2020-06-13, 12:02
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Nej hon agerade allt annat än som någon som fått sin man mördad skulle göra. Det finns ingen mordutredare som någonsin varit med om ett så motsträvigt vittne som Lisbet, detta saknar motstycke.

Hennes agerande på mordnatten är inte märkligt. Tvärtom agerar hon förvånansvärt redigt med tanke på att hon kallar statsråden till Sabbatsberg och informerar om MOP. Att hon inte vill dra hela skivan med krimjourens folk är förståeligt då hon redan talat med Åke Rimborn och Lars Chrsitiansson.

Det märkliga börjar fr o m lördagsförmiddagen då hennes två män från mordplatsens omgivningar halveras. Då Hans Holmer dessförinnan kommit till samma slutsats på en timme i polishuset indikerar det för mig att krafter kan vara igång för att styra vad som kommer fram om MOP.

LP kan här ställts inför ett faktum eller manipulerats att bortse från vad berättade under natten. Helt klart måste det Isf vara graverande uppgifter som framkommit.

Men därifrån till att hon skulle vara delaktig i MOP är det en avgrund. Då måste du förtränga att hon var millimeter från att dödas. Att hon i det läget skulle skydda medkonspiratörer är orimligt. Med det skottet har de/han visat att dom inte är att lita på.

Snacket om varningsskott är en desperat efterhandskonstruktion för att tejpa ihop den egna teorin.
Citera
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kangaroozzickness
Det enda som skulle kunna lösa mordet nu är en gryningsräd på SäPo. Helt stört att de får plocka fram de papper de känner för. SäPo kan inte vara över lagen

Polisen har knappast befogenhet att ta sig in hos Säpo, och jag betvivlar också att det idag finns bevismaterial där. Men det är en intressant detalj att Hans Holmer som f.d. Säpochef på eget initiativ beslöt sig för att ta rollen som Palmeutredare trots att han inte hade erfarenhet av det.
Citera
Medlem
Basfaktas avatar
När det gäller SE:s tider:

Man kan inte spika att SE stämplade ut exakt 23.19 och i samma sekund befann sig på trottoaren. Däri ligger Filters (och numera även KP:s) medvetna eller icke medvetna felslut.

23.19 är Filters utgångspunkt i hela resonemanget.

Eftersom det råder mycket stor osäkerhet om hur denna utstämplingsklocka fungerade kan man inte resonera på det sättet.

Vi har nu sett 23.18.31-23.19.59 som möjliga utstämplingstider.

Man kan då inte raskt välja 23.18.31-23.19.00 och bygga en teori utifrån det.

Det råder alltså alldeles för stor osäkerhet. Utstämplingstiden kan därför, menar jag, inte användas som hållpunkt för SE:s förehavanden.

Vi vet dessutom att Skandiavakten Henry Olofsson pratade med SE "i ett par minuter". Man har här sagt att det antingen inte stämmer alls eller att HO överdrivit tidsåtgången.

Men så kan man, menar jag, inte resonera. Även när det gäller HO:s samtal råder mycket stor osäkerhet. Det kan ha varit 1 minut, 2 minuter eller kanske till och med 3 minuter. HO satt inte med stoppur i handen.

Det är alltså omöjligt att säga exakt när SE befann sig på trottoaren.

En uppgift som faktiskt - oavsett vad vi vill -bevisar att SE inte mördade Palme är att han redan i första förhöret säger att han när han kommit fram till mpl sett en ung man stående inne på Tunnelgatan.

Samme unge man (LJ) registrerades av LP.

Här är tiden faktiskt exakt så när som på några få sekunder hit och dit.

LJ befann sig bevisligen dold bakom baracken när GM sprang förbi honom. Osynlig för GM.

Först när GM är i trappan med ryggen mot LJ visar sig LJ och följer då GM med blicken och tittar mot mordplatsen.

Räknat utifrån GM:s tid är klockan när LJ visar sig på Tunnelgatan norr om baracken ca 23.22.15.

Om man inte tror mig kan man själv springa från mordplatsen till trappkrönet, vilket en ung man i 30-årsåldern gjort åt mig.

GM är på trappkrönet ca 23.22.30.

Hur förundersökningsledaren kan missa detta är obegripligt. I och med iakttagelsen av LJ faller hans resonemang om SE som möjlig GM.
Citera
2020-06-13, 12:03
Medlem
kangaroozzicknesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Butter200
Allt det där är bara insinuationer.
Polisen har begärt info kring personer i vissa nätverk. SE ingick inte i dessa nätverk. Han var inte känd av SÄPO och var inte känd för att vara palmehatisk.
Aftonbladet kokar soppa på en spik.

De ledde inte vidare till den utpekade personen.
Aftonbladet försöker få det att framstå som om det fanns en sån koppling. I stället för att konstatera att hela utredningen var ett haveri.
Men han hade ingen som helst kontakt med fallskärmsjägarna som SÄPO ska ha kartlagt.

Nej för SE är inte gärningsmannen utan bara en panikslagen attentionwhore.
Jag menar att SäPo spåret aldrig har utretts, vilket är helt absurt då de visste om livvakter etc, utan de fritt fått plocka fram papper på förfrågningar
Citera
2020-06-13, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morningcloud
Kan KP ha hotats allvarligt in i det sista , och därför fått ändra allt till SE som GM? Han har ju tidigare varit omvittnat kompetent. Att inte ha full koll på "detaljen" ( hans ord att han inte kan minnas alla detaljer) om tid och exakt plats för utloggning är för osannolik. Kanske gjordes presentationen, i så fall, så tafflig som den var för att det skulle vara en ledtråd till att det här inte var hans egentliga slutsats.

Om KP blev hotad, var kompetent och hade integritet, så borde han väl helt sonika då ha lämnat sitt uppdrag och aldrig hållit presskonferensen?
Citera
2020-06-13, 12:06
Medlem
kangaroozzicknesss avatar
Citat:
Polisen har knappast befogenhet att ta sig in hos Säpo, och jag betvivlar också att det idag finns bevismaterial där. Men det är en intressant detalj att Hans Holmer som f.d. Säpochef på eget initiativ beslöt sig för att ta rollen som Palmeutredare trots att han inte hade erfarenhet av det.

Väldigt intressant detalj. Som f.d. SäPo-chef är han en av de få i landet som skulle ha känt till stay behind också. Sen att dåvarande SäPo chefen pushade PKK utan anledning och fuckade upp utredningen.

Alternativen man står inför att antingen är både utredningen och Säpo i stort totala imbeciller och efterblivna.
Eller så låg SäPo och eller Stay behind bakom
Citera
2020-06-13, 12:07
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Hennes agerande på mordnatten är inte märkligt. Tvärtom agerar hon förvånansvärt redigt med tanke på att hon kallar statsråden till Sabbatsberg och informerar om MOP. Att hon inte vill dra hela skivan med krimjourens folk är förståeligt då hon redan talat med Åke Rimborn och Lars Chrsitiansson.

Det märkliga börjar fr o m lördagsförmiddagen då hennes två män från mordplatsens omgivningar halveras. Då Hans Holmer dessförinnan kommit till samma slutsats på en timme i polishuset indikerar det för mig att krafter kan vara igång för att styra vad som kommer fram om MOP.

LP kan här ställts inför ett faktum eller manipulerats att bortse från vad berättade under natten. Helt klart måste det Isf vara graverande uppgifter som framkommit.

Men därifrån till att hon skulle vara delaktig i MOP är det en avgrund. Då måste du förtränga att hon var millimeter från att dödas. Att hon i det läget skulle skydda medkonspiratörer är orimligt. Med det skottet har de/han visat att dom inte är att lita på.

Snacket om varningsskott är en desperat efterhandskonstruktion för att tejpa ihop den egna teorin.

Jo det märkliga börjar direkt efter mordet med t.ex. vittnesmål om två gärningsmän som hon sett tidigare, en uppgift som senare begravs så djupt att ingen kände till den under flera år efter det. Dessutom vägrade hon redan då att säga mer till polisen utan begärde istället att få prata med Säpo. Hon började alltså obstruera direkt efter den omedelbara chocken.
Citera
2020-06-13, 12:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
När det gäller SE:s tider:

Man kan inte spika att SE stämplade ut exakt 23.19 och i samma sekund befann sig på trottoaren. Däri ligger Filters (och numera även KP:s) medvetna eller icke medvetna felslut.

23.19 är Filters utgångspunkt i hela resonemanget.

Eftersom det råder mycket stor osäkerhet om hur denna utstämplingsklocka fungerade kan man inte resonera på det sättet.

Vi har nu sett 23.18.31-23.19.59 som möjliga utstämplingstider.

Man kan då inte raskt välja 23.18.31-23.19.00 och bygga en teori utifrån det.

Det råder alltså alldeles för stor osäkerhet. Utstämplingstiden kan därför, menar jag, inte användas som hållpunkt för SE:s förehavanden.

Vi vet dessutom att Skandiavakten Henry Olofsson pratade med SE "i ett par minuter". Man har här sagt att det antingen inte stämmer alls eller att HO överdrivit tidsåtgången.

Men så kan man, menar jag, inte resonera. Även när det gäller HO:s samtal råder mycket stor osäkerhet. Det kan ha varit 1 minut, 2 minuter eller kanske till och med 3 minuter. HO satt inte med stoppur i handen.

Det är alltså omöjligt att säga exakt när SE befann sig på trottoaren.

En uppgift som faktiskt - oavsett vad vi vill -bevisar att SE inte mördade Palme är att han redan i första förhöret säger att han när han kommit fram till mpl sett en ung man stående inne på Tunnelgatan.

Samme unge man (LJ) registrerades av LP.

Här är tiden faktiskt exakt så när som på några få sekunder hit och dit.

LJ befann sig bevisligen dold bakom baracken när GM sprang förbi honom. Osynlig för GM.

Först när GM är i trappan med ryggen mot LJ visar sig LJ och följer då GM med blicken och tittar mot mordplatsen.

Räknat utifrån GM:s tid är klockan när LJ visar sig på Tunnelgatan norr om baracken ca 23.22.15.

Om man inte tror mig kan man själv springa från mordplatsen till trappkrönet, vilket en ung man i 30-årsåldern gjort åt mig.

GM är på trappkrönet ca 23.22.30.

Hur förundersökningsledaren kan missa detta är obegripligt. I och med iakttagelsen av LJ faller hans resonemang om SE som möjlig GM.
Men SE kan ju ha sett LJ när han vände sig om vid krönet i form av mördare?
Citera
2020-06-13, 12:09
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kangaroozzickness
Väldigt intressant detalj. Som f.d. SäPo-chef är han en av de få i landet som skulle ha känt till stay behind också. Sen att dåvarande SäPo chefen pushade PKK utan anledning och fuckade upp utredningen.

Alternativen man står inför att antingen är både utredningen och Säpo i stort totala imbeciller och efterblivna.
Eller så låg SäPo och eller Stay behind bakom

Någon skrev igår i tråden att Hans Holmer var med i samma klubb (stay behind) som SE. Jag vet inte om det är korrekt.
Citera
2020-06-13, 12:09
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:

Han tog sig inte rollen utan fick den av Ingvar Carlsson. Som svensk polis är uppbyggd var Rikspolischefen Holger Romanders propå att få leda utredningen det riktiga . Men han fick den fjärde mars nobben av regeringen med statssekreterare Harald Fälth som budbärare.

Hela scenariot skildras av Gunnar Wall på ett mycket förtjänstfullt sätt i ”Mörkläggning”. Ett lästips.
Citera
2020-06-13, 12:10
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Jag vill pusha för en tidigare uppgift jag hittade för några veckor sedan.
När LaRouche-rörelsen stämde FBI i början på 90talet för att få tillbaka sin anteckningsbok om
MOP efter en rassia (det enda dokument man ville ha tillbaka av en hel container beslagtagit material).

Då svarade domstolen att man fått ordentlig tillåtelse att läsa de hemliga dokumenten (man gick inte endast på FBIs rekommendation) och kan bekräfta att de skulle skada Sveriges förhållande till främmande "vänlig" makt om dessa kom ut. Vi tar det igen, LaRouche kunde inte få tillbaka sin anteckningsbok om MOP då det kunde störa Sveriges förhållande till inblandad vänlig/friendly makt. Det rör sig alltså inte om Sovjet som man aldrig skulle uttryckt sig så om. Frågan är om ens sydafrika räknas som vänlig-makt men troligtvis.

LaRouche överklagade och fick samma besked men förtydligat att juryn verkligen tagit del av de hemliga dokumenten och att det inte var aktuellt att låta dessa flyta omkring och att beslutet var deras.
Var det hela orsaken till LaRouche-rassian?

Påmminner också om tidningsartikeln med upphittad väska från amerikansk polis i sthlm som innehåller uppgifter om MOP skrivna av LaRouche. Denna hämtade av säpo och som bad uppgiftlämnaren glömma alltihop speciellt om de bläddrat i papperna.
Vad tror du att det handlar om?

ORGANISERAD BROTTSLIGHET
A'la Karl-Erik Schmitz och Israel?

Sidan 19

https://books.google.se/books?id=ohRu0lKUz44C&pg=PA19&lpg=PA19&dq=bofors+i srael+1984&source=bl&ots=ebAGs_Ktul&sig=ACfU3U0moy 5sTQYxBUPSb-y5WP-GuKAmgA&hl=en&sa=X&ved=2ahUKEwjvl4Kbr_7pAhWIB5oKHa GaDGQQ6AEwBHoECAYQAQ#v=onepage&q=bofors israel 1984&f=false
Senast redigerad av Gothus 2020-06-13 kl. 12:14.
Citera
2020-06-13, 12:10
Medlem
FurirRevaers avatar
Citat:
Citat:
Text 344 1987-03-28 Klockan 10:01
Skrivet av: Håkan Ström #251
Kommentar till text 339 av M*ts P*tersson SYSOP #20
Ärende: Walkie-talkies
Ra -135
Räckvidden är väl 1,5km i öppen terräng. För nåt år sedan (ganska precis 1 år sedan) var det nån kupp övning i Sthlm då använde man bla Ra-135 och det var flera som hade svårt med kommunikationen, jo, jag vet mil mtrl men ändå
https://www.flashback.org/sp49948041
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in