2020-06-10, 18:46
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Jag är inte alarmist. Jag är REALIST! FÖRST DEN 6 MARS hade Sverige en spridning. Det har knappt gått 3 månader och nära 5000 döda. Nästa våg som anses blir värre är beräknad komma i vinter. Enligt experter.

Det är inte mitt fel att du är för lat för att göra din egen research.

Jag läser och läser och läser men ingenstans ser jag att du svarar på det jag frågade dig. Så jag frågar igen:

1. När kommer Sverige ha 200 000 döda av corona?

Jo du är alarmisternas alarmist.
Citera
2020-06-10, 18:50
Medlem
IMBILDENs avatar
Tänk om vi Björn Olsen hade fått besluta i denna fråga. Då hade vi nog bara haft en 1/10 så många dödsfall i Sverige. Tycker han har 100% rätt.

https://www.tv4.se/nyhetsmorgon/klipp/bj%C3%B6rn-olsens-h%C3%A5rda-kritik-jag-hade-st%C3%A4ngt-ner-hela-landet-13205267

Inte ens ekonomin har ju blivit bättre med regeringens/FHM -strategin att smitta ned hela landet i "lagom takt". Sverige blir behandlat som paria i Europa. Det är så sjukt.

Hade vi haft Björn Olsen hade vi stängt ned Sverige i ett tidigt skede och isolerat smittklustren. Därefter isolerat och smittspårat. Vi hade kunnat vara smittfria vid det här laget om det skötts rätt. Nu har vi istället en situation där landet går på tomgång och smittan fortsätter att skörda offer. Det är så jävla tragiskt för inte ens ekonomin som man sade sig vilja rädda tjänar ju på det här. Uthålligt sades det också vara, men vi har en sjukvård som går på knäna och vi har massor av inställda operationer och vårdkön byggs på för varje dag. Så tragiskt och hur mycket lidande och ev dödsfall skapar bara inte alla inställda operationer pga den ohejdade smittspridningen? Man måste ju vara totalt blind om man inte ser det totala fiaskot i hanteringen av detta virus i Sverige. Varje dag nya offer och det här ska då hålla på tills vi har ett vaccin, i bästa fall runt årsskiftet? Det är också totalt genomsjukt.
Citera
2020-06-10, 18:53
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Tyvärr så är det så att I omvärlden så är folk i allmänhet inte ett dugg intresserade av om det år 2020 dör 97 000 eller 100 000 i Sverige. Även om många vill att det ska vara så att omvärlden förfasas.
Man kanske förfasas över hur och varför de dör?

Det är som att säga att ingen bryr sig om det dör 1000000 i USA eller 1000001 (med tanke på Floyd)
Eller att ingen bryr sig om 5 till som dör i Iran som stenas till döds för otrohet.

Visst. Överdrivna exempel, men principen är exakt densamma.
Citera
2020-06-10, 18:54
Medlem
Pajasmicras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Jag läser och läser och läser men ingenstans ser jag att du svarar på det jag frågade dig. Så jag frågar igen:

Vi har sammanlagt 3-4 gånger mer döda av Covid-19 än våra nordiska grannländer.
När är det nog tycker du?
Citera
2020-06-10, 19:02
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Problemet med att diskutera med folk som inte vet vad de pratar om är just att de inte vet vad de pratar om.

Case Fatality Rate kan inte räknas på infection rate, och definitivt inte på en uppskattad infection rate. Man räknar istället på antal avlidna delat med antal konstaterat smittade. Case Fatality Rate i Sverige är 10,2%, inget annat. Vad Case Fatality Rate är för en vanlig säsongsinfluensa i Sverige har jag ingen aning om, men jag har svårt att tro att den är över 1%. Vi kan därmed direkt konstatera att dödligheten är bra mycket högre än 10 gånger högre.

Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Tänk om vi Björn Olsen hade fått besluta i denna fråga. Då hade vi nog bara haft en 1/10 så många dödsfall i Sverige. Tycker han har 100% rätt.

https://www.tv4.se/nyhetsmorgon/klipp/bj%C3%B6rn-olsens-h%C3%A5rda-kritik-jag-hade-st%C3%A4ngt-ner-hela-landet-13205267

Inte ens ekonomin har ju blivit bättre med regeringens/FHM -strategin att smitta ned hela landet i "lagom takt". Sverige blir behandlat som paria i Europa. Det är så sjukt.

Hade vi haft Björn Olsen hade vi stängt ned Sverige i ett tidigt skede och isolerat smittklustren. Därefter isolerat och smittspårat. Vi hade kunnat vara smittfria vid det här laget om det skötts rätt. Nu har vi istället en situation där landet går på tomgång och smittan fortsätter att skörda offer. Det är så jävla tragiskt för inte ens ekonomin som man sade sig vilja rädda tjänar ju på det här. Uthålligt sades det också vara, men vi har en sjukvård som går på knäna och vi har massor av inställda operationer och vårdkön byggs på för varje dag. Så tragiskt och hur mycket lidande och ev dödsfall skapar bara inte alla inställda operationer pga den ohejdade smittspridningen? Man måste ju vara totalt blind om man inte ser det totala fiaskot i hanteringen av detta virus i Sverige. Varje dag nya offer och det här ska då hålla på tills vi har ett vaccin, i bästa fall runt årsskiftet? Det är också totalt genomsjukt.

Ja tänk det,

vi hade kunnat ha typ smittfritt i Sverige nu,

lagom till semestern, inga konstigheter med att träffa barnbarn
Citera
2020-06-10, 19:04
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Ja tänk det,

vi hade kunnat ha typ smittfritt i Sverige nu,

lagom till semestern, inga konstigheter med att träffa barnbarn

Ja, det är svårt att benämna det som något annat än skandal.
Citera
2020-06-10, 19:06
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Problemen vi har haft kring restriktioner och karantänsregler i Sverige kan i viss mån hänföras till den smittskyddslag som antogs i början av 2000-talet. Gissa vem som låg bakom förarbetet? Jo, en viss Morgan Johansson. Här behandlas ämnet i en granntråd och jag tycker det är så intressant så jag länkar i denna huvudtråd till detta. Sprid gärna denna information:

(FB) Smittskyddslagen från 2004, som gav Sveriges Corona-slapphet, grundlades med PK-skäl

Va en artikel om det idag i Expressen

Smittskyddslagen bär också en vinröd tröja
https://www.expressen.se/ledare/ann-charlotte-marteus/smittskyddslagen-bar-ocksa-en-vinrod-troja/
Citera
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pajasmicra
Vi har sammanlagt 3-4 gånger mer döda av Covid-19 än våra nordiska grannländer.
När är det nog tycker du?

Vad menar du?

Alarmisten jag skrev till hävdade att det skulle dö 200 000 svenskar av corona. Det var i mars.

Att ha så sjukt fel är ju nästan ett rekord ..
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Man kanske förfasas över hur och varför de dör?

Det är som att säga att ingen bryr sig om det dör 1000000 i USA eller 1000001 (med tanke på Floyd)
Eller att ingen bryr sig om 5 till som dör i Iran som stenas till döds för otrohet.

Visst. Överdrivna exempel, men principen är exakt densamma.
Nä, om det är av cancer, vinterkräksjuka, influensa eller covid19 är inte så jävla intressant för nån. Folk orkar ju inte ens bry sig om att 130 miljoner människor svälter ihjäl. Eller dör i en massa andra sjukdomar.
Citera
2020-06-10, 19:08
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla

Du är visst drottningen av förnekarnas förnekare.

Tänk på ditt språkbruk, du uppskattas ej och alla fattar du är jävla regeringstroll.

78 döda idag, det förvånar en icke. Lär blir värre inom ett par veckor efter de onödiga blm demonstrationerna. Fast på gott och ont får man tänka på det positiva, det kommer att drabba dom själva mest.
Citera
2020-06-10, 19:09
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Nä, om det är av cancer, vinterkräksjuka, influensa eller covid19 är inte så jävla intressant för nån. Folk orkar ju inte ens bry sig om att 130 miljoner människor svälter ihjäl. Eller dör i en massa andra sjukdomar.

Skillnaden är att cancer inte smittar. Inte hjärt-kärlsjukdomar heller. Vinterkräksjuka och influensa (som det finns vaccin emot för bland annat riskgrupper), tar inte livet av ens tillnärmelsevis så många som blir svårt sjuka i Covid 19. Det finns en anledning till att världen stängt ned.
Citera
2020-06-10, 19:09
Medlem
Pajasmicras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Va en artikel om det idag i Expressen

Smittskyddslagen bär också en vinröd tröja
https://www.expressen.se/ledare/ann-charlotte-marteus/smittskyddslagen-bar-ocksa-en-vinrod-troja/
sällan har ett statsråd gjort så lite för sitt land som Morgan sabbat för sitt land genom extrem dumhet. Killen måste sinnesundersökas fort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in