2020-06-11, 16:57
Medlem
Stämmer det som Melander uppgav? Dvs att VG hade ett vapenintresse samt att han har alibi genom tiden på Moncheri?
Citera
2020-06-11, 16:59
Medlem
FarbrorAgges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mckenzy
Jag är övertygad om att A.A är mördaren. Frågan är varför Ölvebro o gänget inte ville utreda det .

Du kan mycket väl ha rätt. Ölverbro m.fl. insåg givetvis att det i såna fall skulle skaka Sverige i grundvalarna och att deras auktoritet som snutar skulle bli helt nollade. De ville inte hänga ut sina egna. Dessutom oerhört att bevisa att AA och hans två polare var de skyldiga.
Citera
2020-06-11, 17:00
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krakem
Jo, det här är det jobbiga om man vill ha ett pk-spår med extra allt: ensam alkoholiserad grafiker utan någon jobbig sammansvärjning i ryggen som kan vara politiskt känsligt men som får till tidernas mest avancerade mord. Då måste Stickan vara överallt: se Palmes, rocka upp nere vid Grand i rättan tid, sprinta till jobbet och om Gud vill tar dom Skandiasidan, tjöta lite med väktarna innan, stämpla ut och ställa sig i hörnet några minuter ifall dom kommer förbi osv.

Det bisarra är att vi vet mer om Engströms förehavanden än någon annan i utredningen och det används emot honom av någon sjuk anledning. Frid över hans minne.

Enligt vittnet kocken ( Sveavägen) kom SE (eller vem det var) gåendes efter Palme. Enligt taximannen lade mördaren sin hand på Palmes vänstra axel och sköt.

Läser länken ovan om Anti Avsan och de två finska flickorna, förhörda 8 gånger, inga konfrontationer med misstänkte mördaren "Dekorimamannen" som är/var Domare och numera (fortfarande?) Moderat riksdagsledamot (eller tills 2018?).
Citera
Medlem
FranzMarcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.Analytikern
Stämmer det som Melander uppgav? Dvs att VG hade ett vapenintresse samt att han har alibi genom tiden på Moncheri?

Vittnena borde vara de två grabbarna på Moncheri (någon med Polsk bakgrund?) Reagerade oxå på när han nämnde vapenintresse, tycker inte detta framgått i materialet om VG.
Citera
Medlem
itsallalies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Om det var en magnetkontakt med en vanlig permanentmagnet är det ganska lätt att lura den med en annan permanentmagnet. Kanske var det något SE använde sig av mer än en gång för att kunna gå ut och ta sig ett glas på arbetstid när han officiellt jobbade över. Men nu hade väl ingen försökt göra det.

Min erfarenhet av larmade dörrar är att magnetkontakter och snömodd är en dålig kombination. Kanske hade man ofta problem med att den där dörren larmade om det kom snö i springan. Därför reagerar inte vakten. Aha, bara den där dörren som krånglar igen.

Ja det låter inte helt omöjligt, ibland så kan olika tillfälligheter och omständigheter leda till det ena och andra.

Tekniken fungerar bättre nu mera, det är fullt möjligt med att "tekniska fel" förr var svårare att veta om så även funktionen av komponenter av t.ex. väktare.

Gällande SE så bör man ha gjort viss undersökning av hur det såg ut med saker i Skandia huset så.
Citera
2020-06-11, 17:03
Medlem
SigersonHolmess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av omiga
Precis. Inom ca 1 min var det ett 15:tal personer på plats. Förvirringen var stor och uppmärksamheten förmodligen riktad mot Olof Palme och in mot taxibilarna som larmade. En tjej spydde vid avfasningen, någon annan tog hand om henne. Några personer höll ett öga på Björkman som verkade skum osv. Poliser kommer till platsen 3 min... osv.

Dessutom har inte alla andra vittnen kunnat identifiera varandra under de första minuterna. Man kan undra varför det kravet, att någon måste ha ett Stig Engström, är högre än för alla andra. Trams.

Det ska inte heller hållas emot SE att han inte fick vara med på vallningen. Snarare tvärt om, den omständigheten bör vara förmildrande, eftersom någon kan ha känt igenom honom då.

Tack för medhåll. Det kan ju också tilläggas, att eftersom Lisbeth genom den här helomvändningen på utredningen, oaktat hur fin hon var som människa och det hon kämpade för, har fått sina vittnesmål gravt ifrågasatta. Och då går det faktiskt inte nu att ifrågasätta att hon inte nämnt någon gång att SE haft samtal med henne, som han påstår. Antingen är hon trovärdigt vittne eller så är hon inte det. Selektiv bevisföring igen. SE skall inte belastas för det. Då måste annat vittne än Lisbeth användas. Med all respekt för Lisbeth som person i övrigt.
Citera
2020-06-11, 17:04
Medlem
hehehos avatar
Minns en kvällstidning som gjorde experimentet att proffs-sminka unga tjejer som medelåldergubbar och skickade sedan ut dem på stan. Vad var bestående intrycket från tjejerna när de kom tillbaka? Alla var eniga, de hade blivit osynliga, ingen såg dem eller uppmärlsammade dem, varken män eller kvinnor de var ickepersoner. En tjej jämför sig med andra tjejer och kollar in konkurensen (tydligen) killarna kollar på tjejerna i alla åldrar men en man blir osynlig efter 45 och är "luft" enligt flera experiment.
Varför tar jag upp detta?
Jo SE uppfyller kraven på de osynliga männen, han såg tom ut som de sminkade tjejerna i experimentet. Det ökar sannolikheten att han faktiskt varit på mordplatsen men att ingen noterat.
Citera
2020-06-11, 17:07
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorAgge
Du kan mycket väl ha rätt. Ölverbro m.fl. insåg givetvis att det i såna fall skulle skaka Sverige i grundvalarna och att deras auktoritet som snutar skulle bli helt nollade. De ville inte hänga ut sina egna. Dessutom oerhört att bevisa att AA och hans två polare var de skyldiga.

Länkarna du delade är ruskiga. Speciellt med historien kring de två finska tjejerna. De nämns aldrig. Sedan det där med Estonia. Lite vild id?e bara, kopplar inte ihop århundrades oväder på Östersjön, grupp med sossepoliser och terrorgruppen. Där är tillfälligheterna alldeles för stora. Om det varit bra väder hade de sprängt Estonia i allefall?
Citera
2020-06-11, 17:07
Medlem
Citat:

De 2 finska flickorna säger själva och rättar tillochmed polisen(!!) Om att mannen dom ser straxt innan skotten har ett vapen i vänster hand, även Björkman säger att mördaren måste ha skjutit med vänster hand .

Vi har alltså en person (A.A?) som står med ett vapen i vänster hand och GM skjuter med vänster hand. GM måste vara personen finska flickorna ser , ingen tvekan om det . Oavsett om det var A.A eller inte.
Citera
2020-06-11, 17:08
Medlem
SigersonHolmess avatar
Citat:
Jag vet tyvärr inte riktigt vad du fiskar efter. Ca 30 personer såg hela eller delar av mordet. Av dessa 30 anses ca 3-7 personer ha sett betydligt mer än de andra. LL aka Chevamannen är en av dessa. IM är en annan, liksom Anders D. Du får själv undersöka deras vittnesmål och dra dina egna slutsatser.

P.S. En uppseendeväckande och upprörande sak är att boken "Nationens fiende" av Lars Larsson inte har nämnts någonstans igår eller idag. En betydligt mer nyanserad bok än TP:s skandaliserande "Den osannolika mördaren".

Jag har för mig jag kommenterade dig tidigare för att jag höll med. Och jag håller likaså med nu.
Jag läser alla vittnesmål jag kan.

Vet du hur TP's skandalbok underbygger att SE trots skandiaväktarnas vittnesmål var ute på middag vid 21 tiden? Är så besviken på dåligt pålästa som ställer lätta frågor. Och att TP med klart ekonomiskt motiv får synas i TV just utan att ifrågasättas av någon kunnig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Länkarna du delade är ruskiga. Speciellt med historien kring de två finska tjejerna. De nämns aldrig. Sedan det där med Estonia. Lite vild id?e bara, kopplar inte ihop århundrades oväder på Östersjön, grupp med sossepoliser och terrorgruppen. Där är tillfälligheterna alldeles för stora. Om det varit bra väder hade de sprängt Estonia i allefall?

Ja finska flickornas berättelse är helt häpnadsväckande att det bara sopats under mattan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FranzMarc
Vittnena borde vara de två grabbarna på Moncheri (någon med Polsk bakgrund?) Reagerade oxå på när han nämnde vapenintresse, tycker inte detta framgått i materialet om VG.

Märkligt. VG var ju närmast pacifist och det var ju detta som ställde till det när BW kom med krutstänket på rocken och viftade under näsan på Gunnar Falk och VG. Redan där, efter två min, insåg jag att denna presskonferens skulle bli rena mardrömmen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in