2020-06-16, 11:57
Medlem
Hur blir midsommarfirandet hos er? Dra in hela släkten? Vara hemma? Åka till släkten?
Citera
2020-06-16, 12:12
Bannlyst
Tänkte kolla på Bröderna Lejonhjärta med Tengil i spetsen. Undrar varför den blivit så haussad i vår
Citera
2020-06-16, 12:14
Bannlyst
trodde det var midsommar i helgen faktiskt. stannade hemma hela helgen.
så det blir väl samma nästa helg.

en sak med midsommarfirande, som jag misstänker det, så är det en (FB) Satanisk infiltration i Svensk Kultur då midsommarstången lär vara en pervertering av det heliga korset som är en symbol för Sanningen, som de gjort om till en SATANS KUK!

stollesverige!
Citera
2020-06-16, 12:39
Medlem
YP4XQs avatar
Det blir en sammankomst för ungarna mest. Blir syskonens ungar, mina och två andra familjers.. Kommer bli trevligt

Sill, ål, nypotatis, lekar i en gigantiskt trädgård, hemmagjorda/egenkryddat snaps!
Citera
2020-06-16, 12:44
Avslutad
Det blir bara vi i familjen i år. Både mina föräldrar och fruns föräldrar är sjuttio-plus och sitter delvis i karantän än. De är rädda. Jag har hört samma sak från vänner, så även vännerna ska fira för sig själv eftersom de ytterst är tvehågsna medelklassbögar som innerst inne lyssnar på Tegnell och hans pajasmyndighet.

Så i år blir det bara vi fyra. Det blir sill, potatis, jordgubbar och så några supar. Det räcker. Kvällen avslutas väl med en påse chips framför en film tillsammans med tanten samtidigt som grabben spelar Fortnight och dottern sysslar med Instagram på sina rum. Men det duger det också. Inte mig emot, ärligt talat. Jag tycker faktiskt att fler storhelger kunde vara så. Lugnt, billigt, ingen disk att tala om.
Citera
2020-06-16, 12:45
Medlem
fittleifs avatar
En jäkla massa Alkohol med vänner
Citera
2020-06-16, 12:47
Medlem
Cabenstones avatar
Jag jobbar på ett SiS. Tänker dock klä hela avdelningen i Sverige flaggor, midsommarstång, små grodorna, sillen, potatisen, you name it. Ska bli kul att se reaktionen
Citera
2020-06-16, 12:51
Medlem
argaangelicas avatar
Det blir att skippa skiten.
Senast redigerad av argaangelica 2020-06-16 kl. 12:53.
Citera
2020-06-16, 13:09
Medlem
Mundurs avatar
Med familjen och bästa vännens familj. Lek och bad med alla barnen på dagen, snaps och öl efter matjessillen
Citera
2020-06-16, 13:12
Medlem
Kalla öl, kubb och lustgas med vänner!
Citera
2020-06-16, 13:17
Avslutad
Jag firar inte midsommar så noggrant och traditionell så det finns inte mycket att berätta om det. Men en gammal bekant till mig har ofta berättat om hur man firar mer storslaget och jag återger det mer än gärna här:

”Hela släkten brukar samlas i en liten stugjävel fullproppad med våningssängar, extrasängar och bäddsoffor. Det finns dessutom tillgång till både utedass, kalldusch och jordkällare. Stugan ligger nära en grund liten insjö med härligt dyig botten. I området bor också mycket knott och en hel del huggormar. De flesta i släkten anländer redan kvällen före så vi kan låta dagen börja tidigt och få tid att rå om varandra ordentligt. På midsommaraftons morgon börjar vi med stadig sill- och korvfrukost och till det serveras traditionell bira eller bubbel. Däremot har vi en intern konflikt sen ett par år tillbaka som delat upp vår annars så sammansvetsade släkt i två läger. Konflikten gäller naturligtvis frågan om det är ok att redan till frukost ta sig en liten rackare eller inte. Allt det här tjafset har gjort att de som är pro-starksprit före 12.00 måste smussla och det är inget som längre diskuteras öppet. Istället dricks det i buskar och snår samtidigt som det hånflinas, himlas med ögon och snörps på snipiga munnar. Efter frukosten gör man vad man vill om man är en sån där tuffing som vågar stå emot grupptryck och samordnade aktiviteter. Är man inte det spelar man förmodligen kubb fram till lunch. Lunchen är en helt ordinär sillunch, den intas vid 13-tiden även om det är fritt fram med starkspriten redan efter 12.00.

Efter lunch gör vi en badutflykt ner till sjön. Några är förstås osams sen länge och mer tillfälliga grupperingar har också uppstått. Skratt, barnskrik och grälsjuka röster blandas sådär uppfriskande som det bara gör när när det är släktkalas och alla är samlade för att verkligen få tid för varandra. Eftermiddagsfikat intas också det på ”stranden” och man får öva ett par veckor innan på den där konsten att säga att andras äckliga kakor är goda och be om receptet, det är inte så svårt. Betydligt svårare är det att säga att andras rödmosiga, snoriga och skrikande ungar är gulliga och att illasittande klänningar och 30 år gamla badshorts sitter som en smäck.

Ja, så här håller vi alltså på fram till ett par timmar innan middagen då panik uppstår kring den där kallduschen, alltså vattenslangen med duschmunstycke, när alla ska duscha av sig gyttjan från sjön och vi dessutom ska hinna resa midsommarstången, dansa små grodorna tillsammans, ladda upp och se ännu gladare ut innan vi äter igen. Middagen är även den sill och färskpotatis, men lite stadigare grejer typ flintastek och västerbottenost finns nu också att tillgå som bukutfyllnad. Sen är det förstås ännu mer sprit och jordgubbar på det. Och sen så dansar vi hela natten, det stinker mer och mer från dasset som aldrig töms och sängarna används bara av de mycket få som fått för sig att det ska knullas. Men de flesta grälar bara och sen åker vi hem utan ett ord till avsked och tar hand om våra myggbett när dagen gryr.”
Senast redigerad av HuldumeyStone 2020-06-16 kl. 13:27.
Citera
2020-06-16, 13:37
Medlem
Andersdamaans avatar
Standardförfarandet dvs midsommar ute i stugan med hustrun och några vänner.
Sillunch med efterföljande jordgubbar mitt på dagen och grillning på kvällen. Framåt midnatt så blir det Janssons.
Däremellan så blir det en hel del kalla drycker och svalkande bad misstänker jag då det verkar som att vi skall få kanonväder i Stockholmsområdet!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in