Citat:
Ursprungligen postat av
Tufsankatt
Håller med Dig.
Tänkte mest på om han nu går fri efter detta så hoppas jag (och tror faktiskt) att det skaver ordentligt i huvudet på honom.
Om inte de 17 slagen så kanske allt annat som blivit avslöjat i FUP som inte stämmer med den Vite riddaren. Ytan verkade vara viktig för honom och nu har så mycket avslöjats som han nog får svårt att leva med.
Vid flera tillfällen har jag under åren suttit och filosoferat hur det är möjligt att leva med att döda en annan människa. För jag utgår från mig själv när jag tänker, och då kommer jag till fel slutsats. Att det är omöjligt att leva med.
Jag tror det vanligtvis hänger ihop. Att det ena är förutsättningen för det andra. Just för att man kan leva med det, dödar man den andra personen. Du har olika verktyg till din hjälp, tid, åsiktsförskjutning, värderingsupplösning, rationalisering eller intellektualisering osv
1. Du har ett problem du är angelägen om att lösa, du får en idé och börjar testa strategier för en hållbar plan och lösning som åsamkar dig själv så begränsade efterverkningar som möjligt.
2. Du har under åren som förflutit slutat se offret som en like med dig själv och avhumaniserar subjektet till ett objekt utan värde.
3. Kanske känner du dig hotad av offret och känner att anfall är bästa försvar? Offret kan sitta på info, ha hållhakar, eller andra typer av övertag. Någon som stör din framtidsvision, eller någon du är svartsjuk på. Någon du vill dominera och styra men tappat kontrollen över? Motivet kan variera.
4. Du känner att det står mellan dig och offret. Båda kan inte segra och vinna striden, någon måste förlora, men du kan inte hantera eventuellt underläge och förlust. Du känner att priset är för högt. Kanske skilsmässa, socialt anseende, egots självbild etc. Vissa ggr rör det ekonomisk vinning, du har gjort någon gravid eller annat tabubelagt.
5. Du dödar hellre än att din smutsiga byk ska exponeras offentligt, och hoppas undkomma.
S, älskade knappast L. Hans samvete är inte känsligt. Kanske är hon en del av det han förknippar med det lägsta begäret hos sig själv, något han inte vill vidkännas utan skuldbelägger henne för? Precis som hon L, skuldbelade S för att hon var olycklig. L, ville hämnas på honom, och han hämnades på henne.
Deras relation kännetecknas av branta berg och djupa dalar. Deras 7 år långa kommunikation ledde aldrig till en lösning dem emellan. De löste aldrig sina egna eller deras inbördes problem med varandras beteenden. De var ofta missbelåtna och oense i sina konflikter. De tog fram det sämsta ur varandra och hos sig själva. Det var deras eget enskilda ansvar och gemensamma ansvar för relationen.
Sett till deras gemensamma historia är det knappast chockerande att en av dem dog. Även Om olika människor söker olika lösningar.