Citat:
Ursprungligen postat av
klinkerhofen
tyckte man sa på pressträffen idag att den lisbeth såg när hon tittade upp alltså "alkoholisten" med stirrande blick var inte skytten utan christer petterson!?
och sedan sa man mer om det senare (men den fortsättningen missade jag)
var cp så nära? och i så fall borde han väl ha sett något?
eller missuppfattade jag något?
säkert tvåa på detta eller tjugotvåa
men kan det har varit så att det var 2 män som lisbeth sa i första förhöret och att christer petterson var den som lisbeth fick ögonkontakt med men att skytten var den andre och att det kanske var slumpen att cp var där just då?
men cp måste väl ha sett vem som sköt?
"Klockan 02.05 sänds ett rikslarm ut.
"Signalement på gärningsmän efter beskjutning av Sveriges statsminister: 2 gärningsmän, 40-45 år, mörkhåriga, en av gärningsmännen är påfallande lång, en av männen var iklädd mörkblå täckjacka, tillhör ev Ustasjarörelsen.""
https://www.expressen.se/nyheter/ake-teg-om-mordet-pa-olof-palme-i-30-ar/
sedan det här
"Strax före Christer Petterssons död knackade jag på dörren till en lägenhet i Sollentuna. Jag visste att Christer var där med en fyllkompis.
-Vem är det? skrek Christer genom dörren.
-Det är Håård, skrek jag tillbaka.
Christer var sönderslagen. Ett käkben var av och han blödde från djupa sår i ansiktet. Han höll en handduk mot såren.
Han måste till sjukhus tänkte jag.
-Du, Lennart, sa han. Jag vill träffa Mårten Palme. Jag vill säga något till honom.
Jag ringde Mårten Palme, träffade honom tillsammans med Aftonbladets redaktionschef Niklas Silow och förberedde ett möte.
Tiden gick, mötet flyttades framåt därför att Mårten Palme ville ha garantier för att inte något meningslöst eller otrevligt skulle hända.
-Mårten är den enda person jag litar på, sade Christer.
-Han kan lita på mig...du Lennart ska också vara med. Allt ska spelas in på band.
En eftermiddag satt vi i bilen på parkeringstaket i Sollentuna centrum och pratade om mötet när Christer oväntat sade:
-Jag ska tala om för Mårten vem som sköt hans far.
Hur vet du det?
-Det ska jag tala om för Mårten.
Bara fyra veckor senare, den 29 september 2004, avled Christer Pettersson."
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/G1ybm6/hosten-2004-sista-motet