2020-06-11, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qwertus
Den här LJ vad har han för bakgrund?
Han var arkivarie och jobbade med att arkivera kartor, och han gillade blues och portvin. Det är allt jag vet =)
Citera
2020-06-11, 21:01
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zappaholic
En sak jag funderat över är Thomas Pettersson teori om att Stig återvänder till det enda ställe han är trygg efter mordet, dvs Skandiahuset.

Varför springer han i så fall uppför alla trappor och ned DBG, när han kan vika vänster Luntmakargatan och in i Skandiahuset bakvägen igen?

Jag ställde den frågan tidigare. Den enda anledning är att det antingen inte är SE eller så står där vittnet Lars som kommit ut ur en klubb. Han ser nämligen mördaren springa förbi på Tunnelgatan.
Citera
2020-06-11, 21:02
Medlem
lapons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zag
Det finns en bra film i palmemordspodden där han själv förklarar väldgit tydligt och visar på plats:
https://www.youtube.com/watch?v=zhHFJLV-nGA

Väldigt bra. Tack ! Men intervjuaren far litet bryskt fram.
Är det det som i Star Wars-sammanhang kallas "force choke" ?
Citera
2020-06-11, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Larsan99
LJ tittade åt andra hållet så han såg definitivt inte skytten innan mordet. Men skytten kan mycket väl sett LJ finns inga säkra uppgifter exakt hur skytten rörde sig sekunderna innan mordet.

Fast det skulle kräva att skytten kom norrifrån? Eller hur menar du att det skulle gå till? LJ såg ju bara den del av Sveavägen som låg söder om mordplatsen, så hur skulle skytten ha kunnat se honom?

Vad menar du med att LJ tittade "åt andra hållet"?
Citera
2020-06-11, 21:04
Medlem
Suckmesidewayss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Det jag tänkt på är att GM kastar en hastig blick över axeln. Vet inte hur LJ visade sig, helt eller delvis 89 trappsteg ner i mörkret.

Kan man ange ett signalement då? Det tror faktiskt inte jag.
https://utsikterinsikter.blogg.se/2015/september/palmemordet-del-4-4.html

Nä, går inte att fånga ett signalement på ett bra sätt, dels gjort i flykten, dels i en mörk miljö och dels så påstår väl LJ själv att han backar bakåt. Inte lätt för någon av dem.
Citera
2020-06-11, 21:05
Medlem
Erik1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Så man kan få en direkt fråga 1986 och säga att SE inte var på platsen, men sen 1989 komma på att SE var på platsen?

IM:s antaganden om att GM måste stått där i flera minuter motsägs av andra vittnen som passerat Tunnelgatan innan mordet. Enligt dessa kan GM väntat max 30 sekunder.
Han svarar nej på frågan om någon omedelbart började springa efter gärningsmannen. Det var det inte. Vad vet vi vad som åsyftas i det faktiska samtalet. Ta bort den frågan. Vad kvarstår?

Vad gäller IMs observation så vankar GM av och an vid Dekorima. Kanske vill han göra sig osynlig för de som passerar. Att de inte sett honom stå där behöver inte betyda att han inte stod där. IM har trots allt aldrig ruckat på sitt vittnesmål att han observerat någon där under en bra stund. Skulle han inbillat sig honom!?
Citera
2020-06-11, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lapon
Väldigt bra. Tack ! Men intervjuaren far litet bryskt fram.
Är det det som i Star Wars-sammanhang kallas "force choke" ?

Ja, han heter ju "Gjutarenäfve" också, haha, det är inte att leka med.
Citera
2020-06-11, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Förhör med människor som passerar Dekorima innan mordet. De är starkare än IM som antar att GM "måste" ha stått där flera minuter. Men som samtidigt säger att han bara såg GM sekunderna innan LOP passerade GM.

Problemet, om du nu vill ha SE som gärningsman, är att du ska placera honom på mordplatsen med en revolver. Han ska ta sig från mordplatsen och in i Skandiahuaet igen 23.40.

Det är det som KP skulle, utan rimligt tvivel, klarat av.

Nu har PU lyckats göra hela mordet till nån sorts omvänd bevisföring, som jag skrev tidigare. Nu ska det tydligen bevisas att Engström INTE är gärningsman.

Jag finner det olyckligt.
Citera
2020-06-11, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
SE har inte pekat ut LJ:s position och beteende då skotten avlossades.
LJ var i den positionen från att mördaren befann sig en bit upp i trappen, tills dess att han kommit upp till krönet.
Därmed har SE pekat ut honom från mordplatsen i egenskap av vittne, vilket bevisar hans oskuld

Han har definitivt beskrivit LJ:s utseende och beteende ett beteende som han bara kan ha sett innan skotten föll. Ingen har sett någon med SE:s signalement på mordplatsen efter mordet däremot då mordet skedde.
Citera
2020-06-11, 21:09
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erik1974
Han svarar nej på frågan om någon omedelbart började springa efter gärningsmannen. Det var det inte. Vad vet vi vad som åsyftas i det faktiska samtalet. Ta bort den frågan. Vad kvarstår?

Vad gäller IMs observation så vankar GM av och an vid Dekorima. Kanske vill han göra sig osynlig för de som passerar. Att de inte sett honom stå där behöver inte betyda att han inte stod där. IM har trots allt aldrig ruckat på sitt vittnesmål att han observerat någon där under en bra stund. Skulle han inbillat sig honom!?
Nej. Han säger "jag kan inte säga att jag sett honom på platsen", på frågan om han sett honom, stor skillnad.

Från IM:s synvinkel är det 15 meter mellan Dekorima och Bankomaten där vi vet att AB vankade. IM säger att han observerade GM sekunderna innan mordet men att han"måste" stått där och väntat.
Citera
2020-06-11, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erik1974

I de tidigaste förhören nämner han inte att han skulle ha sett GM innan skotten. Skytten dyker bara upp bakom OLP och skjuter. Det är i senare förhör han börjar brodera ut händelseförloppet och Dekorimamannen kommer in i handlingen.

Allt beror på hur man ser på vittnespsykologi. Jag är benägen att tro mest på de allra första förhören, innan vittnena har börjat höra varandras berättelser och läst och hört en massa uppgifter i media.

IM är ett av de vittnen som lägger till mer och mer detaljer för varje förhör. Jämför med LJ, som säger samma sak i förhör efter förhör, trots att sägs ha blivit ganska pressad. Han varken lägger till eller drar ifrån, utan ger samma historia.
Citera
2020-06-11, 21:11
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zag
Nej, det handlar inte om fiffel. I samtalet med Per Häggström i maj 1986 uppgav hon att SE hade kommit tillbaka kring 21. Sen i förhöret med polisen senare, i juni, sa hon 20:10

TP hävdar att han talade med henne 2008, och att hon då sa att hon hade tagit miste i det andra förhöret, och att den korrekta tiden var 21.

Den uppgiften får förstås stå för honom, och det är också svårt att bortse från att det då hade gått väldigt lång tid. Men min poäng är att den där tidsuppgiften är svajig åt båda håll. ALG säger också ett par ggr att hon har svårt att hålla reda på tider.

https://www.flashback.org/sp71888327
Förhör? Detta är en andrahandsuppgift från en Skandia-anställd, PH. Varför skulle den uppgiften väga tyngre än förhöret med henne 860610? I synnerhet som hennes tidsuppgift är förankrad i hennes egen ankomsttid till jobbet, något hon knappast tar miste på.

Låt mig fråga dig har du läst förhören med ALG och PH eller nöjer du dig med TPs partsinlaga i Filter?

Jag har läst PHs vittnesmål och det är ganska häpnadsväckande vad han har att berätta om väktarna som ”döljer, om man skall var illasinnad” och ”henne för jag lite puls på” och hon ”berättar inte för oss”. Intrycket jag får är att han ser ned på väktarna och gör allt för att få dem misstänkta, oklart för vad och närmast obehagligt. Om vi går till vad PH berättar i andra hand om ALG, som han uppenbart inte gillar, så är det följande (förhör 860609j:
- ”när vi då hör en av de kvinnliga väktarna (ALG)... hon berättar att SE har varit ute och käkat, kommer in klockan strax efter nio, men det berättar den här AK inte för oss inte fastän hon har varit i receptionen”.
- ”hon (AK) berättar inte för oss att hon vet att han varit ute klockan nio och återkommit, trots att vi är intresserade av den frågan” (FUP-III s.161)

När man läser detta och sedan har ALGs förhör från 860610 där tiden anges till 20:10 (det är det allra första hon säger) så är slutsatsen tämligen given. PH har vid något tillfälle uppfattat det som att ALG sade att hon såg SE komma tillbaka vid 21-tiden, men det motsägs av AK som faktiskt satt i receptionen vid 21-tiden (enligt PH själv). Den rimliga slutsatsen är att ALG blandade ihop tiden eller att PH missuppfattade.

Sedan går (den f.d.polisen?) PH vidare till att misstänkligöra AK lite i allmänhet.
PHs harang inför sim polispolare ”Skogis” om en av väktarna visar för övrigt vilken mysig typ som basar på Skandia:
”vem faen är K*****, vad är det här efternamnet,... , är det ett östnamn?”.

Jag förslår att. du läser PHs paranoida genomgång av sin egen (inhyrda?) personal och drar din egen slutsats om han skall anses vara basen för misstankar mot SE. Frågan jag ställer mig är varför PH springer runt och håller egna förhör i ett polisärende. Som så ofta annars hade det varit att föredra att riktiga poliser kallats till Skandia i stället för Sherlock Häggström. Han gör f.ö. allt för att misstänkliggöra SE, så Skandiamannen gick verkligen inte under radarn som vissa tror.

Till sist vill jag avsluta med en spekulation:
AK satt i receptionen när SE kom tillbaka, därom är PH och ALG överens. Om det vore så att AK motsade ALGs uppgift om 20:10 i sitt hemligstämplade förhör då tänker jag
a) att ALG hade fått följdfrågor,
b) att KP hade nämt det igår!

Edit: ALG var född 1924. När TP enligt din uppgift pratade med henne år 2008 var hon således 84 år gammal. Står det i boken?
Senast redigerad av farbror_barbro 2020-06-11 kl. 21:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in