2020-06-10, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
Eftersom Söderström var en terrier tror jag att han hade koll på vilka som fanns på platsen.
Om han hade sagt Stig Engström istället för elefanten som uppenbarligen var för att ge en pik till Holmér, hade iakttagelsen varit mer fruktbar?

KP lämnade flera direkt felaktiga uppgifter idag.
Är det någon sorts mörkläggning..fortfarande?
Den totala inkompetensen måste ju förklaras logiskt på något sätt.
Vilken Palmeintresserad individ som helst hade ju gjort det resor bättre än KP och HM.

Det stinker om det här..
Citera
2020-06-10, 18:54
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
Eftersom Söderström var en terrier tror jag att han hade koll på vilka som fanns på platsen.
Om han hade sagt Stig Engström istället för elefanten som uppenbarligen var för att ge en pik till Holmér, hade iakttagelsen varit mer fruktbar?

Han tror det är Elefanten. Elefanten eller Stig Engström är oviktigt. Att han tror det var X är det som gör allt osäkert.

GS höll inte ens koll på klockan.
Citera
2020-06-10, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Sammanfattning egen efterforskning

1. Föllinge har jag
2. Heho föreslår ”Almsäter” och ”Ekman” som knattegrupp. ”Almsäter” har jag. Det som talar för är att namnet är fel (med flit?), men varför posera på foto. Så nej
3. Kan gå ihop med 1
4. Inget
5. Nu blir det intressant kopplat till B-gruppen.
Ett av vittnena vid mordplatsen klara indikationer, kan starkt ana två olika mordvittnen till som går att koppla ihop. Ett vittne före mordet också knuten till huvudvittnet. Jag har med viss sannolikhet också id på ”mannen i beigt”, byggt på indicier. Kan skönja B på Drottninggatan före mordet, men det är bara på en indikation.
6-9 Har jag ingenting på

Bara för att man finns i närheten behöver man inte vara en del av mordet. 99,9 % av alla nämnda i protokollen och tråden är ju inte det. Det och kunskapen om att vi inte har del av viktiga delar i FU gör att jag inte vill spekulera i GM. Det går inte att tolka informationen med rimlig säkerhet. Några bedömningar går däremot att göra:

Vi kommer få se pjäser, både personer och fordon, korrigerade i sina positioner. Statsministerns raseri vid lunchen kan få sin förklaring, där har jag en plausibel teori.

Radiotrafiken innehåller lösningen. Förhållanden till främmande makt den viktigaste orsaken till ofullkomlighet och tidsutdräkt i utredningen. Jag blir inte förvånad om de flyttar fram tidpunkten för mordet upp till en minut. Möjligen kan det finnas kopplingar till pågående brottsutredningar när det gäller föremål och personer.

Mycket intressant! Kan du säga något mer om mannen i beige? Kan det stämma att det är mannen som skyndar förbi makarna Prim minutrarna efter mordet litet längre söderut?
Citera
2020-06-10, 18:55
Medlem
FurirRevaers avatar
Det jag spontant tyckte var mest uppseendeväckande (om än inte förvånande med tanke på hur det sköttes i början) var PM:t från februari 1987 som friskrev Engström. Tydligen hade man ju kunnat få till stånd ett genombrott redan då men utredningen om SE dog där. Holmér avgick och utredningen halvdog tills man började jaga CP 1988.
Citera
2020-06-10, 18:57
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Dock kan polisen undanhålla nåt litet om vapensamlaren. Ganska uppenbart att man är väldigt försiktig med vad de säger när de kommer in på honom

Nej. De kan undanhålla oss någon misstanke de haft, men det finns uppenbarligen inga bevis för Engström lånat ett vapen av sin granne. Det finns uppenbarligen absolut ingenting som tyder på att Engström haft tillgång till ett vapen, ännu mindre att hans granne skulle lånat honom ett. Varför i hela världen skulle han det? Det var ju hans samlarobjekt, inte något man lånar ut åt grannar. Grannen verkar ha varit en helt oförvitlig man han också för övrigt.

Svinet Krister Petersson drar sig tydligen inte att helt utan bevis antyda saker heller om den oskyldige grannen. Det här är en superskandal utan dess like.

Petersson riktar kritik mot den tidigare utredningen. Visst, men det han sysslar med slår tidigare missgrepp med hästlängder, vilket ju inte vill säga lite. Vi kan inte utan att protestera leva i en stat där vi utan tillstymmelse till bevis långt efter vår död skall utpekas av åklagare som mördare för att de fått en idé om hur de tror mordet gick till. Det är inte rättsväsendets uppgift. Det som sagt van der Kwast- klass på Petersson. Minst. Han är ett hot mot vår rättsäkerhet och borde avskedas omedelbart.
Citera
2020-06-10, 18:59
Medlem
Detta påminner om en annan kriminalhistorisk lösning:

Någon kastade en snöboll på gymnastiklärarens bil. Klassen radades upp och läraren frågade en efter en "var det du? nej", "var det du? nej" "var det du? nej" osv. Till sist kom han till den kortaste pojken som stod längst till höger. Han hade knappast hunnit öppna munnen för ett "nej" innan läraren sa: "Eftersom ingen annan har kastat snöbollen, måste det vara du!" Pojken fick skotta snö i hockeyrinken.

Detta kallas för uteslutningsmetoden. Förresten, den lilla pojken var jag. (För att inte solka Sveriges rykte ytterligare kan jag berätta, att detta hände i Finland.)
Citera
2020-06-10, 19:00
Medlem
majkenofdooms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
Efter 34 års utredning presenterar Palme Utredningen alltså ett resultat som är så enkelt att även den mest inkompetenta polisen borde kunnat härleda det redan 1986-87. Vill man att vi ska tro på detta utan att samtidigt tro att det inte förekommit omfattande mörkning inom både polis och politisk ledning i decennier? Någon, något eller några är det man skyddar fortfarande. Man försökte till och med fortfarande i viss mån skydda Lisbeth Palmes rykte genom att insinuera att hon visst kunnat sett Christer Pettersson där utan att Christer Pettersson för det varit mördaren. Vilken dynga. Allt handlar fortfarande om att skydda Palme, Palmes efterlevande och det Socialdemokratiska partiets rykte. Man hade ju kunnat tro att de själva redan lyckats rasera detta de senaste decennierna men tydligen inte.

Vad var det egentligen de sade om Engströms motiv? Det lät rätt löst.

Känns som att de gått och väntat på att Lisbeth skulle trilla av pinnen eftersom hon så tydligt hävdat att det var Christer Petterson och han blivit frikänd i domstol. När hon dog "utredde" de hela saken i lagom lång tid och hittade en poteniellt skyldig för att kunna stänga utredning. Sedan handlar det kanske inte om mörkning utan de anser att man kommit till vägsände och det är hopplöst. Dock märkligt att de ska peka ut någon isf. Annars är det väl bara att säga det som nämndes om NFC under dagen och att man troligen inte kan säkra någon teknisk bevisning så vi lägger ner hela grejen utan misstänkt.
Citera
2020-06-10, 19:01
Medlem
Detta kommer ju låta jätte tramsigt och okänsligt men jag kan inte låta bli att tycka att Palmes son och Scandia mannen är lite lika.

Det skulle ju stärka motivbilden.

Sen undrar jag om bordellhärvan är ett spår ingen vågat ta ?

Förstår att detta är provocerande men jag menar faktiskt allvar.
Citera
2020-06-10, 19:01
Medlem
Apropå chevamannens avfärdande av Engström.

Ljungqvist talar redan dagen efter mordet om en man i keps som blivit förväxlad med någon. Av referatet att döma så framgår det inte med vem som keps-mannen förväxlats och beskrivningen i övrigt förefaller antyda att det är vittnet Björkman som LL tänker sig bär keps. Det gjorde han dock som bekant inte.

Med tanke på det något kaotiska polisreferatet av samtalet, så tycker jag inte att man kan utesluta att det faktiskt är Stig som han åsyftar med mannen i keps. Det behöver inte vara så, men det kan vara så. Det går hursomhelst inte att avfärda LL:s"frikännande" idag med hänvisning till hans tidiga förhör.
Citera
2020-06-10, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Han tror det är Elefanten. Elefanten eller Stig Engström är oviktigt. Att han tror det var X är det som gör allt osäkert.

GS höll inte ens koll på klockan.

Gör dig inte löjlig över tidsangivelser.
Söderström är i rätten för just denna sak. Han är specifik och just detta är varför han inställer sig i rätten.

Kan du leta upp en tidningsartikel där det står om skandiamannens uttalanden om LP och hur hennes sinnesnärvaro var så ger jag mig.
Du är säkert bättre på att hitta sånt.
Citera
2020-06-10, 19:02
Medlem
Krakems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zag
Det är bra och nyanserat skrivet, och jag håller med om allt. Jag tycker dock att det var ett misstag att gå ut så hårt med SE som GM med så pass svaga bevis. Det hade räckt att konstatera att han visserligen är den med mest indicier mot sig, men sen erkänna att mordet helt enkelt inte går att lösa med det material som finns

Han är den med mest indicier mot sig eftersom han är den som jobbade hårdast med att bli tagen på allvar som vittne och detta används nu plötsligt emot honom efter att ha varit död i tjugo år. Ett rättshaveri utan motstycke.

Nieminen skall dessutom sitta ned. När det begav sig kunde hon inte peka ut SE i domstol eftersom hon tyckte han var ”för kort” för att vara mannen som flydde på David Bagares gata. Nu tror hon att det är han? Lite Mårten Palme-varning på henne.
Citera
2020-06-10, 19:04
Medlem
vinbras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/70WPM4/palmevittnet-i-nytt-forhor-det-var-inte-stig-engstrom-jag-sag

KP vrålsket i detta under presskonferensen och ljög oss rätt upp i ansiktet om att ingen, absolut ingen person såg SE vid mordplatsen efteråt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in