2020-06-11, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Ja det är dags att ta av helgonglorian från Lisbet, det är tydligt att hon dolde något och var beredd att peka ut en oskyldig för att hennes hemligheter skulle bevaras.

Exakt så . Helt uppenbart om man är läskunnig, läst vittnesmålen och noterat hennes beteende efter mordet.
Citera
2020-06-11, 23:24
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solvindarfriska
Kanske är ett tecken på att SAP har lite för många slevar med i denna soppa.

Ja, eller om man nu ville få Mårten Palme att stödja förslaget, som han har gjort, så fick man kanske göra den eftergiften.
Citera
2020-06-11, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zappaholic
Du väljer helt att bortse från IM:s vittnesmål?

Nej men vad säger du om alla andra vittnesmål? Morelius säger förresten också initialt att GM gick upp BREDVID bakom Palme.
Citera
2020-06-11, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
En riktig mordutredare som hade löst mordgåtan om han fått resurser att granska WT-männen. I dagens AB-artikel talar han även om intressanta uppgifter om Sydafrika.

Kan det vara så enkelt att KP:s riktiga utredning inte fick presenteras?

Inte heller jag föddes i går.
Ja, det lutar åt det. Det är iaf minst en hund begraven här, eller snarare 100 st.
Senast redigerad av Barkarrow 2020-06-11 kl. 23:28.
Citera
2020-06-11, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mckenzy
Nej men vad säger du om alla andra vittnesmål? Morelius säger förresten också initialt att GM gick upp BREDVID bakom Palme.

Svårt att få ihop en bild om du frågar mig. KP bortser från de vittnen som inte stödjer hans teori.
Citera
2020-06-11, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zappaholic
Svårt att få ihop en bild om du frågar mig. KP bortser från de vittnen som inte stödjer hans teori.

Den enda rimliga förklaringen är att Lisbeth inte talar sanning. Vad är din förklaring till hur de övriga vittnenas utsagor kan skilja sig så enormt mot hennes ?
Citera
2020-06-11, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Det var ingen teori. Det var ett förslag på att det finns alternativ.

Så han står inte mot väggen från den vinkeln?En grafiker väl bekant med kvarteren kan ju tänka sig att sett från mordplatsen står mannen mot den väggen. Eller kan man bara prata om saker precis som man sett dom?

Du kräver kanske att han ska ha sagt "jag såg honom snett uppifrån"?
”Teori” eller ”förslag”. Din trovärdighet som debattör sköt väl inte direkt i höjden med det ”förslaget” ändå.

Jo visst kan man tänka sig att ”grafikern” tittat ut genom sitt kontorsfönster någon gång och sett att det stod ett hus på den andra sidan gatan. Även om det är ett hästjobb att få dit Jeppsson.
Du har helt rätt

Tillägg: vi har högt till tak, och jag vill inte reta folk i onödan.
Senast redigerad av MacMackay 2020-06-12 kl. 00:24.
Citera
2020-06-11, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barkarrow
KP:s beteende på presskonferensen var märkligt. Det kändes nästan som han har blivit utsatt för hot.
Bra observation! Kan något ha hänt då lösningen presenterades för regeringen, och KP på kort varsel blev tvungen köra plan B?

Tillägg. Vad hände med mordvapnet som Suhonen flaggat för?
Kanske uppgiften var korrekt, och att de egentligen hade tänkt att presentera en helt annan lösning än ”filterlösningen”? Värt att tänka på!
Senast redigerad av MacMackay 2020-06-11 kl. 23:55.
Citera
2020-06-11, 23:47
Medlem
Intressant ny story från SA. (Lanserar om det för säkerhets skull)
But circumstantial evidence emerged that he had been in Stockholm on the night Palme was killed. The gun that had killed the Swedish premier was also a .357 magnum revolver, the weapon favoured by Bacon/Barnett.
https://www.dailymaverick.co.za/article/2020-06-10-olaf-palme-assassination-the-sa-connection/#gsc.tab=0
Citera
2020-06-11, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Precis.

I första förhöret kl 12.20 1 mars 86 berättar SE att han såg den unge mannen i 20-årsåldern iklädd mörkblå täckjacka stå inne på Tunnelgatan.

Det bevisar att SE är oskyldig. Han kunde se LJ tidigast ca kl 23.22.15. Det vill säga när GM befann sig i trappan.

Innan dess var LJ dold bakom baracken.

Det är denna självklarhet som Filter och KP missat. Vi är många i tråden som berättat detta gång på gång. Trots det sitter KP 34 år efter mordet o pratar om SE som misstänkt gärningsman.

Heja Sverige!

Nonsens, SE kan ha stått och tittat österut för att se att flyktvägen är fri och då sett LJ komma gående söderut. Han kan då gått några steg in i korsningen för att se vad han tar vägen då kan man även se andra sidan av barackerna. SE kan dessutom beskriva att LJ står helt stilla i flera sekunder och funderar.
Citera
2020-06-11, 23:52
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Exakt..det luktar ny lögn lång väg.
KP och HM är icke trovärdiga.
Såvitt jag förstått finns bomspåren i huvudsak på den hårda kopparmanteln vilken borde stå emot tidens tand rätt bra.

Nej, sanningen har nog legat framför oss hela tiden: i FUP-IV framgår att FBI redan i mars 1986 konstaterade att det inte ens gick att säga om kulorna avfyrats ur samma vapen. Det skulle kunna tolkas som att bara OP-kulan är för demolerad men min amatör-bedömning är att spåren på kopparmanteln är svaga på båda kulorna. SKL (idag NFC) var något mer optimistiska, men klart är att kulorna inte var i bästa skick redan dag 1.

Ingen konspiration således.
Citera
2020-06-11, 23:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Suckmesideways
Ja den artikeln skulle jag också vilja se, känner ej igen.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/palmeaklagaren-mannen-som-pekas-ut-i-filter-ingar-i-utredningen?fbclid=IwAR08uryLZ9s6mujJlAsfS4-vxWO gznMyEoHgUMBwhC8CPiEEPAwC6HbT1xw

Citat:
Åklagare Krister Petersson som leder utredningen om Palmemordet är fåordig om Filters nya uppgifter i fallet. I tidskriften pekas en specifik person ut som Olof Palmes sannolika mördare, men chefsåklagaren menar att han har en egen uppfattning om vem som mördade Sveriges dåvarande statminister.

Dessutom väldigt konstigt att det finns inslag i artikeln citerat nedan.

Citat:
Vi jobbar med fler personer som kan vara intressanta, säger Krister Petersson och berättar att förhör fortfarande hålls och att utredningen går framåt.

Petersson säger att han, utifrån vad han vet i dag, redan har en uppfattning om vem som mördade Olof Palme för 32 år sedan.

Citat:
– Det har jag men det är ingenting som jag vill torgföra i media. Vi arbetar efter olika teorier och det finns olika personer som kan vara olika intressanta i olika sammanhang, men mina personliga åsikter eller vad vi inom Palmeutredningen bedömer är ingenting som jag kommenterar, säger Krister Petersson och tillägger att han behöver mer bevis innan han kan ta fallet till en domstol.

Så vilka andra teorier och personer har man lagt ner tid på? Om det första citatet verkligen stämmer så jobbade alltså PU med helt andra grejer 2018.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in