Citat:
Ursprungligen postat av
enough-is-enough
Absurd? Du säger ju att LJ gömmer sig när han ser GM titta. Då var han inte gömd när GM tittade bakåt.
Bara för att ett läge är sämre än det andra så bevisar inte det att man måste sett från det bättre läget.
Det är ju du som hävdar att den hastiga blicken är så viktig. Det är ju din åsikt. Strunta i verkligheten? Med tanke på att det är en lampa ovanför LJ så lär det gå att se honom. Det är en väldigt konstig idé att det är mörkare se LJ från trappan än från mordplatsen. LJ måste ju vara i ungefär samma ljusförhållanden oavsett.
Jag säger inte att SE ljuger om varifrån han såg LJ. Jag säger bara att han kan ljuga om det. För att såna som du säger att han inte kan ljuga, för det går inte se LJ från trappan där han står under en lampa på väggen till kulturhuset (södra väggen).
Min vän. Med absurd menar jag bara att vår diskussion spårat ur. Vi ser liksom inte skogen för alla träd om du förstår vad jag menar.
Vi biter oss fast i frågan om GM såg LJ från trappkrönet.
Jag menar bara att SE:s utsaga "Det stod en ung man till vänster om baracken inne i gränden" rimligen bör uppfattas som att han såg LJ från.mordplatsen. Så som han själv säger.
Den andra varianten, att SE var GM och måste ha sett LJ under sin flykt österut, behöver då på något sätt förklaras eftersom vi alla vet att LJ inte var synlig på Tunnelgatan.
Filter (och numera även KP) slår fast att "GM såg LJ från trappkrönet " som om det är den självklara och enda sanningen i frågan.
Så sa KP lite snabbt i en bisats på presskonferensen.
Eftersom jag är en kritiskt granskande person, precis som du, av naturen hajade jag till och tänkte ungefär "oj, vad har KP egentligen för stöd för den tvärsäkra slutsatsen?".
Teorin om SE som GM hänger alltså på en mycket skör tråd eftersom detta då blir en nyckelsituation.
Såg inte LJ från trappkrönet = SE kan inte vara GM.
SE:s uppgift om LJ i gränden blir alltså ett stort problem för Filter och då har det här tunna antagandet plötsligt omvandlats till 100% sanning.
Det är det jag vänder mig emot. Varför är deras utgångspunkt att SE ljuger? Är det för att han måste vara mördaren? Varför måste han vara det? Är det för att Filter påstår det?
Ett annat scenario är att SE inte är mördaren. Varför är det plötsligt ogiltigt?
Varken du eller jag vet om GM såg LJ från trappkrönet. Bara för att LJ döljer sig bakom skynket är ju inte det ett bevis för att GM verkligen såg LJ från trappkrönet. Eller hur?.
Under de förutsättningar som rådde ser jag det som osannolikt. Min slutsats är alltså att SE talade sanning.
Och då faller SE-teorin redan innan den börjat.
Det är det här jag menar när jag säger att Filter slarvar med detaljer. Likadant med tiden vid Skandia. De bestämmer utan närmare analys att SE var på trottoaren 23.19. Men det kan som du vet vara uppåt väggarna fel, men sånt struntar de bara i.
En teori som pekar ut en namngiven person som Palmes mördare måste ju vara vattentät. Och det är den inte och det måste man få säga i ett land som säger sig värna yttrandefriheten.
Om man ska övertyga allmänheten om att man gissat rätt så måste storyn gå att tro på. Den måste i alla kritiska delar vara trovärdig.
I en rättsstat är man oskyldig tills motsatsen har bevisats. Uppdraget för Filter är att bevisa att SE mördade Palme. Det kan de inte.
Och då är det enligt min mening omdömeslöst att offentligt peka ut SE som GM.
Vilket kraftigt underminerar Filters trovärdighet.