2020-06-11, 21:36
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Björkman, som stod rakt bakom henne.

Så LP misstog sig alltså och pekade ut Christer P som vittnet Björkman? Det låter inte helt omöjligt.
Citera
2020-06-11, 21:37
Bannlyst
Vill påstå att flera vittnen sett vad de vill se:

Hur är det möjligt att se detaljer på detta avstånd?

http://www.bilddump.se/bilder/20200611212957-188.151.129.1.png
Citera
2020-06-11, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
SE stod på den andra sidan av baracken då skotten föll. Läs på!
?
Citera
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
...
Det faktum att familjen Palme plötsligt bytt fot från CP till SE skulle man kunna
göra en långtgående analys om, men det överlåter jag till psykologin.
...
Det hade ju varit klädsamt av MP att be CP om ursäkt för att han och hans mor nästan fick honom inlåst på livstid. Rymlig moral har han. Äpplet faller tydligen inte långt från Palmeträdet.
Citera
Medlem
Suckmesidewayss avatar
Jag undrar varför korvkioskinnehavaren LN får frågan i förhöret 5 timmar efter mordet om han uppfattade den man som gick efter LOP om denne hade en väska i handen.
http://www.itdemokrati.nu/page36b.html
Citera
2020-06-11, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Förhör? Detta är en andrahandsuppgift från en Skandia-anställd, PH. Varför skulle den uppgiften väga tyngre än förhöret med henne 860610? I synnerhet som hennes tidsuppgift är förankrad i hennes egen ankomsttid till jobbet, något hon knappast tar miste på.

Om du läser mitt inlägg igen så ser du att jag var noggrann med att kalla polisförhöret för ett förhör, och samtalet med PH för ett samtal.

Citat:
Låt mig fråga dig har du läst förhören med ALG och PH eller nöjer du dig med TPs partsinlaga i Filter?
Jag har läst alla förhör som finns tillgängliga, de flesta flera gånger. Jag har inte läst reportaget i Filter, bara TP:s bok.

Citat:
Jag har läst PHs vittnesmål och det är ganska häpnadsväckande vad han har att berätta om väktarna som ”döljer, om man skall var illasinnad” och ”henne för jag lite puls på” och hon ”berättar inte för oss”. Intrycket jag får är att han ser ned på väktarna och gör allt för att få dem misstänkta, oklart för vad och närmast obehagligt. Om vi går till vad PH berättar i andra hand om ALG, som han uppenbart inte gillar, så är det följande (förhör 860609j:
- ”när vi då hör en av de kvinnliga väktarna (ALG)... hon berättar att SE har varit ute och käkat, kommer in klockan strax efter nio, men det berättar den här AK inte för oss inte fastän hon har varit i receptionen”.
- ”hon (AK) berättar inte för oss att hon vet att han varit ute klockan nio och återkommit, trots att vi är intresserade av den frågan” (FUP-III s.161)

När man läser detta och sedan har ALGs förhör från 860610 där tiden anges till 20:10 (det är det allra första hon säger) så är slutsatsen tämligen given. PH har vid något tillfälle uppfattat det som att ALG sade att hon såg SE komma tillbaka vid 21-tiden, men det motsägs av AK som faktiskt satt i receptionen vid 21-tiden (enligt PH själv). Den rimliga slutsatsen är att ALG blandade ihop tiden eller att PH missuppfattade.

Sedan går (den f.d.polisen?) PH vidare till att misstänkligöra AK lite i allmänhet.
PHs harang inför sim polispolare ”Skogis” om en av väktarna visar för övrigt vilken mysig typ som basar på Skandia:
”vem faen är K*****, vad är det här efternamnet,... , är det ett östnamn?”.

Jag förslår att. du läser PHs paranoida genomgång av sin egen (inhyrda?) personal och drar din egen slutsats om han skall anses vara basen för misstankar mot SE. Frågan jag ställer mig är varför PH springer runt och håller egna förhör i ett polisärende. Som så ofta annars hade det varit att föredra att riktiga poliser kallats till Skandia i stället för Sherlock Häggström. Han gör f.ö. allt för att misstänkliggöra SE, så Skandiamannen gick verkligen inte under radarn som vissa tror.

Jag har redan läst, och jag håller med om att PH är tendensiös.

Citat:
Till sist vill jag avsluta med en spekulation:
AK satt i receptionen när SE kom tillbaka, därom är PH och ALG överens. Om det vore så att AK motsade ALGs uppgift om 20:10 i sitt hemligstämplade förhör då tänker jag
a) att ALG hade fått följdfrågor,
b) att KP hade nämt det igår!

Edit: ALG var född 1924. När TP enligt din uppgift pratade med henne år 2008 var hon således 84 år gammal. Står det i boken?

Mitt inlägg var en invändning mot ditt påstående att TP:s uppgift om att SE kom tillbaka 21 "inte stöds av något utom hans egen fantasi". Vi kan väl vara överens om att det var en överdrift?

Jag tycker också att TP för en oärlig argumentation i sin bok, men jag tycker inte att det rätta svaret på den är att själv komma med oärlig motargumentation.
Citera
2020-06-11, 21:41
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kid-Stardust
Så LP misstog sig alltså och pekade ut Christer P som vittnet Björkman? Det låter inte helt omöjligt.

Gärningsmannen skjuter två skott och springer in på Tunnelgatan. Lisbet faller ner på knä, snurrar runt och ser Anders Björkman samtidigt som gärningsmannen är påväg in i gränden. Hon beskriver honom i förhören, även med detaljer som hans blåa täckjacka. Hennes vittnesmål är inte särskilt detaljerat eller bra, vilket dock är rimligt av psykologiska skäl.

Hon pekar först efter mordet ut en okänd "Christian" i en konfrontation, innan hon ett par år senare pekar ut Pettersson i en dåligt genomförd konfrontation. En konfrontation som dessutom inte borde genomförts från första början, eftersom hon uppenbart sett Björkman och därefter bara försöker hjälpa utredningen framåt.

Det är svårt att säga på ett bra sätt utan att låta otrevlig, men detta kan vi lägga bakom oss i tråden Klarlagt år efter år.
Citera
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kid-Stardust

Inte omöjligt men aningens märkligt då den ena hade helskägg o inte den andra
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Det man har på SE hade räckt till häktning. Hade han blivit häktad 1986 så hade vi fått veta hans namn.

Jag som aldrig trott på SE som mördare blir bara irriterad när folk ska skriva av SE på helt felaktiga grunder. GM väntade max 30 sekunder vid Dekorima. IM säger inte att GM stod där och väntade, han säger att han uppfattar det som att han måste ha stått där
Vad är det som gör att du inte tror på SE som mest sannolik GM?
Citera
2020-06-11, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Det var ingen teori. Det var ett förslag på att det finns alternativ.

Så han står inte mot väggen från den vinkeln?En grafiker väl bekant med kvarteren kan ju tänka sig att sett från mordplatsen står mannen mot den väggen. Eller kan man bara prata om saker precis som man sett dom?

Du kräver kanske att han ska ha sagt "jag såg honom snett uppifrån"?
Det är så löjligt så att kommentarer egentligen är överflödiga.
SE säger en sak, och KP som företräder det svenska rättssamhället i egenskap av åklagare sitter och gissar Och omformulerar fakta på en femårings nivå.
Att han varit ute och hämtat en nypa luft kl 20, är ett STORT indicium som förtjänas att lyftas.
Att Palme antingen var hemma eller på tunnelbanan vid den tiden berättar han inte, så uppgiften är egentligen helt oväsentlig.
Sannolikheten att han var ute och köpte en mandarin är större än att han sett Palme vid Grand.
Vad väktarna i övrigt berättar om vad SE sett vid mordplatsen som vittne berör han inte alls.
KP är nog en skitstövel, men jag hade förhoppning om annat. Man ska aldrig utgå från att människor är rättskaffens och drivs av sanningslidelse.
Citera
2020-06-11, 21:42
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zag
Om du läser mitt inlägg igen så ser du att jag var noggrann med att kalla polisförhöret för ett förhör, och samtalet med PH för ett samtal.

Jag har läst alla förhör som finns tillgängliga, de flesta flera gånger. Jag har inte läst reportaget i Filter, bara TP:s bok.

Jag har redan läst, och jag håller med om att PH är tendensiös.

Mitt inlägg var en invändning mot ditt påstående att TP:s uppgift om att SE kom tillbaka 21 "inte stöds av något utom hans egen fantasi". Vi kan väl vara överens om att det var en överdrift?

Jag tycker också att TP för en oärlig argumentation i sin bok, men jag tycker inte att det rätta svaret på den är att själv komma med oärlig motargumentation.
Jag håller med om att fantasi var ett för starkt ord. Med bara den detaljen att TP söker upp en 84:årig pensionär för att få henne att backa från de kristallklara uppgifterna hon lämnar 860610... Anledningen är uppenbar: hennes uppgifter motsäger hans teorier om SE och så kan vi ju inte ha det.

Vad skall man säga mer om den där råttan. Fy f-n.
Senast redigerad av farbror_barbro 2020-06-11 kl. 21:46.
Citera
2020-06-11, 21:43
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Om det på allvar är vad Peterson föreslog, och inte en formulering som blev konstig, så är det ett direkt försök att lura de stora massorna. Istället för att bara säga att Lisbet helt enkelt såg fel. Att Christer Pettersson skulle befinna sig på mordplatsen men inte vara gärningsmannen är ett bisarrt scenario, som dessutom inte behövs.
Tror det var ett tafatt försök att få LPs iaktaggelseförmåga att framstå i lite bättre dager.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in