2020-06-12, 12:05
Medlem
För många år sedan kunde man göra avdrag i deklarationen för arbetsrum i bostäder. Det kanske kommer tillbaka när staten måste göda hypoteksmedelklassen nästa gång.
Citera
2020-06-12, 12:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Det intressanta med den kraftiga nedgången 2017 var att jag inte ser något skäl till varför den ägde rum. Den ägde rum ändå. Jag misstänker att lågräntepolitiken hade ställt till med överutbud. Nu har hela världen drabbats av kris och en massa stollar i tråden mear att det påverkar inte svensk bostadsmarknad särskilt mycket. Varför skulle just svensk bostadsmarknad liksom "bestå av granit"?

Pga flytt till annan stad köpte jag en lägenhet där förra året, 2019. Ja jag har inga illusioner. Jag tror mig veta ha förlorat 10-20% på det köpet. "Hyran" är således hiskelig.

Däremot känner jag också stort misstroende gentemot resten av EU, särskilt norra, centrala och södra delen, men inte den östra halvan. Misstror också USA trots Trump. Ekonomier som inte kännetecknas av sparande och produktion utan slöseri och skuldsättning, där ska det gå åt helvete också.

Bara för att du gjort en mindre bra affär sänker det inte marknaden. Visst kan det diffa 5-10% men det är knappast att beteckna som krasch.

Det som motverkar en krasch är dels extremt låga räntor men primärt den totalt havererade hyresmarknaden. Säljer du ditt hus eller BR får du DYRARE boende. Varför ska man då sälja? Man kan leva på socialbidrag i BR..
Citera
2020-06-12, 12:24
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Det intressanta med den kraftiga nedgången 2017 var att jag inte ser något skäl till varför den ägde rum. Den ägde rum ändå.
Ja, men året innan var den här tråden kaotisk av en anledning. Det var då svenne-i-banan och co rullade sitt "världens bästa investering" och jag försökte förklara att retards för stunden tältköade(!) för att lyckas skriva upp sig på halvdant byggda, extremt överprisade nybyggda bostadsrätter i Stockholm. Detta såklart för att det var "världens bästa investering". Vi pratar blonda 20-åringar som tuggade tuggumi och slaskade ur sig att det är såhär man gör "bostadskarriär".

D.v.s. det var i det läget inte längre någon slags komplicerad diskussion, bubblan som initierades med styrningen 2010-2014 hade kulminerat. Så jag tror inte man behöver leta längre än så för att se vad som hände 2017.

Det som sedan blir komplicerat är ju att fiat-ekonomin inte direkt är en fri marknad när det gäller själva normeraren. Så sedan 2017 hade dessa bostadspriser kraschat totalt normerat i EUR/USD (antagligen även guld osv), men även om kraschen var snabb och plötslig i SEK var priserna i just SEK påväg tillbaka i början av året.
Citera
2020-06-12, 12:37
Medlem
.
Senast redigerad av xlxerox 2020-06-12 kl. 12:41.
Citera
2020-06-12, 12:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Bara för att du gjort en mindre bra affär sänker det inte marknaden

Marknaden har tagit stryk. Därför drabbade det mig också.
Citera
2020-06-12, 18:28
Medlem
Citat:
Prisuppgången på bostadsrätter under 2010-talet var betydligt lägre än decenniet innan. Bostadsrättspriserna ökade med 151 procent under perioden 2000–2009, att jämföra med en uppgång med 70 procent mellan 2010–2019. Det visar en ny analys som Länsförsäkringar Fastighetsförmedling gjort av data från Svensk Mäklarstatistik.
Folk pratar om krasch... vart är den? Snabba klipp på bostadsmarknaden? Lycka till. Villor upp 3,4% under Maj. Önsketänk, trillske, du vill köpa bostad billigt för att du inte har råd din jävla fattiglapp. Det kommer inte att ske.
Citera
2020-06-12, 19:11
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Självklart att just du är av den uppfattningen. Du är ju bankvän och regim- och systemvänlig. Ditt land Sverige, är skit! Det drabbar kronkursen. Landet har skaplig inflation också men du räknar ju enligt det regimlojala KPI och även jag vet att då ser det inte så illa ut som det faktiskt är.
Nu var det inte uppfattningar jag skrev utan fakta.

Om Sverige är skit kanske du skulle överväga Bulgarien. Det tror jag är mer i din smak. Minskande folkmängd. Glest befolkat. Ingen nyproduktion som driver upp priserna. Borde gå att hitta ett gammalt torp för dig för en överkomlig summa. Ingen nämnvärd finansiell sektor. Dock har dom lite tillväxt men du kan ju inte få allt. Det kommer nog vända ned med tiden.

Citat:
Hur vore det om ni bankvänliga nissar fråntogs all makt över penningpolitiken? Ja tack. Priserna skulle inte utvecklas som de gör. Det skulle vara tvärtom och det finns en rad positiva konsekvenser av en sådan kursändring.
Alla som vill ha fallande levnadsstandard skulle välkomna den förändringen du önskar.

Citat:
Priser på bostäder skulle falla, jajamänsan men Sverige i stort skulle utvecklas åt rätt håll. Realt skulle tillväxt gälla. Senast Sverige var så, det är nu i stort 30 år sedan, på 1980-talets slut.
Nja, iom att produktionen skulle minska så skulle det bli inflation iom att det finns en omsatt M1 som skall köpa färre varor.
Och minskande levnadsstandard då vi inte längre kan konkurrera globalt.
Citera
2020-06-12, 19:56
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
https://omniekonomi.se/nordea-pa-vag-att-hoja-bnp-prognos-fran-jattedaligt-till-mindre-daligt/a/zGa73r
Nordea på väg att höja BNP-prognos:
Nedgången i svensk ekonomi kommer inte att bli så djup som man tidigare befarat.

Nu är vi i en fas där vi får revidera upp BNP-prognoser i år
Nu ser det ut som om BNP faller med omkring 4 procent i år, snarare än de 7 procent som varit konsensus om man tittar på Riksbanken och Konjunkturinstitutet, säger han.

Dvs 4% BNP tapp för Sverige istället för de ca 7 som diskuterats tidigare.
Och långt från de 10% som en del alarmister tagit för givna.

Då skulle staten kunna minska en del av det slösande som de tänkt sig.
Sänka statens bidrag till akassan kan vara vettigt. (Facket kan ju få ta över och betala. Så kanske dom blir mindre benägna att skapa arbetslöshet).
https://omniekonomi.se/seb-skruvar-upp-bnp-prognos-laget-battre-an-befarat/a/9vP8bw
Även SEB justerar upp BNP-prognosen.

Lite mer om Nordeas prognoshöjning
https://tt.omni.se/nordea-pa-vag-att-hoja-bnp-prognoser/a/1nKOdJ
Svensk ekonomi ser inte ut att tvärnita lika brutalt som befarat i coronakrisen

SCB's nya BNP-indikator visar på en nedgång i April på 7.3%. Och April anses som den månad när vi ska påverkas mest.

Som jämförelse rasar Storbritannien med 20.4% i April.
Och Frankrike bedöms rasa med 20% för andra kvartalet. Vet inte om dom vågar publicera siffran för April.

Katastrof i dom länderna är bara förnamnet. Inte konstigt att dom vill sno pengar av Sverige. Dom är precis som V+SD+S väljare som skall sno av de som producerar mer värde.
Citera
2020-06-13, 07:43
Bannlyst
Citat:
Hur vore det om ni bankvänliga nissar fråntogs all makt över penningpolitiken? Ja tack. Priserna skulle inte utvecklas som de gör. Det skulle vara tvärtom och det finns en rad positiva konsekvenser av en sådan kursändring.

Citat:
Alla som vill ha fallande levnadsstandard skulle välkomna den förändringen du önskar

Bank-nissar ska rullas i tjära ta mig fan.

Du liksom-fb står inte för ökad levnadsstandard utan för en sänkt sådan. Svensk tillväxt realt sett är i fallande eftersom Sverige inte gör någonting rätt.

Att göra rätt innebär att sätta stopp för slöseriet såsom massinvandringen. De som är skyldiga till massinvandringen borde dessutom egentligen skjutas av.

Man skulle därefter arbeta för räntehöjningar vilket ger sänkta priser och anledningar till svensk export att förnya sig.
Citera
2020-06-13, 07:49
Bannlyst
Som jag skrev. Vad räntehöjningar ger:

Priser på bostäder skulle falla, jajamänsan men Sverige i stort skulle utvecklas åt rätt håll. Realt skulle tillväxt gälla. Senast Sverige var så, det är nu i stort 30 år sedan, på 1980-talets slut.

Detta har jag kollat upp och det stämmer. 1980-talet är det sista årtiondet där BNP ökar mer än vad penningmängden gör. BNP ökar realt istället för det där statistiska tjafset som gäller idag. Idag gäller politik och propaganda, det du sysslar med. På 80-talet var det frågan om verkliga förbättringar.

Citat:
Nja, iom att produktionen skulle minska så skulle det bli inflation iom att det finns en omsatt M1 som skall köpa färre varor. Och minskande levnadsstandard då vi inte längre kan konkurrera globalt.

Det här är svammel. Jag är ute efter positiva förändringar avseende produktionen. Produktionen kan inte vara av samma art år efter år. Samtidigt är det smartare att jobba mindre och få mer betalt. Det är det som är real tillväxt, någonting du inte står för eftersom du är idiot och en banknisse.
Citera
2020-06-13, 10:06
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Bank-nissar ska rullas i tjära ta mig fan.
Jag antar att du hör till de sk kaoz-människorna, som det skrivs om i forumet.

Citat:
Du liksom-fb står inte för ökad levnadsstandard utan för en sänkt sådan. Svensk tillväxt realt sett är i fallande eftersom Sverige inte gör någonting rätt.
Tillväxt är något man mäter upp. Den har varit stigande. Och i Sverige mer än i grannländerna på 2000-talet.

Vi har nu råd med mer än vi hade förr.

Citat:
Att göra rätt innebär att sätta stopp för slöseriet såsom massinvandringen. De som är skyldiga till massinvandringen borde dessutom egentligen skjutas av.
Och där irrade du iväg till svårt off topic svammel.

Citat:
Man skulle därefter arbeta för räntehöjningar vilket ger sänkta priser och anledningar till svensk export att förnya sig.
En stigande realränta:
* skulle snarare leda till prishöjningar då näringslivet kapitalutgifter ökar.
* skulle leda till att näringslivet inte har råd med investeringar i sänkt produktionskostnad och innovationsarbete. Varvid tillväxten skulle stanna av.

Det är som jag säger. Det du får med dina önskningar är i bästa fall stagnation. Nordkorea borde vara ditt favoritland.
Citera
2020-06-13, 10:19
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Som jag skrev. Vad räntehöjningar ger:

Detta har jag kollat upp och det stämmer. 1980-talet är det sista årtiondet där BNP ökar mer än vad penningmängden gör. BNP ökar realt istället för det där statistiska tjafset som gäller idag. Idag gäller politik och propaganda, det du sysslar med. På 80-talet var det frågan om verkliga förbättringar.

Det här är svammel. Jag är ute efter positiva förändringar avseende produktionen. Produktionen kan inte vara av samma art år efter år. Samtidigt är det smartare att jobba mindre och få mer betalt. Det är det som är real tillväxt, någonting du inte står för eftersom du är idiot och en banknisse.
Ja, en kraftigt stigande realränta skulle leda till fallande bostadspriser och totalstopp i bostadsproduktionen. Och kraftigt stigande arbetslöshet.

Innehav av bostäder skulle bli mycket dyrare, pga den höga realräntan.

Och priserna skulle falla då arbetslösheten eskalerar och färre kan betala något. Och skatterna skulle öka då staten skall omfördela mer till alla arbetslösa.

Och folk skulle amortera i panik och eftersom de inte konsumerar något går det mesta av näringslivet i kk. Med än mer massarbetslöshet.

Ingen som läst dina inlägg tvivlar nog på att du menar att detta är smart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in