2020-06-11, 10:12
Medlem
Krakems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Kan till exempel Anette K bekräfta ALGs länge vidhållna uppgift om att Stig kom tillbaka till Skandiahuset innan klockan 21.00 så transformeras den ytterligt osannolika tesen om att Engström är mördaren till rena rama alien.

Stig Engström är oskyldig.

Hasse Aro tog bladet ifrån munnen igår och i en blandning av sarkasm och frustation sa det vi alla tänkte och kände. Om det är Engström så är han synsk.
Citera
2020-06-11, 10:13
Medlem
En sak som åtminstone officiellt inte verkar vara kontrollerat är walkie-talkie observationerna i närområdet av mordplatsen. Dessa observationer kanske var meningsfulla att hålla hemliga 1986 av någon anledning., men borde inte vara det år 2020
Om det t.ex var någon känslig knarkspaning 1986 kan det knappast vara känsligt 2020
Tycker man att walkietalkie observationerna är ointressanta?
Vill man fortfarande hemlighålla Stay behind/Barbro/Leon mm eller är det så enkelt att man inte vet vilka dessa personer var som hade walkietalkies och var inne i Stockholm 28 feb 1986,
Hoppas också att det går att få fram mera frän Säpo:s övervakningspm,, vilka var dessa personer som misstänktes ha övervakat Palme en tid strax före mordet och varför var i så fall Olof Palme övervakad?
Citera
2020-06-11, 10:15
Medlem
Att hinna stämpla ut, se Palme, besluta att det inte finns några livvakter och sedan chansa att de inte finns längre bort, allt detta inom loppet av 2 till 3 minuter det är både stötande och orimligt att åklagare och spanare sätter sig på en presskonferens och lägger fram detta!!!!
Citera
2020-06-11, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Nu skall ni få höra den hemska sanningen bakom utpekandet av SE som alla seriösa kunskapare bara häpnar över och undra hur? varför? vafan?

Det är mycket värre än så. Det är enligt tips inifrån jag fått ren manipulation framför allt av Melander och det är han som spridit desinformation om olika saker som kommit fram i media.

Samtliga vittnen som hörts kring SE har Melander talat om för under förhören att de "vet" att SE är skyldig. De allra flesta som förhörts rapporterar om detta och de vidhåller att de inte kan tänka sig att han är skyldig eller för den delen Vapensamlaren. Men varje vittne har bearbetats av Melander med uppgifter att man vet att SE är gärningasmannen. Mina vänner det är avancerad vittnesmanipulation. Exempel är stugägaren, vänner på olika ställen i landet, poliskollegor och samtliga vittnen kring mordplatsen. Alla har stått emot utom två som börjat vackla. LJ och Nieminen, Lj har bekräftat att han fått samma frågor om och om igen utan att Melander var "nöjd".

De är också de som anförs i det utpekande som skedde igår. Man har valt bort alla vittnen som inte vikit under pressen. De som inte säger rätt saker. Känner vi åter igen CP arbetet?

Det är allt man sysslat med under Peterson. Från dag ett. Melander har "informerat/introducerat" de nya oinsatta inklusive Peterson huvudsakligen om det här. Melanders rapporter om "framgång" ligger bakom Petersons tidigare uttalanden med sådant självförtroende. Påståenden om att man gjort om den tekniska analysen från grunden är inte sann. Påståenden att man undersökt och avfört "kollegor" mfl men inga sådana undersökningar har gjorts. Inga alls. Inga registerkontroller... ingenting... Så har det varit länge och kollegor från tidigare utredning kan säkert bekräfta detta.

Ser ni mönstret från förr. Hur man bearbetade vittnen med uppgifter att man visste att CP var skyldig år efter år efter år. Så har Melander jobbat! Vittnesmanipulation där vittnen får ledande frågor och direkt information och ryktesspridning till media och allmänhet.

Tipset om "vapensamlaren" kommer för övrigt från Melander. Melander har haft underhandskontakter med dem för att blåsa under.

Han har också spritt uppgifter inifrån PU till olika kustjägare att SE är deras spår och att det finns tekniska bevis.

Så blev Peterson så kaxig. Varenda teknisk undersökning som skulle visa att man var rätt blev en total flopp! Varneda förhör vart en flopp. Inget vapen, inga brev. Kort sagt ingenting. 3 år nästan höll man på utan så mycket som en tummetott.

För Peterson är det kanske anledningen till hand nervösa uppträdande. De har bara en svamlig teori och två av över 20 "vittnen" man bearbetat att luta sig mot fast dessas påstådda utpekanden nu 34 år senare motsägs av andra de

Varför?

Lugna det här är stort. Jag kommer till det!

Bakgrunden till detta är att man under Dags ledning landade i att utreda wt-observationer och den sk Barbrogruppen vad fan det nu är i verkligheten. Melander är den person som hela tiden gjorde motstånd mot det. Han låstades intresserad av t ex Sydafrikaspår och var den som "lyssnade" på sådana tips" men det vidtogs aldrig några verkliga utredningsåtgärder utan det var bara fasader. Melander är under lång tid den i PU som läckt anonymt om olika villospår till medierna och han har varit med länge. Det var starka motsättningar i gruppen där Melander var den som satte sig emot att utreda WT, Poliser och då både fritidsspanande och i tjänst varande.

Dag såg dock precis som Näss en gång att det fanns "mat" i det spåret (så mycket mat att han förstod att lösningen helt säkert dolde sig där) och begärde att få utökade resurser att utreda kollegorna i dessa spår. Bakom ryggen motarbetade Melander honom och när han fick nej valde han att sluta från en dag till nästa utan att lämna över någonting. Han förstod att det inte skulle vara någon nytta med det. Beslutet var fattat att detta ej fick grävas i och att det fortsatta "uppdraget" var att avsluta utredningen slutligt.

Så varför gör Melander så här?

Svaret är nog tyvärr att Melander är personligt kopplad till de spår som leder mot sanningen. Krastt uttryckt. Hans kompisar är huvudspåret.

Tänk efter. Vad är den enskilt största gemensamma nämnaren bland dem som spridit olika villospår? Jallai (Landsförrädare och sedan perverterat PKKspår), Donald F, Hyttikainen (CP), Anders Leopold Elmqvist (VG+Sydafrika). Finns fler jägare som engagerat sig i detta.

Samma koppling finns till de som avskrivits i t ex olika polisspår utan att vi fått ta del till orsakerna. Nästan samtliga är just det. Jägarutbildade! Samma gäller många av de poliser som ställt till det i utredningen på olika sätt.

SÄTT TILL EN NY PU SOM GENOMLYSER WT, POLIS OCH UNDERRÄTELSETJÄNST SAMT SÄPO SOM INTE ÄR SMITTAD AV KOLLEGIALITET OCH FÖRDUNKLAD SYN.

Palmes mördare har fått syra utredningen allt för länge.

Intressant inlägg! Tänk om du har rätt!? Ska erkänna att jag verkligen trodde på att palmeutredarna skulle lägga fram tekniska bevis mot SE. Jag avfärdar inte SE-teorin helt och hållet men öppnar nu absolut dörren för andra konspirationsteorier. Har Dag redovisat vad han kom fram till gällande WT-observationerna?
Citera
2020-06-11, 10:18
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
När överheten sade att det var CP så trodde sönerna det.
Nu när överheten säger oskyldige Stig Engström så tror sönerna det.
Skulle överheten imorgon säga random utomjording så skulle sönerna tro det.

Citat:
Ursprungligen postat av NoppigaSockar
Har Mårten Palme verkligen alltid hävdad att Grandmannen hade stålbågade glasögon?

Från Expressens artikel:

"...Då beskrev Mårten Palme honom som en kraftigt byggd, 180 centimeter lång man runt 40 år gammal, bärandes på en keps och stålbågade glasögon."
Kanske kände sig sönerna tidigare bundna till LP:s (felaktiga) utpekande av CP, åtminstone har jag haft den känslan.

Det där första vittnesmålet av MP är ganska intressant om man tänker sig SE som GM.
Senast redigerad av MrBarnaby 2020-06-11 kl. 10:22.
Citera
2020-06-11, 10:18
Medlem
gratrunkarns avatar
Har länge varit fullständigt övertygad om att SE är en mytoman (vilket han verkar vara) som placerat sig i händelsernas mitt och återskapat sina handlingar från vad han iakktog och läste de där minuterna efter mordet. Antagligen i periferin. Folk har haft fokus på annat och han har fått en bra bild av vad som hänt genom att iakkta, lyssna och läsa det han kom över i pressen. Personligen var min teori alltid att han gick söderut före paret och hörde skotten, vände tillbaka och fick en överblick över händelserna. Jepsson kan han ha sett eller fått förståelse över var han befann sig genom att antingen se eller höra konversationer på mordplatsen. Det har varit min övertygelse.

Eftersom signalementen spretar så mycket har jag inte dragit så stora slutsatser på att GM liknar SE enligt vissa vittnen, tänkt att det säkert är så det är, det spretar och man kan inte riktigt sätta fingret på detaljer. En mössa blir en hatt. En hatt blir en frisyr osv.

Men. Om mördaren sprang på David Bagares Gata och sågs av Yvonne N så är det svårt att snacka bort SE. Det finns ett gäng alternativ givetvis:

1. Det var inte mördaren som sprang på DBG
2. Det var en person som hade samma klädsel som SE som sprang på DBG
3. YN har sett fel
4. Det var SE som sprang på DBG och han är inte mördaren

Men om det var mördaren (troligt?) som sprang på DBG och YN:s vittnesmål är korrekt avseende klädsel så blir det svårt att komma runt SE. Jag kan inte komma på nåt som låter rimligt just nu. Nån som har lust att övertyga mig om att det inte är SE som springer på DBG eller om det är han, varför han springer där?
Citera
2020-06-11, 10:19
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Har inte riktigt hängt med här.
Vad är de starkaste indikationerna på att det INTE är SE som är gärningsman?

Att det finns andra med minst lika mycket indicier emot sig, CA t.ex.
Citera
2020-06-11, 10:19
Medlem
På filmen med rekonstruktionen ser man Engström lubba på rätt bra. Enligt en väktare på Skandia (källa för den uppgiften känner jag inte till) lär Engström ha varit lätt på lyran mordkvällen. Kan det ha inneburit att han hade en ”yvigare” löpstil då. Älgade fram, som någon uttryckte det?
Citera
2020-06-11, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoppigaSockar
Har Mårten Palme verkligen alltid hävdad att Grandmannen hade stålbågade glasögon?

Från Expressens artikel:

"...Då beskrev Mårten Palme honom som en kraftigt byggd, 180 centimeter lång man runt 40 år gammal, bärandes på en keps och stålbågade glasögon."

”Bärandes på en keps” är en lustig formulering. Hade han den på skallen eller i näven?
Citera
2020-06-11, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stillking
Intressant inlägg! Tänk om du har rätt!? Ska erkänna att jag verkligen trodde på att palmeutredarna skulle lägga fram tekniska bevis mot SE. Jag avfärdar inte SE-teorin helt och hållet men öppnar nu absolut dörren för andra konspirationsteorier. Har Dag redovisat vad han kom fram till gällande WT-observationerna?
Intressant... Borde tillsätta en ny oberoendegrupp ledd av GW Persson. GW skulle våga gå emot sådana som Melander...
Citera
2020-06-11, 10:24
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Nu var det väl inte heller CP, man får väl tacka hovrätten att dom hade integritet nog att frikänna CP när det nu inte fanns något som tydde på att han var GM vad jag har kunnat läsa mig till (eller har jag fel?)

Det kan ha varit CP. Vad är beviset att det inte kan ha varit CP?
Citera
2020-06-11, 10:24
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Kanske kände sig sönerna tidigare bundna till LP:s (felaktiga) utpekande av CP, åtminstone har jag haft den känslan.

Det där första vittnesmålet av MP är ganska intressant om man tänker sig SE som GM.

Mårten sa igår att det var naturligt för dem att tro på sin mamma när hon var så säker. Han sa också att hon förmodligen inte skulle ha ändrat sig om hon levt idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in