2020-06-15, 14:24
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Det tog dem 4 månader och 5000 dödsfall att komma fram till att modellen var fel.

Och det verkar som att de medger att de inte gjort bättre än att gissa.
Modellen är väldigt avancerad. Den enda i hela världen som utgår från enskild data om varje medborgare i landet. Typ sjukdomshistorik, gravid, efterbliven etc.

Så länge man inte har grundförståelse för varför stockholmare dör mer än skåningar så blir den svår att tillämpa. Inte ens bland alla landets främsta experter i den här tråden finns det ännu något svar på den frågan.
Citera
2020-06-15, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Du har rätt. Katastrofen är begränsningen på friheter som vi aldrig tidigare skådat i fredstider. DET är katastrofen.

Egoistiska jävla mördare.
Vi räddade nog 5000 liv med vår semi-lockdown. 5000 till hade vi lika gärna kunnat rädda när vi ändå höll på.

Detta lär ju sakta ticka på upp mot 6000 också. (Men ja ovärt att göra något åt det såklart)

Meeen frågan är vad som händer i höst om smittan ligger och lurpassar?

Jag vågar inte ropa hej riktigt än
Citera
2020-06-15, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Väldigt intressant och ett viktigt bidrag till att finna orsaken till alla mystiska symptom:

The hypothalamus as a hub for putative SARS-CoV-2 brain infection
Discussion

Six months and several thousand papers and preprints after the beginning of the pandemic, if there
is one thing we have learnt about SARS-CoV-2, it is that almost every assumption that has been made about the virus has been wrong. Although viral pneumonia is still the principal symptom in severely ill patients and a large number of complications affecting a variety of organs and physiological
processes stem from two accompanying phenomena – the "cytokine storm" and a prothrombotic state (30, 31, 55-57), other tissues, notably the gut, are also directly susceptible to infection ( 58). While our study may seem at first sight to resemble the parable of the blind men and the elephant, we consider the possibility that SARS-CoV-2 infiltrates the brain, and specifically the hypothalamus, with functional consequences to disease progression and outcome, to be more in the nature of the
elephant in the room.
/.../
To summarize, our work provides proof of concept that the brain not only possesses the cellular and
molecular machinery necessary to be infected, but that the hypothalamus, which harbors neural
circuits regulating a number of risk factors for severe COVID-19 in addition to being linked to
brainstem cardiorespiratory centers, expresses the viral receptor ACE2 and could be a preferred port
of entry and target for the virus. It remains now to confirm the presence of the virus in post-mortem
brains from patients suspected of having a CNS infection.
https://www.biorxiv.org/content/10.1101/2020.06.08.139329v1.full.pdf

Ja, det är nåt för Giesecke att plugga när han jämför Covid-19 med vanlig influensa. Han kanske inte har tid för att studera vetenskapliga artiklar utan hellre gör en killgissning och pysslar vidare med sina sina företagsvinter.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Det har ju sätt bra ut ett tag. Kanske inte lika bra i Sverige som övriga Europa men det har ju minskat här med. Känner dok en ökad oro. När jag är inne på C-19 går det tydligt att se att fallen på Iva och på sjukhuset inte längre minskar. De har under ca 4 dagar varit på en platå. Detta gäller vart fall Stockholm, Västra Götaland och Skåne. Minns att innan det började att gå ner med döds talen kunde man först se detta på minskade Iva platser. Iva visade sig alltså vara en bra indikator vart vi är på väg. Någon annan som oroar sig? Jag hoppas verkligen inte att det ska braka loss igen i här eller i Europa och USA. Men är man så dum att man accepterar demonstrationer och öppnar för resande får man kanske skylla sig själv.

Det är bäst att jämföra veckovis. Finns en tendens att sjukhustalen ökar på helgen, vilket troligen har att göra med färre utskrivningar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Men det har absolut iiiiiingentiiiing med vår strategi att göra med att tillåta allmän smittspridning ute i samhället. Det har bara att göra med att anställda inom äldrevården är dåliga på att tvätta händerna (speciellt i borgerliga kommuner). Nu är visserligen dödstalen minst lika höga i regioner med socialdemokratiskt styre, men det går inte att utesluta att det bara är en slump.

HAHAAHAHAHAHAHAH ja asså hoppas jag dör i corona alternativt blir dödad i en BLM demonstration.
För jag orkar inte med detta svårt hjärntvättade sossefolk.
Kan de dö av snart eller??!!
Jävlar va segt detta jävla sossemonster är.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Det har ju sätt bra ut ett tag. Kanske inte lika bra i Sverige som övriga Europa men det har ju minskat här med. Känner dok en ökad oro. När jag är inne på C-19 går det tydligt att se att fallen på Iva och på sjukhuset inte längre minskar. De har under ca 4 dagar varit på en platå. Detta gäller vart fall Stockholm, Västra Götaland och Skåne. Minns att innan det började att gå ner med döds talen kunde man först se detta på minskade Iva platser. Iva visade sig alltså vara en bra indikator vart vi är på väg. Någon annan som oroar sig? Jag hoppas verkligen inte att det ska braka loss igen i här eller i Europa och USA. Men är man så dum att man accepterar demonstrationer och öppnar för resande får man kanske skylla sig själv.

Att det inte stuckit iväg uppåt är överraskande då restriktionerna är ett luftslott just nu, och har varit ett tag. Om det allmänna trycket på IVA minskar från den generella arbetsamma populationen så kommer allt fler äldre få den plats på IVA dem borde fått redan i våras. Jag tror IVA kommer platåa rätt ordentligt men medelåldern på dem inlagda kommer gå upp. Jag tror dessutom att folk inte skrivs ut i samma tempo om trycket blir mindre.
Citera
2020-06-15, 14:29
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Ge dig, narkolepsi drabbade i första hand barn. Du kan intd kalla dem för arbetsskygga.

Om du ska använda det emot dårarna här på forumet säg då hellre att det var Tegnell som drev vaccineringen mot svininfluensan.

Apatiska barn är naturligtvis fejk vilket utrednkngar har visat men narkolepsi är verklighet. Jag har för mig att de som drabbades kunde ha drabbats senare även utan ett vaccin men att vacciet påskyndade förloppet. Med reservation för att jag har fel i det avseendet.

Mmmm och deras föräldrar uppbär ingen som helst assistansersättning förmodar jag...
Citera
2020-06-15, 14:30
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Men det har absolut iiiiiingentiiiing med vår strategi att göra med att tillåta allmän smittspridning ute i samhället. Det har bara att göra med att anställda inom äldrevården är dåliga på att tvätta händerna (speciellt i borgerliga kommuner). Nu är visserligen dödstalen minst lika höga i regioner med socialdemokratiskt styre, men det går inte att utesluta att det bara är en slump.

Precis. Sverige har gjort helt rätt från Dag 1. Ekonomin blomstrar dessutom också tack vare sossarna. Vi har lägst dödstal/capita i världen och vi har erbjudit alla våra gamla rätt akutvård. Ingen har behövt ligga och kvävas till döds på äldreboenden. Vi har full kontroll på smittan tack vare tidig testning och tidig adekvat skyddsutrustning samt vi närmar oss flockimmunitet med stormsteg. Inga organskador uppstår och alla bildar antikroppar och immunitet. Dessutom har sossarna nu sett till att vi står först i kön till vaccin. Jag känner en enorm stolthet över vår hantering och vill tacka sossarna! Vad vore livet utan sossar?
Citera
2020-06-15, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Jag tycker Löfven och Tegnell ska hängas MEN.
Jag förstår inte folk som fortfarande hetsar?
Vi lever EXAKT som vanligt och sjunker mer och mer i antal döda.
Jag är för Sveriges strategi om 0-10 pers dör om dagen.

Är inte ni också det?

Katastrofen har redan skett och 5000 dog i onödan men en sjukdom som dödar 5 pers om dagen finns väl ändå ingen anledning att lägga resurser på??

Det är försent helt enkelt.
Man kan kräva Löfvens och Tegnells avgång men mer än så??

Eller tänker vi att det ska öka i höst igen om man inte gör sig av med smittan nu??

SVARA MIG SA JAG.

Är mycket konfunderad.
Vad tycker ni?? Vad tror ni????
Citera
2020-06-15, 14:31
Medlem
Såväl utrikesminister Ann Linde som inrikesminster Mikael Damberg har för svensk press låtit förstå att EU saknar sakskäl för detta och att Sverige diskrimineras på osaklig grund.
Men Eu lyssnar på sina experter istället. Det finns ingen som kommer att tro på att den svenska strategin är bättre än alla andra medlemsländerna. Tvärtom nu har Eu fått övertygande bevis på att strategin suger.

https://ledarsidorna.se/2020/06/utrikesdepartementet-orimligt-att-tolka-statistik-pa-detta-satt/
Citera
2020-06-15, 14:32
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Ja, och nu kom man ju fram till att fördelarna med att folk arbetar hemifrån överväger nackdelarna.
Till slut. En rent pseudoproblem som man överkom.
Citera
2020-06-15, 14:35
Medlem
qwerty-66s avatar
Som väntat....

https://www.expressen.se/kvallsposten/misstanke-studentfirande-bakom-30-nya-coronafall/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in