2020-06-11, 09:39
Medlem
Soterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer
Upprpar: Det finns ingenting som tyder på att Stay Behind vid tiden för MOP i Skandiahuset. Det har utvecklats till en veritabel trådsanning som tom expresen använder. När Lindencronas stay behind under dennes tid hade ett kontor där under 50-60-talen så kan det möjligen gett en viss status ryktesmässigt som levt kvar där. 1978 tar Giesecke över organisationen och omtalar på ålderns höst att man under hans tid hade kontor tvärsöver gatan där han satt på sitt kontor på Kungsholmen i polishusets närhet.

Detta utesluter ju däremot inte att kretsar i SB´s utkant eller avarter, kan fortsatt dyrka Skandiahuset. Om SE var inblandad i en sådan komplott kan han ju varit ganska stolt över att ha sin arbetsplats just där. Han bör ju börjat på Skandia en tid (10 år???) efter att SB flyttat ut.

Jag har med nu motvillighet och viss efterkommande lättnad accepterat honom som GM och har funnit vad som ser ut att vara en direkt kopplingskedja mellan honom och polis/militärspåret. Återkommer.

Nu tror inte jag på SE och än mindre att stay behind har något med själva mordet att göra. Det jag tänkte mig var att stay behind åtminstone haft lokaler i huset och att man därför lagt munkavle på Kohult. Men var det avvecklat vid den tiden så faller ju mitt argument.
Citera
2020-06-11, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Ok, tack.

Går det bra att få fråga,

-vad anser du om Swebbtv intervjun och revolvern i Spånga?
Det gick ju rykten i februari om en revolver i spånga.
Det enda PU sa om en revolver var att dom hittat SE vapensamlande väns revolver och testat den.

-jag gissar att du inte ser SE som rimlig GM, eller iallafall inte "ensam galning" GM.
Har du eller ni någon kandidat eller tror ni att GM är okänd fortfarande?

-är du eller ert hetaste spår "svensk konspiration" eller något i still med kurder eller sydafrikaner?

Uredningen har gjort ett antal planlösa tillslag och det har spridits till allmänheten medvetet.

Svaret till mordet har hela tiden funnits i att gräva kring de Civilpoliser i och utanför tjänst som fanns kring och vid mordplatsen som är en stor del av WT-observationer.
Citera
2020-06-11, 09:41
Medlem
mvagrippas avatar
https://www.expressen.se/nyheter/det-ar-mycket-mojligt-att-det-var-honom-jag-sag/

Mårten Palme är igång igen och tycker sig nu sett Stig Engström på mordplatsen. Tidigare var det samma visa med Christer Pettersson som inte med bästa vilja i världen kan ses som lik SE. Fantombilden måste fram så vi kan få ett hum om hur den person ser ut som MP såg.
Citera
2020-06-11, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Har inte riktigt hängt med här.
Vad är de starkaste indikationerna på att det INTE är SE som är gärningsman?

Allt. Alla insatta som inte gör nybörjarmisstag att selektera och fantisera ser det. Samma som med CP.
Citera
2020-06-11, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Avleda från alla spår som leder mot Barbrogrupper, Fritidsspanande kollegor och Kanrkspaningen.

Om du hade namnen på dessa och deras vapeninnehav och åsikter skulle du inte behöva uppfinna vapensamlande vänner. De var där med en person vid mordplatsen under avsevärd tid som "försvann" kort innan mordet fast radiotrafiken med spanare pågick ända fram till kalabaliken efter skotten.

Tyvärr är det hela förklaringen till att man nu presenterar denna soppa på en spik.

Tack, det är väl ungefär min åsikt också som extremt glad amatör.

Hur har ni tänkt gå vidare?
Citera
2020-06-11, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Har inte riktigt hängt med här.
Vad är de starkaste indikationerna på att det INTE är SE som är gärningsman?

Två vittnen bekräftar i förhör 1988 att de har sett honom komma till platsen efter mordet.
Citera
2020-06-11, 09:43
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajhahne
1. Stig Engström är loggad vid två tillfällen. 20:10 och 23:19
2. En kvinnlig väktare på Skandia säger i förhör att SE ankommer 20:10. Makarna befinner sig fortfarande i bostaden på gamla stan.
3. Inpasseringskortet dras en bit innan själva receptionen.
4. SE stämplar ut 23:19 (eventuellt 23:20).
5. SE talar med väktaren. (Enligt väktaren HO i runt två minuter).
6. Klockan är då 23:21-23:22 när SE tar sig ut för dörren. Mordet sker 23:21:20.
7. Gärningsmannen har setts stå vid avfasningen till Dekorima ett par minuter, det vill säga då SE talade med väktaren i Skandia.
8. Stig Engström har då sannolikt anlänt till brottsplatsen någon minut efter mordet samtidigt som en stor samling av folk bildats. Samtidigt ser han Lars Jeppson inne på Tunnelgatan fullt synligt från mordplatsen.
9. Johansson kan bekräfta i inledande förhör att han sett en man med keps vid mordplatsen efter mordet. Även Ljungqvist bekräftar det, om än 34 år senare.
10. Inget vittne ser att GM har feta stålbågade glasögon på sig.

Morelius och Björkman säger i inledande förhör oberoende av varandra att GM haft en upprullad mössa som i gökboet. Helt tvärtemot den keps SE haft på sig.

Stig Engström ser sin livs chans att spela viktig med att han sett själva mordförloppet och gjort framstupa sidoläge.

Teoretiskt är det möjligt att han har gjort det på så sätt att han av en slump har en revolver på sig, passerar ut utan att ha talat med väktarna, gått norrut, sett makarna Palme av en slump, sedan bestämt sig för att begå dådet trots att han inte haft någon vetskap om att makarna haft livvakter eller inte och sedan återvända till Skandia och visa sig för alla medier. En 52 årig plufsig man som aldrig begått något våldsbrott och som släktingar beskrivit som en man som inte ens skulle kunna döda en fluga.

Det ska otroligt mycket till för att SE skulle vara gärningsman. Allt är ett enda luftslott för att dölja det riktiga spåret. Vad har KP och gänget gjort i tre och ett halvt år för att komma fram till en usel powerpoint? Hur kunde man vara så säkra på att mordet skulle vara löst för bara ett halvår sedan?

Varför har man inte rotat i bland folk som säkerligen visste att Palme skulle ut utan livvakter den kvällen? Varför har man inte gått till botten med alla WT-män? Varför såg KP och HM så nervösa och osäkra ut på presskonferensen?

Igår var en sorgens dag. Det enda positiva som jag kan se är att möjligheterna till att få ut tidigare sekretessbelagda handlingar blir lättare i och med att förundersökningssekretess inte längre råder. Det viktigaste nu är att vi på något sätt samordnar och till att börja med får ut Kohuts förhör för att se om det ytterligare talar emot att SE ska ha kommit in till Skandia vid en tid då makarna ska ha varit ute vid grand eller annat som talar för att SE inte kan ha gjort detta.

Begär ut det material som identifierat de WT-män som ska ha befunnit sig vid mordplatsen.

Lägg ner tjafset om Sydafrika, Iran/Irak, SE, CP, VG. Nu gäller det att köra all in på WT-iakttagelserna, för vi vet att de finns.

Svårare än så är det inte.

De kanske egentligen ville säga rakt ut att det förmodligen är CP efter allt. Men det kan de tyvärr inte. Så de tar denna SE och slänger honom framför bussen bara för att han var på mordplatsen och är mytoman. Bra jobbat Palme-gruppen.
Citera
2020-06-11, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer
Upprpar: Det finns ingenting som tyder på att Stay Behind vid tiden för MOP i Skandiahuset. Det har utvecklats till en veritabel trådsanning som tom expresen använder. När Lindencronas stay behind under dennes tid hade ett kontor där under 50-60-talen så kan det möjligen gett en viss status ryktesmässigt som levt kvar där. 1978 tar Giesecke över organisationen och omtalar på ålderns höst att man under hans tid hade kontor tvärsöver gatan där han satt på sitt kontor på Kungsholmen i polishusets närhet.

Detta utesluter ju däremot inte att kretsar i SB´s utkant eller avarter, kan fortsatt dyrka Skandiahuset. Om SE var inblandad i en sådan komplott kan han ju varit ganska stolt över att ha sin arbetsplats just där. Han bör ju börjat på Skandia en tid (10 år???) efter att SB flyttat ut.

Jag har med nu motvillighet och viss efterkommande lättnad accepterat honom som GM och har funnit vad som ser ut att vara en direkt kopplingskedja mellan honom och polis/militärspåret. Återkommer.
Tillägg efter 5 min: SE började arbeta i skandiahuset 1968 efter att från 1960 arbetat vid Sveriges Radio (där också SB skall haft någon annan representant.) SE kan altså haft minst ryktesvis kännedom om SB´s verksamhet där. Men eftersom det 1978 stod kännt att Stig Bergling hade GRU-kontakt så var ju allt han visste röjt och förmodligen då också utrymmet i Skandiahuset. Kanske var det då man flyttade men höll kvar lite spring för att ge sken av att stället forfarande var aktivt.

Bergling hade nog kännedom om kontoret eftersom han var förbindelseofficer mellan Säpo och Försvarsstabens underättelsetjänst och runt 1974 kopierade befästningskoden där han satt inne på ett hemligt und-kontor i armemuseums flygel. 1978 bör man altså varit tvingad att byta ut stora delar av organisationen och dess lokaler.
Citera
2020-06-11, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krakem
Jo, jag tolkade hans ord som att läckorna till Wall/Borgnäs om Sydafrika var de korrekta och att det är här svaret står att finna. Du kan ju inte vara övertygad om SE som ensam GM och samtidigt tycka Sydafrika är ”intressant”. Kändes som presskonferensen var en detta får vi säga 101.

Kan man hoppas på en omvänd Holmér/Zeime situation?

Kolla intervjuer med folk som hörts av Melander. Alla kommer att säga att han berättat för dem att de har bevis mot SE vad de än säger.

Skandalös manipulation!
Citera
2020-06-11, 09:45
Medlem
Citat:
Uredningen har gjort ett antal planlösa tillslag och det har spridits till allmänheten medvetet.

Svaret till mordet har hela tiden funnits i att gräva kring de Civilpoliser i och utanför tjänst som fanns kring och vid mordplatsen som är en stor del av WT-observationer.

Tack för svaret.

Jag har sett samma mörkande i ubåtsfrågan som jag nog djuplodat lika mycket i som ni gjort med MOP så jag finner ditt svar trovärdigt.
Citera
2020-06-11, 09:46
Medlem
Citat:
Det fanns en lokal med det var mycket låg aktivitet om ens någon enligt folk som jobbade i huset.
Finns källa på denna uppgift?
Citera
2020-06-11, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Bara ytterligare en spekulation över ett helt okänt vapen som absolut inget visste att han hade. Varför kulle han ens ha ett vapen? Var hade han fått det ifrån? Varför visade han i så fall inget vidare vapenintresse? Stämmer ju inte.

Nej, bara en orsak till att han råkade ha på sig vapnet just den där fredagskvällen, om han nu hade ett.

Engström hade erfarenheter av skjutvapen genom en skytteklubb, finns att läsa lite varstans.

Född i Indien, bodde där till han var 11 år. Som barn gick han klädd i grön engelsk militärkostym och lekte med typiska krigsleksaker, enligt egen utsaga. Betyder såklart ingenting, egentligen.

Artikel från sydsvenskan: Det gick bra för honom i det militära. Under lumpen utbildades han till plutonchef och nådde sergeants grad. Stannade kvar några år inom det militära och illustrerade handböcker på kungliga Armetygförvaltningen.

Kanske ändå större intresse än gemene man? Jämför t ex med samtidens män, som inte gjort lumpen. De ligger i lä, när det gäller Engström....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in