlitlighet, vilket är A och O när det gäller bedömning av vittnesutsagor.
Citera
2020-06-16, 13:37
Medlem
Allt BR säger går lätt att slå hål på. Väldigt lätt. Men - det handlar om rimligt tvivel. Och rätten friar hellre än fäller. Det här kan gå hur som helst.
Citera
2020-06-16, 13:38
Medlem
Ska bli mycket intressant när det kommer till fotavtrycken i Ws blod... Hur hon lyckas komma runt det..
Är det elaka Elias eller Ludde tros..
Citera
2020-06-16, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Jo, alltså rätten måste ALLTID i alla mål (framförallt så här uppmärksammade mål) väga in att vittnen kan ha blivit/påverkade. Det kan vara av familjemedlemmar, allmänheten, media. Detta handlar ju om trovärdighet och tillförlitlighet, vilket är A och O när det gäller bedömning av vittnesutsagor.
Visst är det så. Och vittnen snackar med varandra, grannar, kompisar etc etc. Så det där är ihåligt. Men hon får ju jobba med det hon har, vilket ju är hennes jobb.
Citera
2020-06-16, 13:42
Medlem
Horrorgrams avatar
Det här kan nog gå hur som helst..nervöst.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleudhesten
Det har jag inte påstått, läs om och läs rätt.
Men med hennes resonemang måste ju alla större rättegångar tas om eftersom medier rapporterar om dessa!
Jag har läst. Du förstår inte vad jag menar! Jag menade inte att du skrev att hon tyckte rättegången skulle tas om. Det jag menade är att vittnen påverkas/kan ha påverkats (endera av släkt/vänner, sociala medier, medier etc.) händer i var och varannan rättegång och det är liksom inte skäl eller anledning att ta om en rättegången.
Citera
Medlem
CS128s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Visst är det så. Och vittnen snackar med varandra, grannar, kompisar etc etc. Så det där är ihåligt. Men hon får ju jobba med det hon har, vilket ju är hennes jobb.

Klart det är hennes jobb ... Men hon påstår att T varit villig att visa lägenhet och andra utrymmen - det står INTE så i förhör med W's anhöriga. De sa att T agerade motvilligt och annorlunda i sitt beteende. Finns att läsa i förhör med W's mor och far som varit hos T vid flera tillfällen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RossiFan46
Hon menar också att det inte ska ha varit så illa i deras relation. Hon menar att det som anhöriga sagt om deras dåliga relation och misstänktes dominerande sätt är en efterhands konstruktion.
- Varför hämtar inte anhöriga Wilma? Varför räddade de inte henne?
Det säger advokat Rämsell.

Vad i helvete nu får det vara nog! Skulle Wilma anhöriga ljuga ihop allt detta? Är kärringen advokat riktigt funtad?
Det är ju du som inte är riktigt funtad som inte förstår rättsprocessen.
Citera
Medlem
Andy90s avatar
Advokat Beatrice Rämsell påpekar att pojkvännen inte försökte stoppa Wilmas familj när de kom till lägenheten för att leta efter henne.
- Är det ett rimligt agerande om han har dödat den de letar efter? säger hon.

Är det bara jag som tänker att detta är ett rimligt beteende?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in