2020-06-12, 13:36
Medlem
Minnimuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av colli
Det er en god opsummering og betragtning. Tanken falder på at det kunne være en fra hans arbejdsplads eller en forretningspartner, hvor de har en legitim grund til at mødes og tale uforstyrret (flere har peget på VE). Ihvertfald en nær relation.
Betalingen kan være gjort på anden vis, mindre sporbar, gennem en form for forretning.
Det tror jeg også. Denne typen avtaler blir gjort face to face, eventuelt via mellommann. TH og RU kan ha stått for kryptorigget og staget kidnapping. Foreløpig er det to siktede og politiet har flere i kikkerten, mer konkret om samarbeid får vi nok ikke vite før det evnt er klart for tiltale
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hunterrr
Noen interessante spørsmål som jeg synes er viktig å ha svar på:
Hvis TH står bak dette, da må han ha hatt hjelp både til IT både før og underveis (en person som tar seg av dette med krytpert mail osv).

Samt en person (hvis ikke samme som den første), som har kunnet gjøre ugjerningen. Å finne noen utenforstående som både har endel IT kompetanse og samtidig kapabel til å ta livet av en eldre dame er vel ikke noe som vokser på trær. Denne personen måtte også ha fått ganske grundig informasjon og gjennomgang av hendelsesforløp og plan. Så det burde vel isåfall være 2 personer. Hvordan han skulle få tak i disse er i seg selv en gåte for seg, men lar den ligge nå.

Han har også vært avhengig av å ha kontakt med den IT personen ganske mye i forkant, men også en god del underveis. Kontakten må ha vært ganske grundig før hendelsen, for å gå gjennom hele scenariet og tenke gjennom alt ifht IT osv. Og etter hendelsen. Jeg ser ikke for meg at TH gir hele ansvaret til denne IT personen å dikte opp mailer og styre alt som skjer uten at TH hadde ønsket et ord med i laget. Det kunne jo skje at noe ble sagt feil som ikke var så gjennomtenkt osv. Han liker kontroll, så han måtte jo hatt kontroll på dette.

Hvordan skulle han klart å kommunisere med denne/disse personen/e? Er han så teknisk at han klarer å lure politi med en type kommunikasjon som ikke de klarer å finne? De fulgte jo det meste av mannens bevegelser med lupe i lang tid? De har hatt hemmelig etterforskning på han veldig lenge. Så kan det hende at de har funnet noe. Det gjenstår å se. Men isåfall burde det vel være rett i kasjotten. En drapsmann kan jo ikke gå løs.

En annen ting er at disse må også isåfall ha betalt for det? De kan jo ikke gå i 8 mnd uten å få penger eller noe isåfall? Man kan argumentere for at de 10 mill var den betalingen. Men da kunne han jo gjennomført den betalingen på et tidligere tidspunkt. Det ville jo være risiko for at de som hjalp han begynte å presse for å få han til å betale raskere. Han kunne jo betalt de 10 mill før?

Det er fryktelig mange tunge indisier som egentlig skurrer veldig sterkt med at TH står bak dette.
Veldig enig med deg, altfor mye som taler mot at TH er gjerningsmann i denne saken. Også det faktum at han er mediesky, og skulle ha valgt en så spektakulær metode som kidnapping i "lille Norge" for å få kona til å forsvinne, rimer dårlig. En ting med trusselbrevet som kanskje kan indikere at forfatteren ikke er norsk, er bruken av store bokstaver. Mange (kanskje alle?) ikke -latinske språk, har ikke store og små bokstaver. Så ved å bruke kun store bokstaver, unngår man å avsløre typiske unorske feil som manglende stor bokstav etter punktum.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orderud.
At alle som dør, driter seg ut, enten de blir skutt i hodet, eller dør av alderdom 90 år gammel? Har aldri hørt noe om det.
Står litt om avføring her ved tildligere tilfeller av drap.
"og hennes klær var tilgriset med avføring, som er vanlig ved kvelning."
https://www.mn.uio.no/ibv/tjenester/kunnskap/biobloggen/rett.html
At det har kommet ut avføring, stemmer med at det var slepespor, og det stemmer med at GM tok av henne klærne. Ser ikke noen grunn ellers til at han skulle ta av henne klærne. Slepesporene skal være av en slik art at man oppdaget det med en gang, altså ikke avsatt i vann fra dusj f.eks.
Men det kan jo være at de i tillegg har funnet mikroskopiske bloddråper med bobler i, som du snakker om.
Det er helt vanlig at avgang av urin og avføring skjer like etter døden, på grunn av muskelavslapping.
Citera
2020-06-12, 13:39
Medlem
Nyvaakens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ariel70
Helt enig i dette. Jeg håper og tror også.
Jeg er ikke overbevist at hun har blitt drept i huset om dette er alt de har å basere det på. Jeg tenker at hun kan ha blitt ordentlig redd fordi hun muligens hadde en mistanke om at mannen hennes kunne finne på noe slikt, og at hensikten da ikke ville være kidnapping. OM hun hadde fått snusen i noe som TH ønsket å holde hemmelig, og om dette var Wiborg-saken og han hadde noe å gjøre med det, ville det ikke være vanskelig for henne å skjønne tegningen når fremmede mennesker kommer og skal ha henne ut av huset.
Jeg tror det var en trussel fra TH fordi hun er den som han er redd for at kan komme til å snakke. Fordi han hadde blitt mistenkt direkt.

Feil sendt.
Senast redigerad av Nyvaaken 2020-06-12 kl. 13:43.
Citera
2020-06-12, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ariel70
Det er selvsagt essensielt i et hvert drap å få liket til å forsvinne siden fravær av et lik gjør oppklaringen mye vanskeligere.

Utrolig at jeg må forklare disse tingene.
Da må jeg bare takke for at du forklarte det for meg🙄
Jeg har ikke sett statistikken, men hvor mange drap har vi i Norge hvor kroppen er sporløst borte, kontra drap hvor liket blir funnet på, eller i umiddelbar nærhet av, åstedet?
Citera
2020-06-12, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av univers123
Veldig enig med deg, altfor mye som taler mot at TH er gjerningsmann i denne saken. Også det faktum at han er mediesky, og skulle ha valgt en så spektakulær metode som kidnapping i "lille Norge" for å få kona til å forsvinne, rimer dårlig. En ting med trusselbrevet som kanskje kan indikere at forfatteren ikke er norsk, er bruken av store bokstaver. Mange (kanskje alle?) ikke -latinske språk, har ikke store og små bokstaver. Så ved å bruke kun store bokstaver, unngår man å avsløre typiske unorske feil som manglende stor bokstav etter punktum.

Ja men jeg føler meg overbevist om at forfatter er norsk. Fordi balansen er så perfekt ifht å skrive så dårlig norsk, men samtidig få fram budskapet så perfekt. Det er ingenting i brevet som ikke nordmenn forstår, selv om det er katastrofalt dårlig språk.

Jeg er ikke av de som tror dette er noe kidnapping. Overhode ikke. At dette er kidnapping er like sannsynlig som 0.005% hvis man bruker sannsynlighetsberegning matematisk og setter alle teser i rekkefølge. Det er fryktelig mange usannsynligheter samtidig som svekker den hypotesen noe enormt.
Dette er et drap fordekt som en kidnapping. Der tror jeg nok politi har helt rett.

Men som sagt, jeg er også veldig tvilende til at TH er den som står bak dette drapet.
Citera
2020-06-12, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minnimus
Det tror jeg også. Denne typen avtaler blir gjort face to face, eventuelt via mellommann. TH og RU kan ha stått for kryptorigget og staget kidnapping. Foreløpig er det to siktede og politiet har flere i kikkerten, mer konkret om samarbeid får vi nok ikke vite før det evnt er klart for tiltale

Hvis vi holder på at TH står bag, og MGM er en nær forretningspartner (fx VE) og det er ham der har udført drabet/kidnapningen, (og RU kun -uvidende om planen- har leveret viden om kryptorigget), så har TH fuld kontrol over sin MGM, da han aldrig ville kunne sladre til politiet eller afpresse TH eftersom han selv står for drabet.
Citera
2020-06-12, 13:51
Medlem
Nyvaakens avatar
Saken er en jævla diger labyrint,med utallige blindveier.Folk løper etter hverandre inn i blindveiene,og sikkert etterforskerne også.
Synes debatten og synsingen her på tråden har blitt kjedelig og lite konstruktiv å følge.

Det er så lite konstruktivt å påstå både fysisk vold,alkoholisme,psykopati osv. om det ikke er kilder som viser at dette er helt sant.

Det hadde vært mer spennende om man startet på nytt,og nøste helt fra starten.
Gå mer tilbake i tråden fra tidligere faser.

Alt som er helt åpenbart er mest spennende å hente/legge frem og følge.

* Hva er helt klare fakta. * Hva er helt åpenbart utifra sunn fornuft.

n.b. det er en + artikkel på DB i dag,der overskriften er: "Sånn er mamma." merk: Ikke var.
Om noen kunne kopiere teksten å legge ut? Alle har ikke abonnement hos Dagbladet.
Senast redigerad av Nyvaaken 2020-06-12 kl. 14:02.
Citera
2020-06-12, 13:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Adrielle
Det er helt vanlig at avgang av urin og avføring skjer like etter døden, på grunn av muskelavslapping.

At musklene blir avslappet betyr jo ikke at avføringen kommer ut av seg selv, med mindre at man har diare` da. Men når man dør av kvelning, så strammer musklene seg slik at det blir presset ut. Dette skjer noen minutter etter at man har sluttet å puste. Dette skjer ikke når man dør av andre årsaker.
Les det jeg linket til da. Avføring er vanlig hvis man dør av kvelning står det. Det betyr at dette er uvanlig hvis man dør av andre årsaker.
Citera
2020-06-12, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minnimus
Eller RU med kompiser var en beleilig villedning?
I THs posisjon kunne han hatt kun én medhjelper som han hadde kontakt med. En han stoler blindt på, og som har likt motiv. Gammel forretningspartner f.eks?
Denne M(aster)GM styrte da all kontakt med kryptogutta og dem som utførte ugjerningen i huset.
Kanskje litt søkt, men det er det mye som er i denne saken...

(Jeg tipper nr 5 forresten)
Citera
2020-06-12, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orderud.
At musklene blir avslappet betyr jo ikke at avføringen kommer ut av seg selv, med mindre at man har diare` da. Men når man dør av kvelning, så strammer musklene seg slik at det blir presset ut. Dette skjer noen minutter etter at man har sluttet å puste. Dette skjer ikke når man dør av andre årsaker.
Les det jeg linket til da. Avføring er vanlig hvis man dør av kvelning står det. Det betyr at dette er uvanlig hvis man dør av andre årsaker.
Heh, jeg trodde faktisk dette var allmennkunnskap blant de som er noe som helst interessert i kriminologi og rettsmedisin😄 tror du må bruke en større hammer...😇
Citera
2020-06-12, 14:27
Medlem
Jakten på mannen bak Snap-kontoen skulle vise seg å bli sjeldent krevende. Oslo-politiet er ett av fem politidistrikter med saker hvor Snapchat-brukeren er involvert.

Tre politidistrikter henla sakene fordi de ikke klarte å finne personen bak profilen.

– Etter all sannsynlighet har denne mannen planlagt handlingene sine lenge, ihvertfall helt siden sommeren 2017, tror Helland Astrup
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/vQ7024/politiet-kan-ha-brukt-hundrevis-av-betalingskort-for-aa-begaa-overgrep-mot-mindreaarige?utm_source=v gfront&utm_content=row-2

Hvorfor jeg poster dette her:
3 politidistrikt henla saken for de kom ingen vei... Dette viser blant annet å skjule digitale spor gjør det vanskelig, naturligvis.
TH sin sak er nok enda mer komplisert, ingen vitner/lik osv.
Hva er sannsynligheten for at politiet har tunnelsyn? Låst seg fast på noen spor, da de ikke finner andre spor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in