2020-06-16, 10:06
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemorojdbiff
Så ett munskydd skall bara kastas efter du varit o handlat??
Är du medveten om att priserna på godkända ffp3 ligger mellan 30-50kr styck!!!
Vem skall betala det kalaset?
Det är väl vad en öl kostar på krogen..?
Munskydd går att återanvända, och i nödfall räcker det med ett tygstycke (som ju kan tvättas).
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Men lägg ner din sinnesslöe idiot...

Munskydd fungerar, fattar ju en fiskmås, men inte du och dina fundamentalister i svenska FHM

WHO rekommenderar det, flera undersökninger i Europa visar klart att munskyddskav tryckt ner smittspridningen radikalt.

Munskydd är bara falsk trygghet och hjälper ingenting att bära ute i samhället...
Vad blir nästa steg för Er domedagsprofeter använda plasthandskar, skoskydd??(ja otroligt mkt virus förs med våra skor)

Munskydd är nsturligtvis bra och skyddar men behövs bara av vårdpersonal allmänheten vinner inte ett skit på att bära munskydd...
Men Ni som nu propagerar munskydd använd det då, det är ju ett fritt land
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Det är ingen som eftersträvar kaos på sjukhusen men lösa det problemet genom att vägra människor vård är så jävla vidrigt, saknar ord hur ett land som säger sig stå upp för mänskliga rättigheter och anser sig självt vara ett av det mest humana land i världen är avskyvärt.
Vi skulle aldrig hamnat i denna situation från första början. Strävan mot att så få som möjligt skulle smittas skulle ha varit prio ett.

Ebba Busch kallar det för ålderism. Ålderrasism. I Sverige skryter man alltid att här behandlar man alla lika. Men nu har man sett att det inte alls stämmer. Att gamla går bort skiter folk i. Det finns inget land i världen som betett sig så här mot sina gamla. Det är fan ett skitland man bor i om man skiter i sina gamla.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Citat:
Va gör du av det smittade munskyddet då??
Lögger du det på hatthyllan??
Hur tar du av dej munskyddet?
Sen skulle det vara kul o veta hur långt du skulle orka promenera med ffp3munskydd innan du blir blå i ansiktet😀😀
Det är mkt svårare få syre med munskydd med andningsventil

Lägger mina i en plastpåse skriver på datum när jag använde,

efter två veckor anser jag det fritt från virus.

Det finns nog filmer på youtube hur man ska ta av och på, bara att söka

Har du provat? Jag har provat att använda FFP3 och det är absolut inga problem. FFP3 har oftast stora eller dubbla ventiler så överflatan och andningsmotståndet lågt. Sen finns det riktigt bra filter med låg andningsmotstånd.

Numera använder jag FFP2 då det är snabbare att ta på och av. Jag återanvänder också flera och roterar enlight FDA-rekommendation.
Citera
2020-06-16, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Det är väl vad en öl kostar på krogen..?
Munskydd går att återanvända, och i nödfall räcker det med ett tygstycke (som ju kan tvättas).

Ett tygstycke???
Det är som ställa sej bakom ett nät och skydda sej mot ärtor som flyger mot dej
Citera
2020-06-16, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Så du av alla dessa som framstår som mest militanta anhängare av munskydd besöker allmänna bastun och omklädningsrums och duschrum och simmhallar - och sen skriker dig hes för att folk inte använder munskydd..

Jag förmodar att du har munskydd i bastun?

Militant... Jag är iofs den mest pacifistiska personen nånsin men okej.. Vilket fånigt inlägg, märks att inlägget bara är till för att racka ned på en person personligen. Trist.

Precis som jag sa, så har de ordnat det så att det går alldeles utmärkt att hålla långt avstånd. Bastun är avstängd, likaså duscharna är väldigt utspridda så att folk inte är där samtidigt, samt omklädningsrummen likadant. Antalet folk är begränsat. Jag har inte behövt vara närmare en annan person än 10 meter.

Däremot kollektivtrafiken är mycket sämre, där skulle det behövas munskyddstvång för att säkra upp, om vi inte vill att smittan skall leva kvar i samhället.
Citera
2020-06-16, 10:09
Medlem
Citat:
Munskydd är bara falsk trygghet och hjälper ingenting att bära ute i samhället...
Vad blir nästa steg för Er domedagsprofeter använda plasthandskar, skoskydd??(ja otroligt mkt virus förs med våra skor)

Munskydd är nsturligtvis bra och skyddar men behövs bara av vårdpersonal allmänheten vinner inte ett skit på att bära munskydd...

Finns inget stöd för det du säger.
Citera
2020-06-16, 10:09
Bannlyst
Citat:

Det där är verkligen ett korkat påstående. Poängen är inte att man själv ska bära munskydd. Poängen är att det finns andra människor som kan bära på viruset och inte använder munskydd. Jag har ingen makt att kräva att folk jag träffar på gatan, eller i bussen, eller i hissen, ska bära munskydd. Ansvaret ligger hos politikerna. Det är dem som ska agera för att skydda alla personer som inte vill bli smittade av andra som struntar i munskydd. Du är tydligen för lågbegåvad för att fatta sånt.
Citera
2020-06-16, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Man kan ha flera..sen låter man det gå ett visst antal dagar innan man använder en redan använd igen.
Ja man kan ha på hatthyllan om man vill, man tänker ju ändå inte släppa in nån annan..än familjen.

Din rekommendation av FFP3 ligger betydligt högre än WHOs rekommendation,

för befolkningen ej i riskgrupp rekommenderar de enklare munskydd som är billigare.

https://www.who.int/dg/speeches/detail/who-director-general-s-opening-remarks-at-the-media-briefing-on-covid-19---5-june-2020

Skall munskyddet vara tänkt att skydda bäraren krävs ffp3
Är det en sjuk som skyddar dej räcker det med enkelt munskydd
Citera
2020-06-16, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Enligt löst twitter verkar det som om appen för tidsbokning av provtagning i Stockholm funkar igen. Men nu är tiderna slut.

Är det någon som vet hur många tider de lagt ut? Det hade varit intressant att veta.

Jag hoppas de snart kan höja kapaciteten.

Oj ja det lät ju tyvärr inte oväntat..
Framgick det för hur länge tiderna är slut, eller bara tills vidare?
Citera
2020-06-16, 10:11
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenAndraGrannen
Inte alls nödvendig att göra så. Du kan använda ditt andningsskydd hur länge som helst. På sjukhus ska dom kastas, men du behöver inte göra så.

FDA (USA) har procedurer för att återanvända andningsskydd vid brist. Använd alcogel på händer före du tar på och före du tar av andningsskyddet. Lägg den i en liten påse med ventilering. Rotera och använd inte någon annans andningsskydd. Virus lever också inte oändligt, max 7 dagar.

Använder du FFP3 andningsskydd för byggarbetare så finns det ingen gräns för hur mycket dom kan användas. Det är bara att lägga filtret i 70% alkohol. Du kan använda i åratal.

Edit: FDA har rekommendationer, inte NHS.
Fast det kan ju ackumuleras bakterier på skydden också, och de behöver ingen värd för att leva.
Citera
2020-06-16, 10:13
Medlem
Citat:
Ett tygstycke???
Det är som ställa sej bakom ett nät och skydda sej mot ärtor som flyger mot dej
Så du menar inget virus fastnar i tyget?

Minns att något är bättre än inget, i detta fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in