2020-06-10, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajhahne
Finns ingen förundersökningssekretess längre. Så folk kommer begära materialet som gamar.

Problemet blir om man ändå hemligstämplar vissa känsliga bitar med avseende på hot mot rikets säkerhet.

Om jag får fråga..hur gör man?
Det finns som sagt vissa centrala delar som jag och säkert många med mig är högst intresserade att ta del av.
Citera
2020-06-10, 21:09
Medlem
Återigen så skämmer Sverige ut sig - det är helt klart att denna hafsutredning har haft Socialdemokraterna som hejaklack
Citera
2020-06-10, 21:09
Medlem
enough-is-enoughs avatar
"Alla som inte är dumma i huvudet förstår att PU avskrivit SE för länge sen". Så har det ekat i tråden i två år.

Oooops.
Citera
2020-06-10, 21:10
Medlem
GW å Hase Aro påstods i TV4 vara värdens främsta Palmemord kännarna?!
Man tycker åxå att Skandiamanen är för trevlig och mesig för att vara mördaren men USAs störste massmördare var också en kul chamig kille. Ted Bundy!
Citera
2020-06-10, 21:12
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leading
Ja, man kan ju önska detta. Men jag tror faktiskt inte detta.
Jag tror att det är detta är vad de har.
KP hade pushat på avslöjandet, för att invänta DNA bevis, som han innerligt hade hoppats på till 100%, för han trodde att dem var äkta. Men toknit.

Och hur han nervös råkar nämna tidningen Filter som en reklam, istället för att nämna den som "tidskrift". Det visar att han kände att han inte hade så bra försvar att parera ut detta.

Däremot är det ju inte helt avstyrt att Engström varit medskyldig, eller rakt av skyldig till mord.
MEN om vittnet säger att mördaren inte sprang som Engström - så blir Engström som mördare än mer otydlig. När dessutom andra hävdar att Engström var på plats, så blir man konfundersam.

Och KP, jag hade sänkt kraven, men KP kröp tyvärr under dessa också.
Fick en björntjänst av Media genom att de hävdade att mordvapen hittats, och Sydafrikaspår givit resultat. En mardröm för KP, som även uttryckt att han ska göra en "redogörelse om vad som har hänt", och "en förklaring".

Han gjorde ingen förklaring, redogörelse om vad som har hänt skedde inte heller. Han berättade bara att Engström ljugit, och varför han väljer att misstänkliggöra honom. Utan något som helst bevis.
Varför uttryckte sig KP så? Det är ju helt otroligt.

Ponera att SE är mördaren. Hade han då sprungit på samma sätt i tv som vid mordet? Nej självklart inte
Citera
2020-06-10, 21:13
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq
Visst sa KP att SE FÖRST talade med väktarna och SEDAN stämplade ut....

Det är ju inte otänkbart om han ville ha mer arbetstid på sitt konto !

Då kan han ju ha pratat med väktarna, efter detta stämplat ut och således haft mer tid än vad det först spekulerats i ...
Kul teori, men det framgår av förhöret med HO 860612 att stämpelklockan låg (ej synlig) innanför receptionen och att SE lämnar Skandia efter samtalet. Han säger:
”om han har stämplat ut så har han gjort det innan han kom till receptionen”.

Så, jo det är otänkbart. Därför är det helt häpnadsväckande att KP blandar ihop sådana centrala detaljer.
Citera
2020-06-10, 21:13
Medlem
informaticss avatar
Ingenting är klart än. Vi vet sanningen tidigast om ett par år. Det är sannolikt att det som sades under presskonferensen är avsiktligt felaktigt. Eftersom detta är ett exceptionellt fall, och en exceptionellt (dålig) utredning, krävs exceptionella metoder. Man använder media för att komma runt den verkliga konspirationen, nämligen dåvarande SÄPO med hjälp av Stig Englund. Det som pågår nu är givetvis signalspaning och avlyssning på misstänkta som fortfarande är vid liv.
Citera
2020-06-10, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Musik.mannen
Säpo vill tydligen inte kommentera Palme mordet.
Borde inte regeringen kunna använda sin makt och kräva att samtliga både Säpo , IB och Stay Behind att dom ska vittna under ed för att lämna den information som dom har i palme mordet?
Om det sedan visar sig att det inte finns någon politisk vilja att tvinga dessa organisationer till underkastelse för att upphäva eventuell sekretess eller yppande förbud så tvingar det samtliga partier att bekänna färg.
Nu är det upp till Socialdemokraterna att bekänna färg och kräva svar!

Enig. Tyckte teorin om att Säpo blockerade utredningen då den var på väg mot Sydafrikaspåret var intressant.
Citera
2020-06-10, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Ponera att SE är mördaren. Hade han då sprungit på samma sätt i tv som vid mordet? Nej självklart inte

Svårt att ändra sitt sätt att springa.
Näe.När man flyr, så flyr man, då fejkar man inte.
Sedan rushar han i tv, jag tror inte han fejkar någon springstil.

Det var ju en vinternatt, så när det är halt så springer han annorlunda.
Citera
2020-06-10, 21:16
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajhahne
Varför ställer inte Pops frågor till vittnena om GM och skandiamannen var lika?
Jag tycker det vore en dålig idé. Det är helt omöjligt för dessa att komma med en bedömning som är opåverkad av alla bilder som rullat förbi genom åren, inte minst de senaste dagarna.
Citera
2020-06-10, 21:16
Avslutad
Jag som ändå var med då: Det absolut största misstaget dagarna efter mordet, var bilden av en man som ett vittne sagt sig mött efter mordet. Fantombilden gjorde hela kurdspåret och alla var övertygade i minst 2 veckor att detta var mördaren. Sen dök en ny fantombild upp på en med väldigt nordiskt utseende upp, som nu blev nye Palmemördaren. Efter några veckor avslöjade det vittnet att allt var bluff med bilden. Hon hade mått så illa över att en med utländskt utseende utpekats, så hon fabricerade det hela. På dessa 2 fantombilder flöt en månad bort i utredning

https://www.oppetarkiv.se/video/1154340/sasong-1-avsnitt-4-av-400

Första bilden.

https://www.google.se/search?q=fantombild+palmemordet&client=safari&chan nel=iphone_bm&prmd=inv&source=lnms&tbm=isch&sa=X&v ed=2ahUKEwjQicGs-_fpAhXdwcQBHbefD_oQ_AUoAXoECBAQAQ&biw=375&bih=553& dpr=2#imgrc=UGGrb_PZuW2wuM

2a
Senast redigerad av lone star 2020-06-10 kl. 21:20.
Citera
2020-06-10, 21:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Kul teori, men det framgår av förhöret med HO 860612 att stämpelklockan låg (ej synlig) innanför receptionen och att SE lämnar Skandia efter samtalet. Han säger:
”om han har stämplat ut så har han gjort det innan han kom till receptionen”.

Så, jo det är otänkbart. Därför är det helt häpnadsväckande att KP blandar ihop sådana centrala detaljer.
Och det förklarar varför han kommer ut någon minut EFTER mordet.

Helt galet att KP missat en sån grej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in