2020-06-12, 14:34
Medlem
Legokatts avatar
Spekulasjoner med en psykologisk vri.

Dette er en spesiell sak. Virker som den er vanvittig godt planlagt og gjennomtenkt. Den skaper mye debatt da løsningene kan ha så store sprik.

TH hadde jobbet seg opp til å bli milliardær og sikkert fått fiender gjennom årene. I tillegg er det en skjev ektepakt, mulig planlagt skilsmisse og krypto-opplegg. Spektakulært.

Som om den er designet for å skulle debatteres i media / sosiale media / forum.

Er dette også tenkt gjennom av GM?
Får han også sin hevn når det spekuleres om hans familie?

Det er selvfølgelig menneskelig å snakke om denne saken og spre videre informasjon. Folk flest søker etter løsninger og ønsker rettferdighet. En slik sak blir det mye spekulasjoner av. Dette kan GM også ha tenkt på. Ville han ha oppmerksomhet rundt sin familie? Ville GM ha rettferdighet?

Er GM's motiv også å sette søkelyset på sin egen familie for å få hevn for noe?
Citera
2020-06-12, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idasma
Vet du at telefon samtalen 13 40 gikk INN og ikke ut?
Kan han ha ringt å sagt til familiemedlemmet (TEH?) at hun ikke svarer, har du hørt fra henne typ?
Ifølge tidslinjen som Minnimus var så snill å lage for noenhundre sider siden (orker ikke lete bakover for å finne innlegget, men tror det var i slutten av mai en gang) så var det registrert anrop INN til fasttelefon fra familiemedlem som TH besvarte.
Citera
2020-06-12, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyvaaken
Saken er en jævla diger labyrint,med utallige blindveier.Folk løper etter hverandre inn i blindveiene,og sikkert etterforskerne også.
Synes debatten og synsingen her på tråden har blitt kjedelig og lite konstruktiv å følge.

Det er så lite konstruktivt å påstå både fysisk vold,alkoholisme,psykopati osv. om det ikke er kilder som viser at dette er helt sant.

Det hadde vært mer spennende om man startet på nytt,og nøste helt fra starten.
Gå mer tilbake i tråden fra tidligere faser.

Alt som er helt åpenbart er mest spennende å hente/legge frem og følge.

* Hva er helt klare fakta. * Hva er helt åpenbart utifra sunn fornuft.

n.b. det er en + artikkel på DB i dag,der overskriften er: "Sånn er mamma." merk: Ikke var.
Om noen kunne kopiere teksten å legge ut? Alle har ikke abonnement hos Dagbladet.
Joda vi kan starte på nytt... Hvor ble det av artiklen som forteller at de "Hadde en trivelig frokost sammen, snakket litt om hytteturen de gledet seg til, og da ektemannen kysset sin kone farvel i det han dro på jobb visste han lite om at det var siste gang han skulle se henne igjen..." Eller noe i den duren. Har det stått noenting om at de i det hele tatt så eller snakket med hverandre den morgenen? Det burde vært vært skrevet noe sånt i media helt i begynnelsen, kanskje først? Mulig jeg har gått glipp av det da...
Citera
2020-06-12, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyvaaken
Saken er en jævla diger labyrint,med utallige blindveier.Folk løper etter hverandre inn i blindveiene,og sikkert etterforskerne også.
Synes debatten og synsingen her på tråden har blitt kjedelig og lite konstruktiv å følge.

Det er så lite konstruktivt å påstå både fysisk vold,alkoholisme,psykopati osv. om det ikke er kilder som viser at dette er helt sant.

Det hadde vært mer spennende om man startet på nytt,og nøste helt fra starten.
Gå mer tilbake i tråden fra tidligere faser.

Alt som er helt åpenbart er mest spennende å hente/legge frem og følge.

* Hva er helt klare fakta. * Hva er helt åpenbart utifra sunn fornuft.

n.b. det er en + artikkel på DB i dag,der overskriften er: "Sånn er mamma." merk: Ikke var.
Om noen kunne kopiere teksten å legge ut? Alle har ikke abonnement hos Dagbladet.

Artikkelen er datert 16.mai. Jeg kan ikke se at det er noe nytt i artikkelen.Er for øvrig ikke veldig imponert av +artiklene i løssalgsavisene. Sier nå opp abonnementet på Dagbladet. Det som er bra med abonnement, er tilgangen til avisarkivene!
Senast redigerad av Akershus 2020-06-12 kl. 14:57.
Citera
2020-06-12, 14:52
Medlem
Minnimuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lurenskog
Eller RU med kompiser var en beleilig villedning?
I THs posisjon kunne han hatt kun én medhjelper som han hadde kontakt med. En han stoler blindt på, og som har likt motiv. Gammel forretningspartner f.eks?
Denne M(aster)GM styrte da all kontakt med kryptogutta og dem som utførte ugjerningen i huset.
Kanskje litt søkt, men det er det mye som er i denne saken...

(Jeg tipper nr 5 forresten)
Ja, der har du et godt poeng. Du tenker at kontakten med RU bare er et blindspor, for å lede politiet i feil retning?
Citera
2020-06-12, 15:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Minnimus
Kan prøve å spekulere litt....
Jeg tar utgangpunkt i opplysninger jeg har om at H*dda er litt "outsider", at hun forut for forsvinningen har valgt å ta avstand fra særlig faren og vært den som er mest kritisk og i opposisjon til ham. Nå viser hun i brevet som er offentliggjort sterk støtte, så det er tydelig at noe har forandret seg gjennom denne tiden etter forsvinningen.

1. Hvis det er en ekte kidnapping: Noen fra fortiden står bak, som har kjennskap til H*dda som del av Hagen familien og derfor trekker fram henne. H*dda har hatt noen bekjente fra et kriminelt miljø i ungdommen.

2. Noen vet at H*dda har hatt forbindelser i kriminelle miljø på Lørenskog, og velger derfor å trekke fram henne for å hinte til at et slikt miljø kan stå bak. En slags staging.

3. Noen nærstående til familien står bak, eksempelvis TEH eller andre: Man trekker fram et av barna for å forsterke trusselen, og velger da H*dda for å skåne de barna som er mer lojale til familien.

4. Hevn. Den som står bak har et horn i siden til både TH og H*dda eller hennes ektemann.

5. Hvis TH står bak kan han ha navngitt H*dda særskilt for å skremme henne "inn i varmen". Han visste at hun ville være den fremste til å mistenke faren, og det var nødvendig å plassere en ekstra trussel.

6. Kombinasjon av disse, og sikkert flere tenkbare årsaker.

Citat:
Ursprungligen postat av Slettsnoken
7. At hun selv skrev brevet eller var med å bestemme innholdet. At noen skulle ha et motiv for å bare nevne henne i tillegg til TH uten å nevne noen av de andre barna, finner jeg usannsynlig.

Hadde en av de andre skrevet eller bestemt innholdet som eneste fra familien, ville minst to av barna blitt nevnt.
Vi kan ikke se bort ifra at det kan være slik du foreslår.
Det er jo heller ikke så "friskt" det GM har gjort, så alt trenger ikke være logisk.

Jeg vet ikke hva jeg skal tro lenger, så jeg bare venter og ser hva som skjer.
Jeg synes det er merkelig at politiet går så hardt ut mot familien offentlig, uten at jeg ser helt hvorfor.
Jeg har mine egne tanker om det, men velger å holde det for meg selv.

Slettsnoken skriver:
Citat:
Hadde en av de andre skrevet eller bestemt innholdet som eneste fra familien, ville minst to av barna blitt nevnt.
"Vi har hold øye på deg, Anne-Elisabeth, XXXXXXX, og mere familie", står det i trusselbrevet.
Det betyr egentlig at alle i familien er nevnt.

En annen ting:
I tillegg til andre ord som er nevnt, legger jeg merke til er at det står "mere" - det er et ord som tyder på at trusselbrev-forfatteren er norsk eller er sterkt tilknyttet landet.
Det ordet, "mere", mener jeg at ikke er et bokmål-ord. Det er vel mer dialekt, og tyder på at personen har relasjoner i Norge - i den grad at hen forstår (og sikkert også snakker) språket godt.
Jeg bruker ikke det ordet, så jeg vil tro at det er geografisk betinget - men samtidig kan det likevel være at andre fra samme sted som meg bruker ordet pga påvirkning fra media.
Citera
2020-06-12, 15:07
Medlem
Citat:
Ja, der har du et godt poeng. Du tenker at kontakten med RU bare er et blindspor, for å lede politiet i feil retning?
Ja. Planen kan ha vært nesten "klappet og klar i årevis" (med unntak av kryptorigget). Så dukker RU opp, og GM innser hvordan løsepengekravet kan løses, etter tidligere å ha vurdert typiske løsninger fra film som en stresskoffert med cash under en benk i parken osv. I tillegg blir jo selvfølgelig politiet ganske opptatt med å kartlegge RU og kretsen rundt (som jeg har forstått involverer noen kriminelle).
Jeg vet det er søkt, med det er ihvertfall en mer plausibel trigger enn at alarmsystemet angivelig skulle oppgraderes...
Citera
2020-06-12, 15:07
Medlem
GG99Slayers avatar
er ikke brevet som ble lagt igjen bevis for at dette er planlagt?

Alt for intimt til å bare være haste skrevet, så hvis politiet har rett er vel sjansen for at TH ikke har tenkt over at RU vil komme i søkelys ikke veldig sannsynlig, jeg tror ikke RU vet så mye dette er typen som hadde knekt lett i avhør og fortalt det han vet,

Spørsmålet er vel hva politiet har på RU? Hvorfor er han enda siktet, kan de 10millionene som ble betalt ut først gått til RU? Da er jeg ikke så sikker lenger på at han hadde knekt i avhør, penger er en god motivator.

Men gut følelsen sier meg fortsatt at dette ikke er typen som begår kaldblodig mord på en 70år gammel dame, men han kan lett ha hjulpet med krypto delen.

Politiet selv har vel aldri sagt dette er noe TH har gjort alene, det har hele tiden sagt det kan komme flere pågripelser, spørsmålet er vel bare hvem.
Citera
2020-06-12, 15:08
Medlem
Minnimuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Vi kan ikke se bort ifra at det kan være slik du foreslår.
Det er jo heller ikke så "friskt" det GM har gjort, så alt trenger ikke være logisk.

Jeg vet ikke hva jeg skal tro lenger, så jeg bare venter og ser hva som skjer.
Jeg synes det er merkelig at politiet går så hardt ut mot familien offentlig, uten at jeg ser helt hvorfor.
Jeg har mine egne tanker om det, men velger å holde det for meg selv.

Slettsnoken skriver:

"Vi har hold øye på deg, Anne-Elisabeth, XXXXXXX, og mere familie", står det i trusselbrevet.
Det betyr egentlig at alle i familien er nevnt.

En annen ting:
I tillegg til andre ord som er nevnt, legger jeg merke til er at det står "mere" - det er et ord som tyder på at trusselbrev-forfatteren er norsk eller er sterkt tilknyttet landet.
Det ordet, "mere", mener jeg at ikke er et bokmål-ord. Det er vel mer dialekt, og tyder på at personen har relasjoner i Norge - i den grad at hen forstår (og sikkert også snakker) språket godt.
Jeg bruker ikke det ordet, så jeg vil tro at det er geografisk betinget - men samtidig kan det likevel være at andre fra samme sted som meg bruker ordet pga påvirkning fra media.
Ja «mere familie» gjør egentlig at trusselbrevet omfatter alle, mens kun H*edda H*gen Ber*ntsen og ektemannen Ei*ik Ber*ntsen er nevnt v navn (der det er sladdet ut/XXXXX)
Citera
2020-06-12, 15:10
Medlem
Minnimuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lurenskog
Ja. Planen kan ha vært nesten "klappet og klar i årevis" (med unntak av kryptorigget). Så dukker RU opp, og GM innser hvordan løsepengekravet kan løses, etter tidligere å ha vurdert typiske løsninger fra film som en stresskoffert med cash under en benk i parken osv. I tillegg blir jo selvfølgelig politiet ganske opptatt med å kartlegge RU og kretsen rundt (som jeg har forstått involverer noen kriminelle).
Jeg vet det er søkt, med det er ihvertfall en mer plausibel trigger enn at alarmsystemet angivelig skulle oppgraderes...
Jeg synes det er mindre søkt enn mye annet og kan godt se for meg at møtet med RU har vært en trigger, for en plan som har ligget latent.
Citera
2020-06-12, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akershus
Artikkelen er datert 16.mai. Jeg kan ikke se at det er noe nytt i artikkelen.Er for øvrig ikke veldig imponert av +artiklene i løssalgsavisene. Sier nå opp abonnementet på Dagbladet. Det som er bra med abonnement, er tilgangen til avisarkivene!
Jeg har VG+ i 3 mnd av gangen. Etter oppsigelse går det ca én uke så kommer det ett nytt tilbud med "prøv VG+ i 3 mnd for ca 20 spenn". Funker kanskje med DB også?
Citera
2020-06-12, 15:17
Medlem
Citat:
Jeg synes det er mindre søkt enn mye annet og kan godt se for meg at møtet med RU har vært en trigger, for en plan som har ligget latent.
Takk🙂 Om det skulle medføre riktighet kan en snakke om å få ting servert på sølvfat da RU oppsøkte ham!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in