2020-06-12, 11:26
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zag
Om vi ska tillämpa generositetsprincipen (vilket jag tycker att man ska, för det är enda vägen framåt) så utpekade PK ingen skyldig, bara en misstänkt. Men visst, jag håller med om att upplägget på presentationen var bedrövligt och att det lätt kunde misstolkas. Jag tror misstaget han gjorde var att tänka för mycket som en jurist, i en situation som inte var strikt juridisk.

Det var inte mycket att misstolka. Stig Engström Pekades ut på lösa grunder och PU bortsåg från det som talade emot honom som gärningsman.

Redan på eddans tid var det ett beteende som väckte obehag.

Fänaden dör,
fränder dö,
själv dör du likaledes;
ett vet jag
som aldrig dör:
domen som fälls om den döde
Citera
2020-06-12, 11:27
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Jag kan inte se någon annan orsak till Petersons agerande än att de initialt hade något annat att presentera.

Vem/vilka har haft möjlighet att stoppa den egentliga utredningen från att komma i dagen?

Regeringen.
Citera
2020-06-12, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajhahne
Ja, han vill bli ihågkommen för nåt stort. Han grämde sig över att ha missat nåt stort på bara en minut.

Ett kronvittne är någon som är inblandad i ett brott men slipper straff om han golar angående dom andra inblandade.
Citera
2020-06-12, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Vidare i Veckans Brott https://www.svtplay.se/video/2708178...t-3?start=auto

21.15. Intervjuv med Krister Petersson. Här säger han att det kommer ett besked i åtalsfrågan. Antingen blir det åtal eller något annat. Hur kunde han här säga att det skulle kunna bli åtal? Han säger fövisso att det också kan läggas ner. I det hr läget måste KP vetat att det skulle läggas ned, men varför denna teater? Vad har hänt mellan den intervjun till denna totala kollaps i åtalsfrågan, för det var aldrig tal om åtal.

Han verkade glad över att va med i tv o vad säger det nu när vi vet vad han presenterade?
Citera
2020-06-12, 11:30
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajhahne
Därför att han själv vet att samtalet var så pass långt att han missade mordet. Självklart nämner han inte det.
Om någon vaken då hade korrigerat SE till 23.19.? vad skulle kommit ut av det? Antingen erkänna att han kom ut "för tidigt" lr plötslgt komma på att kanske talade jag med vakten i en minut, trots att jag hade mkt bråttom till T-banan.
Citera
2020-06-12, 11:30
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Ja, så illa är det, och man förvanskar konstant fakta i presentationen. Reflektera över detta konststycke i genrén. Det borde vara åtalbart.

KP säger att:

”Han lämnade enl egen uppgift arbetsrummet kl 23.15

pratade med väktaren en kort stund

Använde sitt inpasseringskort kl 23.19

”Lämnade Skandia via Sveavägen 44”

Det KP säger är att SE pratade med väktaren efter att han lämnade rummet 23.15, och därefter använde han inpasseringskortet 23.19 och lämnade Sveavägen 44 i samband med det.
Det skulle innebära att SE hade över 2 minuter på sig att mörda Palme.

Den rätta versionen är att kronologin är helt annorlunda än i Peterssons framställning. Det står i protokollen att SE stämplade ut, gick till receptionen där han talade med väktaren om fjällsemester, övertidsarbete och sin resplan hem, och lite allmänt. ”Vi pratade ganska mycket”
Först därefter gick han ut på gatan, men något inpasseringskort då han lämnade Skandia finns inga uppgifter om.
Hela framställningen är direkt fel, och det är en avgörande skillnad.
Det innebär nämligen att tidsmarginalen krymper med ett minst par minuter, och utstämplingen var som tidigast 23.19, men kan också ha varit senare.
Lägg därtill ett par minuters samtal med väktaren, så innebär det att han tidigast kan ha kommit ut på gatan 23.21. Det är 57 meter att få till mordplatsen och mordet skedde ca 23.20-23.30.

Detta är alltså en helt medveten förvanskning av förloppet på en helt avgörande punkt.
KP måste synas i sömmarna, han får inte komma undan.

Ironiskt nog anklagar man konstant SE för att trixa med sanningen, men det är uppenbart att KP själv är betydligt värre.

Jag vill fråga KP varför han använder ordet inpasseringskort och inte stämpelkort.
Citera
2020-06-12, 11:32
Medlem
styrlunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siwur
Vad finns det för detaljer som talar emot SE eller styrker SE:s vittnesmål?

I LAC-inspelning frågar (Gösta S?) om det finns nåt signalement, varpå någon svarar.. något senare är det någon som säger "han är här". Vem är det som säger detta?

SE säger att han hör att man felaktigt har gett hans signalement, varpå han springer efter poliserna. I LR modell på itdemokrati så ligger detta rätt med övriga omständigheter på så sätt att det inträffar precis innan 3 poliser rör sig upp med tunnelgatan.

https://youtu.be/lYjDDeTe2iY?t=16

Frågan är om "han är här" från inspelningen avser förklara att SE är på plats och signalementet är fel, eller om det handlar om något annat.
Jag har lyssnat på det där många gånger. Jag tycker mig höra att någon säger något om blå, typ blå jacka.
Jag är säker på att det är Björkman som avses.
Det visar att det var fler än LP som efter skotten uppfattade det som att Björkman var skytten.
Citera
2020-06-12, 11:32
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Jag kan inte se någon annan orsak till Petersons agerande än att de initialt hade något annat att presentera.

Vem/vilka har haft möjlighet att stoppa den egentliga utredningen från att komma i dagen?

Det som presenterades i onsdags går ihop med det KP sagt i förhand
Citera
2020-06-12, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Jag vill fråga KP varför han använder ordet inpasseringskort och inte stämpelkort.

Stämpelkort används för att mäta arbetstid. Teoretiskt kan man stämpla ut och befinna sig på arbetsplatsn cch utföra privata saker.

Inpasseringskort markerar tiden man kommer in i/lämnar byggnaden.
Citera
2020-06-12, 11:34
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Han verkade glad över att va med i tv o vad säger det nu när vi vet vad han presenterade?

Det kändes uppenbarligen mycket dåligt för honom att presentera den här "lösningen", hans uppträdande under presskonferensen visade hur dåligt han mådde över det. Rimligen kände han efter det att nu är skönt att det är över. En lättnadskänsla i likhet med det dom folk känner när en nära anhörig äntligen hittats död kanske.
Citera
2020-06-12, 11:36
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Stämpelkort används för att mäta arbetstid. Teoretiskt kan man stämpla ut och befinna sig på arbetsplatsn cch utföra privata saker.

Inpasseringskort markerar tiden man kommer in i/lämnar byggnaden.

Precis. Och KP säger SE använde sitt inpasseringskort 23:19. Misstag, missledning eller sanning?
Citera
2020-06-12, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Det är en bra fråga.
Kanske ville han ge sken av att han öppnade ytterdörren med kortet strax innan han gick ut på gatan kl 23.19?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in