2020-06-10, 15:31
Medlem
Krakems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calle134
LJ är det vittne som jag har minst förtroende för.
SE, små steg. Inga små steg i Rapportinslaget precis.
Igår var LJ på nyheterna och sa då att SE var för liten, mannen han såg var minst 20cm längre. Alltså minst 2,02m. Inte så troligt va?
LJ har också varit helt säker på att det var CP han såg springa i gränden.

Nej, hans vittnesmål väger lätt.

Håller med.
Citera
2020-06-10, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thurizas-09
Det ligger nog något i det. Petersson utstålade tidigare en självsäkerhet och övertygelse. Idag stod han och stammade och såg nervös ut.

Enda jag funderar över är varför de lade fram det så taffligt. På något vis känns det som om det är direktiv från högre ort, som inkom senfärdigt. Därav den undermåliga presentationen och i synnerhet Peterssons skakiga framträdande.

Om vi besinnar oss lite och tar ett steg tillbaka. Ingen av de två som framträdde på presskonferensen är några förståndshandikappade personer utan erfarenhet av juridik. Ändå presenterar det något av Krantzklass och visar sig inte har rört en fena kring de många saker som framkommit kring WT, Knarkspaning mm. Man har introducerat de nya i gruppen i enbart det här och har sedan brukat 3 år till att försöka få till det utan att lyckas på en enda punkt. Inga vittnen har låtit sig påverkas nämvärt och utfallet är noll framfört med många tecken på stor nervositet.

Dessutom applåderas de från beslutsfattare och familjen i dessa rättshaveristsenarion från flera politiska håll mot en ganska för en gångs skull enig privatspanarkårs kritik.

Frågan är då. Vad kan motivera att presentera så uppenbart svävande utpekanden och att avsluta utredningen utan resultat.

Varför har vi för 5 e gången sett att man inte alls brytt sig om att utreda spår som har med poliser etc att göra?

Nån fantiserar om främmande makter med det finns det inga egentliga belägg för.

Jag kan numera tänka mig två skäl.

1, Man vill inte ge OP:s belackare möjlighet att ta tillfället att utslunga anklagelser om landsförräderi. Detta vi ju ser tydligt att det finns tecken på genom åren att vissa vill göra. S Vill nog inte ha den diskussionen.

2, På något sätt kan mordet kopplas till att OP:s övervakare hade djupa kontakter in i regeringskansliet och att någon eller flera företrädare hade godkänt spaningsaktiviteter mot OP (som ledde till mord) och delade farhågorna kring honom och inte vill att det kommer fram. Teutenberg är ju en länk där med frågan är att han måste nog haft fler med sig eller? Vem eller Vilka?
Citera
2020-06-10, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krakem
Det klart du tycker det eftersom du tror SE är mördaren. Det är den nivån PU sätter som själva cherrypickar vittnen för att förstärka hypotesen snarare än det motsatta som är legio i normala utredningar.

Haveri från början till slut.

Verkar som att de som varit med i Filters kampanj börjar inse att de varit föremål för manipulation i syfte att förbereda allmänheten på KP.s "lösning". Bana vägen. Samma strategi använde man när CP-spåret drevs.
Citera
2020-06-10, 15:34
Avslutad
Vore lite häftigt om nån gammal pensionär erkände palmemordet på sin dödsbädd och fiska fram vapnet under huvudkudden och skrockade: Jag har skrattat gott åt alla stolliga teorier. Jag höll polisen sysselsatt för en miljard. Nu kan jag somna gott.
Citera
2020-06-10, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xlxerox
Han var inte alkoholiserad innan mordet, efter mordet blev han alkoholiserad.

Hur vet du det? Skandiaväktarna använde dricka middag som svepande förklararingar kring SE.

Peterson bekräftar att Engström jagat uppe på åsen. Hur lång tid tar en språngmarsch runt D. Bagaresgata och tillbaka på mordplatsen?
10 min har han på sig om vi går efter Gösta söderström uppgifter.
Det här håller fan inte.
Citera
2020-06-10, 15:36
Medlem
hehehos avatar
Nothing to see here

Citera
2020-06-10, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOP-intresserad
Petersson är så vitt jag vet gammal moderat kommunpolitiker, om jag inte skummade helt fel i nån SvD-artikel här nyligen...

Du missbedömer partiet, rörelsen. Det finns förgreningar.
Nuvarande regim ser till att KP med bihang landar mjukt efter denna charad.

Verkar som Suhonen fått allt om bakfoten?
Citera
2020-06-10, 15:39
Medlem
hehehos avatar
beslut

BROTT Mord
BID: AM-BR2017-1603-FY, Ext ärendenr:
BESLUT Förundersökningen läggs ned
Skäl Det finns inte längre anledning att fullfölja förundersökningen.
23 kapitlet 4 § andra stycket rättegångsbalken
Motivering Den misstänkte har avlidit.
Citera
2020-06-10, 15:39
Medlem
Dagens presentation hade lämnat en betydligt bättre smak i munnen om de bara skippat SE. Konstatera att ni aldrig kommer hitta teknisk bevisning, dra kort igenom de spår som ni anser öppna (inkl SE för all del), öppna arkiven och meddela att ni gjort ert. Varför i fridens namn peka ut SE med ”brist på ögonvittnen” som särklass starkaste bevisning? Jag fattar noll och intet.

Det var dessutom pinsamt uppenbart att detta var KPs beslut ensam, stackars Melander såg ut att drömma sig bort till varmare breddgrader...
Citera
2020-06-10, 15:40
Medlem
Krakems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Om vi besinnar oss lite och tar ett steg tillbaka. Ingen av de två som framträdde på presskonferensen är några förståndshandikappade personer utan erfarenhet av juridik. Ändå presenterar det något av Krantzklass och visar sig inte har rört en fena kring de många saker som framkommit kring WT, Knarkspaning mm. Man har introducerat de nya i gruppen i enbart det här och har sedan brukat 3 år till att försöka få till det utan att lyckas på en enda punkt. Inga vittnen har låtit sig påverkas nämvärt och utfallet är noll framfört med många tecken på stor nervositet.

Dessutom applåderas de från beslutsfattare och familjen i dessa rättshaveristsenarion från flera politiska håll mot en ganska för en gångs skull enig privatspanarkårs kritik.

Frågan är då. Vad kan motivera att presentera så uppenbart svävande utpekanden och att avsluta utredningen utan resultat.

Varför har vi för 5 e gången sett att man inte alls brytt sig om att utreda spår som har med poliser etc att göra?

Nån fantiserar om främmande makter med det finns det inga egentliga belägg för.

Jag kan numera tänka mig två skäl.

1, Man vill inte ge OP:s belackare möjlighet att ta tillfället att utslunga anklagelser om landsförräderi. Detta vi ju ser tydligt att det finns tecken på genom åren att vissa vill göra. S Vill nog inte ha den diskussionen.

2, På något sätt kan mordet kopplas till att OP:s övervakare hade djupa kontakter in i regeringskansliet och att någon eller flera företrädare hade godkänt spaningsaktiviteter mot OP (som ledde till mord) och delade farhågorna kring honom och inte vill att det kommer fram. Teutenberg är ju en länk där med frågan är att han måste nog haft fler med sig eller? Vem eller Vilka?

Din första punkt är central. Det är också förmodligen den orsaken varför det alltid landar på en ensam gm utan motiv. Motiv och medhjälpare med motiv tyder på ett någorlunda utbrett förakt mot OP och det strider mot partilinjens behov av en älskad martyr. Att plötsligt börja prata motiv kan orsaka en diskussion man inte vill ha om en
älskad ledare.

Väl skrivet.
Citera
2020-06-10, 15:40
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
Du missbedömer partiet, rörelsen. Det finns förgreningar.
Nuvarande regim ser till att KP med bihang landar mjukt efter denna charad.

Verkar som Suhonen fått allt om bakfoten?

Eller så hade Suhonen helt rätt men att KP fick förhållningsorder från högre ort. Hade kanske varit bättre om åklagaren inte behövt förankra sin redogörelse hos regeringen innan presskonferensen.
Citera
2020-06-10, 15:42
Avslutad
Ibland tänker jag om inte bara någon pensionär på sin dödsbädd, eller med garanti att inget straff kommer utdelas, avslöja att det var han som gjorde det. Hade underlättat så mycket för Sverige och alla svenskar så vi kunde lämna detta bakom oss. För jag tror att gärningsmannen kan fortfarande leva. Och gör han det så är ju en dag som denna helt surrealistisk för honom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in