2020-06-10, 16:52
Avstängd
konstapels avatar
Det här ä ju bara vad vi har vetat i månader och spekulerat kring för att inte nämna alla läckor som pekade åt det här hållet.

KP:s uppgift var att lägga ner PU, inget annat. Någon lösning på MOP som han utlovade har han uppenbart inte presenterat utan bara pekat ut den sk skandimannen pga att hans vittnesmål skiljer sig från andra på plats, ridå.
Citera
2020-06-10, 16:52
Medlem
Jag har lyssnat på presskonfen och är lite insatt i de olika vittnessagorna. Finner inget som starkt pekar på skandiamannen. Han hade kläder som vissa vittnen säger att en man har haft. Men hans egen version att de har sett honom då han var på platsen och trott han var mördaren kunde lika gärna stämma. Chevamannen säger numera också att han såg skandiamannen komma efter mordet samt att mördaren han de facto såg i brottsögonblicket inte såg ut som skandiamannen utan liknade CP.

Samt att skandiamannen av en slump skulle ha kommit ut på gatan precis när Palme gick förbi och av en slump gick runt med en revolver ”stor som En spädgris” för att parafrasera GW.
Sen skulle han alltså återvänt till brottsplatsen ett tag och sen gått och druckit kaffe, istället för att schappa.

Samt utstuderat kontaktat pressen och polisen och förklara sin närvaro, allt för att ”lura utredningen”.
Hur vanligt är det att en Svensson som dräpt någon agerar så. Man påstår att han är en criminal mastermind som i stunden kom på det perfekta brottet. Snälla

Sammantaget är det ju bara en teori bland andra utan starka indicier. Räcker definitivt inte för att skända någons grav som nu har skett. Det är chockerande. Blir riktig illa till mods av denna Inkompetens.

Är ausonius verkligen rätt man? Vad mer har denne åklagare hanterat? Luktar samma nivå som quickutredarna.
Citera
2020-06-10, 16:53
Medlem
mrjugs avatar
Någon som vet var i Skandiahuset stämpelklockan satt? Direkt vid ytterdörren?

Kunde han se Palme passera på trottoaren inifrån huset och efter det stämpla ut och gå ut genom dörren. De 50 meter det rör sig om måste han då stått och vaktat. Bör ha tagit max 30 sekunder att gå den biten.
Citera
2020-06-10, 16:53
Medlem
Minns ni min spådom om hur det skulle sluta om KP var så dum att han skulle försöka presentera SE som gärningsman? Nu får vi börja följa upp med konstruktiva saker kring alternativa spår.
Citera
2020-06-10, 16:54
Medlem
Det jag en aning saknar är att få veta VARFÖR Stig skulle skjuta Palme?

Det måste ha funnnits någonting som gjorde att han firade av vapnet.
Citera
2020-06-10, 16:55
Medlem
Eftersom KP i pressmötet förklarar att han redan 2017 inriktar förundersökningen på en avliden person SE, så finns ingen möjlighet att väcka åtal.

Vi kan därmed konstatera att KP's uttalande om att "antingen väcka åtal eller lägga ner förundersökningen" är att betrakta som informationssvindleri av allmänheten.

KP bör befrias från sitt uppdrag som FU-ledare i MOP.
Senast redigerad av Utredaren 2020-06-10 kl. 16:58.
Citera
2020-06-10, 16:56
Medlem
H24s avatar
Svag presskonferens på många sätt, lite DDR över allting. Många kommentarer, men en spontan.

Besviken över att de lade sådan vikt vid Nieminen! När hon kommer fram till trappan (ögonblicket efter hon sett den springande mannen) möter hon polisinsatsen med Djurfeldt och company. Om vi använder Bröderna Poutiainens tidsschema (som måste anses vara det noggrannaste) så kan det omöjligt vara gärningsmannen hon såg. Om han nu inte satt sig ner och vilade i flera minuter vid trappkrönet

En professionell utredare måste ju kunna lista ut det här, det räcker ju med att jogga sträckan med ett tidtagarur och man märker att det inte stämmer.

Gillade dock kommentaren om skorna, den har jag aldrig tänkt på faktiskt.

Kommer med fler analyser sen!
Senast redigerad av H24 2020-06-10 kl. 16:59.
Citera
2020-06-10, 16:57
Bannlyst
Vilket jävla antiklimax, ingen bevisning alls. Klart Säpo eller polisen är inblandad i mordet. Jag tror fortfarande att Anti Avsan är skyldig på ett eller annat sätt. Säpo visste troligtvis att Palme inte ha de vakter med sig aktuell kväll

Det är definitivt inte SE.
Citera
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Jag har lyssnat på presskonfen och är lite insatt i de olika vittnessagorna. Finner inget som starkt pekar på skandiamannen. Han hade kläder som vissa vittnen säger att en man har haft. Men hans egen version att de har sett honom då han var på platsen och trott han var mördaren kunde lika gärna stämma. Chevamannen säger numera också att han såg skandiamannen komma efter mordet samt att mördaren han de facto såg i brottsögonblicket inte såg ut som skandiamannen utan liknade CP.

Samt att skandiamannen av en slump skulle ha kommit ut på gatan precis när Palme gick förbi och av en slump gick runt med en revolver ”stor som En spädgris” för att parafrasera GW.
Sen skulle han alltså återvänt till brottsplatsen ett tag och sen gått och druckit kaffe, istället för att schappa.

Samt utstuderat kontaktat pressen och polisen och förklara sin närvaro, allt för att ”lura utredningen”.
Hur vanligt är det att en Svensson som dräpt någon agerar så. Man påstår att han är en criminal mastermind som i stunden kom på det perfekta brottet. Snälla

Sammantaget är det ju bara en teori bland andra utan starka indicier. Räcker definitivt inte för att skända någons grav som nu har skett. Det är chockerande. Blir riktig illa till mods av denna Inkompetens.

Är ausonius verkligen rätt man? Vad mer har denne åklagare hanterat? Luktar samma nivå som quickutredarna.

Du är lite insatt i vittnesmålen? Grattis, det är de flesta i den här tråden. Att skandiamannen är orimlig som GM är uppenbart. Frågan är varför de stora yviga gesterna och de stora orden åren och månaderna innan presskonferensen när KP visste att de inte hade nåt som helst substantiellt utan bara gjort nån slags ytlig och amatörmässig rimlighetsbedömning.

Men ja, det luktar Quick om denna åklagares arbete, kanske dags att granska hans tidigare fall för är det så här hans arbete går till så går det inte att utesluta att det sitter oskyldiga bakom lås och bom där KP farit fram.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leading
Det jag en aning saknar är att få veta VARFÖR Stig skulle skjuta Palme?

Något jag undrar också. Min förklaring är att han beskyllde sina ekonomiska besvär på regeringens arbete och valde att hålla Palme ansvarig för det.
Citera
2020-06-10, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EL-D1ABLO
Har haft en liten paus från det här ett tag men jag undrar, ifall det är SE som GM:

Kan han ljuga för polisen om att han 'hjälpte' OP så att det skulle förklara ev hårstrån / DNA på OP..?

Kan SE varit vid Grand, sett OP, kollat när filmen slutar, ringt vapensamlaren som skulle in till stan, frågat om han kan låna en puffra, typ jag skall på semester etc, vapensamlaren kommer in till stan med puffra osv osv.?
Det där med att springa efter polisen i trappan, kan det ha upplevts av vittnena som 'fel' person?
Kan SE ha gjort sig av med vapnet efter ha sprungit till trappan och sen återvänt till MP?

Säkert många hål i mina tankar..

De fanns väl inte ens DNA teknik innan 90 talet?
Citera
2020-06-10, 16:58
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrjug
Någon som vet var i Skandiahuset stämpelklockan satt? Direkt vid ytterdörren?

Kunde han se Palme passera på trottoaren inifrån huset och efter det stämpla ut och gå ut genom dörren. De 50 meter det rör sig om måste han då stått och vaktat. Bör ha tagit max 30 sekunder att gå den biten.

Enligt Petersson i dag skulle stämpeluret sitta utanför vakten. Det innebär
att pratstunden med vakten i så fall skedde före 23.19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in