2020-06-15, 13:24
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Dr Maria Van Kerkhove sa förra veckan att hon inte vet, vi vet inte än.

Live on COVID-19 transmission with Dr Michael Ryan and Dr Maria Van Kerkhove
https://www.youtube.com/watch?v=7RcJ2yyNkUk&t=10s

Jag ser att WHO har destillerat en informationsfilm från intervjun,

Five things to know about COVID-19 transmission
https://www.youtube.com/watch?v=677pSwGauqs

Att viruset smittar från en människa till en annan via andningsvägarna är ju så viruset smittar,

så jag förstår egentligen inte din fråga. Det kommer från den ena människans andningsvägar

och kommer in i den andra människans andningsvägar det har vi ju vetat sedan dag 1.

"Respiratory disease"

Tror du man måste spotta på ytor för att smitta ska överföras?

Dr Michael Ryan tar upp körexemplet och vi har ju nyligen Vrångö i Sverige.

Tror du de på Vrångö petade på varandra för att bli smittade?

De sjöng i kör.

Dr Michael Ryan på WHO säger att det har med utandningsluft att göra.

Viruset smittar så och har gjort det hela tiden.

Vad har du tänkt göra åt det?

Vi andra funderar på att munskydd verkar vara en bra idé för att minska smittspridningen.

WHO rekommenderar sedan nån vecka munskydd,

speciellt "medicinska munskydd" för folk över 60 år och de i riskgrupp,

jag tolkar det som minimum skyddsklass FFP2/N95, vill man vara mer säker FFP3.
… [ Visa mindre ]

Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Inget nytt här återigen. Se på case, i ett fall träffades de inte alls alltså objektburen, i andra fall var det familjemedlemmar, i ett par fall på sångövning. Vem utesluter att de tog på saker när de sjöng? Dessutom nämnde jag att sångövningar orsakar mer aerosol är andning och vanligt prat. Ska de sjunga med andningsskydd menar du eller ska de kanske undvika att träffas i grupp överhuvudtaget?

Jodå.

WHOs informationsfilm 2 min 40 sekunder om hur viruset smittar,

där de förklarar asymptomatisk, presymptomatisk och berättar att

man kan smitta upp till 3 dagar innan man får symptom (presymptomatisk alltså)

tror jag inte blivit postad här i tråden innan:

Five things to know about COVID-19 transmission
https://www.youtube.com/watch?v=677pSwGauqs

EDIT: Sevärd film !!
Senast redigerad av gloffgloff 2020-06-15 kl. 13:26.
Citera
2020-06-15, 13:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Konsekvensen ur smittskyddshänseende är färre kontakter mellan folk. I övrigt är det upp till företag att låta sin personal arbeta hemifrån, det förekom redan innan pandemin ...
Ja naturligtvis, så varför sitter det knäppgökar på på Flashback och påstår att Tegnell ville förbjuda hemarbete?
Citera
2020-06-15, 13:26
Medlem
TV4 Play: Kalla fakta dokumentär: Corona-akuten http://www.tv4play.se/program/link?video_id=12887747

"Den nionde mars kommer coronasmittan till Södersjukhuset i Stockholm när en patient på intensiven bekräftas smittad av covid-19.
– Jag har jobbat inom akutsjukvården i 20 år. Jag har aldrig sett en sådan rädsla i ögonen. En rädsla för att dö helt enkelt, säger överläkaren Adrian Iliescu i Kalla Faktas dokumentär ”Corona-Akuten”.
I dokumentären får vi följa tre läkares vardag genom videodagböcker.
Programmet finns att se på TV4 Play/C More och sänds i*kväll klockan 21.00 i TV4"
Citera
2020-06-15, 13:26
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Den grafen jag tog fram avser endast antal döda. Det finns mig veterligen ingen analys i Europa som behandlar antal döda i förhållande till smittade (konfirmerat smittade). Inte sagt att denna inte existerar, men jag skulla själv inte ha några problem att göra denna analys baserat på det data som publiceras via ECDC. Det hinner jag dock inte förrän i kväll.
Finns färdig från ourworldindata,de använder ECDC som källa.
https://ourworldindata.org/grapher/coronavirus-cfr?time=2020-03-07..&country=SWE~FRA~DEU~DNK~ISL~ESP~ITA~GBR~USA~B EL~NLD
Citera
2020-06-15, 13:27
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Om jag förstod hans svar i Agenda så är det ungefär såhär:
Man kan inte jämföra äpplen med päron och man kan inte titta på en viss period. Dessutom har resemönster och vårt sätt att räkna (världsbäst!) med saken att göra.
Dock kan vi utesluta att vår strategi som tillåter smittspridning har med saken att göra!
Det är anmärkningsvärt hur korkat hans resonemang är.

Oavsett brister i samhället så innebär färre smittade ute i landet, färre smittade bland personalen inom äldreboenden, vilket ger färre smittade gamlingar vilket i sin tur leder till färre döda. Hur kan man inte begripa detta? Att sedan katastrofala brister ( och feltänk från FHM angående skyddsutrustning ) lett till ännu högre dödstal är det nog inte många som motsätter sig.
Citera
2020-06-15, 13:28
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Höll de avståndet?
Två meter hjälper inte när du sjunger eller skriker.
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-06-15 kl. 13:32.
Citera
2020-06-15, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Eh, nej han sa att det var deras beslut, att det kan finnas anledning att rekommendera hemarbete i de delar av världen där det finns mycket smittspridning och att det finns en jämlikhetsaspekt att tänka på och att man bör tänka igenom konsekvenserna ganska brett innan man fattar den typen av beslut, särskilt om man är en myndighet.

Vad i helvete är det för FEL på er?

Exakt, "I de delar av världen som har mycket smittspridning" - underförstått, inte här.

Man kritiserar inte företag som månar om sina anställda. Bara för att en montör på Atlas Copco måste gå till jobb, behöver inte Spotify (eller andra) göra samma sak.
Citera
2020-06-15, 13:32
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Vaccintillverkarna kanske inte har hunnit sluta så många avtal ännu?

Samtidigt är det s.a.s inte förvånande, att just Sverige ligger i bakvattnet. Igen. Att det inte finns någon som kan agera lite proaktivt, och ta en egen kontakt med dom där läkemedelsfirmorna... Det kan vara värt att betala en slant i förväg också, även om vaccinet inte skulle bli klart. Om man gör det på flera olika ställen. Så att man får NÅGOT.
Citera
2020-06-15, 13:34
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Det är anmärkningsvärt hur korkat hans resonemang är.

Oavsett brister i samhället så innebär färre smittade ute i landet, färre smittade bland personalen inom äldreboenden, vilket ger färre smittade gamlingar vilket i sin tur leder till färre döda. Hur kan man inte begripa detta? Att sedan katastrofala brister ( och feltänk från FHM angående skyddsutrustning ) lett till ännu högre dödstal är det nog inte många som motsätter sig.

"resmönstren" är inte heller skrivna i sten. Löfven hade makten att stoppa "resmönstren". Stängda gränser, stängda flygplatser och hamnar, avrådan från UD - och inga undantag. Så har "resmönstren" upphört att existera.
Citera
2020-06-15, 13:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HobbyGW
Exakt, "I de delar av världen som har mycket smittspridning" - underförstått, inte här.

Man kritiserar inte företag som månar om sina anställda. Bara för att en montör på Atlas Copco måste gå till jobb, behöver inte Spotify (eller andra) göra samma sak.
Men vad är det för fel på fattningsförmågan? Tegnell kritiserade inte att Spotify rekommenderade sina anställda att arbeta hemifrån och ville heller inte förbjuda dem att låta sina anställda arbeta hemifrån.

Tegnell sa att det kunde fanns anledning i de delar av världen som hade hög smittspridning men att man behövde tänka över konsekvenserna innan man tog det beslutet. Eftersom Sverige var en del av världen med hög smittspridning kom man efter att ha tänkt igenom konsekvenserna fram till att man skulle rekommendera hemarbete.

VAD är det ni inte fattar?
Citera
2020-06-15, 13:36
Medlem
moodyfieds avatar
Göteborg igår

Göteborg igår
Citera
2020-06-15, 13:38
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ja naturligtvis, så varför sitter det knäppgökar på på Flashback och påstår att Tegnell ville förbjuda hemarbete?

Det ville han ju faktiskt inledningsvis. Han såg det inte som jämställt då inte alla yrkesgrupper kunde arbeta hemma. Det har jag själv hört honom uttala.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in