2020-06-14, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Att så många har dött på äldreboenden i Sverige har inte med den svenska strategin att göra.

Det säger statsminister Stefan Löfven.

– Jag känner mig trygg i strategin, säger han.

https://www.expressen.se/nyheter/lofven-medverkar-i-svts-agenda/

Det är en sak att göra fel, men att inte erkänna det totala misslyckandet och anpassa strategin och åtgärder är en helt annan sak. De borde åtgärdat detta för flera månader sedan, men de försvarar den misslyckande strategin fortfarande.

Vad är deras strategi egentligen och ännu viktigare vad har de gjort för uppnå den?
Citera
2020-06-14, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Larasoft
Att det bildats en sekt av liktänkare inom FoHM har man konstaterat, men att nu statsministern ingår i den är illavarslande.
Tänkte samma nyss...de måste vara helt tvättade.
Citera
2020-06-14, 22:25
Medlem
DikTs avatar
Stefan är lustig.
Sveriges katastrofala siffror kan bero på:
- Olika sätt att räkna
- Olika resemönster(?)
- Handtvätt på äldreboenden
- Vi tittade på fel vecka?!
- Äpplen och päron är olika frukter

Det enda som det absolut INTE kan bero på:
- Vald strategi som medvetet har tillåtit större smittspridning
Citera
2020-06-14, 22:26
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Kvällens agenda

statsministern lyfte fram hur bra det fungerat med ej stängda skolor,

men ingen har ju en aning faktiskt

ingen har mätt vad skolorna betytt för smittspridningen,

FHM har ju motarbetat all form av testning utanför vården,

så ingen vet vad det inneburit.

Vi vet att barn har varit sjukare i en större utsträckning. Fler i den gruppen har antikroppar. Sedan kommer gruppen 20-64 år och minst antikroppar har 65+. Föga förvånande resultat. Hade man stängt skolorna hade smittspridningen varit lägre. Det kan man faktiskt slå fast. Sedan om man tycker det är bra eller inte har väl att göra med strategi. Den svenska modellen har ju varit smittspridning i "lagom takt". Står fortfarande att smittan ska bromsas på 1177.se. De har aldrig talat om att stoppa den. Vill man stoppa smittan ska man givetvis stänga skolorna, kollektivtrafik osv. Sedan isolering och smittspårning, men regeringen fortsätter på inslagen linje. Hur många döda vi har vid årets slut vet jag inte, men skulle tippa på runt 50 tusen döda om inget görs (vilket jag inte tror).
Citera
2020-06-14, 22:27
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
5000 döda lagom till svensk midsommar viftar man inte bort så lätt. Låt Corona-kommissionen börja jobba snarast.

Hoppas på att Islands statsepidemiolog är med i den!
Citera
2020-06-14, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Stefan är lustig.
- Olika sätt att räkna
- Olika resemönster(?)

Orkar inte ens se eller höra det korkade fanskapet... hur kan han låta sig bli intervjuad med tanke på hur mycket åt helvete det alltid går. Ingen ödmjukhet eller självrannsakan överhuvudtaget, det är helt jävla sjukt.
Citera
2020-06-14, 22:29
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Du menar att du tror att i UK har det avlidit 67 personer i COVID-19 utan några andra underliggande sjukdomar?

Knappast så många
Citera
2020-06-14, 22:29
Medlem
Wajis avatar
Tack för att du gjorde bort dig igen i TV herr Svetsare. Sämre försvarstal har nog aldrig skådas.
Citera
2020-06-14, 22:31
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mancosureinholf
Igår såg jag en reportage på italienska rai uno. Det handlade om Sveriges hantering av coronapandemi.
Nåväl, en väldigt kritisk reportage. De flesta av argumenten som brukar tas upp tex här på flashback av de så kallade "alarmister" togs upp i reportagen.
Jan Albert blev också ägd av intervjuaren. Han sa nåt i stil med "Jo, men det är typ ändå bara som en svårare influensa", varpå tjejen blev väldigt sur och det var underförstått att hon krävde respekt när hon sa "Det är 34 tusen italienare som har dött under pandemin....?!?"
Och då så den korrupta Albert att "ähhh jo det är sant med Italien hade oturen att vara pandemins epicentrum".
Då tänkte jag, va fan, om Italien har 34 tusen döda. Sverige har ju 5 tusen döda. Jämfört med antal invånare, skulle Sverige ha typ 30 tusen döda. Och den korrupta idioten skyller ifrån sig genom att säga att italien var pandemins epicentrum? Så Sverige är också det eller vadå???

På slutet visades bl a hötorget och några skyltar där det stod typ "Respekt mot de som har byggt Sverige och som man låtit dö ensamma", eller typ "Byt strategi!". Men tror inte jag nånsin sett såna bilder i svensk media. Värsta regim eller vadå??

Sista jag såg var en kille från Irland. Han var så jävla besviken över Sverige och hur man hanterat pandemin. Han sa att han hade dubbelt medborgarskap. Men han tänkte slytta tillbaka till Irland så fort som möjligt. Jag tänker inte bo i ett land som inte gör allt för att rädda varje enskild individ, sa han. Han sa också att på Irland fanns varje dag alla namn på personer som hade dött i covid-19, medan här i Sverige struntade man totalt i det. Han var så jävla besviken på detta land. Tror han var på medis. Han tittade sig omkring och sa typ: det är inte en jävel som bryr sig här att folk dör.

Även en snubbe från Sydkorea intervjuades. Han var extremt kritisk. I vårt land är det enda som är viktiga att rädda vårt eget folk, sa han.

Nåväl, vad jag vet är det ett väldigt seriöst tv-program som visade reportagen. Den går en gång i veckan. Och det är många som tittar på det. Väldigt bra att man sprider runt om i världen det föraktfulla som har skett och fortsätter ske i detta förlorade landet. Hoppas att såna reportage visas i hela världen. Alla måste få veta vilket skitland Sverige är just nu.

finns det på youtube tror du?

jag kan tyvärr inte italienska
Citera
2020-06-14, 22:31
Avstängd
181 döda de senaste 10 dagarna. Vi har nu hamnat under 20 per dag. Förmodligen kommer eftersläpning revidera siffrorna tlll 25-30. Men trenden är mycket positiv just nu.

https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa
Citera
2020-06-14, 22:33
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Stefan är lustig.
- Olika sätt att räkna
- Olika resemönster(?)
- Äpplen och päron är olika frukter

Jag trodde att vi inte hade någon nämnvärd smittspridning. Hur ska ni ha det?
Citera
2020-06-14, 22:34
Medlem
Larasofts avatar
Löfven bygger helt klart sin slutsats på att vi har en större smittspridning och därmed en lägre dödlighet. Han baserar väl det på att det återfinns fler smittade per testade i Sverige jämfört med andra europeiska länder.

Det i sin tur är enbart en fördel om det blir en andra våg och att ett vaccin dröjer. Hur sannolikt det är har inte framkommit.

Man kan också se sjunkande dödstal som en följd av bättre covid-vård i takt med ökad kunskap.

Dessutom vet ingen hur långvariga hälsoeffekterna blir av en genomgången covid-infektion.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in