2020-06-16, 01:14
Medlem
28dagar-senares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Du ska i vanlig ordning inte fokusera allt för mycket på antalet testade utan de relevanta siffrorna ges från antal döda samt IVA.

Varför smittspridningen är relativt låg är givetvis för att Covid-19 helt enkelt inte är mer smittsamt än andra vanliga samhällssjukdomar, tendenser i början av utbrottet tydde på motsatsen.

Precis som du skriver är R0 en siffra och inget annat, denna siffra avspeglar sig på antal döda samt på IVA och är ständigt sjunkande.

Nu ska du få en lektion om siffror, man kan INTE jämföra en känd smittspridning med en vanlig influensa och därefter försöka jämföra de båda, det går helt enkelt inte för rent matematiskt så är det helt olika förutsättningar. Den ena känner man till och den andra bara kommer varje år.
Citera
2020-06-16, 01:16
Medlem
Citat:
Jag antar att du är en bärare av munskydd.
Tror du på detta så varsågod, och jag hoppas folk i din omgivning accepterar detta utan att titta konstigt.

Vi är ändå tänkande vuxna individer och sköter dagligdags en mängd beslut rörande vår egen riskhantering. Förstår inte varför det skulle vara annorlunda med munskydd.

I tätbefolkade storstadsområden kan man omöjligt undvika att komma i nära kontakt med andra människor, där kan det vara motiverat.

Några sådana områden finns ju som bekant inte i Norden utan här bör man kunna finna alternativa lösningar.

Jag använder såklart andningsskydd. I butiken. Du borde prova. Känner du dig hotad av andras blick är du någon typ undermänniska. Jag har inte fått en enda konstig blick, men några blir nervösa.

Du kan ta beslut rörande din riskhantering, men FHM kan inte tänka så. Munskydd har inga negativa effekter i förhållande till t.ex. social distansering som har stora ekonomiska effekter. Priset är extremt lågt. Är det så att munskydd ökar effektiv distans med 90cm så kan man i princip gå från 2m till 1m social distans och öka kapaciteten enormt i t.ex. flygplan.

FHMs agerande kring munskydd är den totala kollaps av rationalitet.
Citera
2020-06-16, 01:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Återigen pratade jag inte om enskilda individer. Jag pratade om familjer. Jag har adlrig nämnt att människor som inte klarar av lockdown ska dö. jag pratade om familjer som inte klarar lockdown som bör upphöra. Band i sådana familjer är inte starkt. Hänger du med?
Nä. Men det kan man väl räkna med att om familjer isoleras i lockdown kommer många familjer att krascha. Och det kan ju innebära tragedier för vissa.
Citera
2020-06-16, 01:21
Medlem
28dagar-senares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Man har studerat satellitbilder av sjukhusparkeringar i Wuhan och konstaterat ökad trafik som tycks tyda på att covid startade långt tidigare, typ sensommaren 2019. Detta är faktiskt en sen tidigare använd metod för att studera influensautbrott och effekten var mycket större än vid ett sådant. Dessutom kollade man söktermer som använts i Wuhan och fann att termer som tyder på covid ökade under samma period. Den bästa förklaringen man hittat är att viruset började spridas långt innan december 2019, även om det naturligtvis inte utgör ett säkert bevis. De har förstås kollat alternativa förklaringar till den ökade trafiken vid Wuhan sjukhus utan att hitta någon sådan. Så det är inte helt taget ur luften.

Tänk på att spridningen börjar i liten skala och gradvis byggs upp. Det man såg i januari var inte nödvändigtvis början utan ett senare stadium när spridningen vuxit till sig och brett ut sig och natt en kaotisk nivå.

Jag försöker att vara öppen för det du säger, men när man har en inkubationstid på ca 5 dagar så tror jag att det var en lokal händelse i Wuhan och spåren ledde dit men det kan inte alltid lita på, Kina ljuger hela tiden och är ute efter att ta över världen, men det är inget nytt under solen.
Citera
2020-06-16, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
Munskydd är lika effektivt som 92 cm socialdistansering, så varför kan vi inte bara öka den då för att minska smittan.
2 grejer som kan ta bort effekterna av munskydd är att fler med symptom börjar röra sig i samhället och distanseringen minskar, så är inte givet det får nån effekt.

tvätta händerna och socialdistansering är 2 lätta grejer som verkligen funkar, varför krångla till det.

Det är larv-argument. Att öka den effektiva distansen med 92cm är sjukt bra. Att använda munskydd är enklare än att tvätta händerna och MYCKET enklare än socialdistansering. Jag ger 100x i odds på att du inte klarat av att hålla 2m till alla i fall du arbetar i en affär. Att klara av 1m med munskydd? Sjukt mycket enklare, sannolikt vill 9 av 10 klara av det.
Senast redigerad av DenAndraGrannen 2020-06-16 kl. 01:30.
Citera
2020-06-16, 01:26
Medlem
28dagar-senares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenAndraGrannen
Det är larv-argument. Att öka den effektiva distansen med 92cm är sjukt bra. Att använda munskydd är änklare än att tvätta händerna och MYCKET enklare än socialdistansering. Jag ger 100x i odds på att du inte klarat av att hålla 2m till alla i fall du arbetar i en affär. Att klara av 1m med munskydd? Sjukt mycket enklare, sannolikt vill 9 av 10 klara av det.

Jag håller med, men varför ska det ena utesluta det andra. Jag gissar att du har en större mataffär och har upplevt dessa problem tidigare.
Citera
2020-06-16, 01:27
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Det fanns såklart i generna, men tänk om inget hade utlöst det?? De andra i släkten som är friska bär säkert på samma skitgener, bara att de lyckats av slumpen undvika att utlösa sjukdomen. Själv blev det som triggade min sjukdom (en annan autoimmun sjukdom) en influensa. Det är rätt vanligt. Men allt som går in och petar hårt på immunförsvaret kan utlösa dessa sjukdomar.

I fallet Pandemrix tror man det var den olagliga adjuvansen som ställde till det och fick immunförsvar att överreagera, vanligt vaccin innehåller inte denna adjuvans. Dvs de är säkrare för dem som är känsliga.

Narkolepsin är på riktigt, inget påhitt. Det är en väldigt grym sjukdom. Den berövar dig djupsömn så att du trots att du sover, aldrig någonsin blir utsövd. Jämför med att du får sova 30 minuter - 1 timma varje natt, alltid. Enda som egentligen hjälper är GHB och jag tror inte vi har den behandlingen i Sverige.

Jag vet att narkolepsi är en diagnos. Jag är bara grymt misstänksam.

Kan rekommendera Dante Labs för gensekvensering. Kan vara långsamma dock. De brukar ha erbjudanden då det kostar 200 euro istället för 600 euro. Dock brukar så många nappa att det tar tid för dom att jobba ikapp. De har även dyrare tester med klinisk tillförlitlighet (läser DNA 130 gånger istället för 30). Femtiotalet professionella rapporter erbjuds också. OT jag vet men kan vara intressant för någon.
Senast redigerad av Bunsofsteel 2020-06-16 kl. 01:30.
Citera
2020-06-16, 01:29
Medlem
Citat:
Att använda munskydd i sig är en negativ effekt i vårt samhälle. Är det dessutom inte motiverat så kommer det givetvis inte heller rekommenderas.

Det kan i bästa fall ha en positiv påverkan för att minska spridningen i stort men det viktiga är givetvis att minska spridningen bland riskgrupperna, vilket blir fallet om man inte slarvar med rekommendationer.

I många länder går man runt med munskydd i tron att viruset inte kan hitta in, många av dessa länder nu epicentrum för Wuhanvirusets framfart.

Det är motiverad att bära munskydd. Smittan sprids där folk är nära. I storstäderna. Det har inga negativa effekter.

Man hindrar spridning bland riskgrupperna när folk bär munskydd, eller ska riskgrupperna inte få gå i butiken? Att FHM inte vill ha munskydd har kostat massor av liv. Att dom inväntar vetenskapliga resultat för att rekommendera riskfria åtgärder som har sannolik effekt är vidrigt.

Nu när vi vet att munskydd är riskfritt och har mycket positiv effekt på smittspridning och FHM av sannolikt personliga skäl (vill inte ändra sig) inte ändrar sina rekommendationer är dom kriminella.
Citera
2020-06-16, 01:29
Medlem
Citat:

Skulle det komma fram något nytt som tyder på att munskydd på något vis kan minska smittspridningen bland riskgrupperna och därigenom rädda liv ska jag gladeligen använda munskydd då jag vistas bland folk.

.

Det fungerar ju bevisligen på Coronaavdelningar så varför skulle det inte minska smittan på bussen, tunnelbanan, flyget och i mataffären osv? Ska du säga åt personalen på covidavdelningar att sluta bära mask? Att de gått på kinas propaganda?

Jag tycker inte heller att det behövs munskydd när man promenerar i skogen eller där det knappt finns något folk. Men där man kommer i kontakt med folk på nära håll säger det sig självt att man bör bära munskydd.
Citera
2020-06-16, 01:35
Medlem
28dagar-senares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Jag vet att narkolepsi är en diagnos. Jag är bara grymt misstänksam.

Kan rekommendera Dante Labs för gensekvensering. Kan vara långsamma dock. De brukar ha erbjudanden då det kostar 2500 kr istället för 8000 kr. Dock brukar så många nappa att det tar tid för dom att jobba ikapp. De har även dyrare tester med klinisk tillförlitlighet (läser DNA 130 gånger istället för 30). Femtiotalet professionella rapporter erbjuds också. OT jag vet men kan vara intressant för någon.

Det finns väl inget i något DNA som kan bota Narkolepsi förutom att man kontaktar sjukvården eller köper en egen mask som är ganska billig.
Citera
2020-06-16, 01:37
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Det är larv-argument. Att öka den effektiva distansen med 92cm är sjukt bra. Att använda munskydd är änklare än att tvätta händerna och MYCKET enklare än socialdistansering. Jag ger 100x i odds på att du inte klarat av att hålla 2m till alla i fall du arbetar i en affär. Att klara av 1m med munskydd? Sjukt mycket enklare, sannolikt vill 9 av 10 klara av det.

Finns inte en chans att man är 2m från andra i de affärer där vi handlar. Det går helt enkelt inte. Man får vara glad om det blir en halvmeter i vissa situationer.

Öka distansen går verkligen inte. Då får man ta in kanske 2 personer i affären samtidigt i den lilla och högst 10 i den stora.

Det där med handtvätt verkar fått bort vissa andra smittor. Men covid verkar smitta främst genom att man andas samma luft och i väldigt lite utsträckning genom att man tar i något. Munskydd skyddar alltså mycket bättre än att tvätta/sprita sönder händerna. Med munskyddsmotståndarnas egen logik kan man sluta tvätta händerna. Verkar ju som ingen fått covid av hembeställda varor.

Vore jag rik skulle jag fixa bästa sortens tygmunskydd och skänka bort till alla dem som ville ha. Med noggranna instruktioner hur man använder det och hur man inte ska göra (trots att Tegnell anser att svensken är för dum att lära sig korrekt användning).
Citera
2020-06-16, 01:46
Medlem
28dagar-senares avatar
Citat:
Det är motiverad att bära munskydd. Smittan sprids där folk är nära. I storstäderna. Det har inga negativa effekter.

Man hindrar spridning bland riskgrupperna när folk bär munskydd, eller ska riskgrupperna inte få gå i butiken? Att FHM inte vill ha munskydd har kostat massor av liv. Att dom inväntar vetenskapliga resultat för att rekommendera riskfria åtgärder som har sannolik effekt är vidrigt.

Nu när vi vet att munskydd är riskfritt och har mycket positiv effekt på smittspridning och FHM av sannolikt personliga skäl (vill inte ändra sig) inte ändrar sina rekommendationer är dom kriminella.

Det handlar om prestige, att inte tappa ansiktet och en politiker kan aldrig göra detta så istället så ljuger man om att: lyssna på Löven på Agenda han säger att han gjort rätt.

En politiker som tappar ansiktet är en körd politiker, så enkelt är det.
Detta styr dem hårt och inte hur vi medborgare upplever våndan med ökat antal av döende och alla är inte några gamla sorgliga personer utan även 30,40 och 50 gamla med livet framför dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in