2020-06-11, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Har Krister Petersson och Hans Melander överhuvudtaget orkat bry sig om att försöka kolla upp om vapensamlaren hade metal piercing kulor?

De har f-n suttit och druckit kaffe och läst Larsson och TP i tre års tid.
Det ser onekligen inte bättre ut.

Det är en gåta vad de sysslat med i tre års tid.Spelat pingis?

Enligt denna filmregissör gör du en korrekt observation

https://www.svtplay.se/video/21868842/palmegruppen-tar-langlunch
Citera
2020-06-11, 10:02
Medlem
Hur lyder vittnesutsagorna om GM:s rörelsemönster på gatan just innan skjutningen? Jag fick intrycket av att vittnet på Veckans Brott igår kväll menade på att GM väntade i hörnet vid Dekorima och tog ett par steg fram och tryckte av. Det vill säga att GM inte följt efter LOP på Sveavägen. Jag missuppfattade nog, men det lät märkligt om GM skulle ha väntat in LOP om GM skulle vara SE.

Jag håller med Hasse Aros analys att KP inte redogjorde för förloppet innan skjutningen, "bara" efter.
Citera
2020-06-11, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gr6810
I Granskningnämndens betänkande från 1999 skriver de på sidan 960 i avsnittet om CA följande "7. Han har uppgivit att han var sängliggande hemma dagarna före, under och efter mordet. Detta motsägs av annan utredning".

Är det någon som vet vad det är som polisen har som gör att de kan säga att han inte var sängliggande under den perioden som han uppgivit?

Hans familj uppgav att han inte varit sängliggande.
Citera
2020-06-11, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Enligt teorin om att han var skytten kom han ju mkt riktigt tillbaks till mordplatsen några minuter efter. Hypotetiskt kan det vara detta som något vittne uppfattat. Osäkerheten i vittnesuppgifter ang. utseende, tider mm är som vanligt mkt problematiskt.

Man ska komma ihåg att på den tiden gick alla klockor olika. Och många hade digitalur, som kan verka noggrant. Men det var ingen synkning mot mobilnät eller GPS. 23:19 kan ju låta väldigt exakt, men man kanske måste lägga på +/- minuter. Tidsluckor som saknas kanske fanns.
Citera
2020-06-11, 10:05
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Så anser du att PU har levererat vad som lovat?
Och att SE är en rimlig GM?

Jag anser att de levererat en sammanfattning och en hypotes som innebär att de inte kommer vidare. Jag tror inte att SE är förövaren. Jag tror att det är ett beställningsjobb och en yrkesmördare som höll i vapnet.

Det jag kommenterade var att du [och några andra] övertolkar det KP sägs ha sagt utifrån medieuppgifter.
Citera
2020-06-11, 10:05
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoppigaSockar
Har Mårten Palme verkligen alltid hävdad att Grandmannen hade stålbågade glasögon?

Från Expressens artikel:

"...Då beskrev Mårten Palme honom som en kraftigt byggd, 180 centimeter lång man runt 40 år gammal, bärandes på en keps och stålbågade glasögon."

Att SE skulle vara den man som Mårten ser efter filmens slut , o ev. även följer efter LOP, innebär väldiga problem med att få tillbaks SE in i Skandiahuset så att han kan stämpla ut ca. 23.19.30.
Citera
2020-06-11, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krakem
Jo, jag tolkade hans ord som att läckorna till Wall/Borgnäs om Sydafrika var de korrekta och att det är här svaret står att finna. Du kan ju inte vara övertygad om SE som ensam GM och samtidigt tycka Sydafrika är ”intressant”. Kändes som presskonferensen var en detta får vi säga 101.

Kan man hoppas på en omvänd Holmér/Zeime situation?

Nu kan jag inte alla privatspanarna men om jag får gissa så torde det finnas ett par som har till uppgift att lansera intressanta alternativa teorier

Jag har haft att göra med magasinet filter i ämnet ubåtskränkningarna där dom till sist gick så långt att dom skrev en bok om att det var rena fantasifoster, det fanns aldrig några ubåtar överhuvudtaget.
För de som letar efter sanningen är dom en enorm bromskloss, en effektiv sådan.

Stig Engström känns som ett beställningsjobb.
Citera
2020-06-11, 10:08
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoppigaSockar
Har Mårten Palme verkligen alltid hävdad att Grandmannen hade stålbågade glasögon?

Från Expressens artikel:

"...Då beskrev Mårten Palme honom som en kraftigt byggd, 180 centimeter lång man runt 40 år gammal, bärandes på en keps och stålbågade glasögon."

Dessutom ”buffig men inte direkt sjaskig” . Mårten Palme tyckte sig se Christer Pettersson i denna beskrivning men nu är det plötsligt den gentemot CP totalt olike Stig Engström som gäller.

MP har en del att förklara. Sin resa vid beskedet om MOP till bostaden istället för det mer närbelägna Sabbatsberg. Vad han under en kvart håller på med i föräldrarnas bostad och vem som åker med honom och dåvarande flickvännen från Västerlånggatan till Sabb .
Senast redigerad av mvagrippa 2020-06-11 kl. 10:15.
Citera
2020-06-11, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag anser att de levererat en sammanfattning och en hypotes som innebär att de inte kommer vidare. Jag tror inte att SE är förövaren. Jag tror att det är ett beställningsjobb och en yrkesmördare som höll i vapnet.

Det jag kommenterade var att du [och några andra] övertolkar det KP sägs ha sagt utifrån medieuppgifter.

Ja, jag drog iväg lite kanske
Citera
2020-06-11, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MycketOintressant8
Hur lyder vittnesutsagorna om GM:s rörelsemönster på gatan just innan skjutningen? Jag fick intrycket av att vittnet på Veckans Brott igår kväll menade på att GM väntade i hörnet vid Dekorima och tog ett par steg fram och tryckte av. Det vill säga att GM inte följt efter LOP på Sveavägen. Jag missuppfattade nog, men det lät märkligt om GM skulle ha väntat in LOP om GM skulle vara SE.

Jag håller med Hasse Aros analys att KP inte redogjorde för förloppet innan skjutningen, "bara" efter.

Det de producerade och fabulerade kommer att slå tillbaka. Äntligen ja äntligen står de som förhindrat att mordet löses utanför möjligheter att påverka Fram med dem i ljuset.

Utred Knarkspaningar och annat med full insyn från allmänheten. Ni kommer att baxna direkt. Fram med samtliga namn, samtliga uppgifter om vapentillgång etc.

Inom några veckor kommer alla att förstå och de kollegor som tystats och är i livet att börja prata.
Citera
2020-06-11, 10:10
Medlem
Palmes söner, sossetoppar med flera är nu lika säkra på Engström som mördare lika säkra som de var på Christer Pettersson som mördare? Är inte det misstanke för mörkläggning om något?
Citera
2020-06-11, 10:12
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utred
Palmes söner, sossetoppar med flera är nu lika säkra på Engström som mördare lika säkra som de var på Christer Pettersson som mördare? Är inte det misstanke för mörkläggning om något?

Det handlar uteslutande om att de vill få ett avslut för att kunna gå vidare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in