2020-06-12, 20:09
Medlem
BlueMarlin123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nynyny
Dammegård och Hedberg är fantastiska mytomaner.
Må så vara men finns vissa saker som stämmer med det dom säger och bara det är anmärkningsvärt
Citera
2020-06-12, 20:11
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlueMarlin123
Ok, tack,kollade wiki ,och hon lever ju så grävande journalister borde gå bananas, men verkar inte så
Lite intressant dock efter onsdagens konferens så kollade jag runt, ole dammegård och nu senast Claes H på Youtube alla intressanta frågeställningar,vissa saker är ju ganska lätta att kolla upp ex vilka som körde ambulansen (ska ha varit en medlem i baseballigan eller liknande) mm
och att YOUTUBE (CHEVA Mannen svär på att det inte kan ha varit skandiamannen , mycket frågor och underlig förfarande under mordnatten i min tro

Palme var en stark personlighet och det drar alltid till sig kvinnor och det har vilken man som helst svårt att konsekvent säga nej till. Det finns alltså säkerligen ett antal starka kvinnor som haft affärer med Palme och det måste ha slitit på Lisbet.

Själv ska jag lyssna igenom alla avsnitten om Lisbet på Palme-podden även om jag inte tror de går in på henne som potentiell medlem i en konspiration.

https://play.acast.com/s/palmemordet/http%3A%2F%2Fmagicgatheringstrat.com%2F%3Fp%3D1217 4
Citera
2020-06-12, 20:12
Medlem
Gunnar Wall diskuterar med Krister Petersson

"GW: OK. Då ska jag ta en specifik fråga också. För att man ska kunna hävda att Engström sannolikt utfört mordet måste man ju kunna avfärda eventuella alibiuppgifter om honom, eller hur?

KP: Jag har sagt att det finns en misstanke mot Engström som lever kvar och som det är svårt att komma runt. Och kan han presentera ett alibi som visar att han inte har varit där fast han har berättat om det, så visst, då har du rätt i din teori.

GW: Ja. Det intressanta är ju det att Engström kom självmant tidigt efter mordet och uppgav någonting som om det stämde skulle ge honom alibi. Det gäller hans utstämplingstid. Han hävdade att han hade hört sig för på Skandia. Och där fick han då veta att det som stod på stämpelkortet var 23.19 men att uret gick fel och det skulle vara 23.20. Vilket som jag förstår betyder när som helst mellan 23.20.00 och 23.20.59. Har ni några tekniska undersökningar som visar att Engströms uppgifter inte stämde?

KP: Man kan väl notera att polisen gjorde en kontroll vid tidpunkten. Det är svårt för oss att 34 år efteråt göra en teknisk undersökning. Man kan också konstatera att Stig Engström i olika sammanhang, bland annat så sent som i rättegången i hovrätten, försökt att ändra sina tider för utpassering. Så han har inte varit glasklar om när han passerade ut ifrån Skandia.

GW: Men det här var hans ursprungliga och spontant lämnade uppgifter som då var lätta att kontrollera, Och ni har alltså inte några uppgifter i utredningen som säger att det var fel? Inte annat än de senare uppgifterna från…

KP: Jag vet inte vad du menar med ursprungliga och spontana uppgifter därför att i det första telefonsamtalet han har med polisen så nämner han inte det här. Utan det är när han själv får reda på de här uppgifterna via Skandia vid ett senare tillfälle som han lämnar uppgifterna kring tiden. Och de har ju från hans sida varierat högst tydligt. Och polisen kontrollerade den här klockan och fick fram att den visade fel med en minut.

GW: Hur har polisen kontrollerat det?

KP: Ja, det var 34 år sedan så de har väl varit i kontakt med Skandia utgår jag ifrån och gjort den undersökningen.

GW: Du vet inte hur polisen har kontrollerat det?

KP: Jag kan säga att det finns miljontals uppgifter i den här utredningen. Du kan inte begära att jag ska ha varenda detalj i huvudet. Jag kan konstatera att det är kontrollerat med Skandia.

GW: Men det här är en central alibiuppgift. Det finns två Skandiaanställda som lämnar helt olika uppgifter i juni 1986 som inte stämmer inbördes. Så då tycker jag väl att det finns anledning att överväga om Engströms uppgifter som han lämnar i mars ändå har en viss tyngd.

KP: De uppgifterna kommer ju från Skandias egen personal, de som han lämnar till polisen, så jag förstår inte vad du menar med alibiuppgifter.

GW: Jag menar att Engström uppger en sak som skulle ge honom alibi om det stämmer… För om utstämplingstiden var mellan 23.20.00 och 23.20.59, då kan han inte ha utfört mordet.

KP: Ett mord som utförs 23.21… varför skulle han inte kunna utföra mordet även om man skulle ta hans tidsuppgifter för gott, det förstår jag inte. För att det är inte mer än 20-30 sekunder ner till brottsplatsen.

GW: Nej, men han stämplade ju ut innan han passerade receptionen. Och både han och väktaren i receptionen sa att de hade ett samtal. Då ska han alltså hinna med att stämpla ut, han ska gå till receptionen, han ska gå ut och sedan ska han hinna utföra mordet. Om han stämplade ut mellan 23.20.00 och 23.20.59 kan jag inte se att han hade någon tid att utföra mordet.

KP: Den uppgiften får stå för dig och jag har presenterat vad vi anser oss kunna stå för. Det är det svar du kan få av mig.

GW: Du vet alltså inte vad det finns för uppgifter i utredningen som säger att Engström skulle ha fel i det här avseendet?

"GW: Då ska jag bara fråga: var du ensam om att besluta om att hela den här stora utredningen ska läggas ner?

KP: Gången är sådan i svensk processrätt att åklagaren är den som äger förundersökningen. Och det en åklagare som ska vara förundersökningsledare, så det är jag ensam som fattat beslutet. Jag har naturligtvis tagit stöd av mina utredningsmän inom Palmegruppen. Men det är jag som åklagare som har fattat det här beslutet ensam.

GW: Stödde Palmegruppen din uppfattning i den här frågan?

KP: Ja.

GW: OK."

https://gunnarwall.wordpress.com/2020/06/12/ar-du-saker-pa-att-inte-engstrom-hade-alibi-krister-petersson/
Citera
2020-06-12, 20:13
Medlem
Den stora frågan när det gäller SE efter Palmemordet är väl varför han super ner sig och tar livet sig år 2000. Beror det på:

a) Att hans fru har lämnat honom
b) Att han inte längre kan leva med att inte få ha blivit någonting, inte ens ett viktigt vittne rörande Palmemordet, vilket han var så nära att bli
c) Att han inte längre kan leva med att ha mördat Olof Palme
d) Att livet känns meningslöst som pensionär
e) Att han av någon anledning känner att åklagarna när som helst kommer att "slå klorna i honom" som KP sade i onsdags, oavsett om han är skyldig eller ej

Man skulle ju kunna tycka att om han var skyldig och inte ha blivit häktad på 14 år, så skulle han ligga nära till att ha utfört det perfekta brottet. Han skulle kunna fortsätta en lugn pensionärstillvaro eller emigrera och ta sig utanför åklagarnas räckvidd.

Under den tid som SE utreddes som eventuell GM tycker jag att det hade varit listigt av spaningsledningen att gå SE till mötes som ett viktigt vittne. Man skulle kunna ha bjudit in honom till Palmeutredningen och tillsammans diskuterat möjliga lösningar utifrån hans vittnesmål. Lång tids samvaro med honom skulle ha ökat sannolikheten att han hade avslöjat mer om sig själv och eventuell skuld.
Citera
2020-06-12, 20:16
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Jag tror att vi kan begrava SE spåret. Att 80% inte tror på dem är mycket talande. Räknar vi insatta personer är det som LGWP uttrycker det svårt att förstå att någon går på det här. Han är tydligen ENIG med mig att det är rena försök att leda och manipulera vittnen de hållit på med.

Jag är också helt ENIG med honom när han säger att GM inte finns i materialet. Denne har hållits utanför och inte utretts. Möjligen kan vi hitta denne i det som inte finns med fast det borde finnas med i utredningen.

Det är nog lika uppenbart som att SE spåret var ett taffligt och misslyckat försök att skapa avslut. Nu när de misslyckas måste vi gå vidare och sluta älta detta.

Vi kan inte lamslås att ett antal oinsatta idioter håller kvar som galningen på stormavdelningen på mentalsjukhuset som hävdar att han är Saddam Husein.

Kanske är det så att LGWP som ofta legat lite lågt nu motiverats att ändra taktik till en mera offensiv.

LGWP har nog varit dyngrak sedan presskonferensen, den blev nog alldeles för deprimerande för honom och det behövde dövas med alkohol. Får väl se om han kommer med något tungt senare när han nykrat till till och smält detta.
Citera
2020-06-12, 20:16
Medlem
SigersonHolmess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
KP:s jobb var att utreda vad som har hänt, samt hitta någon som kan misstänkas för brott.

Att misstänka SE därför att han sade sig vara stressad trots att han inte bör ha varit det är att förenkla.

KP har vägt ihop samtliga märkliga omständigheter kring SE som är svårförklarade enskilt, men också i en kontext/inbördes. Ett antal av KP redovisade omständigheter ger en helhetsbild, KP kan inte komma runt SE, det finns motsägelsefulla omständigheter och utsagor, som dessutom inte går att placera i pusslet(övriga vittnen).

KP är inte skyldig att bedöma varje enskildhet(omständighet/bevis) i sin jakt på någon att misstänka så som en domstol är.

Domstolen skall titta på varje enskilt bevis för att bilda sig en omfattning om eventuell skuld, KP kan och får väga samman samtliga omständigheter i syfte att utkristallisera en person att misstänka för brottet. Så har KP också gjort.

Viktigt att notera är att KP inte har påstått att SE är GM, KP har redovisat underlaget som gör att han misstänker att SE kan vara GM.

Har du ens sett KP presskonferens, såg du hela, förstod du vad KP faktiskt förmedlade, jag är skeptisk.

Jag har sett hela PK i sin helhet trots allt gammalt alster och diverse sidospår som inte har med misstanken mot SE att göra. För liten andel av tiden togs till det och endast en fråga per reporter utan möjlighet till följdfrågor ser jag som ett sätt att undvika svåra frågor.

KP har bara indicier och inget konkret. Han antyder att SE har en falsk brådska och därav min invändning då det kan handla om upplevd brådska eller objektiv brådska. Han lägger samtalet med vakten på fel sida av stämpeltiden och hanterar inte vittnesmålet att SE kom in 20:10. Likaså inget hur SE kunde veta exakt när han skulle gå ut och inget konkret om tillgången till vapen.

3 nivåer av misstänklighet finns.
Tillräckligt för frihetsberövade.
Tillräckligt för åtal.
Tillräckligt för fällande dom.

KP medger själv att det endast räcker till frihetsberövande och har själv ett upplägg där det sägs "går inte att komma runt", dvs omvänd bevisföring. Dvs, det går inte att utesluta att SE är gärningsman. Det håller många med om, inklusive GW.

Jag menar att nivå 1 ovan, dvs tillräckligt för frihetsberövande, är en för låg ambition för att lägga ned utredningen.
Senast redigerad av SigersonHolmes 2020-06-12 kl. 20:21. Anledning: Typo
Citera
2020-06-12, 20:17
Medlem
BlueMarlin123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngemarH
Den stora frågan när det gäller SE efter Palmemordet är väl varför han super ner sig och tar livet sig år 2000. Beror det på:

a) Att hans fru har lämnat honom
b) Att han inte längre kan leva med att inte få ha blivit någonting, inte ens ett viktigt vittne rörande Palmemordet, vilket han var så nära att bli
d) Att livet känns meningslöst som pensionär
e) Att han av någon anledning känner att åklagarna när som helst kommer att "slå klorna i honom" som KP sade i onsdags, oavsett om han är skyldig eller ej

Man skulle ju kunna tycka att om han var skyldig och inte ha blivit häktad på 14 år, så skulle han ligga nära till att ha utfört det perfekta brottet. Han skulle kunna fortsätta en lugn pensionärstillvaro eller emigrera och ta sig utanför åklagarnas räckvidd.

Under den tid som SE utreddes som eventuell GM tycker jag att det hade varit listigt av spaningsledningen att gå SE till mötes som ett viktigt vittne. Man skulle kunna ha bjudit in honom till Palmeutredningen och tillsammans diskuterat möjliga lösningar utifrån hans vittnesmål. Lång tids samvaro med honom skulle ha ökat sannolikheten att han hade avslöjat mer om sig själv och eventuell skuld.
borde det då inte finnas ett brev att han gjorde det,eller är det ännu ett villospår
Citera
2020-06-12, 20:18
Medlem
TemaSwegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinbra
Nej jag vill att du förklarar. Den som säger A här får också finna sig i att säga B.

Ganska simpelt. Han ändrar sig efterhand när han inte får den uppmärksamhet han vill ha. Ju mer tid som passerar ju mer har han gjort på MP. Han har hjälpt till med återupplivning, lagt Palme i framstupa sidoläge etc etc.

Jag tror SE var tidigt framme, allt tyder på det. Sen gjorde han inte så mycket som han ville - därav hans vittnesmål där han gör allt han kan för att både hjälpa polis och Palme.
Citera
2020-06-12, 20:19
Medlem
TemaSwegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nynyny
Hur får man tag på Stigs första vittnesmål?

Här finns det mesta:

http://www.itdemokrati.nu/page53.html

Alla Stigs förhör finns här:

http://lennartremstam.blogspot.com/2015/05/stig-engstrom-forsta-forhor-fran.html?m=1

Hans historia utvecklas tveklöst med tiden.
Senast redigerad av TemaSweg 2020-06-12 kl. 20:22.
Citera
2020-06-12, 20:23
Medlem
OM Stig sköt Palme så måste han vara världens iskallaste person. Att sitta i rättegången mot Pettersson och vittna när det är han själv som gjort det!
Citera
2020-06-12, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TemaSweg
Här finns det mesta:

http://www.itdemokrati.nu/page53.html

Alla Stigs förhör finns här:

http://lennartremstam.blogspot.com/2015/05/stig-engstrom-forsta-forhor-fran.html?m=1

Hans historia utvecklas tveklöst med tiden.
Tackar!
Citera
2020-06-12, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
...
Det är nog lika uppenbart som att SE spåret var ett taffligt och misslyckat försök att skapa avslut. Nu när de misslyckas måste vi gå vidare och sluta älta detta.

Vi kan inte lamslås att ett antal oinsatta idioter håller kvar som galningen på stormavdelningen på mentalsjukhuset som hävdar att han är Saddam Husein.

Kanske är det så att LGWP som ofta legat lite lågt nu motiverats att ändra taktik till en mera offensiv.

Du och jag letar nog efter olika typer av GM, men det du beskriver är egentligen allvarligare än vad som hände på Sveavägen-86.

KP har haft en dragning både för sönerna och delar av nuvarande regering. Lägg till en grupp utredare hos polisen. INGEN verkar ha ifrågasatt denna bisarra framställan. Inte en kritisk tanke.

Det är det mest otäcka med vad som hände i onsdag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in