2020-06-15, 12:48
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AIP
Jo det diskuterade även när Paulinho skrev på, fast hur håller man honom nöjd? Säg att man sätter Johanson på topp nästa match, vilket man kommer mest troligt kommer att göra, då finns det inget annat val än att peta Paulinho. Nu spekulerar jag friskt bara men säg att Zlatan kommer och Tankovic väljer att stanna vad gör man då? Medveten om att det är ett lyxproblem men kan såväl bli ganska grinigt bland vissa spelare.

Man kan ju sätta Z på bänken, fast då blir det riktigt grinigt. Är det säkert att Z kommer?
Citera
2020-06-15, 13:01
Medlem
Citat:
Undrar hur Billborn gör nu med Paulinho, var ganska tydligt igår att han inte funkar i den rollen som han fick igår.

Å andra sidan är ju andra personer som visade rätt tydligt att de inte funkar på de positionerna de fick chansen på Tankovic och Kacaniklic som idag är några av allsvenskans absolut bästa spelare, spelandes just på de positionerna och de rollerna. Så man ska nog inte vara för snabb.
Citera
2020-06-15, 13:44
Medlem
Då var allsvenskan äntligen igång. Det är inte alls samma sak som med publik men känslan när ens favoritlag tar tre poäng är fortfarande lika skön. Kollade på Sirius-Djurgården, Göteborg-Elfsborg och Hammarby mot Östersund under premiärdagen och kväll blir det eventuellt Falkenberg mot Häcken. Lite korta tankar om det jag såg igår.

- Sirius bjöd på fin fotboll mot ett Djurgården som vann genom sitt stabila försvarsspel och kompetens på fasta situationer. Bäst för Sirius att det fina spelet också ger resultat snart, annars kan det bli en jobbig säsong för dom. Och Djurgården måste få igång anfallsspelet, annars blir dom ett mittenlag i år.

Elfsborg gjorde en fläckfri defensiv insats mot Göteborg vars anfallsspel var under all kritik. Det var väldigt dålig rörelse i anfallsspelet hos blåvitt samtidigt som Elfsborg gjorde det svårt för dom.

Hammarby såg pigga ut mot ÖFK men behöver jobba med sista tredjedelen, något som säkerligen kommer. Var ganska tydligt att Billborn försöker utveckla Hammarbys anfallsspel för att bli mer flexibla. ÖFK hade inte mycket att komma med. Man hade visserligen en del omställningslägen men kvalitén i deras spel är för dåligt. ÖFK åker ut i år, antingen sportsligt eller genom förlorad elitlicens.
Citera
2020-06-15, 14:02
Medlem
Citat:
Jo det diskuterade även när Paulinho skrev på, fast hur håller man honom nöjd? Säg att man sätter Johanson på topp nästa match, vilket man kommer mest troligt kommer att göra, då finns det inget annat val än att peta Paulinho. Nu spekulerar jag friskt bara men säg att Zlatan kommer och Tankovic väljer att stanna vad gör man då? Medveten om att det är ett lyxproblem men kan såväl bli ganska grinigt bland vissa spelare.
Är inte särskilt orolig över det. Paulinho gick till oss därför att vi har ambitionen att på sikt utmana Malmö som den största klubben i Sverige vilket innefattar att år efter år tillhöra toppen av Allsvenskan och stundtals kvala till gruppspel i EL/CL. Ska man klara av det behöver vi en spelartrupp med stor konkurrens om platserna vilket jag utgår ifrån att han förstår.

Skulle Zlatan ansluta och Tankovic bli kvar så skulle Paulinho då bli petad av två klasspelare som är bland de bästa (kanske rentav bäst) i serien på sin position. Gissar att det är lättare att köpa som spelare än att tränaren lite godtyckligt säger att han inte tycker att han passar in i sättet vi spelar.

Tror dessutom att vi kommer ha rätt stor ruljans med tanke på den komprimerade Allsvenskan och det stundande kvalet till EL. Offensivt och på det centrala mittfältet har vi både spets och bredd. Defensivt får vi hoppas att startspelarna håller.
Citera
2020-06-15, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Vänd på steken, den fördel bättre lag har av sin publik försvinner med. Det är ju bevisat att domare t.ex. lättare blåser med större lagen via att publiken trycker på för det etc.
Det gjordes ju nån engelsk undersökning av det där har jag för mig och skillnaden var rätt stort. Såklart, man kan tycka att domsluten ska vara rätt ändå men vem påverkas inte av att 10-30tusen står och vrålar?

Sedan, visst smålagen har också klackar och annan publik men jag tror ändå det drabbar dessa minst eftersom "förlusten" blir mindre.

Tänk dig själv att du inte fått utföra ditt jobb på flera månader, sedan skall du direkt in och fatta tunga beslut utan att ha varit ens 20% så alert som krävs för dylika beslut, det är sannerligen inte det lättaste.
Jämför bara med att komma tillbaka efter en semester på 4-6veckor...Det tar lite tid innan man är 100 igen.

Det hoppas jag innerligt vi slipper, skulle bara kännas löjligt.

Nu vet jag inte vart du jobbar, men när jag kom tillbaka från permitionen hade jag precis samma krav på mig som precis innan. Jag gissar även att de flesta som varit frånvarande från sina jobb hade samma krav.
Citera
2020-06-15, 14:20
Medlem
Jävla skitpremiär... som vanligt, och Erlingmarks utvisning, han måste ha fått solsting! Inte likt honom att bete sig så dräggigt, det blir väl 3 matchers avstängning får man väl anta, nu öppnar det ju dock upp för det jag tjatat om i typ ett år... in med Sana bredvid Hasse som en sittande playmaker.

Det är iaf fint väder.

Edit: Sket i att se mer efter vår torsk skall jag väl säga, men det är fan helt åt skogen att vi inte kan vara på plats, sinnessjuk inramning runt matcherna, omöjligt att föreställa sig innan man faktiskt får uppleva det.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2020-06-15 kl. 14:24.
Citera
2020-06-15, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bravo-two-zero
Elfsborg gjorde en fläckfri defensiv insats mot Göteborg vars anfallsspel var under all kritik. Det var väldigt dålig rörelse i anfallsspelet hos blåvitt samtidigt som Elfsborg gjorde det svårt för dom.

Ja det var alldeles för stillastående och vi hade nästan inget djupledsspel. Måste bli bättring på det tills på Torsdag. Robin är en mötande anfallare, i samma lägen som Vibe går i djupet möter Robin boll, han skall ha bollen på fötterna för att sedan t ex

1) vända upp och fördela ut på löpande spelare på t ex kanterna
2) spela bak till rättvänd mittfältare, typ Sana... som sedan kan spela i djupet på löpande mittfältare

Det är ganska enkelt i teorin... trigger för t ex Paka, Aiesh, Giorgi etc att sätta igång löpningar i djupet är när Robin får bollen.
Citera
2020-06-15, 14:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av groovesnus
Palle skall inte spela på topp, utan till vänster (är det där Tankovic är nu?)

Precis, det var det vi diskuterade i början av tråden.

Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Man kan ju sätta Z på bänken, fast då blir det riktigt grinigt. Är det säkert att Z kommer?

Ingen aning, mest troligt blir det så.

Citat:
Ursprungligen postat av Nenneno
Å andra sidan är ju andra personer som visade rätt tydligt att de inte funkar på de positionerna de fick chansen på Tankovic och Kacaniklic som idag är några av allsvenskans absolut bästa spelare, spelandes just på de positionerna och de rollerna. Så man ska nog inte vara för snabb.

Fast Tankovic och Kacaniklic har väl alltid lirat på dessa positioner? Så det var mest en acklimatiseringfråga till ligan och inte ett positionsbyte.

Citat:
Ursprungligen postat av Tiddlywank
Är inte särskilt orolig över det. Paulinho gick till oss därför att vi har ambitionen att på sikt utmana Malmö som den största klubben i Sverige vilket innefattar att år efter år tillhöra toppen av Allsvenskan och stundtals kvala till gruppspel i EL/CL. Ska man klara av det behöver vi en spelartrupp med stor konkurrens om platserna vilket jag utgår ifrån att han förstår.

Skulle Zlatan ansluta och Tankovic bli kvar så skulle Paulinho då bli petad av två klasspelare som är bland de bästa (kanske rentav bäst) i serien på sin position. Gissar att det är lättare att köpa som spelare än att tränaren lite godtyckligt säger att han inte tycker att han passar in i sättet vi spelar.

Tror dessutom att vi kommer ha rätt stor ruljans med tanke på den komprimerade Allsvenskan och det stundande kvalet till EL. Offensivt och på det centrala mittfältet har vi både spets och bredd. Defensivt får vi hoppas att startspelarna håller.

Jag köper din förklaring rakt av. Ville mest höra hur Hammarbyarnas tankar kring det ifall situationen skulle uppstå.
Citera
2020-06-15, 14:54
Avstängd
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av easy_dan
Statistiken från Tyskland har väl visat att fördelen av hemmaplan har minskat rejält, att knappa favoriter på hemmaplan inte vinner i lika stor uträckning och att det görs mindre mål samt delas färre varningar till bortalaget. Sedan kan det såklart ändras när lagen vänjer sig, återstår att se.

Kändes väldigt tydligt igår efter 2-0 hur avslaget det blev med tomma läktare, inte alls samma energi och anfallslusta när matchen kändes klar. Får hoppas att laget inte drabbas av lojalitet och tappar tempo för ofta.
Har du källa? Misstror dig inte att det minskat men skulle vara intressant att läsa. Som sagt så har ju sånt där påverkat även i lägre divisioner utan publik så tror absolut det lär påverka allsvenska lag. Särskilt då vi har blandat med natur, hybrid och konstgräs.

Vi tog förvisso lika många poäng borta som hemma förra året. Men vi förlorade ju bara 4 matcher varav 2 var kan räknas som "hemma"

Citat:
Ursprungligen postat av jimmie7997
Hon är direkt från radio, därav kanske det låter lite som hockey då hon är van med att vara väldigt detaljerad i vad som sker på planen.
Det är så jäkla irriterande. Minns inte hur Granqvist lät när han bytte från radio till TV men nu är han ju bra. Ju mindre kommentatorn snackar desto bättre i min mening. Antar att de flesta som tittar har ögon.
Senast redigerad av IWannaBeAdored 2020-06-15 kl. 14:57.
Citera
2020-06-15, 15:20
Medlem
Brottar-Bertils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tiddlywank
Skulle Zlatan ansluta och Tankovic bli kvar så skulle Paulinho då bli petad av två klasspelare som är bland de bästa (kanske rentav bäst) i serien på sin position.

Men snälla. Zlatan vägrade ju att spela på konstgräs i USA, så vad ska han då i Sverige att göra där tio lag av sexton spelar på konst- eller hybridgräs, till och med klubben han är delägare i?

Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29

Visst, så gott som klart. Kommer vilken dag som helst, vettu. Tror att debuten blir Mjällby borta, precis den inramning han gillar och så slipper han konstgräset också
Citera
2020-06-15, 15:32
Moderator
easy_dans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IWannaBeAdored
Har du källa? Misstror dig inte att det minskat men skulle vara intressant att läsa. Som sagt så har ju sånt där påverkat även i lägre divisioner utan publik så tror absolut det lär påverka allsvenska lag. Särskilt då vi har blandat med natur, hybrid och konstgräs.

Vi tog förvisso lika många poäng borta som hemma förra året. Men vi förlorade ju bara 4 matcher varav 2 var kan räknas som "hemma"

Här finns lite att läsa om det

https://www.espn.com/football/german-bundesliga/story/4107639/bundesliga-suggests-home-advantage-a-thing-of-the-past-in-empty-stadiums

Citat:
To look behind the numbers, they analysed three factors: players, coaches and referees behaving differently to how they usually would when playing in front of packed stands. Through plotting the form behind closed-door matches since 2002, away teams received 0.5 fewer yellow cards than normal and missed fewer penalties, while the home teams scored fewer goals. There was also less injury time awarded.

Their paper, which is still being researched, has the following summary of their findings: "We have found that the commonly observed home advantage in sport is almost completely removed when spectators are not present, and we find some suggestive evidence that this is because of the removal of the influence of spectators on the referee; almost half a yellow card less is given to visiting players, while less injury time is awarded."

https://www.svd.se/tomma-laktare--da-blir-det-fler-bortasegrar

Visst urvalet från just denna säsong är inte stort men det tillsammans med tidigare studie ger ändå vissa indikationer för hur det ser ut.
Citera
2020-06-15, 15:37
Medlem
TheJackets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Ja det var alldeles för stillastående och vi hade nästan inget djupledsspel. Måste bli bättring på det tills på Torsdag. Robin är en mötande anfallare, i samma lägen som Vibe går i djupet möter Robin boll, han skall ha bollen på fötterna för att sedan t ex

1) vända upp och fördela ut på löpande spelare på t ex kanterna
2) spela bak till rättvänd mittfältare, typ Sana... som sedan kan spela i djupet på löpande mittfältare

Det är ganska enkelt i teorin... trigger för t ex Paka, Aiesh, Giorgi etc att sätta igång löpningar i djupet är när Robin får bollen.

Aiesh får gärna sluta stanna så fort han får bollen. Han stannar alltid upp och börjar finta. Som en 10-åring som spelar FIFA typ.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in