2020-06-16, 10:53
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Ops.

Det är klart det går. Om man är en en ö, kan man helt enkelt stänga sina flygplatser och hamnar för exakt all trafik.

Men världen fungerar inte så idag, det är det som är så svårt.
Inte förr heller, mycket långväga handel på sten- och bronsålder.
Citera
2020-06-16, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av berenpxx
Munskydd eller inte.

Samma kaxiga attityd återkommer som när bilbälte skulle göras obligatoriskt. Då fanns rabiata motståndare som absolut vägrade att spänna fast sig i bilen.

Människan lär sig aldrig, vi är hopplöst historielösa, vi ska alltid prompt göra om alla våra misstag.

Om några år kommer munskydd att vara en naturlig del av gatubilden - även i Väst.

Du bär munskydd inte för att själv undvika smitta, utan för att begränsa att du själv sprider eventuell smitta till omgivningen.

Jag skiter högaktningsfullt i om du skulle råka bli smittad, men du ska fan ta mig inte sprida dyngan till andra!

Varför skyddar du inte dig själv istället för att förvänta dig skydd av andra?
Citera
2020-06-16, 10:55
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Munskydd eller inte.

Samma kaxiga attityd återkommer som när bilbälte skulle göras obligatoriskt. Då fanns rabiata motståndare som absolut vägrade att spänna fast sig i bilen.

Människan lär sig aldrig, vi är hopplöst historielösa, vi ska alltid prompt göra om alla våra misstag.

Om några år kommer munskydd att vara en naturlig del av gatubilden - även i Väst.

Du bär munskydd inte för att själv undvika smitta, utan för att begränsa att du själv sprider eventuell smitta till omgivningen.

Jag skiter högaktningsfullt i om du skulle råka bli smittad, men du ska fan ta mig inte sprida dyngan till andra!

Ja och hjälmlagen för MC -75 gissa om bikers tyckte det va tufft ha hjälm? Vilket tjafs!

Idag är det ingen som tänker på en motorcyklist utan hjälm och skinnställ.

Skydd är bra att ha när olyckan är framme, tragiskt

Motorcyclist killed in anti-helmet rally
https://www.cbc.ca/news/world/motorcyclist-killed-in-anti-helmet-rally-1.1113750
Citera
2020-06-16, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Om de klarar av det i Asien

så ska väl svenskar klara av det också,

tänker jag.

De tycks ju inte klara av det i Kina. Annars skulle inte smittan spridas där igen. "Krigstillstånd" i Peking. Trots obligatoriska munskydd för alla.
Citera
2020-06-16, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Menar du att folk i Peking inte använde munskydd?

Menar Ni att de har större samhällsspridning än vi har?

Vill minnas de testade 70 000 för att hitta 100 smittade ungefär, har jag rätt på ett ungefär?

Sista testandet jag såg resultat av i sverige var 20 av 200 (tvåhundra tester, inte tvåhundratusen!), skulle Ni säga att vi har lite större spridning i Sverige med de siffrorna?

Skulle ju kunna bero på att de använder munskydd i peking, vi kanske ska testa...

Åter, munskydd är till för att skydda sina medmänniskor, inte sig själv, själv blir man skyddad av att ens MEDMÄNNISKOR bär skydd.
Detta i miljöer där säkert avstånd inte kan hållas och detta avstånd är beroende på miljö, ute med sidvind kan man nästan hångla upp någon utan mask medans i mindre lokal så ökar kravet på avstånd, går det inte att upprätthålla så köper man sig distans med skydd.

Förutom distans så får man även lägre smittdos på köpet då antalet virus man blir exponeras för blir mindre, enbart fördelar för alla om vi använder skydd i de miljöer där de har betydelse.

Alltså, en fördel för DIG om JAG använder skydd, och tvärtom, så jag förstår att Er fråga enbart är "varför tar du Ni inte på Er ett munskydd då, ingen hindrar Er"
Citera
2020-06-16, 10:57
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
De tycks ju inte klara av det i Kina. Annars skulle inte smittan spridas där igen. "Krigstillstånd" i Peking. Trots obligatoriska munskydd för alla.

Det minskar smittspridningen.

Det är väl ingen som har sagt det stoppar smittspridningen?
Citera
2020-06-16, 11:07
Medlem
berenpxxs avatar
Citat:

Det är du ju välkommen att göra, men det kräver en FFP3-mask, glasögon/visir och dessutom rätt handhavande.

Det är vad jag tvingas till nu när jag rör mig i miljöer med förhöjd smittorisk - eftersom ingen jävel i omgivningen bär en mask.
Citera
2020-06-16, 11:07
Medlem
Nico77s avatar
Citat:

Det är så de svagaste i samhället tänker. De är så pass oförmögna att själva ta ansvar för sig själva och sitt liv att de måste förlita sig på andra. De är så rädda och klena att de är beredda att genom hot om våld, utfört av samhället, tvinga andra in i sitt samhällssystem. Dessa människor är helt beroende av samhället då de utan det skulle ha blivit mat.
Citera
2020-06-16, 11:13
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
https://youtu.be/K4SQ-NOV-iU

Dr John Campbell har ett helt reportage bara om Sverige! Han får ju inte med allt om hur katastrofalt Tegnell och Löfven hanterat pandemin men han är ju inte härifrån så förståeligt.

Nog framgår det på typiskt engelskt vis hur han anser att ansvariga

har hanterat pandemin i Sverige!

Jag hinner inte lyssna på hela nu, han har MYCKET material,

men det lilla jag hört gör mig väldigt nedstämd.

Det behövde inte gått som det har gått.

"Dear me. The whole reason we have this pandemic is because

presymptomatics and asymptomatics spread the disease."

"The naivity of that is really quite impressive"

Å herregud vilken sågning!

"Some might say this is an euthanasia policy."

Ja finns nog de som anser det. Vansinne!
Senast redigerad av gloffgloff 2020-06-16 kl. 11:15.
Citera
2020-06-16, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kkkrim
Menar Ni att de har större samhällsspridning än vi har?

Vill minnas de testade 70 000 för att hitta 100 smittade ungefär, har jag rätt på ett ungefär?

Sista testandet jag såg resultat av i sverige var 20 av 200 (tvåhundra tester, inte tvåhundratusen!), skulle Ni säga att vi har lite större spridning i Sverige med de siffrorna?

Skulle ju kunna bero på att de använder munskydd i peking, vi kanske ska testa...

Åter, munskydd är till för att skydda sina medmänniskor, inte sig själv, själv blir man skyddad av att ens MEDMÄNNISKOR bär skydd.
Detta i miljöer där säkert avstånd inte kan hållas och detta avstånd är beroende på miljö, ute med sidvind kan man nästan hångla upp någon utan mask medans i mindre lokal så ökar kravet på avstånd, går det inte att upprätthålla så köper man sig distans med skydd.

Förutom distans så får man även lägre smittdos på köpet då antalet virus man blir exponeras för blir mindre, enbart fördelar för alla om vi använder skydd i de miljöer där de har betydelse.

Alltså, en fördel för DIG om JAG använder skydd, och tvärtom, så jag förstår att Er fråga enbart är "varför tar du Ni inte på Er ett munskydd då, ingen hindrar Er"

Endast den mest regimtrogna och totalhjärntvättade tror på siffrorna från Kina.

Inte ens korrespondenten sa att Kinas siffror var något att hänga i julgran.

Men du tror säkert också att det är den norska laxen som har smittat kineserna i Peking..

Men du kan säkert få en medalj av Kinas ambassadör för trogen tjänst.
Citera
2020-06-16, 11:16
Medlem
Citat:
Det är du ju välkommen att göra, men det kräver en FFP3-mask, glasögon/visir och dessutom rätt handhavande.

Det är vad jag tvingas till nu när jag rör mig i miljöer med förhöjd smittorisk - eftersom ingen jävel i omgivningen bär en mask.

Du tvingas inte till det. Du väljer att använda denna skyddsutrustning för din egen säkerhet.

Istället för att förlita dig på att BLM-människorna skulle göra jobbet åt dig.
Citera
2020-06-16, 11:19
Medlem
Citat:
Munskydd eller inte.

Samma kaxiga attityd återkommer som när bilbälte skulle göras obligatoriskt.
Då fanns rabiata motståndare som absolut vägrade att spänna fast sig i bilen.

För att inte tala om introduktionen av handhygien i anno dazu. Ignaz Semmelweis fick utstå spott och spe då han ville introducera handhygien för att minska smittsamma barnsängsfeber. FHM och Löfven kan inte backa i frågan. Vad ska alla som tatuera Tegnell på sin arm säga?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ignaz_Semmelweis
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in