2020-06-13, 19:23
Medlem
Hans fru Kajsa Giesecke sitter i styrelsen för ett privatsjukhus som vårdar patienter med covid-19.
Trots detta har han inte deklarerat intressekonflikter och undanhållit uppgifter – både från sin uppdragsgivare Folkhälsomyndigheten och den ansedda vetenskapstidskriften The Lancet.

https://www.expressen.se/nyheter/johan-gieseckes-miljonaffarer-doljer-intressekonflikter-/
Citera
2020-06-13, 19:25
Medlem
Om jag var journalist skulle jag gräva vidare i kopplingarna Giesecke, WHO-chefen, Afrikanska Unionen-Världsbanken. Även kopplingar WHO-chef, Sverige, svenska exportföretag, svenska myndigheter och Karolinska Institutet.

Giesecke har väl varit inblandad i planerna på afrikans största lab i Addis Abeba i Etiopien. Naivt kanske hoppas man att saker och skeenden inte styrs av korruption, ryggdunkar och sånt.
Citera
2020-06-13, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Socioekonomiska faktorer väger bly i dessa sammanhang. Förr sa man klassfaktorer.

Fattiga, lågutbildade och redan sjuka knegare drabbas värst, och mest chill är det i överklassens jättebostäder.

Både fysisk och psykisk hälsa påverkas av klass. Skit rinner ner och grädden flyter upp.

När regeringen bestämde sig för dagens coronastrategi, var underklassen i skottlinjen.

Att Tegnells och Löfvens närmaste skulle klara sig bra och att arbetslösa analfabeter i Tensta skulle torska, det var självklart.
De kom kanske fram till att ”arbetslösa analfabeter” inte är värt att stänga landet för? Vilket de naturligtvis aldrig kan erkänna.
Citera
2020-06-13, 19:27
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Dåligt ordval. Var mest en egen spekulation.
OK. Tänkte mest ur aspekten ”lura sig själv”.

Men min egentliga fråga kvarstår (inte riktad till dig): Det vore bra med en öppen redovisning och jämförelse med andra länder - ffa för forskningens skull och inför framtiden.
Det finns sen många faktorer som spelar in, och en del kan man påverka och andra kanske man inte vill påverka (inte så kul att jämt hålla 2 m avstånd till varandra ...).
Citera
2020-06-13, 19:29
Medlem
Sjukhus personalen som jobbar med Covid-19 sjuka får presentkort på ost istället för OB och risk tillägg.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/ingen-ob-inget-risktillagg-utan-ett-presentkort-pa-ost
Citera
2020-06-13, 19:30
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Å andra sidan kommer den inhemska turismen öka kraftigt. Det kan till och med helt täcka upp förlusten, eller delvis. Sen är sverige knappast ekonomiskt beroende av att nöjesparker är öppna. Det är mest besvärligt för nöjesparkernas ekonomi.

Med andra ord kommer detta knappt påverka vår BNP.
Det är jag inte så säker på.

Svenskarna drar ned semesterbudgeten

Coronapandemin slår hårt mot svenskarnas semesterekonomi. De som Nordea tillfrågat planerar för en 27 procent lägre semesterbudget än förra året. I år är den genomsnittliga kassan 13 600 kronor, att jämföra med fjolårets 18 500 kronor.

- Man kunde ana att det skulle bli en lägre budget för många i sommar, men den här nivån är överraskande låg, säger Ingela Gabrielsson.

Ungefär en fjärdedel, 24 procent, av de som deltog i undersökningen vittnar om att situationen som följt av coronaviruset haft en negativ påverkan på möjligheterna att finansiera semestern i sommar. Värst drabbade är unga vuxna mellan 18 och 29 år. Bland dem har var tredje en tuffare semesterekonomi.”

Källa svt.se
Citera
2020-06-13, 19:31
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag vet inte hur de fått fram det, men det är inte speciellt övertygande att de väljer bort jämförande data till förmån för en teoretisk modell.

De klarar av att presentera en snygg kurva för lilla Jena på drygt hundratusen invånare. Varför kan man inte göra samma sak för några städer utan munskydd?

Alla som forskar vet hur lätt det är att falla på eget grepp. Om man når oväntade slutsatser så måste man börja med att fråga sig om man gjort ett metodfel.

Ni får ta det här som ett slutgiltigt bevis om ni vill. Men FHM kommer titta på det här och komma till samma slutsatser som jag.

Att de som skrev debattinlägget har fel?

Att FHM kommer att säga det kunde jag talat om utan att läsa vare sig debattinlägg eller studie.
Citera
2020-06-13, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
Om jag var journalist skulle jag gräva vidare i kopplingarna Giesecke, WHO-chefen, Afrikanska Unionen-Världsbanken. Även kopplingar WHO-chef, Sverige, svenska exportföretag, svenska myndigheter och Karolinska Institutet.

Giesecke har väl varit inblandad i planerna på afrikans största lab i Addis Abeba i Etiopien. Naivt kanske hoppas man att saker och skeenden inte styrs av korruption, ryggdunkar och sånt.
Håller med. Det måste finnas fler lik i hans graderob.
Citera
2020-06-13, 19:32
Medlem
-AIR-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Du ser, du bekräftar också det jag sa med, att det nästan verkar som om de inte VILL att man skall hitta studien på deras hemsida... Jag fick söka länge för att hitta den.

Om du klistrar in detta i din webbläsare så kommer det upp en lista och då ligger den överst i den listan....

https://www.folkhalsomyndigheten.se/sok/?q=Delrapport
Tack. Men studien är helt värdelös då den är från öppenvården. Om den skulle stämma så skulle dödligheten vara mycket lägre i Skåne än i västra götaland. Tror inte den stämmer så bra

Andelen antikroppspositiva var fortfarande högst i Stockholm (10,2%; 95% KI
7,06-14,18), medan andelen i Skåne var 4,4% (95% KI 1,47-9,75) och i Västra
Götaland 4,2% (95% KI 1,94-7,86).

Det är osäkert om dessa resultat är representativa för befolkningen då en förändring
skett rörande öppenvårdskontakter under pandemi.
Citera
2020-06-13, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Hans fru Kajsa Giesecke sitter i styrelsen för ett privatsjukhus som vårdar patienter med covid-19.
Trots detta har han inte deklarerat intressekonflikter och undanhållit uppgifter – både från sin uppdragsgivare Folkhälsomyndigheten och den ansedda vetenskapstidskriften The Lancet.

https://www.expressen.se/nyheter/johan-gieseckes-miljonaffarer-doljer-intressekonflikter-/

Jag tog upp det i följande tråd för två veckor sedan:

(FB) Ekonomiska intressen att inte trycka tillbaka viruset?

Då var det ingen som var intresserad att diskutera detta vidare. Flashbackare, nu är det dags att börja gräva i alla ekonomiska intressen som ligger på bakom den svenska strategin. Jag vill verkligen uppmana alla här på forumet att ta reda på mer. Det har varit närmast religiöst bakom Tegnell, så här agerar man inte om det inte finns väldigt starka intressen. Follow the money!
Citera
2020-06-13, 19:41
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Kanske framför allt att för Worldometer oftast visar inkorrekt och utdaterad data.
Tycker det borde ge en hygglig bild över utvecklingen över tid baserat på officiella siffror, inte minst med hjälp av 7-dagarsmedelvärdet.
Citera
2020-06-13, 19:43
Medlem
Lao Tzus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Flockimmunitet fortfarande en illusion...

Folkhälsomyndigheten har igår presenterat, i all tysthet, den senaste undersökningen om antikroppar. Ingen från FHM har gått ut och firat i media vad jag sett. Kanske för att de tidigare gissningarna om flockimmunitet i maj var en fullkomlig illusion....

Det tycks ligga fortsatt på väldigt låga nivåer, precis som många av oss här inne redan förstått.

Då jag går in på deras sida, har jag svårt att ens hitta rapporten, ser den inte någonstans på stora nyhetssidan de har om Covid, inte heller i nyhetsflödet där. Av någon anledning....

Men när jag söker på den i sökrutan, i form av "delrapport", så kommer den upp, i en lista.

Du som är intresserad av hur väldigt "högt" vi ligger i immunitet (som AT hävdade häromdan), kan se rapporten här: (scrolla ned till listan, den ligger överst i den listan med sökresultat).

https://www.folkhalsomyndigheten.se/sok/?q=Delrapport
Vi ligger högt mot flockimmunitet nu.

Vad sifferfikusarna inte begriper är att det är omöjligt att mäta exakt hur många.
Citat:
only 10% of coronavirus patients develop antibodies meaning it may never be possible to measure true scale of pandemic

https://www.dailymail.co.uk/news/article-8396195/Professor-says-10-people-coronavirus-develop-antibodies.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in