2020-06-15, 16:55
Medlem
Tidigare Palme-spanaren Sonny Björk är ett av försvarets viktigaste vittne står det på P4 västs hemsida. - Alla vet ju hur det gick. Det är fruktansvärt att höra allt korkat han vräker ur sig tycker jag. Jag hoppas innerligt att Sonny inte får något gehör för sina spekulationer
Citera
2020-06-15, 16:57
Medlem
Hur blir det med det nya vittnet S?

Vad försöker försvaret påvisa?
Citera
2020-06-15, 17:00
Medlem
PaulPaljetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beskow
Tidigare Palme-spanaren Sonny Björk är ett av försvarets viktigaste vittne står det på P4 västs hemsida. - Alla vet ju hur det gick. Det är fruktansvärt att höra allt korkat han vräker ur sig tycker jag. Jag hoppas innerligt att Sonny inte får något gehör för sina spekulationer
I pressen framkommer det åtminstone att han har en egen agenda med att han agerar "expertvittne": att förändra hur NFC arbetar.

"Jag har lagt ner mellan 40 och 50 timmar på det här, jag kommer debitera för tio timmar. 10.000 kronor plus moms."

Finns väl INGEN inom det juridiska som jobbar gratis om man inte har en egen agenda inblandad.
Citera
2020-06-15, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PaulPaljett
I pressen framkommer det åtminstone att han har en egen agenda med att han agerar "expertvittne": att förändra hur NFC arbetar.

"Jag har lagt ner mellan 40 och 50 timmar på det här, jag kommer debitera för tio timmar. 10.000 kronor plus moms."

Finns väl INGEN inom det juridiska som jobbar gratis om man inte har en egen agenda inblandad.
Finns pro bono-fall, och där kommer agendan in. Kan inte minnas något på rak arm dock.
Citera
2020-06-15, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PaulPaljett

Lite kuriosa på ämnet: Tycker man att 10 000:- är mycket för ett expertvittne, så kan man kolla på ett av expertvittnena i Allra-målet som krävde 13 000 000 kronor för sitt arbete :-D
Citera
2020-06-15, 17:05
Medlem
Då var denna rättegång slut för idag, jag hoppas inte rätten går på token Björks tokiga teorier och spekulationer.
Imorgon personalia (personliga förhållanden) och slutanföranden.
Häktningsfrågan lär väl behandlas imorgon också och om det blir stor rättspsykiatrisk undersökning för T.
Det blir en intressant dag imorgon.
Citera
2020-06-15, 17:08
Medlem
Är det inte lite konstigt att Wilma tagit med sig det nödvändigaste när hon stack ifrån lägenheten enl T. Men struntat i att ta med sig sitt bankkortet som pappan satt in pengar på? Dessutom visste T om att pappan satt in pengar enl polisvittnet idag.
Citera
2020-06-15, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Parasolltroll
Det här börjar likna en rättsskandal. Experten pratar fritt och i största allmänhet om vad han tycker. Påstår att NFC fått veta för mycket, kanske rena lögner, och att det påverkat deras svar.
Blir det här stilbildande så slutar det med att gamla stofiler sitter och diskuterar sig fram till lämpliga straff. GW har säkert också synpunkter på polisarbetet.
Domaren bör slå Rämsell med klubban så att vi kan återgå till rättsordningen.
jo men domare. Verkar i mitt tycke hålla Rämsell bakom ryggen
Citera
2020-06-15, 17:21
Medlem
CS128s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beskow
Är det inte lite konstigt att Wilma tagit med sig det nödvändigaste när hon stack ifrån lägenheten enl T. Men struntat i att ta med sig sitt bankkortet som pappan satt in pengar på? Dessutom visste T om att pappan satt in pengar enl polisvittnet idag.

Nu skrev du väl ändå uppåt väggarna fel??? Du verkar ha glömt ordet "inte" ...

Wilma fick INTE med sig något alls nödvändigt. Hon fick INTE med sig jackan eller handväskan, tandborsten, sminket, mobilen, bankkortet (T har ju uppenbarligen bankkortet och han handlar tågbiljett bl a och det görs EFTER att W har dragit iväg dessutom) ...
Wilma fick INGENTING med sig av det hon NORMALT och ALLTID har med sig enligt hennes vänner och anhöriga - när hon gick hemifrån.

Hon fick INTE ens med sig sitt egna huvud ... heller!
Citera
2020-06-15, 17:23
Medlem
Jag har svårt att förstå vad den här Sonny Björk är expert på. Är han pensionerade kriminaltekniker? Har han yttrat sig om många skallskador och blodstänk?

"Palmeutredare" är ingen formell titel? Vad bidrog han med i Palmeutredningen?

Klart han ska ha betalt för nedlagt arbete och förberedelse som vittne. Men expert är han väl inte? Han har väl redan då han anlitades av försvaret kommit överens om ett pris. Jag vet inte vad ersättningen till vittnen är numera, men någonstans mellan 300-1000:- plus utlägg för resa.
Citera
2020-06-15, 17:26
Avstängd
Sonny Björk

Till att börja med har han aldrig varit någon Palme-spanare.

Han har däremot varit med i utredningen som tekniker.

Han har mycket stor respekt hos äldre poliser just som tekniker. Han har nyss eller jobbar nu
i typ Jugoslaven.

Hans uppgifter är inte att ta fram någon gärningsman utan berätta om alternativa teorier utifrån
vad man kan få fram ur förundersökningen ink bilder mm.

Han är mycket mycket kritisk mot NFC och deras arbetssätt. Efter vad jag har förstått är/var
han positiv mot SKL.
Citera
2020-06-15, 17:33
Medlem
T34Panzers avatar
Har alltid haft stor respekt för Sonny Björk men efter detta spektakel så känns det som att det snart är tid för honom att göra något annat. Precis som GW.

Sonny Björk har blivit en arg och långsint gubbe som sedan länge ägnat sig åt att bråka med och kritisera NFC.

Och som idag mest troligen tog chansen att ännu en gång få kasta skit på..NFC.

2017:
”Nationellt forensiskt centrum ägnar sig åt subjektiv bevisvärdering som stärker åklagarens gärningsbeskrivning, hävdar advokat Johan Eriksson och en tidigare kriminaltekniker. NFC tillbakavisar kritiken.”

https://www.advokaten.se/Tidningsnummer/2017/nr-1-2017-argang-83/skarp-kritik-mot-nfcs-resultatvardering/

Suck, Sonny..detta osar väldigt mycket personlig vendetta.

Jag hoppas att domaren och åtminstone nån av nämndemännen är insatta i hans NFC-gräl
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in