2020-06-14, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
SE gick inte ut 23,19. Han stämplade ut 23,19 eller 23,20 för att kunna komma in i receptionen. Där han pratade med väktarna ''ett par minuter''. Han gick därefter ut på Sveavägen via receptionens dörr. Som saknade stämplingsfunktion.

Utstämpling 23:19
Samtal med väktarna "ett par minuter" = två (2) minuter.
Kliver ut på gatan 23:21
Kvar till offentlig mordtid 30 sekunder.
Citera
2020-06-14, 11:54
Medlem
kibokos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Därför att SE strax efter mordet skett frågade Lisbeth Palme om mördarens signalement och i vilken riktning han flydde!

+

Några minuter efter det, klockan 23.30.10, pekade SE Tunnelgatan österut åt dom 4-5 poliserna som tog upp jakten efter mördaren!
SE's egna uppgifter. Inget annan vittne, Lisbet och poliserna inkluderade har bekräftat dessa.

Nu tror jag inte på SE ändå, men det är mer pga Chevamannens vittnesmål och Lisbet och andra vittnens beskrivning av själva gärningsmannen. Men han nämner inget om ovanstående detaljer. Samt den knappa tiden och det osannolika att han skulle ha vapen just den dagen och att han, även om han visste när filmen slutade, skulle veta åt vilket håll de gick och tajma in så exakt tidsmässigt.

Det är ju helt uppenbart att SE ljuger om det mest, men det gör honom inte automatiskt till mördare, mer troligt en skrävlare.
Citera
2020-06-14, 11:55
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Som så mycket annat har vi diskuterat detta tidigare i tråden:

https://www.flashback.org/sp52664290

Som jag skrev då för 5 år sedan kan det varit i Lampers Det Grå Brödraskapet eller i Frånstedts Spionjägaren 1.
Har vi tur så vet mvagrippa besked.
Citera
2020-06-14, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Därför att SE strax efter mordet skett frågade Lisbeth Palme om mördarens signalement och i vilken riktning han flydde!

+

Några minuter efter det, klockan 23.30.10, pekade SE Tunnelgatan österut åt dom 4-5 poliserna som tog upp jakten efter mördaren!

Detta är faktiskt ett intressant inlägg. Engström gjorde ju anspråk på att ha pekat ut riktningen för poliserna.

Någon har ju uppenbarligen pekat ut denna riktning för polisen. Mig veterligen har inget annat mordvittne gjort anspråk på att ha varit den som pekade ut riktningen för poliserna.

Detta är ju ett indicium som talar till Engströms fördel.
Citera
2020-06-14, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Jo, jag såg att inget stämde. Men på vilket sätt pekar det ut Svarten? Eller någon annan för den delen. Alla utpekanden utan bevis bevisar ingenting.

Jag har ju breven som bevis. Det andra tekniska o all utredning måste ju polisen göra.
O den sk Skelleftehamnsmannen var sista pusselbiten men "nya" PU har gjort vaddå?
Citera
2020-06-14, 11:57
Medlem
FurirRevaers avatar
Det är mycket sällsynt, för att inte säga aldrig förekommande att obduktionsfoton publiceras. Och sker det är det så länge sedan att ingen som närvarade längre är i livet.

Vad skulle det ge den sk allmänheten att se OP naken och död på ett stålbord? Sönderskjuten och uppskuren?
Citat:
Ursprungligen postat av kajhahne
Har PU hela tiden kunnat se obduktionsbilderna på Palme?

Varför kan inte vi få se den?
Citera
2020-06-14, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Menar du att Svarten skrev breven?

JA!
O det ser ut som att han är författare till många andra brev med.
Citera
2020-06-14, 12:01
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Är ju skillnad om man varit med om ngt eller bara ser allt utifrån. Alla får givetvis skriva.

Jag har ingen insyn i PU.

Jag anser bara att beteendet från SE är tillräckligt försvårande för att ett frihetsberövande skulle vara aktuellt.

Vad det sedan hade resultat i kan jag bara spekulera om.
Citera
2020-06-14, 12:01
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Utstämpling 23:19
Samtal med väktarna "ett par minuter" = två (2) minuter.
Kliver ut på gatan 23:21
Kvar till offentlig mordtid 30 sekunder.
Läs Häggströms samtal med Skoglund. Säkerhetschefen hävdar med emfas att alla klockor på Skandia gick rätt. Eftersom det var kontrollerat.

SE hävdar 860310 att han stämplade ut 23,20. Eftersom det var kontrollerat.

I kontrast till Bergström som hävdade att klockan gick fel och att korrekt utstämplingstid var 23,19.

Enligt mig finns det idag inte en chans att fastställa korrekt tid. Alltså gäller 23,19,00-23,20,59.
Citera
2020-06-14, 12:04
Medlem
FurirRevaers avatar
På tal om sådant som varit uppe tidigare genom åren kommer här ett inlägg som kanske kan intressera. Det rör HH besök på våldsroteln fredag em. Plus den sk aktivitetslistan. Enjoy!
Citat:
Ursprungligen postat av QEVeritas
Tror inte att någon "tagit sitt ansvar" och letat fram och lagt ut grundtexten kring detta besök, alltså tidningen Vi nr 46 1996. Eller så har jag bara missat det. Vet i alla fall att den efterfrågats tidigare. Den föregående artikeln i samma nummer är också intressant. Den handlar om den s.k. aktivitetslista som tidigt upprättades i PU på misstänkta personer eller företeelser. Onekligen en väldigt extensiv sådan. Hasslebohm säger att han har tagit del av hela listan (!) och bl.a. studsat för person nr 40 som Hans Holmér själv avskriver den 11 april 1986. Vem person nr 40 är framgår dock inte.

Därefter följer artikeln om Holmérs oväntade besök på våldsroteln fredag eftermiddag den 28 februari 1986. Notera att Erik Skoglund egentligen skulle ha haft ärendet enligt Wingren, eftersom han sedan tidigare visste vem det var. Och KG Svensson påstås fara med osanning.

Här är artiklarna:

Sid 5
http://sv.tinypic.com/r/2uszu5v/8

Sid 6
http://sv.tinypic.com/r/2mwgobd/8

Sid 7
http://sv.tinypic.com/r/2urxsw6/8
Citera
2020-06-14, 12:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Det är mycket sällsynt, för att inte säga aldrig förekommande att obduktionsfoton publiceras. Och sker det är det så länge sedan att ingen som närvarade längre är i livet.

Vad skulle det ge den sk allmänheten att se OP naken och död på ett stålbord? Sönderskjuten och uppskuren?
Men min fråga är om obduktionsbilderna finns bland materialet som PU haft tillgång till?
Citera
2020-06-14, 12:05
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Svårt att säga så här långt efteråt,
men min åsikt är att det inte varit möjligt att frihetsberöva SE mordkvällen, kanske man skulle hållt lite mer förhör med honom, men vart hade det lett??

Han kallas " den osannolike mördaren" av ett par nutcase journalister, och det är han , han är helt osannnolik ..... och det är ingen ordlek, det gör honom inte sannolik.

Enda skälet till att han idag kan pekas ut som mördare är att hela etablissemanghet har tappat det.

Jag har som sagt ingen aning om vad ett frihetsberövande hade resulterat i.

Jag anser bara att hans beteende är tillräckligt som grund för ett frihetsberövande. Vore han sedan oskyldig kunde man iaf lagt ner vidare undersökningar på goda grunder. Detta hände aldrig och med största sannolikhet är det försent för någon som helst ny bevisning som kan cementera / stärka misstanken om hans eventuella medverkande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in