Citat:
Ursprungligen postat av
Mimmirider
Ja, tror du tänker rätt. Jenny bekräftar ju att L är en skärpt och begåvad person. Lena talar till och med om sig själv som smart, till skillnad från Hanna. Abstrakt tänkande är en fördel i livet samtidigt som en pastor som saknar mognad och erfarenheter som gör att de kan relatera till, känna medlidande med, visa empati och omsorg med andra människor knappast kan bli vidare förtjänstfulla eller nyttiga i verksamheten.
Att förakta människor och dessutom pyssla med integritetskränkningar som man dessutom lyckas rationalisera bort, eller skaka av sig med lätthet är ju som du säger mobbning. En kultur hon verkar väl förtrogen med. Gäller även fler än H.
Har du ett problem med en person kommunicerar du väl, du sprider väl inte ärekränkande material om andras menstruation? Eller känner du att förnedring och förlöjlande är korrekt sålänge det är du själv som handlar? Om man tycker att Esthers pojkvän saknar pengar för sin livsföring hos Wesströms när han hälsar på och man inte vill göra utlägg för honom, då får han väl åka hem. Eller börjar du beskriva en ungdom eller ung vuxen som en fattig looser för din väninna? Osv.
Så jag menar att det finns säkert många sätt att se på vad smarthet egentligen är. Verkligt smarta personer kanske inte delger hela världen sina tillkortakommanden och förväntar sig förståelse och uppmuntran? De kanske inte informerar polishuset om att de inte markerar gränser mot sin "stalkare" och därefter faller i gråt över bemötandet?
Det menar jag tyder på brist i värderingssystemet som är bra mycket viktigare än om du förstår djupen i Guds imnipotens eller kan förstå hebreiska derivata eller bildspråk i GT. Bäst är väl att kunna både och i pastorsämbetet.
Så du ska göra det ena, utan att försumma det andra.
Ja något ditåt. Hon verkar ibland gå längre än att hon "inte förstår" att hon beter sig illa mot andra, dvs det verkar avsiktligt. Sedan finns det ju människor som kan vara burdusa av en slags klumpighet, brist på uppfostran eller diagnos som inte menar att såra men jag tror inte LW vare sig var dåligt uppfostrad eller led av aspberger eller liknande. Hon missar snarare uppförandekoder för att andra människor inte intresserar henne. Eller om det är en bristande självkänsla som hon försöker kväva genom att försöka hävda sig?
Avd9 spekulerade i att hon söker drama, något kan väl ligga i det men ett aber med det är ju att hon i vissafall inte verkar vilja kännas vid saker hon villigt deltagit i, hon passar inte i sin egen självbild och inte heller den bild hon verkar uppfatta att andra har av henne. Människor som så att säga har blanka ytor i såväl vad de själva vet om sig som vad de antar andra vet* brukar inte må bra och dessutom ha bristande förmåga att komma till rätta med problematiska situationer. Ville hon ha drama hade hon väl inte gått till polisen och gnällt om att hon är rädd att det ska komma ut att pastorn ligger med gifta grannen? Men inte säga något om att han skulle hotat att döda henne som hon sagt åt en del bekanta trots att detta väl kan vara mer att jobba med för rättsväsendet.
* Med vad en person antar andra vet om den menar jag inte en paranoia utan syftar på den uppfattning av att andra vet vem jag är i den aspekt som kan ge en grundtrygghet, att inte ständigt måsta låtsas vara offer, stark, liten etc. Att inte bli ett med förljugen fasad även om man självfallet sällan blottar sig fullständigt för allt och alla, för sin egen och andras skull.