2020-06-13, 15:36
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Vaddå "pekar neråt"? Det är det högsta smittade tredagarssnittet nu på hela perioden. Verkar som det bara börjat i Sverige.

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/sweden/

Sverige

Citera
2020-06-13, 15:37
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Det är inte så det fungerar inom vetenskapen. Resultatet måste bekräftas av oberoende forskare innan det erkänns som riktigt.
Vi alla väntar med spänning på att du nu länkar till en studie som visar det du säger.

En Peer-Reviewed.

Tills dess får vi läsa den här och då de redovisar metod och annat så är det bara att sätta igång och Peer Reviewa den.

http://ftp.iza.org/dp13319.pdf
Citera
2020-06-13, 15:38
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Vaddå "pekar neråt"? Det är det högsta smittade tredagarssnittet nu på hela perioden. Verkar som det bara börjat i Sverige.

IV patienter pekar väl ändå neråt eftersom de inte tar emot gamla människor från koncentrationslägrena, jag menar äldrevården.
Citera
2020-06-13, 15:38
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urgt
De utländska kollegor som jag snackat med verkar anta att nästan alla svenskar är emot hanteringen vid det här laget också, eftersom de ser det som självklart att det misslyckats. Tror de skulle bli brydda om de visste hur många som fortfarande sitter och försvarar den.

Den här artikeln avspeglar nog deras bild.

Svenskar är ett speciellt folk, man vägrar inse att man gjort fel och alla länder som kritiserar är ett utomstående hot.
Citera
2020-06-13, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Svenskar är ett speciellt folk, man vägrar inse att man gjort fel och alla länder som kritiserar är ett utomstående hot.

Första gången vi inte kryper som hundar för omvärlden och har de strängaste reglerna av alla, då får man skit för det med.
Citera
2020-06-13, 15:47
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Har två st hus utanför Sverige och jag reser minst 5 gånger per år till olika delar av världen. Jag älskar mitt land, men jag lika mycket hatar jag det för att vi är absolut sämst på så mycket.
Regeringen och Tegnell och resten av alla partier som slussar hit bidragstagare och vi kryper för kriminella invandrare mm.

Om vi ska få en ändring så måste det hända något. Covid-19 bevisar vilken svag regering vi har och vilka urusla medier som inte kritiserar detta.

Jag har sagt det för och jag säger det igen. Jag såg detta hända redan i April.

Nästa steg är att vi kommer ha/få Europas högsta arbetslöshet. Vi kommer få en ekonomi som på sikt kommer bli en av Europas sämsta på en 5års plan.
Länder kommer avstå att göra affärer med Sverige pga av Covid-19 hanteringen.

Jag skäms som fan och även om jag inte kommer drabbas personligen så lider jag med andra. Men Sverige förtjänar detta tyvärr för man fortsätter att stå upp för massmördaren Tegnell mm.

Sverige är ett land som behöver omhändertagas av EU eller något land. Vi är inte kapabla till att styra vårt land just nu

Jag vill ha tillbaka Sverige och därför anser jag att det är just nu bara SD och Åkesson som kan rädda detta land.
Jag håller med han som skrev tidigare om ditt hälsotillstånd.

Du har helt missat att vi nästa har lägst arbetslöshet i EU nu? Att vi har en strålande ekonomi. Exempelvis var det endast Sverige som ÖKADE sin BNP första kvartalet 2020. Vi har bland de lägsta statsskulderna i EU. Ja, jäkla skitland. Really.
Citera
2020-06-13, 15:49
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Okej så du tycker att svenskar, exempelvis nyfödda barn, förtjänar att drabbas av svält och dö samt leva i extrem fattigdom, likt i isoleringens nordkorea, på grund av att vi valde en felaktig strategi att bekämpa ett nytt virus där inget facit fanns på förhand. Vi ska isoleras och bestraffas i en globalistisk värld som straff. Frysas ut. Du är en störd jävla individ med dessa tankegångar. Du är inte alls en bättre människa än mannen du hatar, Tegnell. Jävligt glad att du inte har någon som helst form av inflytande i verkliga livet.

Vet inte om du börjar bli desperat eller vad?

När jag flaggar för alla problem i början av april så fnyser du/och andra åt mig.
När jag säger att sjukvården är en krigzon så kallar du och andra mig för falsk ryktesspridare
När jag tror att Svenska inte kommer vara välkomna till andra länder kallar du/andra att det är trams och att jag är sjuk i i huvudet.
När jag sa att Sverige inte kommer få bukt på Covid-19 så kallar du och andra mig för både det ena och det andra.
När jag sa att våra nordiska grannländer kommer lyckas bättre då de haft en lockdown så kallade du/andra mig för idiot som inte förstod.

Listan kan göra längre om du vill.

Nu när jag haft rätt på i stort alla punkter och är uppgiven över den sits Sverige kommer gå åt och säger att Sverige förtjänar detta pga hur vi agerat så kallar du mig sjuk i huvudet för jag tycker det samt att du drar upp i texten ovan jag supportar svält och död och nyföddas död mm ..

Lite väl magstarkt att säga det bara för jag haft rätt och nu ska du vända ditt eget jävla misstag du gjort varje dag till att göra mig till någon slags mördare.
Jag anser att Sverige borde räddas för om det blir så som du skriver i texten så borde du väl för helvete först varför det i så fall blir så??

Skillnaden mellan oss är ganska uppenbar. Du tycker att jag är en störd individ och sjuk person. Det får du tycka. Vi andra vet att du är det och det tycker jag du bevisar i dina inlägg

PS Glad att du inte vet vad jag har för inflytande eller hur mitt liv ser ut. Du skulle bli så arg
Citera
2020-06-13, 15:50
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Ekonomi Ännu ett dystert besked för turistbranschen. Svenskarna planerar att dra ned på semesterbudgeten med närmare 30 procent i år jämfört med förra året.
– Man vill spara pengarna för framtiden, säger Nordeas privatekonom Ingela Gabrielsson.

https://www.nsk.se/2020/06/13/svenskarna-drar-ned-semesterbudgeten/
Oj, 30%. Vafan då för. De allra flesta har ju samma ekonomi som före pandemin. Varför ska man snåla på sin semester då för. Nåja, folk är konstiga ibland. Om jag inte får åka utomlands kommer jag spendera mindre pengar på semester eftersom det blir billigare i Sverige men å andra sidan kommer pengarna spenderas i Sverige istället för utlandet.

Men experterna har säkert koll.
Citera
2020-06-13, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Ekonomi Ännu ett dystert besked för turistbranschen. Svenskarna planerar att dra ned på semesterbudgeten med närmare 30 procent i år jämfört med förra året.
– Man vill spara pengarna för framtiden, säger Nordeas privatekonom Ingela Gabrielsson.

https://www.nsk.se/2020/06/13/svenskarna-drar-ned-semesterbudgeten/

Det stämmer.

Jag spenderade nog 80-100tkr förra året på semester.
I år ser det ut att bli 0kr.
Citera
2020-06-13, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Vi vill se en länk till den studien. Icke-Peer Reviewed går bra. Här är studien från Jena vilken är en syntetisk jämförande studie. Man har extrapolerat flera andra städer för att få ett jämförbart resultat:

Face Masks Considerably Reduce COVID-19 Cases in Germany: A Synthetic Control Method Approach

JUNE 2020

Timo Mitze
University of Southern Denmark, RWI and
RCEA

Reinhold Kosfeld
University of Kassel

Johannes Rode
TU Darmstadt

Klaus Wälde
Johannes Gutenberg University Mainz,
CESifo and IZA

Lite först om syntetiska kontrollgrupper:
/.../SCM identifies synthetic control groups for the treated unit(s) to build a counterfactual. In our
case, we need to find a group of regions that have followed the same Covid-19 trend as treated
units before mandatory masks in the latter. This control group would then most likely have had
the same behavior as treated unit(s) in the absence of the mask obligation. We can then use
this group to ‘synthesize’ the treated unit and conduct causal inference. The synthetic control
group is thereby constructed as an estimated weighted average of all regions in which masks
did not become compulsory earlier on. Historical realizations of the outcome variable and
several other predictor variables that are relevant in determining outcome levels allow us to
generate the associated weights, which result from minimizing a pre-treatment prediction
error function (see Abadie and Gardeazabal, 2003, Abadie et al., 2010 and Abadie, 2019 for
methodical details)
.

Nu tror jag inte ett ögonblick på det du säger om Berlin men en direkt jämförelse är inte optimalt som man säger i denna studie. För en rättvis bedömning med hyfsat valida resultat så är nog denna studie högst trovärdig. Metoden finns redovisad så har du några synpunkter där är det bara att hugga i.

Slutasats:
/.../We believe that the reduction in the growth rates of infections by 40% to 60% is our best
estimate of the effects of face masks. The most convincing argument stresses that Jena
introduced face masks before any other region did so. It announced face masks as the first
region in Germany while in our post-treatment period no other public health measures were
introduced or eased. Hence, it provides the most clear-cut experiment of its effects. Second, as
stated above, Jena is a fairly representative region of Germany in terms of Covid-19 cases.
Third, the smaller effects observed in the multiple treatment analysis may also result from the
fact that −by the time that other regions followed the example of Jena− behavioral adjustments
in Germany’s population had also taken place. Wearing face masks gradually became more
common and more and more people started to adopt their usage even when it was not yet
required.

We should also stress that 40 to 60% might still be a lower bound. The daily growth rates in the
number of infections when face masks were introduced was around 2 to 3%. These are very
low growth rates compared to the early days of the epidemic in Germany, where daily growth
rates also lay above 50% (Wälde, 2020). One might therefore conjecture that the effects might
have been even greater if masks had been introduced earlier.
http://ftp.iza.org/dp13319.pdf
Här:

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/germany/

Tysklands smitta bröt av månadsskiftet mars/april. Sen föll den väldigt kraftigt fram tills ungefär 25 april, innan det planade ut på en lägre nivå.

Jena införde munskyddstvång 6:e april. Deras minskning av antal smittade sammanföll med övriga Tysklands inbromsning.
Citera
2020-06-13, 15:52
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Kan bara meddela att I Spanien som är ett av dom hårdaste länderna går man hårt åt Sverige i Media. Kritiken emot Sverige är stor nu i omvärlden för att man anser att Sverige inte ens försöker göra som andra länder att stoppa Covid-19

Efter att black lives matter demonstrationer så är det bara Sverige som efter USA haft såna här kravaller. Det säger även det om hur det ser ut I Sverige 2020
Bara sverige som haft kravaller? Oj.... du har nog missat en del nyheter sista tiden.

Att tex spanien kritiserar sverige är väl självklart. Om spanien gjorde rätt måste ju sverige gjort fel. Så klart de ger sig på sverige politiskt. Saken är att de är avundsjuka på oss.
Citera
2020-06-13, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
IV patienter pekar väl ändå neråt eftersom de inte tar emot gamla människor från koncentrationslägrena, jag menar äldrevården.

Ja precis, IVA pekar neråt för att alla i riskgrupper redan har dött och resten välkomnas inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in